Της ΝΤΙΝΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πόσο Δημόσιο χρειαζόμαστε; Την απάντηση φαίνεται ότι θα τη δώσουν ιδιώτες. Αναυδοι έμειναν καθηγητές Δημόσιας Διοίκησης και συνταγματολόγοι με την απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης να προχωρήσει στην προκήρυξη πρόχειρου διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου, ο οποίος, εκτός των άλλων, θα πραγματοποιήσει τη χαρτογράφηση του Δημοσίου (ΝΠΔΔ-ΝΠΙΔ) μέσω της ανάλυσης στατιστικών δεδομένων και θα αξιολογήσει τα παραδοτέα στοιχεία από τα υπουργεία (σχέδια στελέχωσης, νέα οργανογράμματα κ.λπ.).
Οι χιλιάδες μετακινήσεις, διαθεσιμότητες-μελλοντικές απολύσεις, και η συρρίκνωση των διοικητικών δομών, οι οποίες κατά την κυβέρνηση «θα συμβάλουν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα», θα περάσουν λοιπόν από το φίλτρο ενός ιδιωτικού επιχειρηματικού σχήματος.
Συνταγματικό κώλυμα
Δυστυχώς όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με το προφανές, που είναι οι οριζόντιες περικοπές οι οποίες θα έχουν καθαρά και μόνο λογιστικό όφελος. Οι καθηγητές, με τους οποίους μίλησε η «Ε», επισημαίνουν τη συνταγματική αδυναμία που παρουσιάζει η ανάμειξη ενός ιδιωτικού οίκου σε μείζονος σημασίας κρατικές αρμοδιότητες.
Διερωτώνται, επίσης, πώς και αν αξιοποιείται σχετική δουλειά υπηρεσιών και διευθύνσεων του δημόσιου τομέα, που πραγματοποιήθηκε τον τελευταίο χρόνο σ' αυτό το πλαίσιο και φυσικά απορούν για την επιλογή ενός ιδιώτη, όταν υπάρχει ικανός αριθμός εξαιρετικά καταρτισμένων επιστημόνων του Δημοσίου που γνωρίζουν εκ των έσω τη λειτουργία του κράτους.
Μάλιστα, θεωρούν ότι ο περιορισμός του δημόσιου τομέα θα γίνει στη λογική της ικανοποίησης των μνημονιακών δεσμεύσεων, χωρίς να συμβάλει στη δημιουργία μιας αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης. Και όχι μόνο.
Ο καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αν. Μακρυδημήτρης, λέει χαρακτηριστικά: «Φοβάμαι ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με όψεις διαπλοκής, όψεις μιας σήψης πολιτισμού εν μέσω φτώχειας».
Και προσθέτει: «Από τη γενική εικόνα που έχω, θεωρώ ότι δεν πρόκειται για μία ορθή λύση παρά για μία ενέργεια απαράδεκτη, η οποία αμφιβάλλω αν θα τελεσφορήσει. Ειλικρινά, δεν ξέρω γιατί καταφεύγουν στη λύση των ιδιωτών, ακόμη κι αν αυτό αφορά συμπράξεις με Ευρωπαίους εμπειρογνώμονες.
»Γιατί πετάνε αυτά τα χρήματα, όταν στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή υπάρχουν καθηγητές, διευθυντές γενικών διευθύνσεων, δημόσιοι λειτουργοί, οι οποίοι διαθέτουν σοβαρή τεχνογνωσία, γνωρίζουν τη δημόσια διοίκηση της χώρας εκ των έσω και μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Ο Συνήγορος του Πολίτη, για παράδειγμα, διαθέτει επιστήμονες ολκής με άριστη τεχνογνωσία. Και για να γίνω πιο σαφής, το ΑΣΕΠ διαθέτει 28 συμβούλους, ο Συνήγορος του Πολίτη 5 συνηγόρους και 125 επιστήμονες, το Συμβούλιο της Επικρατείας 50 δικαστές.
»Θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μία ολιγομελή επιτροπή, με εννιά έως δέκα άτομα, με κάποιους από τους ανθρώπους αυτούς. Και το πολύ με έναν ή δύο καθηγητές διοικητικής επιστήμης, οι οποίοι θα σχεδιάσουν το συνολικό πλάνο των μεταρρυθμιστικών δράσεων. Να σημειώσω ότι μιλώντας για καθηγητές, δεν εννοώ ότι θα έπρεπε μέσα σ' αυτούς να συμπεριλαμβάνομαι εγώ. Παρ' όλο που αν μου το ζητούσαν, τόσο εγώ όσο κι άλλοι συνάδελφοί μου θα προσφέραμε τις υπηρεσίες μας αμισθί».
Ο διαγωνισμός φέρει τον τίτλο «Προσφορά εξειδικευμένης τεχνικής υποστήριξης στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για το σχεδιασμό και την υλοποίηση συγκεκριμένων μνημονιακών απαιτήσεων για το έτος 2013».
Προδιαγραφές
Στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «κρίνεται απαραίτητη η άμεση μεταφορά εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, η διάθεση επιπρόσθετου ειδικευμένου προσωπικού και η παροχή νέων εξειδικευμένων εργαλείων, καθώς και η προσαρμογή των υφιστάμενων διαθέσιμων εργαλείων στις σημερινές ανάγκες της ελληνικής πραγματικότητας».
Εξηγεί επίσης ότι «ανάδοχος του έργου θα πρέπει να είναι αξιόπιστος εταίρος πολλών ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, με εμπειρία και αποδεδειγμένη ικανότητα να θέσει υπό άμεση επιχειρησιακή εφαρμογή έργα αναδιοργάνωσης του δημόσιου τομέα μεγάλης κλίμακας και υψηλής πολυπλοκότητας».
Διευκρινίζει, τέλος, ότι «είναι αυτονόητο, δεν θα αντικαταστήσει, αλλά θα συμπληρώσει το δυναμικό του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και θα προσφέρει υπηρεσίες με βάση τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις του υπουργείου»
Στις υποχρεώσεις του αναδόχου είναι μεταξύ άλλων η δημιουργία μηχανισμού ελέγχου της προόδου των μεταρρυθμίσεων, ο οποίος θα περιλαμβάνει τη σχεδίαση κι ενός συνολικού πλάνου μεταρρυθμιστικών δράσεων. Θα παρέχει επίσης υποστήριξη στην ανάλυση στατιστικών δεδομένων, σκοπός της οποίας είναι η χαρτογράφηση του δημόσιου τομέα (ΝΠΔΔ-ΝΠΙΔ).
Το σύνολο βέβαια των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις δύο προαναφερθείσεις αναφορές περιγράφεται με πλήθος λεπτομερειών στην προκήρυξη, οι οποίες καταδεικνύουν ότι η παρέμβαση του αναδόχου θα είναι δυναμική.
Προφάσεις
Για τον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου Κ. Χρυσόγονο τα πράγματα μάλλον δεν είναι τόσο απλά:
«Σε οποιαδήποτε περίπτωση, η ανάθεση σε ιδιώτες συμβούλους αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σχετικών με την οργάνωση και τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης θα προσέκρουε στον πυρήνα της κρατικής κυριαρχίας, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο άρθρο 1 του Συντάγματος, αλλά και στις ειδικότερες διατάξεις του άρθρου 103 σχετικά με τη στελέχωση της Δημόσιας Διοίκησης υπό λειτουργική έννοια».
Υποστηρίζει επίσης ότι «ακόμη και η ανάθεση συμβουλευτικών αρμοδιοτήτων θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να είναι προβληματική, αν ξεπερνάει τις ειδικότερες προβλέψεις του άρθρου 103 (πργ. 3 και 8) του Συντάγματος, για την κάλυψη αναγκών σε επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, με πρόσκαιρο ή απρόβλεπτο χαρακτήρα.
»Σε κάθε περίπτωση, το αντικείμενο του συγκεκριμένου διαγωνισμού περιγράφεται με τόσο ασαφή και αόριστο τρόπο, ώστε να εγείρει την υπόνοια ότι το ζητούμενο στην πραγματικότητα είναι η περιβολή με "επιστημονικοφανείς προφάσεις" της υλοποίησης μνημονιακών επιταγών, οι οποίες ελάχιστη σχέση έχουν με τις πραγματικές ανάγκες της αναδιοργάνωσης της ελληνικής δημόσιας διοίκησης».
Για το τελευταίο ζήτημα το προοίμιο των τεχνικών προδιαγραφών του έργου δεν αφήνει καμία αμφιβολία: Σύμφωνα με αυτό: «Καλείται επίσης (σ.σ. η κυβέρνηση) να "επιδιώξει το κλείσιμο δομών και οι εργαζόμενοι σ' αυτές είτε να μεταφέρονται στο σύστημα της κινητικότητας είτε να απομακρύνονται".
»Η τήρηση των δεσμεύσεων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εκταμίευση των δόσεων του προγράμματος δημοσιονομικής στήριξης και υπόκειται σε έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».
Η εταιρεία στην οποία θα κατακυρωθεί το έργο θα πρέπει να το φέρει εις πέρας μέχρι τις 31.12.2013 και το ύψος της αμοιβής ανέρχεται στα 120.000 ευρώ: «Πώς είναι δυνατόν μ' αυτό το ποσό, σ' αυτό το χρόνο, να παραχθεί αυτό το έργο;» αναρωτιέται ο καθηγητής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, Παν. Καρκατσούλης.
«Μετά το άνοιγμα των προσφορών, ακολουθεί η διαδικασία των ενστάσεων και σύμφωνα με προβλεπόμενα η εταιρεία που θα επιλεγεί θα αρχίσει να δουλεύει προς το τέλος Οκτωβρίου. Για να κάνει ακριβώς τι; Ο περιορισμός του δημόσιου τομέα, είτε για λόγους δημοσιονομικούς είτε για λόγους αποδοτικότητας, είναι μία πολύ επώδυνη διαδικασία.
»Η τελευταία τριετία θα μπορούσε να είχε αποτελέσει ευκαιρία αλλαγών και μεταρρυθμίσεων· δυστυχώς, χάθηκε εν μέσω οριζόντιων και άδικων μέτρων αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Η κυβέρνηση λειτουργεί με τη λογική του "μη χείρον" και δεν έχει τη βούληση να πραγματοποιήσει καμία διοικητική μεταρρύθμιση.
http://www.enet.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
28-8-2013
Πόσο Δημόσιο χρειαζόμαστε; Την απάντηση φαίνεται ότι θα τη δώσουν ιδιώτες. Αναυδοι έμειναν καθηγητές Δημόσιας Διοίκησης και συνταγματολόγοι με την απόφαση του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης να προχωρήσει στην προκήρυξη πρόχειρου διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου, ο οποίος, εκτός των άλλων, θα πραγματοποιήσει τη χαρτογράφηση του Δημοσίου (ΝΠΔΔ-ΝΠΙΔ) μέσω της ανάλυσης στατιστικών δεδομένων και θα αξιολογήσει τα παραδοτέα στοιχεία από τα υπουργεία (σχέδια στελέχωσης, νέα οργανογράμματα κ.λπ.).
Οι χιλιάδες μετακινήσεις, διαθεσιμότητες-μελλοντικές απολύσεις, και η συρρίκνωση των διοικητικών δομών, οι οποίες κατά την κυβέρνηση «θα συμβάλουν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα», θα περάσουν λοιπόν από το φίλτρο ενός ιδιωτικού επιχειρηματικού σχήματος.
Συνταγματικό κώλυμα
Δυστυχώς όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έχουμε να κάνουμε μόνο με το προφανές, που είναι οι οριζόντιες περικοπές οι οποίες θα έχουν καθαρά και μόνο λογιστικό όφελος. Οι καθηγητές, με τους οποίους μίλησε η «Ε», επισημαίνουν τη συνταγματική αδυναμία που παρουσιάζει η ανάμειξη ενός ιδιωτικού οίκου σε μείζονος σημασίας κρατικές αρμοδιότητες.
Διερωτώνται, επίσης, πώς και αν αξιοποιείται σχετική δουλειά υπηρεσιών και διευθύνσεων του δημόσιου τομέα, που πραγματοποιήθηκε τον τελευταίο χρόνο σ' αυτό το πλαίσιο και φυσικά απορούν για την επιλογή ενός ιδιώτη, όταν υπάρχει ικανός αριθμός εξαιρετικά καταρτισμένων επιστημόνων του Δημοσίου που γνωρίζουν εκ των έσω τη λειτουργία του κράτους.
Μάλιστα, θεωρούν ότι ο περιορισμός του δημόσιου τομέα θα γίνει στη λογική της ικανοποίησης των μνημονιακών δεσμεύσεων, χωρίς να συμβάλει στη δημιουργία μιας αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης. Και όχι μόνο.
Ο καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αν. Μακρυδημήτρης, λέει χαρακτηριστικά: «Φοβάμαι ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με όψεις διαπλοκής, όψεις μιας σήψης πολιτισμού εν μέσω φτώχειας».
Και προσθέτει: «Από τη γενική εικόνα που έχω, θεωρώ ότι δεν πρόκειται για μία ορθή λύση παρά για μία ενέργεια απαράδεκτη, η οποία αμφιβάλλω αν θα τελεσφορήσει. Ειλικρινά, δεν ξέρω γιατί καταφεύγουν στη λύση των ιδιωτών, ακόμη κι αν αυτό αφορά συμπράξεις με Ευρωπαίους εμπειρογνώμονες.
»Γιατί πετάνε αυτά τα χρήματα, όταν στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή υπάρχουν καθηγητές, διευθυντές γενικών διευθύνσεων, δημόσιοι λειτουργοί, οι οποίοι διαθέτουν σοβαρή τεχνογνωσία, γνωρίζουν τη δημόσια διοίκηση της χώρας εκ των έσω και μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Ο Συνήγορος του Πολίτη, για παράδειγμα, διαθέτει επιστήμονες ολκής με άριστη τεχνογνωσία. Και για να γίνω πιο σαφής, το ΑΣΕΠ διαθέτει 28 συμβούλους, ο Συνήγορος του Πολίτη 5 συνηγόρους και 125 επιστήμονες, το Συμβούλιο της Επικρατείας 50 δικαστές.
»Θα μπορούσαν να δημιουργήσουν μία ολιγομελή επιτροπή, με εννιά έως δέκα άτομα, με κάποιους από τους ανθρώπους αυτούς. Και το πολύ με έναν ή δύο καθηγητές διοικητικής επιστήμης, οι οποίοι θα σχεδιάσουν το συνολικό πλάνο των μεταρρυθμιστικών δράσεων. Να σημειώσω ότι μιλώντας για καθηγητές, δεν εννοώ ότι θα έπρεπε μέσα σ' αυτούς να συμπεριλαμβάνομαι εγώ. Παρ' όλο που αν μου το ζητούσαν, τόσο εγώ όσο κι άλλοι συνάδελφοί μου θα προσφέραμε τις υπηρεσίες μας αμισθί».
Ο διαγωνισμός φέρει τον τίτλο «Προσφορά εξειδικευμένης τεχνικής υποστήριξης στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για το σχεδιασμό και την υλοποίηση συγκεκριμένων μνημονιακών απαιτήσεων για το έτος 2013».
Προδιαγραφές
Στις τεχνικές προδιαγραφές του έργου αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «κρίνεται απαραίτητη η άμεση μεταφορά εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, η διάθεση επιπρόσθετου ειδικευμένου προσωπικού και η παροχή νέων εξειδικευμένων εργαλείων, καθώς και η προσαρμογή των υφιστάμενων διαθέσιμων εργαλείων στις σημερινές ανάγκες της ελληνικής πραγματικότητας».
Εξηγεί επίσης ότι «ανάδοχος του έργου θα πρέπει να είναι αξιόπιστος εταίρος πολλών ευρωπαϊκών κυβερνήσεων, με εμπειρία και αποδεδειγμένη ικανότητα να θέσει υπό άμεση επιχειρησιακή εφαρμογή έργα αναδιοργάνωσης του δημόσιου τομέα μεγάλης κλίμακας και υψηλής πολυπλοκότητας».
Διευκρινίζει, τέλος, ότι «είναι αυτονόητο, δεν θα αντικαταστήσει, αλλά θα συμπληρώσει το δυναμικό του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και θα προσφέρει υπηρεσίες με βάση τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις του υπουργείου»
Στις υποχρεώσεις του αναδόχου είναι μεταξύ άλλων η δημιουργία μηχανισμού ελέγχου της προόδου των μεταρρυθμίσεων, ο οποίος θα περιλαμβάνει τη σχεδίαση κι ενός συνολικού πλάνου μεταρρυθμιστικών δράσεων. Θα παρέχει επίσης υποστήριξη στην ανάλυση στατιστικών δεδομένων, σκοπός της οποίας είναι η χαρτογράφηση του δημόσιου τομέα (ΝΠΔΔ-ΝΠΙΔ).
Το σύνολο βέβαια των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις δύο προαναφερθείσεις αναφορές περιγράφεται με πλήθος λεπτομερειών στην προκήρυξη, οι οποίες καταδεικνύουν ότι η παρέμβαση του αναδόχου θα είναι δυναμική.
Προφάσεις
Για τον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου Κ. Χρυσόγονο τα πράγματα μάλλον δεν είναι τόσο απλά:
«Σε οποιαδήποτε περίπτωση, η ανάθεση σε ιδιώτες συμβούλους αποφασιστικών αρμοδιοτήτων σχετικών με την οργάνωση και τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης θα προσέκρουε στον πυρήνα της κρατικής κυριαρχίας, όπως αυτή κατοχυρώνεται στο άρθρο 1 του Συντάγματος, αλλά και στις ειδικότερες διατάξεις του άρθρου 103 σχετικά με τη στελέχωση της Δημόσιας Διοίκησης υπό λειτουργική έννοια».
Υποστηρίζει επίσης ότι «ακόμη και η ανάθεση συμβουλευτικών αρμοδιοτήτων θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να είναι προβληματική, αν ξεπερνάει τις ειδικότερες προβλέψεις του άρθρου 103 (πργ. 3 και 8) του Συντάγματος, για την κάλυψη αναγκών σε επιστημονικό και τεχνικό προσωπικό, με πρόσκαιρο ή απρόβλεπτο χαρακτήρα.
»Σε κάθε περίπτωση, το αντικείμενο του συγκεκριμένου διαγωνισμού περιγράφεται με τόσο ασαφή και αόριστο τρόπο, ώστε να εγείρει την υπόνοια ότι το ζητούμενο στην πραγματικότητα είναι η περιβολή με "επιστημονικοφανείς προφάσεις" της υλοποίησης μνημονιακών επιταγών, οι οποίες ελάχιστη σχέση έχουν με τις πραγματικές ανάγκες της αναδιοργάνωσης της ελληνικής δημόσιας διοίκησης».
Για το τελευταίο ζήτημα το προοίμιο των τεχνικών προδιαγραφών του έργου δεν αφήνει καμία αμφιβολία: Σύμφωνα με αυτό: «Καλείται επίσης (σ.σ. η κυβέρνηση) να "επιδιώξει το κλείσιμο δομών και οι εργαζόμενοι σ' αυτές είτε να μεταφέρονται στο σύστημα της κινητικότητας είτε να απομακρύνονται".
»Η τήρηση των δεσμεύσεων είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εκταμίευση των δόσεων του προγράμματος δημοσιονομικής στήριξης και υπόκειται σε έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο».
Η εταιρεία στην οποία θα κατακυρωθεί το έργο θα πρέπει να το φέρει εις πέρας μέχρι τις 31.12.2013 και το ύψος της αμοιβής ανέρχεται στα 120.000 ευρώ: «Πώς είναι δυνατόν μ' αυτό το ποσό, σ' αυτό το χρόνο, να παραχθεί αυτό το έργο;» αναρωτιέται ο καθηγητής της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, Παν. Καρκατσούλης.
«Μετά το άνοιγμα των προσφορών, ακολουθεί η διαδικασία των ενστάσεων και σύμφωνα με προβλεπόμενα η εταιρεία που θα επιλεγεί θα αρχίσει να δουλεύει προς το τέλος Οκτωβρίου. Για να κάνει ακριβώς τι; Ο περιορισμός του δημόσιου τομέα, είτε για λόγους δημοσιονομικούς είτε για λόγους αποδοτικότητας, είναι μία πολύ επώδυνη διαδικασία.
»Η τελευταία τριετία θα μπορούσε να είχε αποτελέσει ευκαιρία αλλαγών και μεταρρυθμίσεων· δυστυχώς, χάθηκε εν μέσω οριζόντιων και άδικων μέτρων αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Η κυβέρνηση λειτουργεί με τη λογική του "μη χείρον" και δεν έχει τη βούληση να πραγματοποιήσει καμία διοικητική μεταρρύθμιση.
http://www.enet.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
28-8-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου