Το συνεχές «κούρεμα» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) φέρνει το Μνημόνιο στο ζωτικό για την εθνική οικονομία τομέα των έργων, όπου απασχολούνται πάνω από 250.000 άτομα και παράγεται το 3,8% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ).
Η αρχική απαίτηση της τρόικας αφορούσε περικοπή της τάξης των 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο έως το 2012, που σημαίνει στενότητα στην εξόφληση ολοκληρωμένων έργων και ουσιαστικό πάγωμα στην προκήρυξη νέων κατασκευαστικών προγραμμάτων.
Στον προϋπολογισμό του περασμένου έτους είχαν εγγραφεί 10,3 δισ. ευρώ, αλλά τον Μάρτιο μειώθηκαν στα 9,7 δισ., το Μνημόνιο τα «ψαλίδισε» στα 9,2 δισ., για να διατεθούν τελικά περίπου 7 δισ. Εχουμε δηλαδή μια μείωση πάνω από 30%. Λίγο πριν από το Πάσχα εξοφλήθηκαν λογαριασμοί έργων, συνολικού ύψους 1,5 δισ., που αφορούσαν κυρίως υποχρεώσεις του 2010 και παλαιότερων ετών. Για το 2011 έχουν υπολογιστεί επενδυτικά κονδύλια, ύψους 8,7 δισ. ευρώ, που αποτελεί τη χαμηλότερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας. «Αρωμα Μνημονίου», χωρίς, όμως, να περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις της χώρας έναντι της τρόικας, έχουν δύο σημαντικές θεσμικές παρεμβάσεις, που προωθεί το υπουργείο Υποδομών.
Αφορούν το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη μελέτη, ανάθεση και κατασκευή των έργων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, αλλά και το νομοσχέδιο για την εφαρμογή συστήματος fast trak στις διαδικασίες απαλλοτρίωσης χώρων για την κατασκευή έργων, που σήμερα διαρκούν πάνω από τρία χρόνια.
Στο πλαίσιο του Μνημονίου, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος προώθησαν ρύθμιση για την απελευθέρωση του επαγγέλματος του μηχανικού. Στην ουσία, το «άνοιγμα» αφορούσε μόνον τις θεσμοθετημένες από το 1954 κατώτερες αμοιβές.
Επειτα από παρέμβαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, αποδείχθηκε ότι οι μεγάλοι χαμένοι από αυτή την κατάργηση θα ήταν τα δημόσια Ταμεία και οι ασφαλιστικοί οργανισμοί, γι' αυτό ο νόμος προβλέπει την έκδοση διατάγματος, που θα καθορίζει την κατώτερη τιμή σε κάθε κατηγορία.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
ΠΡΕΖΑ TV
2-5-2011
Η αρχική απαίτηση της τρόικας αφορούσε περικοπή της τάξης των 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο έως το 2012, που σημαίνει στενότητα στην εξόφληση ολοκληρωμένων έργων και ουσιαστικό πάγωμα στην προκήρυξη νέων κατασκευαστικών προγραμμάτων.
Στον προϋπολογισμό του περασμένου έτους είχαν εγγραφεί 10,3 δισ. ευρώ, αλλά τον Μάρτιο μειώθηκαν στα 9,7 δισ., το Μνημόνιο τα «ψαλίδισε» στα 9,2 δισ., για να διατεθούν τελικά περίπου 7 δισ. Εχουμε δηλαδή μια μείωση πάνω από 30%. Λίγο πριν από το Πάσχα εξοφλήθηκαν λογαριασμοί έργων, συνολικού ύψους 1,5 δισ., που αφορούσαν κυρίως υποχρεώσεις του 2010 και παλαιότερων ετών. Για το 2011 έχουν υπολογιστεί επενδυτικά κονδύλια, ύψους 8,7 δισ. ευρώ, που αποτελεί τη χαμηλότερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας. «Αρωμα Μνημονίου», χωρίς, όμως, να περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις της χώρας έναντι της τρόικας, έχουν δύο σημαντικές θεσμικές παρεμβάσεις, που προωθεί το υπουργείο Υποδομών.
Αφορούν το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη μελέτη, ανάθεση και κατασκευή των έργων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, αλλά και το νομοσχέδιο για την εφαρμογή συστήματος fast trak στις διαδικασίες απαλλοτρίωσης χώρων για την κατασκευή έργων, που σήμερα διαρκούν πάνω από τρία χρόνια.
Στο πλαίσιο του Μνημονίου, τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος προώθησαν ρύθμιση για την απελευθέρωση του επαγγέλματος του μηχανικού. Στην ουσία, το «άνοιγμα» αφορούσε μόνον τις θεσμοθετημένες από το 1954 κατώτερες αμοιβές.
Επειτα από παρέμβαση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, αποδείχθηκε ότι οι μεγάλοι χαμένοι από αυτή την κατάργηση θα ήταν τα δημόσια Ταμεία και οι ασφαλιστικοί οργανισμοί, γι' αυτό ο νόμος προβλέπει την έκδοση διατάγματος, που θα καθορίζει την κατώτερη τιμή σε κάθε κατηγορία.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
ΠΡΕΖΑ TV
2-5-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου