«Τί σημαίνει να είσαι Έλληνας σήμερα; Σημαίνει να έχεις Έλληνες γονείς; Μπορείς να έχεις δύο χώρες, που τις αισθάνεσαι δικές σου; Μπορείς να αισθάνεσαι ταυτόχρονα Έλληνας και Αλβανός, Έλληνας και Ουκρανός, Έλληνας και Βούλγαρος;»
Τα ερωτήματα αυτά είχαν τεθεί από μαθήτρια του 1ου Γυμνασίου Βύρωνα, παιδί Αλβανών μεταναστών, στη διάρκεια ομιλίας της σε εκδήλωση του σχολείου της το 2008 για την παγκόσμια ημέρα κατά του ρατσισμού, όπου τον πρώτο ρόλο είχαν 18 μαθητές, μεταξύ των οποίων 9 παιδιά μεταναστών.
Η πρόκληση για τη χώρα μας, είχε πει κλείνοντας την ομιλία της η 15χρονη μαθήτρια, είναι «να αναγνωρίσουμε τη δική μας εσωτερική πολυμορφία και να διαμορφώσουμε όλοι μαζί – γηγενείς, μετανάστες και παιδιά μεταναστών - μια νέα εθνική συνείδηση στην οποία να καθρεφτίζεται η πολιτισμική διαφορετικότητα της σύγχρονης Ελλάδας, αλλά και η πίστη στην Πατρίδα και στο Σύνταγμα».
Θυμήθηκα την εκδήλωση αυτή – όπου θερμό μήνυμα είχε στείλει και ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος – πολλές φορές τις τελευταίες εβδομάδες, που κάποιοι πολιτικοί μας (του κυβερνητικού και μη χώρου) διακινούν απίθανες απόψεις περί δικαιωμάτων των μεταναστών και ιθαγένειας. Απόψεις ξενοφοβικές και ψευτοπατριωτικές, τις οποίες υπερακοντίζουν και ορισμένοι κληρικοί, όπως ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος, ο Πειραιώς Σεραφείμ και ο Καλαβρύτων Αμβρόσιος, με επικλήσεις κινδύνων για «την καθαρότητα της φυλής μας», ξεχνώντας τη ρήση του Απόστολου Παύλου«ουκ ενι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ενι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ενι αρσεν και θήλυ».
Περί ιθαγένειας
Και τι δεν λένε οι ακροδεξιοί πολιτικοί και τα φερέφωνα τους. Προβάλλουν μια εντελώς αναχρονιστική αντίληψη για την ιθαγένεια και την απόκτησή της. Αρνούνται την ιθαγένεια για ανθρώπους που γεννήθηκαν εδώ και δεν ξέρουν άλλη πατρίδα από την Ελλάδα. Θέλουν να αγνοούν ότι από το 1998 ο Συνήγορος του Πολίτη χαρακτήριζε «πηγή αρκετών προβλημάτων» την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου της ιθαγένειας στη λεγόμενη «αρχή του αίματος».
Υποστηρίζουν ότι η ιθαγένεια δεν είναι ανθρώπινο δικαίωμα, ενώ «καθένας έχει το δικαίωμα της ιθαγένειας» λέει η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου στο άρθρο 15. Κατά την άποψη τους, «Έλληνας γεννιέσαι, δεν γίνεσαι», κάτι που αν ίσχυε θα είχε τραγελαφικές συνέπειες. Μεταξύ άλλων, θα καθιστούσε αδιανόητη την έννοια της διπλής ιθαγένειας. Με την ίδια λογική η ιδιότητα του πολίτη της ΕΕ (ευρωπαϊκή ιθαγένεια), την οποία μοιραζόμαστε με Ιταλούς, Γερμανούς, Γάλους, Βούλγαρους, Βρετανούς και άλλους ευρωπαίους, θα έπρεπε να είναι απευκταία. Δεν το χωράει ο νους τους ότι ένας Έλληνας πολίτης μπορεί να έχει πολλές ταυτότητες: να είναι Έλληνας Χριστιανός, Ορθόδοξος αλλά και Καθολικός και Προτεστάντης, Έλληνας Μουσουλμάνος, Έλληνας Εβραίος, καθώς και Έλληνας μη θρησκευόμενος. Δεν δείχνουν καμιά εμπιστοσύνη στην ικανότητα της ελληνικής κοινωνίας να εντάξει τους μετανάστες.
Δεν θέλουν να αποδεχθούν οι εθνοκάπηλοι ότι δεν υπάρχουν εθνικά «καθαρά» κράτη πουθενά στον κόσμο. Σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ «τα 2/3 των χωρών περιλαμβάνουν τουλάχιστον μια σημαντική μειονότητα που αναλογεί στο 10% του πληθυσμού τους» (Human Development Report 2004). Η Ελλάδα δεν είναι μεταξύ των χωρών αυτών και ακόμα λιγότερο πρέπει να φοβάται. Και σε κάθε περίπτωση είναι λάθος να συγχέονται οι μετανάστες με τις εθνικές μειονότητες, που συγκροτούνται από γηγενείς πληθυσμούς και έχουν προκύψει από εξελίξεις με μεγάλο ιστορικό βάθος.
«Υπερπατριώτες»
Εμφανίζονται, όμως, και σαν υπερπατριώτες οι κήρυκες της ξενοφοβίας και του ρατσισμού στη χώρα μας, μιλώντας στο όνομα του εθνικού συμφέροντος και των ελληνικών παραδόσεων. Όμως, ούτε το εθνικό συμφέρον υπηρετούν οι δυνάμεις αυτές (άλλωστε υπάρχει οδυνηρή εμπειρία από το παρελθόν), ούτε έχουν σχέση οι απόψεις τους με τον αληθινό πατριωτισμό. Γιατί είναι γνωστό (και όσοι έχουμε ζήσει στο εξωτερικό το ξέρουμε «από πρώτο χέρι») ότι ο παγκόσμιος θαυμασμός στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό οφείλεται στη σχέση του με πανανθρώπινες αξίες, όπως η δημοκρατία. Αλλά και η Ελληνική Επανάσταση του 1821 ξεσήκωσε ένα μεγάλο κίνημα φιλελλήνων απ΄όλο τον κόσμο, οι οποίοι στο μέγιστο μέρος τους είδαν στην επανάσταση αυτή την έκφραση των ιδεών του Διαφωτισμού. Να σταθούμε μόνο στις ιδέες του Λόρδου Βύρωνα, που είχε εμπνευστεί και από τα μηνύματα του Ρήγα του Βελεστινλή, ο οποίος διακήρυσσε την αλληλεγγύη των λαών της Βαλκανικής και την ανεξιθρησκία στο υπό ίδρυση κράτος. Είναι δε πασίγνωστο ότι η Εθνική Αντίσταση του 1941-44 τραγουδούσε ότι «θέλουμε ελεύθερη εμείς πατρίδα και πανανθρώπινη τη λευτεριά».
Επενδύουν στο φόβο και στις κάθε λογής προκαταλήψεις, οι δεξιοί και ακροδεξιοί. Από τις δυνάμεις αυτές η εγκληματικότητα αποδίδεται αποκλειστικά στους ξένους, ενώ αποσιωπώνται οι κοινωνικές αιτίες του προβλήματος. Στους ξένους αποδίδουν και την αύξηση της ανεργίας, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι υψηλά ποσοστά ανεργίας (8-9%) είχαμε στην Ελλάδα πριν έρθουν μαζικά οι μετανάστες στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και «βγάζοντας λάδι» το σύστημα και την κρίση του για την σημερινή έκρηξη του προβλήματος. Όπως, όμως, έγραφε, αρχές του 2009 ο καθηγητής του LSE Ν. Μουζέλης «δεν είναι οι μετανάστες, αλλά οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές που – σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο – οδηγούν στην υψηλή ανεργία, στην περιθωριοποίηση και την κοινωνική αποδιοργάνωση» (ΒΗΜΑ, 29.3.2009).
Να αποκρουστούν, λοιπόν, από το ευρύτερο δυνατό προοδευτικό μέτωπο οι απόψεις αυτές, των Χρυσαυγιτών και άλλων. Απόψεις, που αν επικρατούσαν θα έκαναν ανεπανόρθωτη ζημιά στην ίδια τη δημοκρατία αλλά και στην ήδη βαρύτατα τραυματισμένη διεθνή εικόνα της χώρας μας. Τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει την επανάπαυση ή ανοχή απέναντι στη ξενοφοβία, το ρατσισμό και το νεοναζισμό. Τώρα πρέπει να δυναμώσει η αντίστασή μας, πριν είναι πολύ αργά.
*Ο Πάνος Τριγάζης οικονομολόγος-διεθνολόγος και αντιπρόεδρος της Κίνησης Πολιτών κατά του Ρατσισμού.
http://www.left.gr/article.php?id=4823
ΠΡΕΖΑ TV
25-7-2012
2 σχόλια:
Έλληνες γι τους Έλληνες είναι μόνο οιΈλληνες το αίμα, για τους πολιτικούς και τους υπαλλήλους των ΜΚΟ όσοι τους ψηφίζουν και όσοι είναι πελάτες τους
Πολυπολιτισμικό ήταν το Βυζάντιο ,η οθωμανική αυτοκρατορία,όλα τα μεσαιωνικά φεουδαρχικά κράτη (Φράγκοι) καθώς και οι ανατολικές δεσποτείες (περσία) ,όπως και οι δουλοκτητρικές κοινωνίες (Αιγυπτος),που δεν φημιζόταν για τις δημοκρατικές τους ευαισθησίες.
Αρα η πολυπολιτισμικότητα δεν μας οδηγεί σε μια καλύτερη κοινωνία.
Πέραν όμως αυτής της πολύ απλής διαπίστωσης το αρχικό άρθρο παραλείπει μια εξώφθαλμη αλήθεια
Ο μεταναστης είτε έλληνας,είτε αλβανός είτε πακιστανός είτε εβραίος ,θα προσδιορίζεται πρωτίστως με την εθνοτική του ταυτότητα και κατά δεύτερο λόγο με βάση την ταυτότητα της χώρας φιλοξενίας.
Αυτό μαρτυρούν οι ποικίλες εβραικές οργανώσεις στη γαλλία,ΗΠΑ και αλλού ,όπου τα μέλη τους προσδιορίζονται σαν εβραιογάλλοι,εβραιοαμερικάνοι κ.λ.π.
Αυτό μαρτυρούν οι συγκρούσεις μελών διαφορετικών εθνοτήτων, στις χώρες φιλοξενίας,όταν οι αντίστοιχες χώρες τους βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση (π.χ. διαδηλώσεις αράβων κατά του ισραήλ και αντιδιαδηλώσεις εβραίων υπερ του Ισραήλ,όταν βομβαρδίζονται παλαιστίνιοι άμαχοι)
Αυτό μαρτυρούν οι συμπεριφορές των μελών των διαφόρων εθνοτήτων όταν υπάρχει κρίση στη χώρα φιλοξενίας.Την εγκαταλείπουν χωρίς δεύτερη σκέψη και επιστρέφουν στο γενέθλιο τόπο καταγωγής τους (βλ.μαζική μετανάστευση εβραίων από την Αργεντινή προς το Ισραηλ,όταν η χώρα πτώχευσε και ο λαός της Αργεντινής αγωνιζόταν να σταθεί στα πόδια του ,πραγμα που τελικά το κατάφερε)
Η παγκοσμιοποιήση θέλει να καταργήσει τα σύνορα για να υπάρχει σε όλο το πλανήτη ενιαία νομοθεσία και μία παγκόσμια κυβέρνηση έτσι ώστε, αφ ενός να γίνει απλούστερη η ζωή των υπερεθνικών επιχειρηματικών κολοσσών και αφ ετέρου οι λαοί να αισθάνονται ξένοι σε όλο το πλανήτη ,που θα ανήκει στο 0,5% του ανθρώπινου πληθυσμού,που συγκεντρώνει το 60% του παγκόσμιου πλούτου.
Τα μέλη της νέας υπερεθνικής ελίτ θα έχουν πατρίδα τους όλη τη γη,ενω οι λαοί δεν θα έχουν πουθενά πατρίδα,θα ζουν σα νομάδες ,σε μια διαρκή περιπλάνηση ανά τον πλανήτη,όπου υπάρχει μεροκάματο.
Οι οικονομικοί μετανάστες αποτελούν το πρόκριμα του νέου τύπου εργάτη-νομάδα ,αφού σε όλες τις στατιστικές εμφανίζονται να είναι οι πλέον ευέλικτοι εργαζόμενοι από άποψη κινητικότητας.Η απόκτηση ελληνικής ιθαγένειας θα μεγιστοποιήσει τη κινητικότητά τους προς τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ ,αφού δεν έχουν απολύτως κανένα συναισθηματικό δεσμό με την ελλάδα και το μόνο που επιθυμούν είναι δουλειά και χρήματα,κάτι που η χώρα μας υπό τις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί να τους εξασφαλίσει.
Οι εργάτες-νομάδες μέσα στη διαρκή περιπλάνησή τους για δουλειά και χρήμα θα έχουν σαν πατρίδα τους τη φυλή τους,δηλαδή τους συμπατριώτες τους με τους οποίους μοιράζονται κοινή γλώσσα και πολιτισμό ,πράγμα που θέτει τα θεμέλια μιας φυλετικής (ρατσιστικής) οργανωσης της παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.
Μη ξεχνάμε, στο παραδειγμα της οθωμανικής αυτοκρατορίας,τον γεωγραφικό διαχωρισμό των φυλών σε μαχαλάδες ,τουρκικούς,ελληνικούς,
εβραικούς ,φράγκικους,αλλά και την πλήρη κοινωνική απαγόρευση των μεικτών γάμων.
Η πολυπολιτισμικότητα μπορεί να γίνει ο δούρειος ίππος μιας ρατσιστικής οργάνωσης της κοινωνίας,όπου οι αντιθέσεις από οικονομικές - ταξικές θα μεταλλαχτούν σε αντιθέσεις μεταξύ των εθνοτητων (μαυροι-ασπροι,αραβες -εβραιοι,ελληνες τουρκοι,εληνες σκοπιανοί κ.λ.π.)
Δημοσίευση σχολίου