Τα μη θεσμοθετημένα επαγγελματικά δικαιώματα, οι συχνές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, η έλλειψη ενημέρωσης, η ανεπάρκεια των παρεχόμενων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, με αποτέλεσμα την περιορισμένη εμπιστοσύνη των εργοδοτών προς τους αποφοίτους, αλλά και τα προβλήματα υποδομών και οι ελλείψεις εργαστηριακού εξοπλισμού είναι μερικοί από τους λόγους που διαμορφώνουν το χαμηλό κύρος της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης σύμφωνα με έρευνα του υπουργείου Παιδείας.Γι’ αυτό μόνο το 25% του μαθητικού δυναμικού επιλέγει το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ), ενώ το υπόλοιπο, 75%, στρέφεται στο Γενικό.
Από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι οι μαθητές σε ποσοστό 41% επιλέγουν την ειδικότητά τους με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους, ενώ σε ποσοστό 37% θέτουν ως κριτήριο επιλογής της ειδικότητάς τους την επαγγελματική αποκατάσταση. Οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) εμφανίζονται αρκετά αποδυναμωμένες σε σχέση με τα ΕΠΑΛ, διότι τις επιλέγει μόνον το 17% του μαθητικού δυναμικού της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, ενώ το υπόλοιπο 83% επιλέγει τα ΕΠΑΛ. Οι βασικότεροι λόγοι που προκαλούν την απαξίωση των ΕΠΑΣ είναι η μη παροχή απολυτήριου τίτλου λυκείου, η στέρηση από τους αποφοίτους της δυνατότητας επαγγελματικής ανέλιξης μέσω ανώτερων σπουδών, ο ανορθολογικός διαχωρισμός των ειδικοτήτων μεταξύ ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ αλλά και η μη εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας στις σχολές του υπουργείου.
Σε όλες τις περιφέρειες της χώρας υπάρχουν ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ με ολιγομελή τμήματα (λιγότεροι από 10 μαθητές) ως αποτέλεσμα της συρρίκνωσης του μαθητικού δυναμικού. Ειδικότερα καταγράφονται 1.156 ολιγομελή τμήματα στα ημερήσια ΕΠΑΛ, 416 στα εσπερινά ΕΠΑΛ και 424 στις ΕΠΑΣ.
Σε επίπεδο σχολικών μονάδων στα ΕΠΑΛ (ημερήσια και εσπερινά) το 24% έχει λιγότερους από 100 ενεργούς μαθητές, το 53% έχει από 100 έως 299 ενεργούς μαθητές και μόνον το 23% από 300 μαθητές και πάνω. Αντίστοιχα στις ΕΠΑΣ το 27% έχει λιγότερους από 50 ενεργούς μαθητές, το 24% έχει από 50 έως 99 ενεργούς μαθητές και μόνον το 13% πάνω από 200 μαθητές.
Στις ΕΠΑΣ το 87% των μαθητών κατευθύνεται κυρίως σε οκτώ ειδικότητες: Κομμωτικής και Αισθητικής, Θερμοϋδραυλικών, Ηλεκτρολόγων, Αερίων Καυσίμων και Αμαξωμάτων και Βοηθών Φαρμακείων και Φυσιοθεραπευτών.
Σε όλα τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ της χώρας καταγράφονται 948 καθηγητές με ελάχιστο ή καθόλου διδακτικό ωράριο, εκ των οποίων οι 289 είναι καθηγητές γενικών μαθημάτων.
Τα μεσαία προσόντα και η ανάπτυξη
Στην έρευνα του υπουργείου Παιδείας, το οποίο σκοπεύει σύντομα να ανακοινώσει τα σχέδιά του για την επαγγελματική εκπαίδευση, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη σημαντικότητα του θεσμού, καθώς «η ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένου στελεχιακού δυναμικού συνδράμει στην προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων, συμβάλλει στη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και στηρίζει την ανάπτυξη».
Βάσει των μελετών του CEDEFOP στην προσεχή δεκαετία στην Ευρώπη οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας για άτομα με μεσαίο επίπεδο προσόντων θα αποτελούν το 50% των συνολικά προσφερόμενων θέσεων εργασίας. Αντίστοιχες προβλέψεις υπάρχουν και για την Ελλάδα.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
23-5-2011
Από την επεξεργασία των στοιχείων προκύπτει ότι οι μαθητές σε ποσοστό 41% επιλέγουν την ειδικότητά τους με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους, ενώ σε ποσοστό 37% θέτουν ως κριτήριο επιλογής της ειδικότητάς τους την επαγγελματική αποκατάσταση. Οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ) εμφανίζονται αρκετά αποδυναμωμένες σε σχέση με τα ΕΠΑΛ, διότι τις επιλέγει μόνον το 17% του μαθητικού δυναμικού της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης, ενώ το υπόλοιπο 83% επιλέγει τα ΕΠΑΛ. Οι βασικότεροι λόγοι που προκαλούν την απαξίωση των ΕΠΑΣ είναι η μη παροχή απολυτήριου τίτλου λυκείου, η στέρηση από τους αποφοίτους της δυνατότητας επαγγελματικής ανέλιξης μέσω ανώτερων σπουδών, ο ανορθολογικός διαχωρισμός των ειδικοτήτων μεταξύ ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ αλλά και η μη εφαρμογή του θεσμού της μαθητείας στις σχολές του υπουργείου.
Σε όλες τις περιφέρειες της χώρας υπάρχουν ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ με ολιγομελή τμήματα (λιγότεροι από 10 μαθητές) ως αποτέλεσμα της συρρίκνωσης του μαθητικού δυναμικού. Ειδικότερα καταγράφονται 1.156 ολιγομελή τμήματα στα ημερήσια ΕΠΑΛ, 416 στα εσπερινά ΕΠΑΛ και 424 στις ΕΠΑΣ.
Σε επίπεδο σχολικών μονάδων στα ΕΠΑΛ (ημερήσια και εσπερινά) το 24% έχει λιγότερους από 100 ενεργούς μαθητές, το 53% έχει από 100 έως 299 ενεργούς μαθητές και μόνον το 23% από 300 μαθητές και πάνω. Αντίστοιχα στις ΕΠΑΣ το 27% έχει λιγότερους από 50 ενεργούς μαθητές, το 24% έχει από 50 έως 99 ενεργούς μαθητές και μόνον το 13% πάνω από 200 μαθητές.
Στις ΕΠΑΣ το 87% των μαθητών κατευθύνεται κυρίως σε οκτώ ειδικότητες: Κομμωτικής και Αισθητικής, Θερμοϋδραυλικών, Ηλεκτρολόγων, Αερίων Καυσίμων και Αμαξωμάτων και Βοηθών Φαρμακείων και Φυσιοθεραπευτών.
Σε όλα τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ της χώρας καταγράφονται 948 καθηγητές με ελάχιστο ή καθόλου διδακτικό ωράριο, εκ των οποίων οι 289 είναι καθηγητές γενικών μαθημάτων.
Τα μεσαία προσόντα και η ανάπτυξη
Στην έρευνα του υπουργείου Παιδείας, το οποίο σκοπεύει σύντομα να ανακοινώσει τα σχέδιά του για την επαγγελματική εκπαίδευση, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη σημαντικότητα του θεσμού, καθώς «η ύπαρξη κατάλληλα εκπαιδευμένου στελεχιακού δυναμικού συνδράμει στην προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων, συμβάλλει στη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και στηρίζει την ανάπτυξη».
Βάσει των μελετών του CEDEFOP στην προσεχή δεκαετία στην Ευρώπη οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας για άτομα με μεσαίο επίπεδο προσόντων θα αποτελούν το 50% των συνολικά προσφερόμενων θέσεων εργασίας. Αντίστοιχες προβλέψεις υπάρχουν και για την Ελλάδα.
ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
23-5-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου