Τετάρτη, Αυγούστου 24, 2011

ΟΥΡΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥΣ ΣΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΕΗ ΜΙΑΣ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΑΛΙΟ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΤΟ ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ


Με τη γλαφυρή αυτή περιγραφή ο προϊστάμενος του καταστήματος ΔΕΗ Λευκού Πύργου, Θωμάς Μιχαήλ, σκιαγραφεί, μιλώντας στη «Μ», τη δραματική πλέον κατάσταση που επικρατεί με τους απλήρωτους λογαριασμούς, σε καιρό κρίσης.
Περί το 30% του ποσού των εκδοθέντων λογαριασμών είναι απλήρωτο στη Θεσσαλονίκη, όπως εκτιμά, ποσοστό που πριν από μια πενταετία περίπου ήταν 12% με 14%. Το φαινόμενο της ασυνέπειας στην πληρωμή των λογαριασμών του ρεύματος έχει κλιμακωθεί όμως κυρίως την τελευταία διετία, κατά την οποία η οικονομική κρίση έπληξε νοικοκυριά και επαγγελματίες.

Ουρές περιμένουν καθημερινά στο κατάστημα του Λευκού Πύργου -του τέταρτου μεγαλύτερου στην Ελλάδα με 90.000 πελάτες- για να ζητήσουν διακανονισμό για ληξιπρόθεσμες κυρίως οφειλές. Υπολογίζεται ότι περίπου 50 άτομα προχωρούν σε διακανονισμό ημερησίως στο εν λόγω κατάστημα, ενώ πριν από μόλις μία διετία λιγότεροι από τους μισούς επέλεγαν αυτή την οδό. Από τους 50 αυτούς διακανονισμούς οι 30 αφορούν επαγγελματικά τιμολόγια, με οφειλές από 400 και 500 ευρώ και τα υπόλοιπα 20 οικιακούς πελάτες, γεγονός που φανερώνει το μεγάλο πρόβλημα των επαγγελματιών στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι εμφανίζονται και με τις περισσότερες οφειλές. Ενδεικτικό των διαστάσεων της αδυναμίας πληρωμής είναι πως μόνο στην περιοχή δράσης του καταστήματος του Λευκού Πύργου, γίνονται 20 διακοπές ρεύματος την ημέρα και ξηλώνονται 10 μετρητές την εβδομάδα.  
«Όταν κάποιος έρθει και ζητήσει διακανονισμό για τις οφειλές, ζητάμε το 50% και σε περίπτωση μεγάλων δυσκολιών κατεβαίνουμε στο 30%» σημειώνει ο κ. Μιχαήλ, εξηγώντας πως υπάρχει και η δυνατότητα δόσεων για το υπόλοιπο ποσό, που φτάνουν συνήθως τις τρεις με τέσσερις. 
Υπάρχουν βέβαια πάντα και οι ειδικές περιπτώσεις, όπως τα άτομα με ειδικές ανάγκες, αλλά και ηλικιωμένοι άνω των 70 ετών, όπου προβλέπονται έως και έξι διμηνιαίες δόσεις, ήτοι ένας χρόνος, με την προϋπόθεση όμως ότι πληρώνεται ο τρέχων λογαριασμός. Σύμφωνα πάντως με τον κ. Μιχαήλ, η οδηγία που έχει δοθεί από την κεντρική διοίκηση της ΔΕΗ είναι να υπάρχει ευελιξία και ανθρώπινο πρόσωπο, ειδικά στις περιπτώσεις όπου οι δυσκολίες των πελατών είναι μεγάλες και δη στις ευάλωτες ομάδες.


Διακοπή με δύο απλήρωτους λογαριασμούς
Για να προχωρήσει σε διακοπή του ρεύματος η ΔΕΗ πρέπει να λήξουν δύο λογαριασμοί, που σε χρόνο μεταφράζονται σε τέσσερις μήνες οφειλών. Υπάρχει όμως, πριν από αυτό και μια άτυπη περίοδος... χάριτος δύο έως τριών εβδομάδων, προτού «σβήσει» οριστικά το… φως. Στις περιπτώσεις που οι λογαριασμοί συνεχίζουν επίμονα να μένουν απλήρωτοι, εξώδικο επιδίδεται με δικαστικό επιμελητή στους οφειλέτες, με το οποίο ενημερώνονται πως, αν δεν πληρώσουν το οφειλόμενο ποσό εντός της προθεσμίας που ορίζεται, θα καταγγελθεί το συμβόλαιο. Το τελευταίο μέτρο είναι το ξήλωμα του μετρητή, στους οκτώ με δέκα μήνες, που όμως δεν εφαρμόζεται σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά εξαρτάται από τις καταναλώσεις και τις οφειλές. Όταν κάποιος θελήσει να επανεγκαταστήσει τον μετρητή θα πρέπει να τον ξαναπληρώσει -ένα κόστος 100 ευρώ για τους οικιακούς πελάτες και πάνω από 300 για τους επαγγελματίες- και να προχωρήσει σε νέο συμβόλαιο. Πάντως για απλήρωτες οφειλές κάτω των 300 ευρώ δεν επιλέγεται συνήθως η διακοπή του ρεύματος.     
Όταν οι οφειλές είναι μεγάλες και δεν εξυπηρετούνται για πολύ καιρό, αναλαμβάνει η νομική υπηρεσία της ΔΕΗ και οι υποθέσεις παίρνουν τη δικαστική οδό.


Πονεμένες ιστορίες  
Κάθε απλήρωτος λογαριασμός της ΔΕΗ συνοδεύεται από μια πονεμένη ιστορία, συνήθως πραγματική, αλλά αρκετές φορές και φανταστική, που σκοπό έχει να ενεργοποιήσει τα φιλάνθρωπα συναισθήματα των στελεχών της εταιρείας. Συνταξιούχοι που δεν τα βγάζουν πέρα με τη σύνταξη, επαγγελματίες που έχουν δει τους τζίρους τους να μειώνονται κατακόρυφα, άτομα με ειδικές ανάγκες, μητέρες με παιδιά, γυναίκες σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, φοιτητές που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν, πολύτεκνοι, όλοι έχουν έναν λόγο να επικαλεσθούν για το γεγονός ότι δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους, καταφεύγοντας τελικά, στην καλύτερη περίπτωση, σε διακανονισμό και στη χειρότερη σε μόνιμα απλήρωτους λογαριασμούς. 
Οι ιστορίες που έχει να διηγηθεί ο προϊστάμενος του καταστήματος της ΔΕΗ Λευκού Πύργου πολλές. «Βρισκόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι με περιπτώσεις που δεν μας αφήνουν ασυγκίνητους και προσπαθούμε να βοηθήσουμε όσο μπορούμε. Κάποτε ήρθε μια κυρία με δυο παιδιά, το ένα στο καρότσι. Είχε να πληρώσει ενάμιση χρόνο, το ύψος των οφειλών της όμως ξεπερνούσε τη δικαιοδοσία του καταστήματος και την παραπέμψαμε στα κεντρικά. Ή μια άλλη φορά μια γυναίκα σε ενδιαφέρουσα… Οι ιστορίες είναι πολλές και πλέον καθημερινές» τονίζει.

420 εκατ. ευρώ «φέσια» προς τη ΔΕΗ στα τέλη Ιουνίου
Στο ύψος των 420 εκατ. ευρώ ανήλθαν συνολικά οι απλήρωτοι λογαριασμοί προς τη ΔΕΗ στα τέλη Ιουνίου, μέγεθος αυξημένο κατά 30% έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Από το ποσό αυτό 100-110 εκατ. ευρώ θεωρούνται επισφάλειες, αφού οι καθυστερήσεις ξεπερνούν το εξάμηνο και αφορούν 190.000 νοικοκυριά ή μικρές επιχειρήσεις. Προβλήματα όμως αντιμετωπίζουν και οι εναλλακτικοί πάροχοι.
Η συσσώρευση των απλήρωτων λογαριασμών προκάλεσε πρόσφατα την παρέμβαση της ΡΑΕ, η οποία προειδοποίησε ότι το ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών απειλεί ακόμη και την οικονομική βιωσιμότητα των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας και μπορεί να έχει επιπτώσεις ακόμη και στα τιμολόγια, στον βαθμό που οι συνεπείς καταναλωτές θα κληθούν να καλύψουν το κόστος των επισφαλειών. Οι προτάσεις της ΡΑΕ, η οποία ξεκίνησε δημόσια διαβούλευση για το θέμα με τους προμηθευτές ρεύματος (ΔΕΗ και εναλλακτικούς), περιλαμβάνουν τα εξής:
- Δικαίωμα άρνησης προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε πελάτες που έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές σε άλλον προμηθευτή. Να υποχρεωθούν οι καταναλωτές, όταν αλλάζουν προμηθευτή, να προσκομίζουν τον τελευταίο εκκαθαριστικό λογαριασμό.
- Εκπτώσεις για όσους πληρώνουν με πάγια εντολή.
- Εγκατάσταση μετρητών προπληρωμής, λύση που ευνοεί και τη γρήγορη αλλαγή προμηθευτή. 
- Αύξηση των εγγυήσεων. Με το σημερινό καθεστώς οι προμηθευτές έχουν δικαίωμα να ζητούν εγγύηση που καλύπτει την κατανάλωση ύψους έως τριών μηνών. Προτείνεται να αυξηθούν οι εγγυήσεις σε έξι μήνες για όσους πελάτες έχουν ιστορικό ληξιπρόθεσμων οφειλών.
- Παροχή συμβουλών για μείωση της κατανάλωσης ρεύματος.
- Δυνατότητα πληρωμής λογαριασμών σε δόσεις.
- Εξωτερικός πιστωτικός αντιπρόσωπος: Να μπορούν οι εταιρείες να αναθέτουν σε τρίτους τη διατήρηση αρχείων πληρωμών πελατών, μήνα με το μήνα. Να μπορούν να συγκρίνουν τις πληρωμές με τις ημερομηνίες εξόφλησης, ώστε εν συνεχεία να αποφασίζουν αν θα δεχτούν κάποιον πελάτη και με ποιους όρους.
 Της Μαρίας Μαθιοπούλου
ΠΡΕΖΑ TV
24-8-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: