Δευτέρα, Νοεμβρίου 14, 2011

ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ


Δύο κρίσιμες αποφάσεις που θα πάρουν οι Βρυξέλλες θα κρίνουν τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων- ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
To «φιλί της ζωής» περιμένουν από τις Βρυξέλλες τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και οι πάνω από 1.000 εργαζόμενοι σε αυτά. Πρόκειται για δύο ζωτικής σημασίας αποφάσεις για τη βιωσιμότητα των πάλαι ποτέ μεγαλύτερων ναυπηγείων της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου. Η πρώτη απόφαση θα καθορίσει αν ο Σκαραμαγκάς θα μπορεί να κατασκευάζει και να επισκευάζει πολεμικά πλοία και άλλων χωρών πέραν της Ελλάδας, και η δεύτερη αν θα του επιτραπεί να ασχολείται και με ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες στον τομέα των εμπορικών πλοίων.

Οι εργαζόμενοι - φυσικά και η λιβανογερμανική ιδιοκτησία των Ναυπηγείων - περιμένουν με αγωνία αυτές τις αποφάσεις που θα εκδοθούν στο αμέσως προσεχές διάστημα, από τις οποίες θα εξαρτηθεί η βιωσιμότητα όχι μόνο του Σκαραμαγκά αλλά και του συνόλου της ελληνικής ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας. Και αυτό γιατί ο Σκαραμαγκάς διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες δεξαμενές της Μεσογείου, η οποία μπορεί να φιλοξενεί για επισκευές πλοία μεγάλου όγκου και χωρητικότητας. Αυτό σημαίνει δεκάδες υπεργολαβίες για τις πολυάριθμες μικρές και μεσαίες ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες που δραστηριοποιούνται κυρίως στην περιοχή του Περάματος.
Αν οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι αρνητικές, όλα τα ενδεχόμενα για τον Σκαραμαγκά είναι ανοικτά, ακόμη και η εγκατάλειψή του από τον λιβανέζο ιδιοκτήτη του Ισκαντάρ Σαφά ή, στην καλύτερη περίπτωση, η διατήρησή του με πολύ λιγότερους εργαζόμενους. Αλλωστε και ο μοναδικός πελάτης των Ναυπηγείων σήμερα, το Ελληνικό Δημόσιο και ειδικότερα το Πολεμικό Ναυτικό, υποχρεούται να προσαρμόσει τα εξοπλιστικά του προγράμματα στις δυσμενείς δημοσιονομικές συνθήκες.


Οι δουλειές του. Αυτή τη στιγμή οι δουλειές που έχει αναλάβει ο Σκαραμαγκάς είναι μόνο η ολοκλήρωση της κατασκευής τεσσάρων υποβρυχίων. Τα υποβρύχια αυτά είναι σχεδόν έτοιμα και όπου να 'ναι θα αρχίσουν οι δοκιμές ναυσιπλοΐας. Στο «περίμενε» είναι και η κατασκευή άλλων δύο καινούργιων υποβρυχίων, για τα οποία όμως δεν έχουν υπογραφεί οι σχετικές συμβάσεις.
Μια άλλη δουλειά που περιμένει ο Σκαραμαγκάς είναι ο εκσυγχρονισμός τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ που έχουν κατασκευαστεί στα Ναυπηγεία. Από αυτήν ο Σκαραμαγκάς αναμένεται να εισπράξει 400 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 100 εκατ. ευρώ θα είναι προκαταβολή.
Η μεταβίβαση του 75% των μετοχών των ΕΝΑΕ στην εταιρεία του κ. Σαφά επικυρώθηκε από τη Βουλή το φθινόπωρο του 2010. Βάσει της συμφωνίας, τα ΕΝΑΕ για τα επόμενα 15 χρόνια θα έχουν αποκλειστικά στρατιωτικό χαρακτήρα. Ο περιορισμός επιβλήθηκε προκειμένου να γλιτώσουν τα Ναυπηγεία από την καταβολή του προστίμου, ύψους 539 εκατ. ευρώ, που επέβαλε τον Ιούλιο του 2008 η Κομισιόν για τις παράνομες κρατικές επιδοτήσεις την περίοδο 1996-2002 και η ελληνική κυβέρνηση από ενδεχόμενη παραπομπή της στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Τον περασμένο Δεκέμβριο ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν, υπεύθυνος για ζητήματα ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια κατέστησε σαφές ότι το θέμα του προστίμου θεωρείται λήξαν μόνο αν διαχωριστούν τα Ναυπηγεία σε εμπορικό και στρατιωτικό τμήμα, εκποιηθούν τα περιουσιακά στοιχεία του εμπορικού τμήματος και το στρατιωτικό σκέλος αναλάβει μόνο προγράμματα ναυπήγησης του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Ρεπορτάζ Γιώργος Πουλερές-ΤΑ ΝΕΑ


ΠΡΕΖΑ TV
14-11-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: