Νομιμοποιείται το «λουκέτο» στα Επιδαύρια από τους εργαζομένους των Κρατικών Σκηνών, ακόμη και αν τα αιτήματά τους είναι δίκαια; Υπήρχε περιθώριο ελιγμών; Επρεπε να νερώσουν το κρασί τους;
Πόσο μεγάλο είναι το «χτύπημα» για ένα θεσμό που συνδέει τον πολιτισμό με τον τουρισμό; Ανθρωποι που ζουν το Φεστιβάλ Επιδαύρου δεκαετίες, αρχαιολόγοι, ηθοποιοί αλλά και ντόπιοι, καταθέτουν τη γνώμη τους στην «Ε».
Βασίλειος Λαμπρινουδάκης (καθηγητής Αρχαιολογίας, πρόεδρος Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Επιδαύρου):
«Λυπούμαι ιδιαίτερα που δεν θα γίνουν κάποιες από τις παραστάσεις, διότι θεωρώ ότι τα θέατρα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν, ζουν και μέσα από χρήση τους. Είναι ένα πλήγμα για το θεσμό, ο οποίος είναι ο πιο πετυχημένος, υψηλού επιπέδου και μακροχρόνιος στο είδος του. Επίσης θεωρώ ότι στις μέρες που ζούμε η ακύρωση παραστάσεων πλήττει σε μεγάλο βαθμό την οικονομία της περιοχής. Πιστεύω ότι οι εργαζόμενοι θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην κατάσταση που βρίσκεται η χώρα. Με 70 ευρώ προσωπικά καλύπτω όλα τα εκτός έδρας μου ως καθηγητής Πανεπιστημίου».
Κώστας Γεωργουσόπουλος (μεταφραστής, κριτικός θεάτρου):
«Επρεπε να είχε επέμβει ο Γιώργος Λούκος απαιτώντας να προστατευτεί ο θεσμός των Επιδαυρίων. Εγώ στη θέση του, όταν δεν εξυπηρετείται ο θεσμός και δεν τον εξυπηρετεί το κράτος, θα είχα παραιτηθεί. Ουσιαστικά φέτος το ελληνικό Δημόσιο εν κρίσει πληρώνει τον κύριο Κέβιν Σπέισι (σ.σ. "Ριχάρδος Γ'" του Σέξπιρ, Επίδαυρος 29, 30/8). Είναι μεγάλο πλήγμα για το θεσμό αυτό που συμβαίνει, αν και το πλήγμα για τα Επιδαύρια έχει ξεκινήσει καιρό. Ειδικά σε εποχές κρίσης θα έπρεπε να φιλοξενεί εννιά, αντί για έξι παραστάσεις. Από την άλλη, σε καμιά περίπτωση δεν μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι το Εθνικό και το ΚΘΒΕ θα γίνουν ΔΕΚΟ, δηλαδή θα ανήκουν στην ίδια κατηγορία με τη ΔΕΗ. Δεν μπορούμε επίσης να ζητήσουμε από τους εργαζόμενους που πένονται να νερώσουν το κρασί τους. Δίκαιο έχουν όλοι οι Ελληνες που διαμαρτύρονται αυτή τη στιγμή».
Νικήτας Τσακίρογλου (ηθοποιός):
«Ζω τον θεσμό παιδιόθεν. Για μένα ως καλλιτέχνη είναι πέρα από κάθε λογική αυτό που συμβαίνει. Είναι πρωτοφανές στα επιδαυρικά χρονικά. Υπήρξαν κατά καιρούς από το ΚΘΒΕ συνδικαλιστικές πιέσεις, αλλά ποτέ δεν ακυρώθηκε παράσταση στην Επίδαυρο. Ολοι έκαναν την τελευταία στιγμή ένα βήμα πίσω. Νομίζω ότι η Επίδαυρος είναι το σήμα κατατεθέν του παγκόσμιου θεάτρου και για τον Ελληνα θεατή ένα προσκύνημα το καλοκαίρι. Συγχρόνως, πρέπει να σκεφτούμε τους ντόπιους που περιμένουν να ζήσουν με τους δυο μήνες των Επιδαυρίων. Εχουν πανικοβληθεί με αυτό που συμβαίνει. Δεν είναι όμως δυνατόν οι ηθοποιοί να βάζουν από την τσέπη τους, όταν τα εκτός έδρας είναι 71 ευρώ ημερησίως και το ξενοδοχείο στοιχίζει 50 με 60 ευρώ. Πώς θα ζήσει ο ηθοποιός; Δεν κατανοώ τον πατριωτισμό "βάζω από την τσέπη μου"».
Κώστας Γκάτζιος (δήμαρχος Επιδαύρου):
«Ολος ο κόσμος στην ευρύτερη περιοχή περίμενε τον Ιούλιο για να βγάλει τα χρέη της περιόδου -και όχι μόνο. Πέρα από αυτό, η Επίδαυρος Ιούλιο και Αύγουστο "ζει" καλλιτεχνικά και τροφοδοτεί τη χώρα πολιτιστικά με τις παραστάσεις. Οσοι έχουν ευθύνες γι' αυτό που συμβαίνει, να τις αναλάβουν. Προτείνω να βρεθούμε έστω την τελευταία στιγμή όλοι μαζί να δούμε πώς θα μπαλώσουμε την κατάσταση. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι έξω από αυτή την ιστορία. Αν είχαμε ειδοποιηθεί νωρίτερα θα είχαμε βρει μια λύση. Παλαιότερα ο Δήμος Ασκληπιείου έκανε μια παράσταση. Επίσης θα είχαμε έρθει σε διαπραγματεύσεις με τους εργαζομένους των Κρατικών Σκηνών για να βρεθεί μια μέση οδός».
Γιώργος Αρμένης (ηθοποιός):
«Εγώ δεν κάνω απεργία. Είμαι εναντίον των απεργιών στο θέατρο. Αλλά μια και ανήκω στις δυνάμεις του ΚΘΒΕ (σ.σ. υποδύεται στα "Μικρά Διονύσια" τον Οιδίποδα και τον Χρεμύλο), δεν μπορώ να γίνω απεργοσπάστης. Θα κατέβαινα στην Επίδαυρο και με λεφτά από την τσέπη μου, γιατί αγαπώ το θέατρο αυτό πολύ -όχι ότι δεν το αγαπάνε και οι άλλοι- έχουμε όμως άλλη αντίληψη. Οι τεχνικοί επιμένουν για την εξαίρεση από τις ΔΕΚΟ, ενώ οι ηθοποιοί δυσανασχετούν μόνο για τα εκτός έδρας. Γιατί πρέπει να φάνε και να κοιμηθούν με αξιοπρέπεια, ώστε να μπορούν να αποδώσουν στην παράσταση. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί κόβοντας τα εκτός έδρας στο μισό! Αυτές τις μέρες όμως με όσα περνάει η χώρα , δεν ξέρω ποιος έχει δίκιο. Είναι σε μια τεράστια σύγχυση και η χώρα και η κυβέρνηση. Για την Αργολίδα η απεργία μας είναι θάνατος. Οφείλουμε να ζητήσουμε μια συγγνώμη από τον κόσμο τόσο οι υπουργοί, που πήραν άδικες αποφάσεις, όσο κι εμείς που απεργούμε».
Ταμίλα Κουλίεβα (ηθοποιός):
«Για το θεσμό των Επιδαυρίων είναι τραγική απώλεια να απέχουν οι δύο κρατικές σκηνές. Οχι μόνο για το θέατρο, αλλά και για ολόκληρο το νομό. Μια μεγάλη "αλυσίδα" γκρεμίζεται. Η Ελλάδα τι έχει να εξαγάγει; Πολιτισμό και τουρισμό. Οπότε είναι τεράστιο λάθος αυτό που συμβαίνει. Είναι καλό να διεκδικούνται κάποια αυτονόητα πράγματα. Από την άλλη, ένα θέατρο δεν μπορεί να είναι κλειστό. Ιδίως αυτές τις δύσκολες στιγμές θα έπρεπε να υπηρετούμε την τέχνη μας. Δεν έχω δει να απεργεί ζωγράφος ή ποιητής. Προσωπικά, θα ήθελα να κατεβώ στην Επίδαυρο με τα "Μικρά Διονύσια» (σ.σ. ως Ηλέκτρα και Ειρήνη)».
Λεωνίδας και Νίκος Λιακόπουλος (ιδιοκτήτες του εστιατορίου «Λεωνίδας» στο Λυγουριό της Επιδαύρου):
«Είναι δύσκολα τα πράγματα. Η περιοχή ανησυχεί. Αυτό που συμβαίνει είναι πλήγμα για το θεσμό. Οχι μόνο για το Λυγουριό, το Ναύπλιο... Το Φεστιβάλ τρώει μεγάλο χαστούκι. Δεν μπορούν να λένε στους ηθοποιούς, που έρχονται στην Επίδαυρο από το '54 και έδωσαν αγώνα για να στηθεί αυτός ο διεθνής θεσμός, "σας κόβουμε τα εκτός έδρας". Πιστεύω ότι θα βρεθεί μια συμβιβαστική λύση»
Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
ΠΡΕΖΑ TV
6-7-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου