Γνωρίζαμε πως κυκλοφορούν ελληνικά ελαιόλαδα-μαϊμού στο εξωτερικό, ότι πολλοί βαφτίζουν παράνομα το λευκό τυρί «φέτα», αλλά δυστυχώς ούτε το γιαούρτι μένει στο απυρόβλητο.
Η χώρα μας είναι ίσως ο μεγαλύτερος καταναλωτής στον κόσμο σε γιαούρτι, αφού αντιστοιχούν ανά κάτοικο το χρόνο 10,7 κιλά γιαούρτι λευκό ή με πρόσθετα: μέλι, φρούτα, ξηρούς καρπούς κ.ά. Ομως, η ελληνική νομοθεσία για το αγαπημένο πατροπαράδοτο προϊόν είναι «εκτός τόπου και χρόνου», σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, στο πλαίσιο του 3ου Φεστιβάλ Ελληνικού Γάλακτος και Τυριού.
Σύμφωνα με τον Μιχάλη Βασιλάκη, σύμβουλο Αγροτικής Οικονομίας στην Περιφέρεια Αττικής, το ποσοστό συμμετοχής της ελληνικής κτηνοτροφίας στη συνολική αξία της αγροτικής παραγωγής ανέρχεται σε 27%, όταν στις χώρες της βόρειας Ευρώπης κυμαίνεται σε 55%-70%. Εισάγουμε σχεδόν τα 2/3 των γαλακτοκομικών προϊόντων που καταναλώνονται στη χώρα μας, ενώ το ισοζύγιο επιδεινώνεται κάθε χρόνο από τις εισαγωγές φθηνότερου γάλακτος για την παρασκευή γιαουρτιού, παγωτών, τυριών στις μεταποιητικές επιχειρήσεις.
Μείωση παραγωγής
Η ομότιμη καθηγήτρια του ΑΠΘ, Αννα Πολυχρονιάδου, εξήγησε πως το γιαούρτι (λευκό, χωρίς προσμίξεις άλλων στοιχείων) είναι πλούσιο σε πρωτεΐνες, λακτόζη, ασβέστιο, φώσφορο, ενώ έχει ευεργετικές ιδιότητες σε διάφορες παθήσεις, κυρίως του εντέρου. Η Ελλάδα έχει παράδοση στο πρόβειο γιαούρτι, αλλά στην αγορά ζητείται κατ' εξοχήν αγελαδινό. Ομως, η χώρα μας έχει μειώσει την παραγωγή αγελαδινού γάλακτος, που απαιτείται κυρίως για την παρασκευή γιαουρτιού, λόγω της χαμηλής τιμής του.
Οπως επισήμαναν τόσο ο Γιώργος Τριανταφυλλίδης, διευθυντής διαχείρισης Ποιότητας Ερευνας και Τεχνολογίας της ΜΕΒΓΑΛ, όσο και η Λένια Διαμαντοπούλου, διευθύντρια Εξαγωγών της ΦΑΓΕ, ενώ για όλους τους άλλους λαούς το παρασκεύασμα από γιαούρτι, φρούτα, μέλι και ξηρούς καρπούς θεωρείται γιαούρτι, βάσει της ελληνικής νομοθεσίας είναι επιδόρπιο.
Αυτή η διαφορά στην ετικέτα δημιουργεί σύγχυση και αφήνει πεδίο δόξης λαμπρό για διάφορες εταιρείες παρασκευής γιαουρτιού από το εξωτερικό, οι οποίες τοποθετούν στις ετικέτες τους κίονες, που παραπέμπουν στον Παρθενώνα με γιαούρτι «ελληνικού τύπου».
Τα λιπαρά
Η ελληνική νομοθεσία προκαλεί προβλήματα και για ακόμη ένα λόγο: δεν είναι ευέλικτη σε ό,τι αφορά τα λιπαρά του γιαουρτιού. Ετσι, ενώ ζήτηση στην αγορά έχουν τα γιαούρτια με λιγότερα λιπαρά, αυτά δεν θεωρούνται γιαούρτια βάσει της νομοθεσίας! Η κατανάλωση γιαουρτιού στην εγχώρια αγορά παρουσίασε το τελευταίο διάστημα μικρή κάμψη. Την ίδια στιγμή, με τις διαφημιστικές καμπάνιες που γίνονται στο εξωτερικό, μέσω τηλεόρασης, επιτόπιων γευστικών δοκιμών και βίντεο σε social media (π.χ. facebook) παρατηρείται αυξημένη ζήτηση για ελληνικό γιαούρτι, αφού θεωρείται από τα πλέον υγιεινά προϊόντα και είναι κατάλληλο για δίαιτες. Το ελληνικό γιαούρτι ταξιδεύει από τις ΗΠΑ ώς τη Μ. Βρετανία και την Ιταλία κι από το Χονγκ Κονγκ και την Κεντρική Ευρώπη ώς την Κίνα.
Κατ' εξοχήν ζητείται στο εξωτερικό γιαούρτι με χαμηλά (3,5%) ή και 0% λιπαρά, αλλά και λειτουργικό γιαούρτι (π.χ. για άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη κ.ά.). Βασική διαφορά είναι ότι στην Ελλάδα έχει πολύ μεγαλύτερη ζήτηση το λευκό γιαούρτι, ενώ στις ξένες αγορές προτιμούν γιαούρτια με πρόσθετα: φρούτα, μέλι κ.ά.
Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
annio@enet.gr
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
24-10-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου