Εκπτώσεις στο λογαριασμό αλλά όχι στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών αξιώνουν ολοένα και περισσότεροι που σιγά σιγά επιστρέφουν στους γνώριμους μάστορες της γειτονιάς τους, κλείνοντας πονηρά το μάτι στις αντιπροσωπείες των μεγάλων εταιρειών αυτοκινήτων. Εκεί δηλαδή όπου τα σέρβις κοστίζουν τόσο ακριβά, που στους καιρούς που διανύουμε για αρκετούς έχουν καταστεί σχεδόν απαγορευτικά.
Η περίπτωση της νεαρής γυναίκας από την Ηλιούπολη που σκέφτηκε να αποσύρει ή να πουλήσει το (σχετικά παλιό) αυτοκίνητό της, με αφορμή ένα χαλασμένο εξάρτημα του ηλεκτρικού παράθυρου του οχήματος, είναι χαρακτηριστική. Αφού ζύγισε τα συν και τα πλην του αγαπημένου της τετράτροχου, αποφάσισε να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει το εξάρτημα στο συνεργείο της γειτονιάς της, από το να εμπλακεί σε δάνεια και δόσεις.
Οταν μάλιστα ο μισθός της υπέστη περικοπές, κάθε σκέψη για καινούργιο αυτοκίνητο, τη στιγμή που το υπάρχον παρέμενε μηχανικά αξιόπιστο, θεωρήθηκε απαγορευτική. Τελικά, όλα έμειναν ως είχαν, το αυτοκίνητο δεν άλλαξε χέρια και η γυναίκα έμεινε ικανοποημένη με τη λύση της επισκευής. Υπεύθυνοι για τη συμβιβιβαστική (από οικονομικής απόψεως) λύση είναι οι Μάκης και Χρήστος Λιάκος, αδέρφια και ιδιοκτήτες του συνεργείου που διατηρούν τα τελευταία πέντε χρόνια στον Αλιμο.
«Σώνουν» χρήματα
«Είναι αλήθεια πως πολύς κόσμος επιστρέφει στο τοπικό συνεργείο», λέει ο Μάκης Λιάκος. «Ο καθένας πλέον προσπαθεί να "σώσει" χρήματα από παντού, ώστε να τα βγάλει πέρα», συμπληρώνει. «Οι αντιπροσωπείες προσφέρουν ολοκληρωμένο σέρβις ανά ορισμένο αριθμό χιλιομέτρων, αλλά το κόστος είναι υψηλό, αφού περιλαμβάνει συγκεκριμένο πακέτο εργασιών, οι οποίες μάλιστα χρεώνονται με την εργατοώρα», προσθέτει ο αδερφός του.
Οι αντιπροσωπείες, από την άλλη, υπόσχονται εγγυημένο σέρβις, τυχόν αντικατάσταση προβληματικών μερών του οχήματος -βάσει εγγύησης- αλλά δεν επισκευάζουν, εκτός από περιπτώσεις που είναι συμβεβλημένες με εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Τα ανταλλακτικά όμως ήταν ανέκαθεν και παραμένουν ένα μεγάλο ζήτημα για την τσέπη του οδηγού. Πού μπορεί να βρει φτηνότερα αλλά το ίδιο αξιόπιστα;
Σύμφωνα με τους μάστορες Μάκη και Χρήστο Λιάκο, τα αυτοκίνητά μας είναι γεμάτα από εξαρτήματα διάφορων εργοστασίων, αλλά «η τιμή τους ανεβοκατεβαίνει ανάλογα με το εμπορικό σήμα που "φορούν" ή όχι, άσχετα αν τις περισσότερες φορές επιτελούν το σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκαν με τον ίδιο τρόπο».
«Η εγγύηση, αντίθετα με τα όσα πιστεύουν οι περισσότεροι, δεν επηρεάζεται ανάλογα με το χώρο επισκευής του οχήματος, αλλά από τα ανταλλακτικά που χρησιμοποιούνται, γι' αυτό και δεν χάνει την ισχύ της στα ανεξάρτητα συνεργεία», τονίζει ο Σπύρος Παππάς, ιδιοκτήτης συνεργείου στη Νέα Σμύρνη. «Αυτό, άλλωστε, έχει θεσπιστεί από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, κάποιες εγγυήσεις όμως αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της αγοράς, γι' αυτό και οφείλουμε να διαβάζουμε προσεκτικά τα όσα αναγράφονται σε αυτές», προσθέτει.
Στα εξειδικευμένα
Στα τοπικά συνεργεία που βρίσκονται σπαρμένα στις γειτονιές της Αθήνας, τα λεγόμενα «μικρά» σέρβις (αλλαγή λαδιών και φίλτρων, έλεγχος ψυγείου και ελαστικών, έλεγχος στάθμης υγρών) κοστίζουν σημαντικά λιγότερο συγκριτικά με τα αντίστοιχα που διενεργούνται στις αντιπροσωπείες. «Το ίδιο ισχύει και για πιο εξειδικευμένα σέρβις, όπως αυτά που γίνονται μετά τα 15.000 χλμ., μόνο που στο συνεργείο κάποιος επικεντρώνεται στο πρόβλημα που υπάρχει, ώστε να μη χρεώσει τον πελάτη για ό,τι έχει ελεγχθεί και έχει βρεθεί εντάξει», λέει. «Σε μια επισκευή θα χρεώσω τον πελάτη με τα ανταλλακτικά και θα προσθέσω και την αμοιβή μου. Δεν θ' αρνηθώ όμως το παζάρι», προσθέτει.
Η σχέση εμπιστοσύνης μάστορα παλιάς σχολής και πελάτη μοιάζει να αποκαθίσταται μέρα με τη μέρα. Και όχι μόνο γιατί οι εργαζόμενοι στα τοπικά συνεργεία έχουν αποκτήσει με τον καιρό και την ενασχόληση με διάφορους τύπους αυτοκινήτων σημαντική πείρα που αναγνωρίζεται από ολοένα και περισσότερους οδηγούς. Το συνεργείο της γειτονιάς ξαναβρίσκει το νόημά του. Σε εποχές μάλιστα δύσκολες, στο τοπικό συνεργείο, κάθε τι θα βρει τον... μάστορά του.
Εν μέσω καφέ, κουβέντας και ανταλλαγής απόψεων, με τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου να βρίσκεται δίπλα στον εργαζόμενο (αντίθετα με την απόσταση που χωρίζει τον πελάτη της αντιπροσωπείας από το χώρο του συνεργείου). «Γι' αυτό και μας έρχονται ολοένα και περισσότεροι οδηγοί τελευταία», υποστήριξαν σχεδόν όλοι οι συνομιλητές μας. «Γιατί άλλο η προσωπική σχέση και άλλο ένα πολυδαίδαλο και απρόσωπο σύστημα», θα πει ο Σπ. Παππάς.
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΥΤΣΩΝΗ
ΠΡΕΖΑ TV
28-4-2011
Η περίπτωση της νεαρής γυναίκας από την Ηλιούπολη που σκέφτηκε να αποσύρει ή να πουλήσει το (σχετικά παλιό) αυτοκίνητό της, με αφορμή ένα χαλασμένο εξάρτημα του ηλεκτρικού παράθυρου του οχήματος, είναι χαρακτηριστική. Αφού ζύγισε τα συν και τα πλην του αγαπημένου της τετράτροχου, αποφάσισε να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει το εξάρτημα στο συνεργείο της γειτονιάς της, από το να εμπλακεί σε δάνεια και δόσεις.
Οταν μάλιστα ο μισθός της υπέστη περικοπές, κάθε σκέψη για καινούργιο αυτοκίνητο, τη στιγμή που το υπάρχον παρέμενε μηχανικά αξιόπιστο, θεωρήθηκε απαγορευτική. Τελικά, όλα έμειναν ως είχαν, το αυτοκίνητο δεν άλλαξε χέρια και η γυναίκα έμεινε ικανοποημένη με τη λύση της επισκευής. Υπεύθυνοι για τη συμβιβιβαστική (από οικονομικής απόψεως) λύση είναι οι Μάκης και Χρήστος Λιάκος, αδέρφια και ιδιοκτήτες του συνεργείου που διατηρούν τα τελευταία πέντε χρόνια στον Αλιμο.
«Σώνουν» χρήματα
«Είναι αλήθεια πως πολύς κόσμος επιστρέφει στο τοπικό συνεργείο», λέει ο Μάκης Λιάκος. «Ο καθένας πλέον προσπαθεί να "σώσει" χρήματα από παντού, ώστε να τα βγάλει πέρα», συμπληρώνει. «Οι αντιπροσωπείες προσφέρουν ολοκληρωμένο σέρβις ανά ορισμένο αριθμό χιλιομέτρων, αλλά το κόστος είναι υψηλό, αφού περιλαμβάνει συγκεκριμένο πακέτο εργασιών, οι οποίες μάλιστα χρεώνονται με την εργατοώρα», προσθέτει ο αδερφός του.
Οι αντιπροσωπείες, από την άλλη, υπόσχονται εγγυημένο σέρβις, τυχόν αντικατάσταση προβληματικών μερών του οχήματος -βάσει εγγύησης- αλλά δεν επισκευάζουν, εκτός από περιπτώσεις που είναι συμβεβλημένες με εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Τα ανταλλακτικά όμως ήταν ανέκαθεν και παραμένουν ένα μεγάλο ζήτημα για την τσέπη του οδηγού. Πού μπορεί να βρει φτηνότερα αλλά το ίδιο αξιόπιστα;
Σύμφωνα με τους μάστορες Μάκη και Χρήστο Λιάκο, τα αυτοκίνητά μας είναι γεμάτα από εξαρτήματα διάφορων εργοστασίων, αλλά «η τιμή τους ανεβοκατεβαίνει ανάλογα με το εμπορικό σήμα που "φορούν" ή όχι, άσχετα αν τις περισσότερες φορές επιτελούν το σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκαν με τον ίδιο τρόπο».
«Η εγγύηση, αντίθετα με τα όσα πιστεύουν οι περισσότεροι, δεν επηρεάζεται ανάλογα με το χώρο επισκευής του οχήματος, αλλά από τα ανταλλακτικά που χρησιμοποιούνται, γι' αυτό και δεν χάνει την ισχύ της στα ανεξάρτητα συνεργεία», τονίζει ο Σπύρος Παππάς, ιδιοκτήτης συνεργείου στη Νέα Σμύρνη. «Αυτό, άλλωστε, έχει θεσπιστεί από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, κάποιες εγγυήσεις όμως αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της αγοράς, γι' αυτό και οφείλουμε να διαβάζουμε προσεκτικά τα όσα αναγράφονται σε αυτές», προσθέτει.
Στα εξειδικευμένα
Στα τοπικά συνεργεία που βρίσκονται σπαρμένα στις γειτονιές της Αθήνας, τα λεγόμενα «μικρά» σέρβις (αλλαγή λαδιών και φίλτρων, έλεγχος ψυγείου και ελαστικών, έλεγχος στάθμης υγρών) κοστίζουν σημαντικά λιγότερο συγκριτικά με τα αντίστοιχα που διενεργούνται στις αντιπροσωπείες. «Το ίδιο ισχύει και για πιο εξειδικευμένα σέρβις, όπως αυτά που γίνονται μετά τα 15.000 χλμ., μόνο που στο συνεργείο κάποιος επικεντρώνεται στο πρόβλημα που υπάρχει, ώστε να μη χρεώσει τον πελάτη για ό,τι έχει ελεγχθεί και έχει βρεθεί εντάξει», λέει. «Σε μια επισκευή θα χρεώσω τον πελάτη με τα ανταλλακτικά και θα προσθέσω και την αμοιβή μου. Δεν θ' αρνηθώ όμως το παζάρι», προσθέτει.
Η σχέση εμπιστοσύνης μάστορα παλιάς σχολής και πελάτη μοιάζει να αποκαθίσταται μέρα με τη μέρα. Και όχι μόνο γιατί οι εργαζόμενοι στα τοπικά συνεργεία έχουν αποκτήσει με τον καιρό και την ενασχόληση με διάφορους τύπους αυτοκινήτων σημαντική πείρα που αναγνωρίζεται από ολοένα και περισσότερους οδηγούς. Το συνεργείο της γειτονιάς ξαναβρίσκει το νόημά του. Σε εποχές μάλιστα δύσκολες, στο τοπικό συνεργείο, κάθε τι θα βρει τον... μάστορά του.
Εν μέσω καφέ, κουβέντας και ανταλλαγής απόψεων, με τον ιδιοκτήτη του αυτοκινήτου να βρίσκεται δίπλα στον εργαζόμενο (αντίθετα με την απόσταση που χωρίζει τον πελάτη της αντιπροσωπείας από το χώρο του συνεργείου). «Γι' αυτό και μας έρχονται ολοένα και περισσότεροι οδηγοί τελευταία», υποστήριξαν σχεδόν όλοι οι συνομιλητές μας. «Γιατί άλλο η προσωπική σχέση και άλλο ένα πολυδαίδαλο και απρόσωπο σύστημα», θα πει ο Σπ. Παππάς.
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΡΟΥΤΣΩΝΗ
ΠΡΕΖΑ TV
28-4-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου