Τρίτη, Νοεμβρίου 13, 2012

ΣΕ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ


Σε διαβούλευση τίθεται από αύριο και έως τις 20 Νοεμβρίου το πόρισμα της Ομάδας Εργασίας για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο παρεδόθη στον υπουργό Παιδείας.
Η πρόταση θα σταλεί στην εκπαιδευτική κοινότητα και τους φορείς της εκπαίδευσης, προκειμένου να συνταχθεί το τελικό κείμενο του προβλεπόμενου Προεδρικού Διατάγματος.
Όπως μεταξύ άλλων επισημαίνεται, σκοπός της πρότασης είναι η διαμόρφωση ενός εφαρμόσιμου συστήματος αξιολόγησης με ενιαία φιλοσοφία, αρχές και χαρακτήρα, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και της ελληνικής κοινωνίας.


Υπογραμμίζεται ακόμη ότι η αποτελεσματική εφαρμογή του θεσμού προϋποθέτει τη διαβούλευση της πρότασης αυτής με την εκπαιδευτική κοινότητα και «εξαρτάται από τη συναίνεση και την ανάπτυξη εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικών και πολιτείας, ώστε το σύστημα αξιολόγησης που θα εφαρμοστεί, να συμβάλει θετικά στη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου».

Σκοπός του συστήματος της αξιολόγησης, τονίζεται στο κείμενο του πορίσματος, δεν είναι η βαθμολόγηση της απόδοσης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, αλλά η αξιολόγηση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου ως μιας συνεχούς διαδικασίας ενίσχυσης της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών και βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου προς όφελος των μαθητών και της κοινωνίας.

Προϋποθέσεις για την επιτυχία του προτεινόμενου συστήματος αξιολόγησης είναι η θεσμοθέτηση ενός συστήματος συνεχούς ενδοϋπηρεσιακής και ενδοσχολικής επιμόρφωσης από την Πολιτεία και η υποστήριξη των θεσμών του Σχολικού Συμβούλου, του Διευθυντή του σχολείου και του συλλόγου διδασκόντων από την Πολιτεία.

Το έργο των εκπαιδευτικών θα αξιολογείται από το σχολικό σύμβουλο και το διευθυντή.

Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται κατ' έτος ή ανά διετία ως προς την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια, από το διευθυντή του σχολείου όπου εργάζεται, και ανά τετραετία από το σχολικό σύμβουλο για να διευκολύνεται και να διαπιστώνεται η πορεία της επαγγελματικής του ανάπτυξης, αλλά και για να διευκολύνονται οι διαδικασίες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως είναι για παράδειγμα, η επιλογή στελεχών.

Οι εκπαιδευτικοί των οποίων το έργο αξιολογείται ως «επαρκές» είναι προακτέοι. Οι εκπαιδευτικοί το έργο των οποίων έχει αξιολογηθεί ως «ελλιπές» σε κάποιο πεδίο, παρακολουθούν ενισχυτικό/διαμορφωτικό πρόγραμμα επιμόρφωσης και η αξιολόγησή τους στο συγκεκριμένο πεδίο επαναλαμβάνεται το επόμενο έτος.

Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει διαπιστωτικό και διαμορφωτικό χαρακτήρα και διακρίνεται σε ετήσια και περιοδική.

Η ετήσια έχει διττό χαρακτήρα και διακρίνεται σε έμμεση και άμεση.

Η έμμεση αξιολόγηση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας. Η σύνταξη της ετήσιας έκθεσης του σχολείου βασίζεται στη συνεκτίμηση των τεκμηρίων του σχολείου και στοιχείων από τους ατομικούς φακέλους των εκπαιδευτικών (portfolio) (διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, συμμετοχή σε δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, κ.λπ.). Κάθε εκπαιδευτικός συνεκτιμά και αξιολογεί τους δείκτες του εκπαιδευτικού έργου με βάση τεκμήρια (ατομικός φάκελος/portfolio) που αφορούν τον ίδιο (συμμετοχή στην οργάνωση και διοίκηση του σχολείου, διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, σχολική ζωή). Η έκθεση αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και ο ατομικός φάκελος/portfolio του εκπαιδευτικού αποτελούν τα βασικά τεκμήρια που λαμβάνονται υπόψη στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού από τον Διευθυντή του σχολείου και τον Σχολικό Σύμβουλο.

Η άμεση αξιολόγηση που γίνεται από το διευθυντή της σχολικής μονάδας αφορά στην αξιολόγηση των παραμέτρων του διοικητικού-υπηρεσιακού έργου και της επαγγελματικής συνέπειας του εκπαιδευτικού. Η κρίση γίνεται κατ' έτος ή ανά διετία με ατομική έκθεση αξιολόγησης στο τέλος του σχολικού έτους. Η ατομική έκθεση αξιολόγησης αποτελεί ουσιώδες τεκμήριο αξιολόγησης, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από εκπαιδευτικούς οι οποίοι μετακινούνται από μία σχολική μονάδα σε άλλη.

Η περιοδική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συνδέεται με την επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη του εκπαιδευτικού και με υπηρεσιακές διαδικασίες του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως π.χ. είναι η επιλογή στελεχών.

Έκτακτη αξιολογική κρίση μπορεί να πραγματοποιηθεί για λόγους που εκτιμά η υπηρεσία ή ο εκπαιδευτικός.

Η περιοδική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού πραγματοποιείται από τον σχολικό σύμβουλο στην οποία εντάσσει και την ετήσια αξιολόγηση του διευθυντή της σχολικής μονάδας. Το τελικό αποτέλεσμα της αξιολογικής κρίσης βασίζεται στη συνεκτίμηση των δεδομένων που έχουν παραχθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της αξιολογικής περιόδου (π.χ. 4 έτη, ανάλογα με τον προβλεπόμενο χρόνο για τις προαγωγές και την κρίση/επιλογή των στελεχών).

Την ευθύνη για τη σύνταξη της τελικής αξιολογικής έκθεσης του έργου των εκπαιδευτικών έχει ο σχολικός σύμβουλος και σε αυτήν χρησιμοποιείται περιγραφική κλίμακα, η οποία χαρακτηρίζει τον τρόπο επιτέλεσης του έργου τους (ελλιπώς, επαρκώς, πολύ καλά, εξαιρετικά).

ΑΔΙΠΕ - ΜΟΔΙΠΕ

Στο πόρισμα προτείνεται επίσης, η δημιουργία Ανεξάρτητης Δημόσιας Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Ε), ως εποπτική και συντονιστική αρχή του συστήματος αξιολόγησης και διασφάλισης της ποιότητας στη γενική εκπαίδευση.

Φορέας υλοποίησης του έργου της Α.ΔΙ.Π.Ε. στο επίπεδο της Περιφερειακής Δνσης ή της Δνσης Εκπ/σης είναι η Μονάδα Διασφάλισης της Ποιότητας στην Εκπαίδευση (ΜΟ.ΔΙ.Π.Ε). Έργο της ΜΟ.ΔΙ.Π.Ε. είναι η διασφάλιση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία της Περιφέρειας μέσα από τη διαπίστωση της καλής λειτουργίας των διαδικασιών εφαρμογής του συστήματος της αξιολόγησης .

Ενστάσεις

Οι εκπαιδευτικοί και τα στελέχη εκπαίδευσης δικαιούνται ενστάσεως. Αποκλειστικός φορέας εκδίκασης των εντάσεων είναι η Α.ΔΙ.Π.Ε. και τα όργανά της, οι ΜΟ.ΔΙ.Π.Ε.

Η ένσταση μπορεί να αφορά το σύνολο της αξιολογικής Έκθεσης ή μέρος αυτής, πρέπει να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη και κατατίθεται στα Συμβούλια Ενστάσεων το αργότερο 10 ημέρες μετά την κοινοποίηση της αξιολογικής έκθεσης στον κρινόμενο. Το Συμβούλια εκδίκασης των ενστάσεων πρέπει να είναι υπερκείμενα κατά ένα διοικητικό επίπεδο οργάνωσης από αυτό του αρχικού αξιολογητή.

Στο επίπεδο της Α.ΔΙ.Π.Ε. συγκροτείται Ανώτατο Συμβούλιο Ενστάσεων, το οποίο κρίνει ενστάσεις Σχολικών Συμβούλων και των δύο βαθμίδων και Διευθυντών Διευθύνσεων και των δύο βαθμίδων. Στο επίπεδο της ΜΟ.ΔΙ.Π.Ε. συγκροτούνται δύο Περιφερειακά Συμβούλια Ενστάσεων για κάθε βαθμίδα, ένα για τις ενστάσεις εκπαιδευτικών και ένα για τις ενστάσεις Διευθυντών Σχολικών Μονάδων.

Αξιολόγηση του ίδιου του συστήματος

Το σύστημα της αξιολόγησης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και του έργου των εκπαιδευτικών προβλέπει και εμπεριέχει μηχανισμούς αυτορρύθμισης και αυτοαξιολόγησης. Την ευθύνη για τον καθορισμό τους έχει η Α.ΔΙ.Π.Ε. Η πρώτη εφαρμογή του θεσμού της αξιολόγησης αναπτύσσεται στο πλαίσιο μιας τριετούς περιόδου αρχικής εφαρμογής σε όλα τα σχολεία της χώρας.
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
ΠΡΕΖΑ TV
13-11-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: