Εργαζομένους στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) αναμένεται να συμπαρασύρει το κύμα απολύσεων στο Δημόσιο που ξεκίνησε από την ΕΡΤ, οδηγώντας σε πρώτη φάση 2600 εργαζομένους στην ανεργία.
Μετά την αλλαγή κυβερνητικής σκυτάλης, το θέμα τέθηκε στην πρώτη σύσκεψη του Γιάννη Στουρνάρα με τη Φώφη Γεννηματά. Επισήμως, η εταιρεία γλυτώνει το λουκέτο και ετοιμάζεται να μπει σε φάση «εξυγίανσης εν λειτουργία». Όμως η αποφυγή του λουκέτου, που κατά κάποιους προσκρούει στο άρθρο 3 του νόμου για τις αμυντικές προμήθειες του 2011, (σ.σ.: το ΥΕΘΑ έχει την ευθύνη για διατήρηση βιομηχανικής υποδομής για την άμυνα της χώρα), όχι μόνο δεν απομακρύνει το ενδεχόμενο μαζικών απολύσεων αλλά αντιθέτως το αφήνει ορθάνοιχτο.
Η εταιρεία ΕΑΣ, που παραμένει μήνες χωρίς διοίκηση, απασχολεί περίπου 820 εργαζόμενους, ενώ διαθέτει τρία εργοστασιακά συγκροτήματα σε Υμηττό, Αίγιο, Λαύριο και τέσσερα ακόμα σε Ελευσίνα, Μάνδρα, Κύμη και Ήπειρο.
Διασπορά των μονάδων παραγωγής, υψηλό κόστος λειτουργίας, υπεράριθμο προσωπικό και "καλά πληρωμένο", με βάση τις κυβερνητικές διαρροές, είναι μερικοί από τους λόγους που επικαλείται η κυβέρνηση για να "μπει νυστέρι". Ο υφυπουργός οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας στη Βουλή, αναφερόμενος στον εκτροχιασμό της εταιρείας, υποστήριξε ότι κάτι περισσότερο από 1 δισ. ευρώ απαιτούνται για την εταιρεία.
Ακέφαλη η εταιρεία
Η χρηματοδότησή της εταιρείας από το Δημόσιο μπορεί να αποτελεί αγκάθι, ωστόσο συγκεκριμένες επιλογές ήταν αυτές που υπονόμευσαν την προοπτική βιωσιμότητάς της. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρεία παραμένει ακέφαλη επί μήνες και η ανυπαρξία διοίκησης της στερεί τη δυνατότητα να πέσουν υπογραφές σε έτοιμες συμβάσεις, που θα μπορούσαν να αποφέρουν κέρδη στην εταιρεία.
Σε εκκρεμότητα παραμένουν ανεκτέλεστες συμβάσεις, ενώ ήδη ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την απώλεια έτοιμης συμφωνίας με αμερικανική εταιρεία, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς δεν υπάρχει ακόμα διοίκηση να υπογράψει τη σύμβαση. «Υπάρχουν επιλογές που σε κάνουν να αναρωτιέσαι αν υπάρχει συμφέρον να χαθούν συμβόλαια και να πάνε σε ανταγωνιστές» αναφέρουν κάποιοι που γνωρίζουν καλά τη λειτουργία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια.
Στην εταιρεία είναι αρκετοί οι υπάλληλοι που, αν και προσελήφθησαν για να εργαστούν στη γραμμή παραγωγής, με κομματικές παρεμβάσεις πέρασαν στον διοικητικό τομέα. Ενδεικτική της αντίληψης με την οποία αντιμετώπισαν διαχρονικά την εταιρεία αυτοί που σήμερα κόπτονται για το «νοικοκύρεμα» και το σώσιμο της χώρας, ήταν η δημόσια τοποθέτηση πρώην υπουργού Άμυνας στους εργαζόμενους: "Καθίστε εκεί. Μην παραπονιέστε αφού πληρώνεστε". Η εταιρεία έχει ακίνητη περιουσία με τεράστια αξία, καθώς διαθέτει οικοπέδα-φιλέτα στην Αττική (το κυρίως κτήριο στον Υμηττό, παλαιά ελαιουργική στην Αχαρνών, παραθαλάσσια έκταση στην Ελευσίνα), αλλά και εκτάσεις σε νησιά.
Μεταλλουργική Ηπείρου
Το 2009, θυγατρική της εταιρείας (Μεταλλουργική Ηπείρου) - λειτουργώντας με κανόνες αγοράς- είχε κερδίσει συμβόλαιο σε διεθνή διαγωνισμό για κατασκευή του κορμού των ευρωκερμάτων στην Κύπρο και σε άλλες χώρες, τα οποία όμως δε μπορούσε να εκτελέσει, καθώς δεν είχε ρευστότητα -ούτε ενισχύθηκε- για την αγορά πρώτων υλών. Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να οριστεί η διοίκηση που θα πρέπει -το συντομότερο- να φέρει στο υπουργείο Άμυνας bussines plan για τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό θα περιλαμβάνει εκατοντάδες απολύσεις και κλείσιμο ή συγχώνευση εγκαταστάσεων και εργοστασίων του ομίλου, καθώς κυβερνητικές πηγές περιμένουν περισσότερες από 1.000 απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων να προέλθουν από την αμυντική βιομηχανία. Αδύναμοι κρίκοι παραμένουν οι θυγατρικές των ΕΑΣ, Ηλεκτρομηχανική Κύμης, Μεταλλουργική Ηπείρου, όπως και στη Θεσσαλονίκη η ΕΛΒΟ.
Σε δεύτερο στάδιο αναμένεται να επιχειρηθεί η ένταξή τους σε ενιαίο τομέα αμυντικής βιομηχανίας μαζί με την ΕΑΒ.
Η απαξίωση της ΕΑΒ
Ανάλογη είναι η κατάσταση στην ΕΑΒ, την αμυντική βιομηχανία με τον περισσότερο φόρτο και την ευρύτερη τεχνογνωσία από τις άλλες, που εποπτεύεται από το υπουργείο Οικονομικών.
Η εταιρεία, που ουσιαστικά συντηρεί και υποστηρίζει τον στόλο των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας, αντιμετωπίζει τεράστιο ταμειακό έλλειμμα, αναμένοντας τις πληρωμές από το ΓΕΑ.
Η εταιρεία έχει ανεκτέλεστο έργο ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ, στο πλαίσιο συμφωνίας συμπαραγωγής με τις κατασκευάστριες εταιρείες, κατασκευάζει τμήματα της ατράκτου των μαχητικών F16, αλλά και του μεταγωγικού αεροσκάφους C130Z.
Τα τελευταία δυόμισι χρόνια, περισσότεροι από 1.200 ειδικευμένοι εργαζόμενοι επέλεξαν να αποχωρήσουν, με αποτέλεσμα να μην μπορεί έγκαιρα να ολοκληρωθεί το έργο που είχε αναλάβει. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των έγκαιρων παραδόσεων σε ανελαστικές υποχρεώσεις (π.χ. συντήρηση πυροσβεστικών), συνταξιούχοι με ΔΠΥ κλήθηκαν να συνδράμουν, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις και υπεργολάβοι με ενοικιαζόμενο προσωπικό.
Όσο για τους αποχωρήσαντες, μάλλον ξέφυγαν από τον χαρακτηρισμό του "τεμπέλη και αντιπαραγωγικού δημοσίου υπαλλήλου", αφού 45 από αυτούς που είχαν πιστοποίηση τεχνογνωσίας σε συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών, εργάζονται σε αντίστοιχη εταιρεία στη Σκωτία και 15 ακόμα σε μονάδα της Lockheed Martin στην Ινδία.
Το σχέδιο της εσωτερικής υποτίμησης ωστόσο δεν ήταν χωρίς αποτέλεσμα καθώς ήδη η αμερικανική Lockheed Martin έχει ανοίξει τη συζήτηση για επαναδιαπραγμάτευση της εργατοώρας, ενώ και η Pratt &Witney ετοιμάζεται για αποχώρηση.
Νικολάου Σ.Κ.|
http://www.avgi.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
8-7-2013
Μετά την αλλαγή κυβερνητικής σκυτάλης, το θέμα τέθηκε στην πρώτη σύσκεψη του Γιάννη Στουρνάρα με τη Φώφη Γεννηματά. Επισήμως, η εταιρεία γλυτώνει το λουκέτο και ετοιμάζεται να μπει σε φάση «εξυγίανσης εν λειτουργία». Όμως η αποφυγή του λουκέτου, που κατά κάποιους προσκρούει στο άρθρο 3 του νόμου για τις αμυντικές προμήθειες του 2011, (σ.σ.: το ΥΕΘΑ έχει την ευθύνη για διατήρηση βιομηχανικής υποδομής για την άμυνα της χώρα), όχι μόνο δεν απομακρύνει το ενδεχόμενο μαζικών απολύσεων αλλά αντιθέτως το αφήνει ορθάνοιχτο.
Η εταιρεία ΕΑΣ, που παραμένει μήνες χωρίς διοίκηση, απασχολεί περίπου 820 εργαζόμενους, ενώ διαθέτει τρία εργοστασιακά συγκροτήματα σε Υμηττό, Αίγιο, Λαύριο και τέσσερα ακόμα σε Ελευσίνα, Μάνδρα, Κύμη και Ήπειρο.
Διασπορά των μονάδων παραγωγής, υψηλό κόστος λειτουργίας, υπεράριθμο προσωπικό και "καλά πληρωμένο", με βάση τις κυβερνητικές διαρροές, είναι μερικοί από τους λόγους που επικαλείται η κυβέρνηση για να "μπει νυστέρι". Ο υφυπουργός οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας στη Βουλή, αναφερόμενος στον εκτροχιασμό της εταιρείας, υποστήριξε ότι κάτι περισσότερο από 1 δισ. ευρώ απαιτούνται για την εταιρεία.
Ακέφαλη η εταιρεία
Η χρηματοδότησή της εταιρείας από το Δημόσιο μπορεί να αποτελεί αγκάθι, ωστόσο συγκεκριμένες επιλογές ήταν αυτές που υπονόμευσαν την προοπτική βιωσιμότητάς της. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρεία παραμένει ακέφαλη επί μήνες και η ανυπαρξία διοίκησης της στερεί τη δυνατότητα να πέσουν υπογραφές σε έτοιμες συμβάσεις, που θα μπορούσαν να αποφέρουν κέρδη στην εταιρεία.
Σε εκκρεμότητα παραμένουν ανεκτέλεστες συμβάσεις, ενώ ήδη ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την απώλεια έτοιμης συμφωνίας με αμερικανική εταιρεία, ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς δεν υπάρχει ακόμα διοίκηση να υπογράψει τη σύμβαση. «Υπάρχουν επιλογές που σε κάνουν να αναρωτιέσαι αν υπάρχει συμφέρον να χαθούν συμβόλαια και να πάνε σε ανταγωνιστές» αναφέρουν κάποιοι που γνωρίζουν καλά τη λειτουργία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια.
Στην εταιρεία είναι αρκετοί οι υπάλληλοι που, αν και προσελήφθησαν για να εργαστούν στη γραμμή παραγωγής, με κομματικές παρεμβάσεις πέρασαν στον διοικητικό τομέα. Ενδεικτική της αντίληψης με την οποία αντιμετώπισαν διαχρονικά την εταιρεία αυτοί που σήμερα κόπτονται για το «νοικοκύρεμα» και το σώσιμο της χώρας, ήταν η δημόσια τοποθέτηση πρώην υπουργού Άμυνας στους εργαζόμενους: "Καθίστε εκεί. Μην παραπονιέστε αφού πληρώνεστε". Η εταιρεία έχει ακίνητη περιουσία με τεράστια αξία, καθώς διαθέτει οικοπέδα-φιλέτα στην Αττική (το κυρίως κτήριο στον Υμηττό, παλαιά ελαιουργική στην Αχαρνών, παραθαλάσσια έκταση στην Ελευσίνα), αλλά και εκτάσεις σε νησιά.
Μεταλλουργική Ηπείρου
Το 2009, θυγατρική της εταιρείας (Μεταλλουργική Ηπείρου) - λειτουργώντας με κανόνες αγοράς- είχε κερδίσει συμβόλαιο σε διεθνή διαγωνισμό για κατασκευή του κορμού των ευρωκερμάτων στην Κύπρο και σε άλλες χώρες, τα οποία όμως δε μπορούσε να εκτελέσει, καθώς δεν είχε ρευστότητα -ούτε ενισχύθηκε- για την αγορά πρώτων υλών. Την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να οριστεί η διοίκηση που θα πρέπει -το συντομότερο- να φέρει στο υπουργείο Άμυνας bussines plan για τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Ωστόσο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό θα περιλαμβάνει εκατοντάδες απολύσεις και κλείσιμο ή συγχώνευση εγκαταστάσεων και εργοστασίων του ομίλου, καθώς κυβερνητικές πηγές περιμένουν περισσότερες από 1.000 απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων να προέλθουν από την αμυντική βιομηχανία. Αδύναμοι κρίκοι παραμένουν οι θυγατρικές των ΕΑΣ, Ηλεκτρομηχανική Κύμης, Μεταλλουργική Ηπείρου, όπως και στη Θεσσαλονίκη η ΕΛΒΟ.
Σε δεύτερο στάδιο αναμένεται να επιχειρηθεί η ένταξή τους σε ενιαίο τομέα αμυντικής βιομηχανίας μαζί με την ΕΑΒ.
Η απαξίωση της ΕΑΒ
Ανάλογη είναι η κατάσταση στην ΕΑΒ, την αμυντική βιομηχανία με τον περισσότερο φόρτο και την ευρύτερη τεχνογνωσία από τις άλλες, που εποπτεύεται από το υπουργείο Οικονομικών.
Η εταιρεία, που ουσιαστικά συντηρεί και υποστηρίζει τον στόλο των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας, αντιμετωπίζει τεράστιο ταμειακό έλλειμμα, αναμένοντας τις πληρωμές από το ΓΕΑ.
Η εταιρεία έχει ανεκτέλεστο έργο ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ, στο πλαίσιο συμφωνίας συμπαραγωγής με τις κατασκευάστριες εταιρείες, κατασκευάζει τμήματα της ατράκτου των μαχητικών F16, αλλά και του μεταγωγικού αεροσκάφους C130Z.
Τα τελευταία δυόμισι χρόνια, περισσότεροι από 1.200 ειδικευμένοι εργαζόμενοι επέλεξαν να αποχωρήσουν, με αποτέλεσμα να μην μπορεί έγκαιρα να ολοκληρωθεί το έργο που είχε αναλάβει. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των έγκαιρων παραδόσεων σε ανελαστικές υποχρεώσεις (π.χ. συντήρηση πυροσβεστικών), συνταξιούχοι με ΔΠΥ κλήθηκαν να συνδράμουν, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις και υπεργολάβοι με ενοικιαζόμενο προσωπικό.
Όσο για τους αποχωρήσαντες, μάλλον ξέφυγαν από τον χαρακτηρισμό του "τεμπέλη και αντιπαραγωγικού δημοσίου υπαλλήλου", αφού 45 από αυτούς που είχαν πιστοποίηση τεχνογνωσίας σε συγκεκριμένους τύπους αεροσκαφών, εργάζονται σε αντίστοιχη εταιρεία στη Σκωτία και 15 ακόμα σε μονάδα της Lockheed Martin στην Ινδία.
Το σχέδιο της εσωτερικής υποτίμησης ωστόσο δεν ήταν χωρίς αποτέλεσμα καθώς ήδη η αμερικανική Lockheed Martin έχει ανοίξει τη συζήτηση για επαναδιαπραγμάτευση της εργατοώρας, ενώ και η Pratt &Witney ετοιμάζεται για αποχώρηση.
Νικολάου Σ.Κ.|
http://www.avgi.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
8-7-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου