Πέμπτη, Ιουλίου 12, 2012

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΠΝΙΓΜΕΝΗ ΣΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ


Την κραυγή απόγνωσης περίπου 55.000 επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων - μελών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης μετέφερε χτες ο πρόεδρος του ΕΕΘ, Μιχάλης Ζορπίδης, στη σύσκεψη την οποία συγκάλεσε το Επιμελητήριο, προκειμένου να συζητηθούν τα προβλήματα της πόλης και της αγοράς.



Στόχος της σύσκεψης δεν ήταν η παράθεση των προβλημάτων, αλλά η επίλυσή τους που, σύμφωνα με τον κ. Ζορπίδη, επείγει, καθώς ο αγώνας επιβίωσης των επαγγελματιών της Θεσσαλονίκης είναι «καθημερινός και εξαιρετικά δύσκολος λόγω της οικονομικής κρίσης και της πολυετούς ύφεσης». Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2012 οι εγγραφές στο μητρώο του ΕΕΘ ήταν 1.816 και οι διαγραφές 2.789, δηλαδή 973 περισσότερες. Αντίστοιχα στο εξάμηνο του 2011 οι εγγραφές ήταν 2.011 και οι διαγραφές 2.379.


Στη σύσκεψη -στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της ΕΛΑΣ και του ΣΔΟΕ όχι όμως και του δήμου Θεσσαλονίκης- παρουσιάστηκαν τα 11 βασικά «αγκάθια» που ταλαιπωρούν την πόλη και τον επιχειρηματικό της κόσμο και αποτελούν τροχοπέδη για την ανάπτυξή της. Μάλιστα, η παρουσίαση συνοδευόταν και από… οπτικό υλικό, καθώς τα μέλη του ΕΕΘ υπέδειξαν στη διοίκηση του Επιμελητηρίου γωνιές της πόλης που είναι πνιγμένες στα σκουπίδια ή αποτελούν τον… Παράδεισο των λαθρεμπόρων, ενώ ένταση σημειώθηκε όταν πήρε το λόγο ο διευθυντής του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γ. Κωνσταντιονίδης. Επαγγελματίες από την περιοχή της Δελφών διαμαρτυρήθηκαν έντονα για τις δραματικές συνέπειες που έχουν για τις επιχειρήσεις τους οι εργασίες για το μετρό και οι καθυστερήσεις που σημειώνονται για την ολοκλήρωσή τους. «Καταστραφήκαμε», είπε ένας από αυτούς, ενώ όλοι δήλωσαν οικονομική αδυναμία ακόμη και για την πληρωμή των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος. Μάταια ο κ. Κωνσταντινίδης επιχείρησε να τους καθησυχάσει, ενώ συμφώνησε με την πρόταση του κ. Ζορπίδη να αναζητηθούν λύσεις σε μια νέα συνάντηση με τους επαγγελματίες της Δελφών την επόμενη εβδομάδα. Επίσης, ο διευθυντής του Μετρό υποστήριξε ότι όλες οι αρχαιλογικές εργασίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, ωστόσο παραδέχτηκε ότι υπάρχει πρόβλημα χρηματοδότησης του αναδόχου από τις τράπεζες.


Την ενδεκάδα των «πληγών» της Θεσσαλονίκης κωδικοποίησε ο Μ. Ζορπίδης ως ακολούθως:


1. Αστυνόμευση. Η παρουσία της Αστυνομίας στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης είναι σχεδόν ανύπαρκτη, με αποτέλεσμα την εξάπλωση του παρεμπορίου, της επαιτείας, της πορνείας και της δράσης πορτοφολάδων και άλλων κλεπτών τόσο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης όσο και σε περιφερειακούς δήμους. Μάλιστα, σύμφωνα με tour operators, η Θεσσαλονίκη φιγουράρει πρώτη στη μαύρη λίστα τους με βάση τις κλοπές σε βάρος τουριστών.


2. Ευταξία. Η πόλη θυμίζει περισσότερο Τρίτο Κόσμο, παρά Ευρώπη και Μεσόγειο. Ακόμη και τα αυτοκίνητα του αστυνομικού τμήματος Λευκού Πύργου, του ΙΚΑ και της Δημοτικής Αστυνομίας σταθμεύουν ανενόχλητα στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους.


3. Πινακίδες - Κατάληψη πεζοδρομίων. Δεν υπάρχει σαφές και καθορισμένο πλαίσιο για την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων, ούτε σαφής δημοτική πολιτική για το θέμα των επαγγελματικών επιγραφών, που για πολλούς επαγγελματίες είναι ο μοναδικός τρόπος προβολής της δραστηριότητάς τους.


4. Κυκλοφοριακό. Παρότι η οικονομική κρίση έχει περιορίσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, οι δρόμοι εξακολουθούν να ασφυκτιούν. Βασική αιτία γι' αυτό είναι τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα, κάτι που ευνοείται από το γεγονός ότι υπάρχει ελλιπής -κυρίως προληπτική- αστυνόμευση. Κυκλοφοριακό πρόβλημα τελευταία δημιουργούν και τα ταξί που καταλαμβάνουν χώρους εκτός των καθορισμένων και προκαλούν συμφόρηση κυρίως σε μεγάλους οδικούς άξονες, όπως η Εγνατία, η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως, η Ιωνος Δραγούμη και η Αγίου Δημητρίου. Ακόμη πολύ σημαντικό θέμα είναι τα ωράρια φορτοεκφόρτωσης στα υπερκαταστήματα που δεν τηρούνται, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των δρόμων και την ταλαιπωρία των πολιτών σε ώρες αιχμής.


5. Παρεμπόριο. Ουδέποτε, στο παρελθόν, δραστηριοποιούνταν τόσο πολλοί πλανόδιοι πωλητές των πάντων. Βρίσκονται σε κάθε σημείο, σε κάθε πεζοδρόμιο, στην πλατεία Αριστοτέλους, στην Τσιμισκή, στην Αγίας Σοφίας, στη Μητροπόλεως, στη Νίκης, στην περιοχή του Λευκού Πύργου, μπροστά στα καταστήματα και τις επιχειρήσεις των μελών του ΕΕΘ.


6. Καθαριότητα. Η εικόνα της Θεσσαλονίκης στο επίπεδο της καθαριότητας είναι πολύ κακή και άσχημη. Θυμίζει πόλεις των υπανάπτυκτων χωρών. Ασφαλώς καταγράφεται η έλλειψη προσωπικού εκ μέρους του δήμου, λόγω της κρίσης και των περιορισμών στις προσλήψεις, αλλά αυτό -σύμφωνα με το ΕΕΘ- δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία, εν έτη 2012, για το «μαύρο χάλι» που επικρατεί στους βασικούς τουριστικούς άξονες.


7. Τουριστικές υποδομές. Η Θεσσαλονίκη είναι -δυστυχώς- αφιλόξενη για τους τουρίστες. Χαρακτηριστική είναι η έλλειψη χώρων αποβίβασης ή επιβίβασης των τουριστών στα βασικά τουριστικά σημεία. Για τα υπόλοιπα ούτε λόγος. Η έλλειψη τουριστικών υποδομών είναι εμφανής. Υπάρχουν ελάχιστοι δημόσιοι χώροι υγιεινής και όσοι υφίστανται υπολειτουργούν, μέσα στη βρομιά και τη δυσοσμία, και αυτό είναι ένα και μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα.


8. Οδοποιία. Οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια του κέντρου της πόλης είναι από ελάχιστα έως καθόλου συντηρημένα, κάτι που δυσχεραίνει την πρόσβαση και την κυκλοφορία.


9. Ανάπλαση ιστορικής αγοράς. Εχουν εγκαταλειφθεί τελείως και έχουν ξεχαστεί οι αγορές Καπάνι και Μοδιάνο, που μπορούν να αποτελέσουν και πάλι την εμπορική «καρδιά» της πόλης, αλλά και πόλο τουριστικής έλξης.


10. Μετρό. Το σημαντικότερο έργο υποδομής της Θεσσαλονίκης έχει εξελιχθεί σε εφιάλτη για τους επαγγελματίες. Η πολύχρονη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου -κανείς δεν ξέρει ακόμη πότε θα λειτουργήσει, το 2017 ή αργότερα- έχει φέρει σε απόγνωση τις επιχειρήσεις που υπάρχουν στον άξονα κατασκευής του. Σύμφωνα με έρευνα της Αναπτυξιακής Εταιρίας του ΕΕΘ, το 35% των επιχειρήσεων αυτών έχει ήδη βάλει «λουκέτο», ενώ και οι υπόλοιπες υπολειτουργούν και φυτοζωούν.


11. Λαϊκές. Σε μια περίοδο στην οποία το στεγασμένο εμπόριο «αναστενάζει» λόγω αναδουλειάς ο δήμος Θεσσαλονίκης εξετάζει σοβαρά να δημιουργήσει δύο ακόμη λαϊκές αγορές στο κέντρο της πόλης, στη Ροτόντα και στην οδό Δεσπεραί. Σύμφωνα με το ΕΕΘ, ουδείς λόγος για κάτι τέτοιο υπάρχει. Ούτε καν η δικαιολογία των χαμηλότερων τιμών, αφού είναι γνωστό ότι δεκαετίες τώρα στο Καπάνι οι τιμές των βασικών τροφίμων είναι εφάμιλλες, αν όχι χαμηλότερες, των λαϊκών αγορών. Και τα στεγασμένα καταστήματα πληρώνουν δημοτικά τέλη και περιμένουν ανταπόδοση.


ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΙΩΑΝΝΙΔΟΥ-http://www.agelioforos.gr




ΠΡΕΖΑ TV
12-7-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: