Λαµβάνω συνεχώς ταχυδροµικές επιστολές µε διαφηµιστικό περιεχόµενο, ενώ δεν έχω δώσει τα στοιχεία διεύθυνσής µου στις συγκεκριµένες εταιρείες. Μπορώ να κάνω κάτι;
Σε περίπτωση που δεν επιθυµείτε να λαµβάνετε οποιαδήποτε επικοινωνία µέσω ταχυδροµείου για θέµατα που αφορούν τηνπροώθηση/διαφήµιση προϊόντων ή υπηρεσιών, µπορείτε να εγγραφείτε στο ειδικόµητρώο καταναλωτών που τηρεί η Αρχή Προστασίας Προσωπικών ∆εδοµένων.Οι εταιρείες υποχρεούνται ναλαµβάνουν υπόψη αυτότο µητρώο πριν αποστείλουναυτόκληταοποιοδήποτε διαφηµιστικόυλικό. Ηαίτησή σας για εγγραφή στο ειδικό αυτό µητρώο µπορείναυποβληθεί και ηλεκτρονικά στο www.dpa.gr.
ενοχλητικεσ κλησεις
Το τελευταίο διάστηµα, µου τηλεφωνούν συνεχώς µε απόκρυψη αριθµού, ακόµη και σε ώρες ακατάλληλες, διαταράσσοντας την προσωπική µου ζωή. Ορισµένες φορές µάλιστα χρησιµοποιούν και χυδαιολογίες. Μπορώ να βρω ποιος καλεί µε απόκρυψη;
Εάν σας καλούν επανειληµµένως µεαπόκρυψηαριθµού και σαςενοχλούν, µπορείτε να υποβάλετεαίτηση στονφορέα παροχής τηλεπικοινωνιακώνυπηρεσιών (µε συστηµένηεπιστολή ή αυτοπροσώπως στα καταστήµατα λιανικής πώλησης του παρόχου) και να ζητήσετετην προσωρινήάρση της απόκρυψης γιατον εντοπισµό του αριθµού από τον οποίο έγινε η ενοχλητική ή κακόβουλη κλήση. Ο πάροχος τηλεπικοινωνιακώνυπηρεσιών έχει υποχρέωση να διεκπεραιώσει την αίτησή σας µέσα σε σύντοµο χρονικόδιάστηµα, στέλνοντάς σας αναλυτική κατάσταση των εισερχοµένων κλήσεων που έγιναν κατάτοκρίσιµοχρονικόδιάστηµα προς τη γραµµή σας (εκτός από τους αριθµούς τηλεφώνου,πρέπει να περιλαµβάνονται και η ηµεροµηνία, η ώρα και η διάρκεια κάθε κλήσης). Η εξουδετέρωση της δυνατότητας µη αναγραφής της καλούσας γραµµής µπορεί να αφορά χρονικό διάστηµα µέχρι 15 µέρες.
ΠΡΟΣΒΑΣΗ σε ΕΓΓΡΑΦΑ
Πρόσφατα ζήτησα πρόσβαση σε ορισµένα έγγραφα που µε αφορούν και ο υπάλληλος της υπηρεσίας αρνήθηκε να µε εξυπηρετήσει µε τη δικαιολογία ότι απαγορευόταν να δω τα συγκεκριµένα έγγραφα, επειδή δεν ήταν διοικητικά αλλά ιδιωτικά. Ισχύει αυτή η απαγόρευση;
Κάθεπολίτηςέχειδικαίωµα, ύστερααπό γραπτήαίτησή του,νααποκτά πρόσβαση σε διοικητικά έγγραφα που τον αφορούν και βρίσκονται σε κάποιον δηµόσιο φορέα. Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται απότις δηµόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, µελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία,εγκύκλιες οδηγίες, γνωµοδοτήσειςκαιαποφάσεις. Εάν µάλιστα υπάρχει ειδικό έννοµο συµφέρον (π.χ. ανάγκη χρησιµοποίησης του εγγράφου ως αποδεικτικού στοιχείου σε δίκη), ο πολίτης δικαιούται, ύστερα απόγραπτή αίτησή του (στην οποία αναφέρεται το ειδικό έννοµοσυµφέρον), να λαµβάνει γνώση και των ιδιωτικών εγγράφωνπουφυλάσσονται στις δηµόσιες υπηρεσίεςκαι είναι σχετικά µε υπόθεσή του η οποία εκκρεµεί σε αυτές ή έχει διεκπεραιωθεί από αυτές. Σεκάθε περίπτωση ωστόσο η δηµόσια υπηρεσία οφείλει ναµην αποκαλύπτει πληροφορίες και δεδοµένα για φυσικά ή νοµικά πρόσωπα, τα οποία ενδέχεται να προσβάλουν την προσωπικότητά τους ή να επηρεάσουν δυσµενώς την επαγγελµατική ή την κοινωνική τους θέση, εκτός αν προκύπτει σχετική υποχρέωσή της από τον νόµο.
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ στην Αρχη ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ δεδομενων
Μου έρχονται συνεχώς γραπτά µηνύµατα µε διαφηµίσεις στο κινητό από γνωστή αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών αλλά και από άλλες εταιρείες (για πιστωτικές, ταξιδιωτικά πακέτα κ.λπ.), τα οποία είναι άκρως ενοχλητικά. Τι δικαιώµατα µου δίνει ο νόµος κατά των εταιρειών αυτών;
Αν λαµβάνετε ενοχλητικά µηνύµατα στο κινητό σας τηλέφωνο, τα οποία διαφηµίζουν κάποιο προϊόν ήυπηρεσία (ακόµη και κάποιον υποψήφιο για τις εκλογές), χωρίς ναείχατε ποτέ συναλλαγεί µε τη συγκεκριµένη εταιρεία, µπορείτε να καταγγείλετε τοπεριστατικό στην Αρχή ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα µέσω της υπηρεσίας ηλεκτρονικής υποβολής καταγγελιών στο www.dpa.gr. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπεινα επισυνάψετε στην καταγγελία σας το µήνυµα που δεχτήκατε. Επίσης, θα πρέπει να αναφέρετε στην Αρχή αν έχετε στείλει δήλωση στον αποστολέα των µηνυµάτωνότι δενεπιθυµείτε να λαµβάνετε τασχετικά προωθητικά µηνύµατα, επισυνάπτοντας αντίγραφο της δήλωσης αυτής. Εάν µετά τις ενέργειες αυτές τα ενοχλητικά µηνύµατασυνεχίζονται, µπορείτε να στραφείτε δικαστικώς κατά της εταιρείαςπου έχειτην ευθύνη για τις αποστολές, ζητώντας την παύση της προσβολής καιενδεχοµένως χρηµατική ικανοποίηση της ηθικής σας βλάβης.
ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ Αποζημιωσησ
Μου ζητήθηκε από την ασφαλιστική εταιρεία µου η υποβολή ιατρικών εξετάσεων/αποτελεσµάτων προκειµένου να µου καταβάλουν την ασφαλιστική αποζηµίωση. Είναι νόµιµο αυτό;
Οχι.Σύµφωνα µεαπόφαση της Αρχής ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα,για τηνκαταβολήτηςασφαλιστικής αποζηµίωσης δενείναι απαραίτητη ηυποβολή ιατρικών εξετάσεων σεασφαλιστική εταιρείαωςαπόδειξη νοσοκοµειακής περίθαλψης εφόσον ηπερίθαλψη αποδεικνύεται πλήρωςαπό άλλαδικαιολογητικά (π.χ. αποδείξεις νοσοκοµείου/ φαρµακείου).
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ
Για τη θεώρηση φορολογικών βιβλίων και στοιχείων, µου ζητήθηκε να προσκοµίσω βεβαίωση περί καταβολής των οφειλόµενων ασφαλιστικών εισφορών. Είναι νόµιµο αυτό; Εχει κριθεί απότο Συµβούλιο της Επικρατείας ότι είναι επιτρεπτή ηάρνηση της φορολογικής Αρχής να θεωρήσει τα φορολογικά βιβλία επειδή οενδιαφερόµενος δενπροσκόµισε ασφαλιστική ενηµερότητα.Ητυχόν επεξεργασία των προσωπικών δεδοµένων σας που αναφέρονται στις σχέσεις σας µε ασφαλιστικούς οργανισµούς τελεί σε αναλογία µε τον δηµόσιο σκοπό τηςδιασφάλισης καλής οικονοµικήςκατάστασηςγια τους ως άνω οργανισµούς και έτσι δενθεωρείταιότιπαραβιάζονται προσωπικά σας δεδοµένα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στις ερωτήσεις σας απαντούν οι νοµικοί Μαριλένα Ζηδιανάκη και Κίµων Σαϊτάκης
ΠΡΕΖΑ TV
21-6-2011
Σε περίπτωση που δεν επιθυµείτε να λαµβάνετε οποιαδήποτε επικοινωνία µέσω ταχυδροµείου για θέµατα που αφορούν τηνπροώθηση/διαφήµιση προϊόντων ή υπηρεσιών, µπορείτε να εγγραφείτε στο ειδικόµητρώο καταναλωτών που τηρεί η Αρχή Προστασίας Προσωπικών ∆εδοµένων.Οι εταιρείες υποχρεούνται ναλαµβάνουν υπόψη αυτότο µητρώο πριν αποστείλουναυτόκληταοποιοδήποτε διαφηµιστικόυλικό. Ηαίτησή σας για εγγραφή στο ειδικό αυτό µητρώο µπορείναυποβληθεί και ηλεκτρονικά στο www.dpa.gr.
ενοχλητικεσ κλησεις
Το τελευταίο διάστηµα, µου τηλεφωνούν συνεχώς µε απόκρυψη αριθµού, ακόµη και σε ώρες ακατάλληλες, διαταράσσοντας την προσωπική µου ζωή. Ορισµένες φορές µάλιστα χρησιµοποιούν και χυδαιολογίες. Μπορώ να βρω ποιος καλεί µε απόκρυψη;
Εάν σας καλούν επανειληµµένως µεαπόκρυψηαριθµού και σαςενοχλούν, µπορείτε να υποβάλετεαίτηση στονφορέα παροχής τηλεπικοινωνιακώνυπηρεσιών (µε συστηµένηεπιστολή ή αυτοπροσώπως στα καταστήµατα λιανικής πώλησης του παρόχου) και να ζητήσετετην προσωρινήάρση της απόκρυψης γιατον εντοπισµό του αριθµού από τον οποίο έγινε η ενοχλητική ή κακόβουλη κλήση. Ο πάροχος τηλεπικοινωνιακώνυπηρεσιών έχει υποχρέωση να διεκπεραιώσει την αίτησή σας µέσα σε σύντοµο χρονικόδιάστηµα, στέλνοντάς σας αναλυτική κατάσταση των εισερχοµένων κλήσεων που έγιναν κατάτοκρίσιµοχρονικόδιάστηµα προς τη γραµµή σας (εκτός από τους αριθµούς τηλεφώνου,πρέπει να περιλαµβάνονται και η ηµεροµηνία, η ώρα και η διάρκεια κάθε κλήσης). Η εξουδετέρωση της δυνατότητας µη αναγραφής της καλούσας γραµµής µπορεί να αφορά χρονικό διάστηµα µέχρι 15 µέρες.
ΠΡΟΣΒΑΣΗ σε ΕΓΓΡΑΦΑ
Πρόσφατα ζήτησα πρόσβαση σε ορισµένα έγγραφα που µε αφορούν και ο υπάλληλος της υπηρεσίας αρνήθηκε να µε εξυπηρετήσει µε τη δικαιολογία ότι απαγορευόταν να δω τα συγκεκριµένα έγγραφα, επειδή δεν ήταν διοικητικά αλλά ιδιωτικά. Ισχύει αυτή η απαγόρευση;
Κάθεπολίτηςέχειδικαίωµα, ύστερααπό γραπτήαίτησή του,νααποκτά πρόσβαση σε διοικητικά έγγραφα που τον αφορούν και βρίσκονται σε κάποιον δηµόσιο φορέα. Ως διοικητικά έγγραφα νοούνται όσα συντάσσονται απότις δηµόσιες υπηρεσίες, όπως εκθέσεις, µελέτες, πρακτικά, στατιστικά στοιχεία,εγκύκλιες οδηγίες, γνωµοδοτήσειςκαιαποφάσεις. Εάν µάλιστα υπάρχει ειδικό έννοµο συµφέρον (π.χ. ανάγκη χρησιµοποίησης του εγγράφου ως αποδεικτικού στοιχείου σε δίκη), ο πολίτης δικαιούται, ύστερα απόγραπτή αίτησή του (στην οποία αναφέρεται το ειδικό έννοµοσυµφέρον), να λαµβάνει γνώση και των ιδιωτικών εγγράφωνπουφυλάσσονται στις δηµόσιες υπηρεσίεςκαι είναι σχετικά µε υπόθεσή του η οποία εκκρεµεί σε αυτές ή έχει διεκπεραιωθεί από αυτές. Σεκάθε περίπτωση ωστόσο η δηµόσια υπηρεσία οφείλει ναµην αποκαλύπτει πληροφορίες και δεδοµένα για φυσικά ή νοµικά πρόσωπα, τα οποία ενδέχεται να προσβάλουν την προσωπικότητά τους ή να επηρεάσουν δυσµενώς την επαγγελµατική ή την κοινωνική τους θέση, εκτός αν προκύπτει σχετική υποχρέωσή της από τον νόµο.
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ στην Αρχη ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ δεδομενων
Μου έρχονται συνεχώς γραπτά µηνύµατα µε διαφηµίσεις στο κινητό από γνωστή αλυσίδα ηλεκτρικών ειδών αλλά και από άλλες εταιρείες (για πιστωτικές, ταξιδιωτικά πακέτα κ.λπ.), τα οποία είναι άκρως ενοχλητικά. Τι δικαιώµατα µου δίνει ο νόµος κατά των εταιρειών αυτών;
Αν λαµβάνετε ενοχλητικά µηνύµατα στο κινητό σας τηλέφωνο, τα οποία διαφηµίζουν κάποιο προϊόν ήυπηρεσία (ακόµη και κάποιον υποψήφιο για τις εκλογές), χωρίς ναείχατε ποτέ συναλλαγεί µε τη συγκεκριµένη εταιρεία, µπορείτε να καταγγείλετε τοπεριστατικό στην Αρχή ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα µέσω της υπηρεσίας ηλεκτρονικής υποβολής καταγγελιών στο www.dpa.gr. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπεινα επισυνάψετε στην καταγγελία σας το µήνυµα που δεχτήκατε. Επίσης, θα πρέπει να αναφέρετε στην Αρχή αν έχετε στείλει δήλωση στον αποστολέα των µηνυµάτωνότι δενεπιθυµείτε να λαµβάνετε τασχετικά προωθητικά µηνύµατα, επισυνάπτοντας αντίγραφο της δήλωσης αυτής. Εάν µετά τις ενέργειες αυτές τα ενοχλητικά µηνύµατασυνεχίζονται, µπορείτε να στραφείτε δικαστικώς κατά της εταιρείαςπου έχειτην ευθύνη για τις αποστολές, ζητώντας την παύση της προσβολής καιενδεχοµένως χρηµατική ικανοποίηση της ηθικής σας βλάβης.
ΕΙΣΠΡΑΞΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ Αποζημιωσησ
Μου ζητήθηκε από την ασφαλιστική εταιρεία µου η υποβολή ιατρικών εξετάσεων/αποτελεσµάτων προκειµένου να µου καταβάλουν την ασφαλιστική αποζηµίωση. Είναι νόµιµο αυτό;
Οχι.Σύµφωνα µεαπόφαση της Αρχής ∆εδοµένων Προσωπικού Χαρακτήρα,για τηνκαταβολήτηςασφαλιστικής αποζηµίωσης δενείναι απαραίτητη ηυποβολή ιατρικών εξετάσεων σεασφαλιστική εταιρείαωςαπόδειξη νοσοκοµειακής περίθαλψης εφόσον ηπερίθαλψη αποδεικνύεται πλήρωςαπό άλλαδικαιολογητικά (π.χ. αποδείξεις νοσοκοµείου/ φαρµακείου).
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ
Για τη θεώρηση φορολογικών βιβλίων και στοιχείων, µου ζητήθηκε να προσκοµίσω βεβαίωση περί καταβολής των οφειλόµενων ασφαλιστικών εισφορών. Είναι νόµιµο αυτό; Εχει κριθεί απότο Συµβούλιο της Επικρατείας ότι είναι επιτρεπτή ηάρνηση της φορολογικής Αρχής να θεωρήσει τα φορολογικά βιβλία επειδή οενδιαφερόµενος δενπροσκόµισε ασφαλιστική ενηµερότητα.Ητυχόν επεξεργασία των προσωπικών δεδοµένων σας που αναφέρονται στις σχέσεις σας µε ασφαλιστικούς οργανισµούς τελεί σε αναλογία µε τον δηµόσιο σκοπό τηςδιασφάλισης καλής οικονοµικήςκατάστασηςγια τους ως άνω οργανισµούς και έτσι δενθεωρείταιότιπαραβιάζονται προσωπικά σας δεδοµένα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στις ερωτήσεις σας απαντούν οι νοµικοί Μαριλένα Ζηδιανάκη και Κίµων Σαϊτάκης
ΠΡΕΖΑ TV
21-6-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου