Τετάρτη, Απριλίου 18, 2012

ΟΚΤΩ ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΙΣΠΑΝΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ REPSOL, ΗΧΗΡΟ «ΟΧΙ» ΤΗΣ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗΣ


Το ποσό που θα εισπράξει η ισπανική Repsol μετά την εθνικοποίηση αποτελεί το νέο επεισόδιο του πολέμου μεταξύ Αργεντινής-Ισπανίας, μετά την απόφαση του Μπουένος Αϊρες να εθνικοποιήσει τον ενεργειακό κολοσσό YPF-Repsol. 
Οι Ισπανοί ζητούν 8 δισ. ευρώ αποζημίωση, όμως η κυβέρνηση της Κριστίνα Φερνάντες ξεκαθάρισε ότι «θα πάρουν την αξία και όχι όσα ζητούν».



Μιλώντας ενώπιον της Γερουσίας, όπου συζητείται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος το νομοσχέδιο για την εθνικοποίηση της YPF-Repsol, οι αρμόδιοι υπουργοί ξεκαθάρισαν ότι το ποσό της αποζημίωσης θα καθοριστεί αφού εξεταστούν όλες οι παράμετροι.


Αφησαν μάλιστα να εννοηθεί ότι ο Ισπανός ιδιοκτήτης της πετρελαϊκής εταιρείας είχε «κρυφή ατζέντα» για την YPF, ενώ υπογράμμισαν ότι θα συνεκτιμηθούν και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις.


Στη Γερουσία, όπου το κόμμα της προέδρου έχει την απόλυτη πλειοψηφία, αλλά όχι και τα απαραίτητα 2/3 των εδρών, η συζήτηση του νομοσχεδίου γίνεται σε υψηλούς τόνους με την Αντιπολίτευση να καταγγέλλει την πρόεδρο ότι κάποτε είχε συμφωνήσει με την ιδιωτικοποίηση.


Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τα Μέσα Ενημέρωσης της Αργεντινής, αναμένεται να έχει ψηφιστεί μέχρι τις 3 Μαΐου.


Yπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση της Αργεντινής ανακοίνωσε την εθνικοποίηση του 51% tου πετρελαϊκού κολοσσού, επικαλούμενη την έλλειψη επενδύσεων και την πτώση της παραγωγής από πλευράς των Ισπανών που ελέγχουν τα τελευταία 15 χρόνια την επιχείρηση.


Η απόφαση προκάλεσε νέο κύκλο έντασης στις εμπορικές σχέσεις της Αργεντινής με την Ισπανία, η οποία έχει να αντιμετωπίσει και την πίεση των αγορών για την επίτευξη των στόχων μείωσης του ελλείμματος.


Ο πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι, προειδοποίησε την Αργεντινή με αντίποινα, ενώ αντιδράσεις υπήρξαν και από πλευράς Κομισιόν.


Πάντως, η απόφαση της Αργεντινής προκάλεσε ήδη την πρώτη παρενέργεια, σύμφωνα τουλάχιστον με τηλεγράφημα του Reuters. Η κινεζική Sinopec φέρεται να είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά της Repsol. 


Μάλιστα, σύμφωνα πάντοτε με το ειδησεογραφικό πρακτορείο, οι συζητήσεις διεξάγονταν εδώ και 5 χρόνια.


Προτού ανακοινωθεί η εθνικοποίηση, οι Ισπανοί έλεγχαν το 57,43% της επιχείρησης. Βάσει του νομοσχεδίου που έφερε στο Κογκρέσο η κυβέρνηση, το ποσοστό της Repsol θα πέσει στο 6,43%. Το Δημόσιο θα ελέγχει το 26,01% και οι επαρχίες που παράγουν πετρέλαιο το 24,99%.


Η ιστορία της YPF


Η YPF αποτελεί μία από τις ιστορικότερες επιχειρήσεις της Αργεντινής. Ιδρύθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα και υπήρξε η πρώτη κρατική εταιρεία πετρελαίων στον κόσμο.


Έκανε έρευνες για υδρογονάνθρακες και στα πλέον απομακρυσμένα σημεία της επικράτειας. Έφτιαχνε δρόμους, γέφυρες, σχολεία, νοσοκομεία και σπίτια για να δουλέψουν και να ζήσουν οι εργαζόμενοι.


Τη δεκαετία του 1990 τη χώρα κυβερνούσε ο Κάρλος Μένεμ, οπαδός της οικονομίας της αγοράς και των μαζικών ιδιωτικοποιήσεων. Οι περισσότερες επιχειρήσεις πέρασαν στα χέρια ιδιωτών, ιδιαίτερα Ισπανών, οι οποίοι ανέκαθεν αποτελούσαν τη μεγαλύτερη επενδυτική δύναμη στην Αργεντινή.


Μεταξύ των επιχειρήσεων που ιδιωτικοποιήθηκαν ήταν οι Αργεντινές Αερογραμμές και η YPF, η οποία ονομάστηκε YPF-Repsol.


Μετά την οικονομική κατάρερευση του 2001 και την άνοδο του συζύγου της νυν προέδρου στην εξουσία, το οικονομικό μοντέλο της Αργεντινής άλλαξε. 


Πέρα από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκε το χρέος της χώρας και οι σχέσεις της με το ΔΝΤ, ο πρόεδρος Κίρνσερ (2003-2007), αλλά και η νυν πρόεδρος (2007-) προχώρησαν στην Εθνικοποίηση βασικών τομέων της οικονομίας, όπως οι Αργεντινές Αερογραμμές, τις οποίες επίσης είχαν αγοράσει οι Ισπανοί.


Μάλιστα, ο τρόπος με τον οποίο η πρόεδρος εθνικοποίησε τον αερομεταφορέα, πριν από 4 χρόνια, προκάλεσε και τότε ένταση στις σχέσεις της Αργεντινής με την Ισπανία...


Απόστολος Ρουμπάνης 


Newsroom ΔΟΛ
ΠΡΕΖΑ TV
18-4-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: