Στο συρτάρι με την ένδειξη αθώοι... λόγω συνδικαλισμού έβαλε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, έπειτα από πέντε χρόνια άκαρπων ερευνών, το φάκελο της πολύκροτης υπόθεσης για τη σύσταση καρτέλ από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και την Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, η οποία είχε ανοίξει με πολύ θόρυβο τον Οκτώβριο του 2006.
Οι 14 ακτοπλοϊκές εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια στις ελληνικές θάλασσες είχαν κατηγορηθεί ότι μέσω της Ενωσης, η οποία τις εκπροσωπεί, είχαν συστήσει καρτέλ κατά την περίοδο 2002-2008 ώστε να συνεννοούνται στον καθορισμό των ναύλων και να «μοιράζουν» τα δρομολόγια των άγονων γραμμών.
Βασικό αποδεικτικό στοιχείο για τη στήριξη των κατηγοριών αποτέλεσαν τα πρακτικά των συνεδριάσεων της Ενωσης Ακτοπλοϊκών Εταιρειών, από τα οποία -βάσει και μαρτυρικών καταθέσεων- προέκυπταν συζητήσεις (σ.σ. διαφωνίες σύμφωνα με την απόφαση), ως προς την εμπορική και τιμολογιακή πολιτική των εταιρειών.
Επειτα από μια πενταετία έρευνας και ακροάσεων κατά την οποία υποβλήθηκαν δύο καταδικαστικές εισηγήσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, τελικά η Ολομέλεια της Επιτροπής αποφάσισε την αθώωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών, με την αιτιολογία ότι οι συνεννοήσεις και η κοινή τους δράση στα θέματα των ναύλων και των δρομολογίων της άγονης γραμμής εμπίπτουν στα όρια της συνδικαλιστικής δράσης των ακτοπλόων οι οποίοι την περίοδο εκείνη αντιτίθεντο στα σχέδια απελευθέρωσης της αγοράς (άρση καμποτάζ και διαγωνισμός για τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών) από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Αργησε ένα χρόνο
Η αθωωτική απόφαση είχε μάλιστα εκδοθεί από τον Οκτώβριο του 2010, δηλαδή έναν χρόνο πριν, ωστόσο έγινε γνωστή μόλις χθες όταν και δημοσιεύτηκε το σχετικό ΦΕΚ, επειδή, σύμφωνα με πηγές της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «άργησε να καθαρογραφεί».
Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο κείμενο της απόφασης «παρά τις μεμονωμένες δηλώσεις εκπροσώπων των εταιρειών στα επίμαχα πρακτικά των συνεδριάσεων της Ενωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας, η συνολική ερμηνεία και εκτίμηση του περιεχομένου τους με δεδομένη τη διαμάχη με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αναφορικά με την εφαρμογή της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών μεταφορών στην Ελλάδα, οδηγεί στην κρίση ότι η κρινόμενη συμπεριφορά δεν είχε εν τέλει ως αντικειμενικό ενδεχόμενο τον άμεσο ή έμμεσο συντονισμό των τιμών με αφορμή το αυξημένο κόστος καυσίμων, κατά την έννοια των απαγορευτικών διατάξεων του νόμου».
Η υπόθεση είχε ανοίξει με αυταπάγγελτη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού τον Οκτώβριο του 2006 ύστερα από πλήθος κοινοβουλευτικών ερωτήσεων για την κατάσταση που επικρατούσε τότε στον κλάδο. Η έρευνα εντάθηκε την άνοιξη του 2008 όταν η Ενωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας εξέδωσε δελτίο Τύπου με το οποίο οι εταιρείες κατηγορούσαν ευθέως την «Blue Star Ferries» για την απόφασή της να παγώσει τις τιμές των ναύλων. Ηταν η περίοδος (2006-2008) που οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προέβαιναν σε διαδοχικές αυξήσεις των εισιτηρίων επικαλούμενες τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, ενώ ζητούσαν να καταργηθούν οι μη ανταποδοτικές κρατήσεις υπέρ τρίτων.
Του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ.-ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
8-11-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου