Τρίτη, Ιουλίου 24, 2012

ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΚΙΝΕΖΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ


Οι τριγμοί  της παγκόσμιας οικονομίας έχουν επηρεάσει και τη ναυτιλιακή βιομηχανία η οποία μεταφέρει το 95% του εμπορίου από άκρη σε άκρη της γης. Κάτω από δυσμενείς οικονομικές συνθήκες αυξάνεται η φημολογία για κατάρρευση εταιρειών, αύξηση κατασχέσεων πλοίων, distressed sales, ακυρώσεις ή μεταθέσεις παραγγελιών λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, πώληση πορτοφολίου δανείων από τράπεζες σε discount. Ταυτόχρονα παρουσιάζονται επενδυτικές ευκαιρίες κυρίως στις παραγγελίες νέων πλοίων λόγω των ιδιαίτερα ελκυστικών τιμών.



Τα σημάδια των καιρών είχαν κάνει αισθητή την παρουσία τους από την περασμένη χρονιά όμως όλοι ήλπιζαν ότι θα φτιάξει η κατάσταση ή τουλάχιστον θα εξισορροπηθεί . Η αρνητική ψυχολογία και η έλλειψη ρευστότητας έχει ως αποτέλεσμα οι ναυτιλιακές εταιρίες να αντιμετωπίζουν «φουσκοθαλασσίες» ενώ κάποιες από αυτές κινδυνεύουν να «πέσουν στα βράχια». Την ίδια ώρα που οι ευρωπαϊκές τράπεζες αποχωρούν από τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση και τη θέση τους καιροφυλακτούν να καταλάβουν χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από τις ΗΠΑ και την Κίνα.


Στις αρχές Ιουλίου η Commerzbank – Deutsche Schiffsbank ανακοίνωσε την απόφασή της να αποσυρθεί από το Shipping Finance. Πρόκειται για μία δύναμη του χώρου αφού κατείχε το 3ο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο στον κόσμο και δεύτερο μεγαλύτερο στην ελληνική χρηματοδότηση με 5,5 δισ. δολάρια. Είναι χαρακτηριστικό του μεγέθους της ότι τον Ιανουάριο του 2012 το χαρτοφυλάκιο της υπολογιζόταν, συνολικά, στα 28 δισεκατομμύρια δολάρια. 
Μάλιστα η Γερμανική Ένωση Εφοπλιστών επέκρινε την απόφαση της Commerzbank να αποχωρήσει από τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας διότι η κίνηση αυτή εκτιμάται ότι θα βλάψει τη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία.


Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και τράπεζες οι οποίες εκμεταλλεύονται ουσιαστικά την απομόχλευση δανείων των ευρωπαϊκών τραπεζών λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν και εισέρχονται πιο δυναμικά στην αγορά.
Παράδειγμα αποτελεί η Citibank, η οποία αρχικά εξαγόρασε το χαρτοφυλάκιο της Societe Generale, ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ συμμετείχε και σε κοινοπρακτικά δάνεια για τη Sovcomflot και τον όμιλο Αγγελικούση.


«Εικάζεται ότι η έξοδος των παραδοσιακών Ευρωπαϊκών τραπεζών από το Shipping Finance, θα ωθήσει τις ασιατικές τράπεζες να εμπλακούν περισσότερο στη διαδικασία των χρηματοδοτήσεων, πρώτον για να καλύψουν το κενό που θα δημιουργηθεί στην αγορά και δεύτερον γιατί θα είναι σε θέση να απορροφήσουν, όπως ήδη φημολογείται, όλη την τραπεζική ομάδα που θα αποχωρήσει από τα ευρωπαϊκά πιστωτικά ιδρύματα και η οποία έχει τεράστια τεχνογνωσία στον τομέα αυτό» επισημαίνει ο διεθνής ναυλομεσιτικός οίκος G.Moundreas SA.


Οι κινέζικες τράπεζες μπορούν να επιτύχουν σημαντικά μερίδια αγοράς γιατί είναι πολύ λίγες οι μεγάλες Ευρωπαϊκές τράπεζες που έχουν την κεφαλαιακή δυνατότητα στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες. Άλλωστε 4 από τις 10 μεγαλύτερες τράπεζες του κόσμου σε κεφαλοποίηση είναι τώρα κινέζικες. Στη λίστα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας βρίσκονται ψηλά κινεζικές τράπεζες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin Research, η China Exim έχει χαρτοφυλάκιο 850 εκατ. δολαρίων, η China Development Bank 500 εκατ. δολάρια και η China Everbright Bank 150 εκατ. δολάρια.
Μηνάς Τσαμόπουλος
ΘΕΜΑ
ΠΡΕΖΑ TV
24-7-2012

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Εμπρός για την νέα μεγάλη ιδέα, ΤΏΡΑ είναι καιρός. Λευτεριά στην σκλαβωμένη Ιωνία και Πόντο και Ανατολική Θράκη .Η Κωνσταντινούπολη είναι η πρωτεύουσα της Ελλάδας