Η δασοπροστασία στη χώρα μας φαίνεται πως ισορροπεί σε τεντωμένο σκοινί. Από τη μια τα... κουτσουρεμένα κονδύλια πρόληψης που έφτασαν μόλις πριν από λίγες μέρες, από την άλλη ο στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας που βρίσκονται σε ετοιμότητα δημιουργούν μια αντιφατική εικόνα για το πόσο έτοιμη είναι η Ελλάδα να αντιμετωπίσει νέες πυρκαγιές.
Παρ' όλο που η κατάσταση φάνηκε να είναι πιο δύσκολη φέτος, με τις συχνές βροχές που συνεχίζονταν μέχρι το τέλος της άνοιξης, με συνέπεια να αναπτυχθεί έντονη βλάστηση στις παρυφές των συστάδων δέντρων, η αντιπυρική περίοδος δεν βρήκε τους αρμόδιους φορείς στην ετοιμότητα που θα ανέμενε κανείς.
Σε μια χώρα που το σύνολο των καμένων εκτάσεων ανέρχεται σε 13.613.121 στρέμματα -όπως υπολόγισε η νέα έρευνα του Ινστιτούτου Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων και Τεχνολογίας Δασικών Προϊόντων, του ΕΘΙΑΓΕ και του WWF Ελλάς- το γεγονός δεν μπορεί παρά να εμπνεύσει ανησυχία. Ωστόσο, η οικονομική κρίση φαίνεται ότι έχει αρχίσει να "χτυπάει" και τα περιαστικά δάση, ειδικά της Αττικής.
Σύμφωνα με το γραφείο Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, "ο επιχειρησιακός σχεδιασμός του Π.Σ. είναι ίδιος με πέρυσι, καθ' όσον κρίθηκε ως πετυχημένος, αφού είχαμε μείωση των καμένων εκτάσεων κατά 70%.Επίσης, όπως κάθε χρόνο έχουμε επιπλέον προσωπικό για την αντιπυρική περίοδο (1/5 έως 31/10), 5.386 εποχικούς δασοπυροσβέστες. Οσον αφορά δε τα πυροσβεστικά ελικόπτερα, έγινε χρήση του όρου της περσινής σύμβασης για ανανέωση 12 Ε/Π όπως και πέρυσι και με το ίδιο τίμημα".
Ετοιμα να συνδράμουν στις πυροσβεστικές επιχειρήσεις που θα χρειαστεί είναι τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας που βρίσκονται διάσπαρτα σε πόλεις της Ελλάδας. Παρ' όλο που το κύμα συνταξιοδοτήσεων "χτύπησε" και την Πολεμική Αεροπορία, με 1.095 εργαζομένους της να φεύγουν εξαιτίας των οικονομικών εξελίξεων -αριθμός διπλάσιος από την περασμένη χρονιά- όσοι επιλέγουν να μείνουν δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό προκειμένου να καλύψουν τις ελλείψεις.Η λειψανδρία είναι έντονη και στην ΕΑΒ, που αναλαμβάνει τη "βαριά" συντήρηση των αεροσκαφών, ωστόσο και εκεί οι προσπάθειες που γίνονται για το αξιόπλοο των αεροσκαφών είναι υπεράνθρωπες.
"Ετοιμοπόλεμα"
Παρά τα δημοσιεύματα περί καθηλωμένου στόλου και ελλείψεων σε ανταλλακτικά, η αυτοψία του "Εθνους της Κυριακής" στην Ελευσίνα κατέγραψε πως τα πυροσβεστικά αεροσκάφη βρίσκονται στη θέση τους, συντηρημένα και... ετοιμοπόλεμα.
"Η οικονομική κρίση και οι μειώσεις μισθών δεν έχει επηρεάσει ούτε τα αεροσκάφη και τη συντήρησή τους ούτε την αφοσίωση που δείχνουμε στη δασοπυρόσβεση και την κοινωνική προσφορά", λέει στο "Εθνος της Κυριακής" ο σμήναρχος Μάμας Κρασσάς, διοικητής της 355 Μοίρας, στην οποία ανήκουν 13 πυροσβεστικά αεροσκάφη, τα γνωστά μας Καναντέρ.
"Η δική μας Μοίρα χειρίζεται τα CL-215, που, αν και είναι από τα πιο παλιά, είναι από τα καλύτερα για τη δασοπυρόσβεση, καθώς είναι κατασκευασμένα ειδικά για τον σκοπό αυτό και ταιριάζουν με τη μορφολογία του ελληνικού εδάφους".
"Η συντήρηση συνεχίζεται παρά τις περικοπές"
Τα πρώτα Καναντέρ τα απέκτησε η Μοίρα από το 1972, ενώ το τελευταίο αποκτήθηκε το 1983. Στα αεροσκάφη αυτά μεγάλο ρόλο διαδραματίζει η συντήρηση. "Τα πρώτα στάδια συντήρησης που πραγματοποιούνται εδώ, στη Μοίρα Συντήρησης Αεροσκαφών, γίνονται καθ' όλη τη διάρκεια του χειμώνα και μέχρι την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου", εξηγεί ο συντηρητής επισμηναγός Δημήτρης Πανταζής.
"Το τρίτο στάδιο της συντήρησης, τα ανταλλακτικά που τυχόν χρειάζονται και οι σοβαρότερες επισκευές γίνονται στον εργοστασιακό φορέα, την ΕΑΒ. Την οικονομική κρίση δεν την έχουμε ακόμη διαπιστώσει. Ακόμη και αν υπάρχει λόγω μείωσης προσωπικού από συνταξιοδότηση ή κάτι παρόμοιο, η συντήρηση καλύπτεται 100% με υπεράνθρωπες προσπάθειες", μας λέει.
Την εβδομάδα που πέρασε, κατά την πυρόσβεση της πυρκαγιάς στα Ιωάννινα, ένα αεροσκάφος τύπου CL-215 καθηλώθηκε στην επιφάνεια της λίμνης, όταν κατά την ώρα που προσπαθούσε να πάρει νερό έσπασε ο πλωτήρας του. "Αυτά συμβαίνουν", εξηγεί ο σμήναρχος Κρασσάς. "Τα αεροσκάφη μπορεί να χρειαστούν διόρθωση ή συντήρηση και για λίγο να βρεθούν εκτός διαθεσιμότητας. Αλλά σύντομα ξαναμπαίνουν σε δράση. Μην ξεχνάτε πως η Ελλάδα είναι η χώρα με τα περισσότερα πτητικά μέσα στον ευρωπαϊκό Νότο". "Είναι σημαντική για εμάς η αναγνώριση του κόσμου. Στη βλάβη των Ιωαννίνων βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή κοντά μας οι πολίτες του Ναυτικού Συλλόγου Θαλάσσιου Σκι ''Παμβώτις'' και μας βοήθησαν έως το τέλος. Αυτό για εμάς είναι το πιο σημαντικό...", συμπληρώνει ο σμήναρχος Κρασσάς.
Πιο καινούργια, πιο προηγμένα και με μεγαλύτερη αντοχή είναι τα Καναντέρ τύπου CL-415, τα πιο καινούργια αεροσκάφη που διαθέτει η 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης (ΜΕΕΑ). "Τα σύγχρονα αυτά αεροσκάφη τα αποκτήσαμε το διάστημα 1999-2005 και είναι πιο προηγμένα ως προς τους κινητήρες. Εχουν δυνατότητα για 3,5 ώρες πτήσης και για 30 λήψεις νερού, ενώ το CL-215 για τρεις ώρες πτήσεις και 25 λήψεις νερού. Το σημαντικό όμως είναι ότι το αεροσκάφος έχει όργανα ναυτιλίας, κάτι που μας επιτρέπει να διανύουμε μεγαλύτερες αποστάσεις", μας εξηγεί ο επισμηναγός Ιάκωβος Τσαλταφερίδης, υποδιοικητής και αξιωματικός επιχειρήσεων της 383 ΜΕΕΑ.
"Η δουλειά μας δεν έχει εγωισμούς, αμφιβολίες ή παρεξηγήσεις. Είμαι υποδιοικητής και ακόμη μαθαίνω. Γιατί, σε αντίθεση με άλλες πτητικές υπηρεσίες, η δική μας δουλειά αντιμετωπίζει πραγματικές επιχειρήσεις, όχι σενάρια... Γι' αυτό απαιτείται δουλειά και επαγρύπνιση καθ' όλη τη διάρκεια του έτους".
Η εμπειρία της δασοπυρόσβεσης από ψηλά είναι δύσκολο να περιγραφεί. "Οταν κάποτε οι φίλοι μου έτυχε να βρεθούν σε σημείο όπου πραγματοποιούσαμε κατάσβεση, αργότερα που με συνάντησαν μου είπαν ξαφνιασμένοι: ''τι δουλειά είναι αυτή που κάνεις;'', εννοώντας ότι δεν είχαν συνειδητοποιήσει πόσο κοντά και περίτεχνα πρέπει να προσεγγίσουμε την πυρκαγιά", μας είπε ο σμηναγός Στυλιανός Κουκουρίδης, κυβερνήτης Καναντέρ τύπου CL-415.
"Η φωτιά είναι σαν ζωντανός οργανισμός. Κάθε μία είναι ξεχωριστή και η ίδια μπορεί να αλλάξει ''πρόσωπα'' πολλές φορές", θα μας πει ο κυβερνήτης των Καναντέρ 355, σμηναγός Γιώργος Δοξαστάκης. "Την ώρα που είσαι πάνω από την πυρκαγιά, εκτιμάς τι πρέπει να κάνεις. Εκείνες τις στιγμές χρειάζεται ψυχραιμία και απόλυτος επαγγελματισμός...", τονίζει.
ΑΝΟΧΥΡΩΤΑ ΤΑ ΔΑΣΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Διάσπαρτα σκουπίδια και ξερόχορτα ένα μέτρο
Ξεραμένοι κορμοί δίπλα σε ξερόχορτα που ξεπερνούν το ένα μέτρο, δασικοί δρόμοι κατεστραμμένοι και αδιάβατοι από τα πυροσβεστικά οχήματα και σκουπίδια έτοιμα να λειτουργήσουν ως... προσάναμμα.
Το πάθημα, όπως φαίνεται, δεν έγινε μάθημα και έτσι, τέλος Ιουλίου, τα λιγοστά εναπομείναντα περιαστικά δάση της Αττικής παραμένουν ανοχύρωτα, ενώ μετά και τις καταστροφικές πυρκαγιές της περιοχής, τα περιθώρια στενεύουν. Μόλις πριν από λίγες μέρες που δόθηκαν τα κονδύλια ξεκίνησαν οι καθαρισμοί, ενώ δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί οι προσλήψεις εποχικού προσωπικού από τους εμπλεκόμενους φορείς.
"Φέτος η κατάσταση είναι χειρότερη και πιο επικίνδυνη από ποτέ, αφού οι πολλές βροχοπτώσεις έχουν ως αποτέλεσμα την έντονη βλάστηση, που με τη ζέστη έχει μετατραπεί σε ξερόχορτα, τα οποία δεν έχουν ακόμη κοπεί", δηλώνει στο "Εθνος της Κυριακής" ο δήμαρχος Πεντέλης και πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων για την Προστασία και Ανάπλαση Πεντελικού, Δημήτρης Στεργίου-Καψάλης.
Καθυστέρησαν
Τα κονδύλια για την πρόληψη δόθηκαν μόλις στις 13 Ιουλίου. "Στον Σύνδεσμο Προστασίας Υμηττού δόθηκαν συνολικά 370.000 ευρώ, ενώ το 2009 είχαν δοθεί 780.000 ευρώ", λέει ο δήμαρχος Βύρωνα και πρόεδρος του Συνδέσμου Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού, Νίκος Χαρδαλιάς, περιγράφοντας τις επιπτώσεις της... κρίσης στο πράσινο της Αττικής.
"Σύμφωνα με μελέτη του Δασαρχείου, απαιτούνταν 1,35 εκατ. ευρώ για τον καθαρισμό του δάσους, ωστόσο δόθηκαν μόλις 50.000 ευρώ, επιτρέποντας να καθαριστούν περί τα 1.000 στρέμματα. Εμείς αναμένεται να καθαρίσουμε περί τα 1.200 στρέμματα. Αντιλαμβάνεστε ότι τα 2.200 στρέμματα που θα καθαριστούν μπροστά στα 57.000 στρέμματα που είναι συνολικά ο Υμηττός είναι ελάχιστα", εξηγεί ο κ. Χαρδαλιάς.
Αλλα τόσα δόθηκαν και στο Πεντελικό... "Η Πολιτεία καθυστέρησε δραματικά να λειτουργήσει, γεγονός που, σε συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού, μπορεί να έχει ολέθρια αποτελέσματα. Τι να κάνουν μόνοι τους οι εθελοντές; Τι να προλάβουν; Πρέπει να σας πω, επίσης, πως στην Πεντέλη ό,τι απέμεινε από δάσος είναι πια κοντά στα σπίτια και επομένως, πιο πολύ από ποτέ είναι κρίσιμη φέτος η πρόληψη", τονίζει ο κ. Στεργίου-Καψάλης.
"Επίσης, σημαντικό είναι να συνειδητοποιήσουμε ότι το καμένο καίγεται...", λέει χαρακτηριστικά. "Εύχομαι να μη συμβεί, αλλά αν πάρει φωτιά ο Υμηττός, υπάρχει κίνδυνος να φτάσει μέχρι τη Γλυφάδα και τη θάλασσα. Το δάσος έχει να καθαριστεί σωστά πάνω από 2,5 χρόνια", επισημαίνει ο κ. Χαρδαλιάς. "Και τότε όλοι θα κλαίμε πάνω από τα καμένα μιλώντας για "πράσινη ανάπτυξη"", συμπληρώνει.
Προσπαθώντας να αντιμετωπίσουν την κρίσιμη κατάσταση, οι δήμαρχοι έχουν στρέψει την προσοχή και τη δυναμική τους προς τον εθελοντισμό. "Προωθούμε εθελοντικούς καθαρισμούς και άλλες δραστηριότητες, για να καλύψουμε τα κενά που έχει αφήσει η Πολιτεία. Και ό,τι περνάει από το χέρι μας το κάνουμε. Αυτό που θέλω να ζητήσω εγώ είναι: αλλάξτε τα όλα. Χρειάζεται μια καλή πρόληψη, βασισμένη στην άριστη επιτήρηση και την άμεση επέμβαση. Μόνο έτσι μπορούμε να ελπίζουμε ότι δεν θα ξανακαούμε...", τονίζει ο κ. Στεργίου-Καψάλης.
ΜΑΡΙΑ ΨΑΡΑ
mapsara@pegasus.gr
ΕΘΝΟΣ
ΠΡΕΖΑ TV
24-7-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου