Ο Μιχάλης Αδάμης, μια σημαντική προσωπικότητα της ελληνικής μουσικής δημιουργίας, έφυγε από τη ζωή τη Δευτέρα 21 Ιανουαρίου. Υπήρξε πρωτεργάτης της σύγχρονης ηλεκτροακουστικής μουσικής, της δημιουργίας και της διάδοσής της στη χώρα μας
Ο Μιχάλης Αδάμης γεννήθηκε στον Πειραιά, στις 19 Μαΐου 1929. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ευρωπαϊκή (σύνθεση με τον Γ. Α. Παπαϊωάννου) και τη Βυζαντινή μουσική, καθώς και στην Θεολογία, και ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές στη σύνθεση, την ηλεκτρονική μουσική και την Βυζαντινή μουσικοπαλαιογραφία στο πανεπιστήμιο Μπραντάις της Βοστώνης.
Ο Μιχάλης Αδάμης ξεκίνησε τη μουσική του πορεία, το 1950, σε ηλικία 21 ετών, αναλαμβάνοντας την ίδρυση της Παιδικής Χορωδίας του Παρεκκλησίου των Β. Ανακτόρων, την οποία και διηύθυνε ως το 1967. Το 1958 ίδρυσε τη Χορωδία Δωματίου Αθηνών, την οποία διηύθυνε ως το 1961. Από το 1961 ως το 1963 διηύθυνε τη Χορωδία της Ανώτατης Ορθόδοξης Θεολογικής Σχολής «Τίμιος Σταυρός» στη Βοστώνη, ενώ το 1965 ίδρυσε το πρώτο ηλεκτρονικό μουσικό εργαστήρι στην Αθήνα. Από το 1968 ως το 1999 ήταν επικεφαλής του μουσικού τμήματος και διευθυντής της χορωδίας του Pierce College στην Αθήνα.
Διετέλεσε πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Σύγχρονης Μουσικής (ΕΣΣΥΜ) από το 1975 ως το 1985. Από το 1988 ήταν πρόεδρος της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας. Από το 1981 ως το 1984 ήταν πρόεδρος της Ομάδας Εργασίας του Υπουργείου Πολιτισμού για τη Χορωδιακή Ανάπτυξη. Από το 1990 ως το 1994 διετέλεσε μέλος της διοικούσας επιτροπής του Ιονίου Πανεπιστημίου, στο πλαίσιο της οποίας επιμελήθηκε προσωπικά τη διαμόρφωση του Προγράμματος Σπουδών και τις διαδικασίες λειτουργίας του Τμήματος Μουσικών σπουδών (έτος ίδρυσης 1992), στο οποίο δίδαξε και του οποίου αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας το 1999. Το 2004 αναγορεύθηκε επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το πλούσιο δημιουργικό του έργο, που αριθμεί περισσότερα από 300 έργα, περιλαμβάνει συνθέσεις για ορχήστρα, μικρά μουσικά σύνολα, όργανα σόλο, πολλαπλά μέσα, μουσική για το θέατρο και την τηλεόραση, καθώς και ηλεκτρονική μουσική.
Από την ενασχόλησή του με την έρευνα στα Βυζαντινά χειρόγραφα, ιδιαίτερη μουσικολογική σημασία, αλλά και ευρύτατη διάδοση έχουν η μεταγραφή και η ανασύσταση της Ακολουθίας των Τριών Παίδων εν Καμίνω του μοναδικού δείγματος ακολουθίας με σκηνικά στοιχεία που σώζεται στους Κώδικες με τη μουσική της και η ανακάλυψη και μεταγραφή του διφώνου «Αινείτε» του Μανουήλ Γαζή, του αρχαιότερου δείγματος «πολυφωνικής» γραφής στη μεσοΒυζαντινή περίοδο.
Τον επόμενο μήνα, και πιο συγκεκριμένα στις 18 Φεβρουαρίου 2013, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Update, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά η συλλογή Michael Adamis Electroacoustic Works /1964-1977 και θα εκτελεστούν ζωντανά ορισμένα από τα πρώτα ηλεκτρονικά έργα του συνθέτη.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Μινυρισμός (1966), για μαγνητοταινία
Γλάρος II (1977/2006), για φλάουτο και στερεοφωνική μαγνητοταινία
Μυρτώ Κορκοκίου: φλάουτο
Μοιρολόι (1970), για δύο ψάλτες, δύο ισοκράτες, κρουστά και μαγνητοταινία
Αχιλλέας Χαλδαιάκης: α ψάλτης
Γρηγόριος Αναστασίου: β ψάλτης
Χάρης Τρασάνης: ισοκράτης
Γιώργος Κτίστης: ισοκράτης
Μπάμπης Ταλιαδούρος: κρουστά
Μουσική διεύθυνση: Θοδωρής Καραθόδωρος
Προσχήματα (1964), για μαγνητοταινία
Ένδον (2001), για άλτο σαξόφωνο και ηλεκτροακουστική μουσική
Αλέξανδρος Θεοδωρακόπουλος: άλτο σαξόφωνο
Κράτημα (1971), για ψάλτη, όμποε, τούμπα και ηλεκτροακουστική μουσική
Γιώργος Αδάμης: vocalist
Σπύρος Κοντός: όμποε
Σάκης Μυρώνης: τούμπα
http://www.e-tetradio.gr/ar8388el_efygeomixalisadamis.html
ΠΡΕΖΑ TV
23-1-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου