Τρίτη, Οκτωβρίου 08, 2013

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΛΙΤΟΤΗΤΑΣ, ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΦΑΣΕΩΝ

Του Κ. ΚΑΛΛΩΝΙΑΤΗ
* Εξωπραγματική η εκτίμηση για παγκόσμιο ρυθμό ανάπτυξης 3,8%, σε αντίθεση με εκτίμηση της Παγκόσμιας Τράπεζας για ρυθμό 3%
* Ανέφικτη με τόσους άμεσους και έμμεσους φόρους η μείωση στο -1,6%, από -6,7% το 2013, της ιδιωτικής κατανάλωσης
* Υπερβολική η εκτίναξη του όγκου των επενδύσεων κατά 5,3%, από -5,9% το 2013
* Ουτοπία ο διπλασιασμός των ρυθμών αύξησης των εξαγωγών, από 2,5% το 2013, σε 4,6% το 2014
* Ευχολόγιο η αύξηση της απασχόλησης και η μείωση της ανεργίας


Ακόμη μία άσκηση επί χάρτου πριν από την οριστική μορφοποίηση του Κρατικού Προϋπολογισμού αποτελεί το Προσχέδιο Προϋπολογισμού για το 2014, το οποίο κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών (δεν υπήρξε μετά το 2008 Προσχέδιο Προϋπολογισμού που να μην άλλαξε δραματικά στην πορεία) και περιλαμβάνει όλους τους επιθυμητούς στην κυβέρνηση στόχους για την εξέλιξη της οικονομίας βάσει του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, ώστε να ικανοποιεί την τρόικα χωρίς να υποβάλλει, υποτίθεται, σε νέες θυσίες την κοινωνία.

Συγκεκριμένα, προβλέπει αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα χωρίς μείωση των μισθών και των συντάξεων με ταυτόχρονη μικρή ανάκαμψη της οικονομίας, δημιουργία καθαρής απασχόλησης και μείωση του ποσοστού ανεργίας! Μάλιστα προβλέπει ανάκαμψη με βάση το νέο εξωστρεφές και ανταγωνιστικό μοντέλο που προωθείται για την οικονομία και θα στηρίζεται στην αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών. Ομως το Προσχέδιο βρίθει από αβάσιμες υποθέσεις εργασίας, έως και αντιφάσεις, που δεν περνούν απαρατήρητες. Ιδού μερικές:

1 Η υπόθεση επιτάχυνσης του ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας το 2014 σε 3,8%, από 3,1%, έρχεται σε αντίθεση με την πρόσφατη εκτίμηση της Παγκόσμιας Τράπεζας για ρυθμό 3% το 2014. Επίσης, η εκτίμηση μείωσης της τιμής του πετρελαίου από τα 100 δολ. στα 95 δολ., που δέχεται το Προσχέδιο, προδικάζει για επιβράδυνση κι όχι επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο.

2 Σύμφωνα με το Προσχέδιο, το φορολογικό βάρος (άμεσοι και έμμεσοι φόροι) στην οικονομία θα αυξηθεί 4,7%, δηλαδή κατά 2 δισ. ή 1,1% του ΑΕΠ (από 23,9% φέτος σε 25% το 2014). Συγχρόνως, μολονότι μισθοί και συντάξεις μειώνονται οριακά μόνον (133 εκατ.), σε συνδυασμό με το ψαλίδι στις δαπάνες κοινωνικής ασφάλισης και περίθαλψης, υπάρχει μία μείωση κατά 8,1% σε δύο κονδύλια που πλήττουν ευθέως την αγοραστική δύναμη του λαϊκού εισοδήματος και επηρεάζουν άμεσα την ιδιωτική κατανάλωση. Αν συνυπολογίσουμε την τριπλέτα των φόρων στα ακίνητα, που θα κληθούν οι φορολογούμενοι να πληρώσουν στο τέλος του 2013, τότε η μείωση της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2014 θα είναι αρκετά υψηλότερη από το -1,6% που προβλέπει το Προσχέδιο (έναντι -6,7% φέτος).

3 Η πρόβλεψη του Προσχεδίου για εκτίναξη του όγκου των επενδύσεων κατά 5,3% το 2014, από -5,9% το 2013, είναι ίσως όχι αδύνατη θεωρητικά, αλλά πιστεύουμε υπερβολική και στα δύο χρονικά σκέλη της. Στο α' εξάμηνο 2013 οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώνονται κατά 11%. Αυτό σημαίνει πως το β' εξάμηνο πρέπει σχεδόν να σταματήσει η πτώση τους (-0,8%), για να έχουμε στο σύνολο του 2013 κάμψη 5,9% και ν' αρχίσει η ανάκαμψη το 2014. Ομως με την εγχώρια ζήτηση πτωτική και την ευρωπαϊκή οικονομία στο μεταίχμιο ύφεσης και ανάπτυξης, δεν υπάρχει το περιθώριο εκείνο που θα προσδώσει την αναγκαία ώθηση στις παραγωγικές επενδύσεις ώστε να σύρουν ανοδικά το σύνολο της οικονομίας.

4 Αντίστοιχα, ο σχεδόν διπλασιασμός του ρυθμού αύξησης των ελληνικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών, από 2,5% το 2013, σε 4,6% το 2014, όταν οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν έχουν λύσει το βασικό πρόβλημα ανταγωνιστικότητάς τους, δηλαδή το κόστος ενέργειας και χρηματοδότησης, όταν το ευρώ έχει ανατιμηθεί 2,7% το τελευταίο μήνα και η ανάκαμψη στην Ευρωζώνη είναι αναιμική και αβέβαιη, δεν τεκμηριώνεται από πουθενά.

5 Τέλος, η αύξηση της απασχόλησης και η μείωση της ανεργίας είναι απλώς ευχολόγιο. Ακόμη και ανάπτυξη της οικονομίας να υπάρξει, η μείωση της ανεργίας αργεί, δεν έρχεται αμέσως. 
http://www.enet.gr/

ΠΡΕΖΑ TV
8-10-2013

Δεν υπάρχουν σχόλια: