Πέμπτη, Απριλίου 11, 2013

«ΦΟΥΣΚΩΣΑΝ» ΣΤΑ 400 ΕΚΑΤ. ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΙΚΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΕΙΣ


Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ
Νέα κινητικότητα παρατηρείται στις διαπραγματεύσεις μεταξύ κυβέρνησης και εργολάβων, η οποία εκδηλώνεται προς το παρόν ανεπισήμως, με πανηγυρικό κλίμα και από τις δύο πλευρές, ότι σύντομα «κλειδώνει» συμφωνία για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων.
Το τίμημα της συμφωνίας, που είχε προσδιοριστεί αρχικά σε «μνημόνιο συναντίληψης» κυβέρνησης και εργολάβων σε 280 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Υποδομών, Κωστή Χατζηδάκη, στις 12 Δεκεμβρίου 2012, που εμφάνισε μάλιστα τότε ο υπουργός ως κυβερνητική επιτυχία, λέγοντας ότι διαμορφώνεται με βάση το «χαμηλότερο ή ίσο ποσό από αυτό που προτείνεται ανά περίπτωση από τον ανεξάρτητο μηχανικό», τώρα, τέσσερις μήνες μετά, στις διαπραγματεύσεις που συνεχίστηκαν φαίνεται ότι εκτινάσσεται σε ποσό άνω των 400 εκατ. ευρώ!


Το Δημόσιο πληρώνει

Το βάρος των 400 εκατ. ευρώ αναλαμβάνει μονομερώς το ελληνικό Δημόσιο, αναγνωρίζοντας εργολαβικές αξιώσεις, συνολικού ύψους άνω των 400 εκατομμυρίων ευρώ, για συμβατικές καθυστερήσεις των έργων (απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές ανασκαφές, μετακινήσεις δικτύων κ.λπ.). Η συμφωνία επανεκκίνησης των έργων, εφόσον συμφωνήσουν και οι τράπεζες, θα υλοποιηθεί με τη μέθοδο των ξεχωριστών ιδιωτικών συμφωνητικών του Δημοσίου με κάθε μία από τις κοινοπραξίες. Εναντι των 400 εκατ. ευρώ, αναμένεται να δοθούν στους εργολάβους άμεσα προκαταβολές συνολικού ύψους 155 εκατ. ευρώ, για να στηθεί σκηνικό «προετοιμασίας των εργοταξίων».

Παράλληλα ανακύπτει κενό πολιτικού και κοινοβουλευτικού ελέγχου της διαχείρισης των μεγάλων οδικών έργων από την τύχη που επιφύλαξε η κυβέρνηση σε ερώτηση και αίτημα κατάθεσης εγγράφων του Νίκου Νικολόπουλου, ανεξάρτητου βουλευτή Αχαΐας, ο οποίος δημοσιοποίησε χθες ότι σε σωρεία τεκμηριωμένων καταγγελιών και κρίσιμων ερωτημάτων του πήρε γενικές και αόριστες απαντήσεις, ενώ δεν του δόθηκε ούτε ένα έγγραφο για τη διαχείριση των έργων.

Ο κ. Νικολόπουλος προχώρησε σε επανακατάθεση της ερώτησής του προς τον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, και τους υπουργούς Οικονομικών, Γ. Στουρνάρα, Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκη, και Προστασίας του Πολίτη, Ν. Δένδια, και παράλληλα προς τους οικονομικούς εισαγγελείς, Γρ. Πεπόνη και Σπ. Μουζακίτη και τον επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, προαναγγέλλοντας και κατάθεση μηνυτήριας αναφοράς προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με αίτημα την άμεση ποινική διερεύνηση του ζητήματος, προκειμένου να αναζητηθούν ευθύνες και «η ιδιότυπη επικρατούσα σιωπή να αρχίσει να σπάει».

Ούτε τα μισά έργα

Ο ανεξάρτητος βουλευτής, με την ερώτηση που κατέθεσε από τις 5 Μαρτίου και επανακαταθέτει, καταγγέλλει ότι: «Οι εργολάβοι που δεν έχουν κάνει ούτε τα μισά έργα έχουν ήδη πάρει περίπου 1 δισ. ευρώ, ποσό που ξεπερνά τα 1,8 δισ. ευρώ μαζί με τα έσοδα από τα διόδια».

Αναφέρεται επίσης στις υψηλές αποζημιώσεις που διεκδικούν οι εργολάβοι για καθυστερήσεις, σημειώνοντας ότι «οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και στις αρχαιολογικές ανασκαφές μεταφράζονται σε αποζημιώσεις, ενώ οι καθυστερήσεις οι δικές τους μένουν, παρά τις ποινικές ρήτρες που προβλέπονται στις συμβάσεις, χωρίς συνέπειες για αυτούς».

Η επανεκκίνηση των έργων πάει φθινόπωρο
Στο μεταξύ παραμένει μετέωρη η εξαγγελία της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού, Κωστή Χατζηδάκη, ότι εντός του Απριλίου θα μαρσάρουν οι μπουλντόζες για την επανεκκίνηση των έργων. Για να σωθούν τα προσχήματα, η επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος προβλέπει, εφόσον υπογραφούν τις επόμενες εβδομάδες τα ιδιωτικά συμφωνητικά, να γίνουν προετοιμασίες με προσωπικό και μηχανήματα στα εργοτάξια.
Τα ιδιωτικά συμφωνητικά ακολούθως θα προωθηθούν μέχρι το καλοκαίρι στη Βουλή, ώστε να ψηφιστούν, υπό την πίεση της ανάγκης για την επανεκκίνηση των έργων, που στην πραγματικότητα, εκτός νέων απροόπτων θα γίνει το φθινόπωρο. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα γνωστές πληροφορίες, η συμφωνία κυβέρνησης και εργολάβων, η οποία προβλέπει παράλληλα μεγάλες περικοπές εργολαβικού αντικειμένου στα έργα, όπως επίσης καμία μείωση στις συμβατικές τιμές και αναπροσαρμογές των διοδίων, αναγνωρίζει συνολικές εργολαβικές αποζημιώσεις 404 εκατ. ευρώ και προκαταβολές 155 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα δοθούν ως εξής: στην Ολυμπία Οδό 60 εκατ. ευρώ, έναντι συνολικής αποζημίωσης 130 εκατ. ευρώ· στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου προκαταβολή 25 εκατ. ευρώ, έναντι αποζημίωσης 84 εκατ. ευρώ· στην Ιόνια Οδό 30 εκατ. ευρώ, έναντι 106,5 εκατ. ευρώ και στον άξονα κεντρικής Ελλάδας 40 εκατ. ευρώ, έναντι αποζημίωσης 83,5 εκατ. ευρώ..
enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
11-4-2013

Δεν υπάρχουν σχόλια: