Τα νοσοκομεία αποτελούν εργασιακούς χώρους ιδιαίτερα επιβαρυμένους με φυσικούς, χημικούς, βιολογικούς, εργονομικούς και ψυχοκοινωνικούς παράγοντες επαγγελματικού κινδύνου, καθώς και σημαντικό κίνδυνο εργατικών ατυχημάτων. Την ίδια στιγμή, με ευθύνη της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων, δεν εφαρμόζονται οι αναγκαίοι κανόνες για την προστασία της υγείας και της ασφάλειας των εργαζομένων και των ασθενών. Η διαχρονική υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των δημόσιων νοσοκομείων σε συνδυασμό με την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής στο έδαφος της οικονομικής κρίσης, με τις αναδιαρθρώσεις, τις περικοπές των δημόσιων δαπανών για την Υγεία, επιδεινώνουν ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα απαράδεκτη έως και επικίνδυνη κατάσταση.
Επιπλέον, η κυβέρνηση προωθεί, σύμφωνα με τις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ, αναδιαρθρώσεις στο εργασιακό περιβάλλον, περιλαμβανομένου του κλάδου Υγείας, την ώρα που επιστημονικές μελέτες σε ελληνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τεκμηριώνουν τη σύνδεση των αναδιαρθρώσεων (π.χ. ελαστικές εργασιακές σχέσεις, εργασιακή ανασφάλεια, εντατικοποίηση εργασίας, διευθέτηση χρόνου εργασίας) με την επιβάρυνση της υγείας των εργαζομένων, την αύξηση δεικτών του επαγγελματικού στρες και συνολικότερα με την αύξηση της συχνότητας και βαρύτητας επαγγελματικών ασθενειών και εργατικών ατυχημάτων. Οι εγκληματικές ευθύνες της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων για την υποβάθμιση των συνθηκών υγείας και ασφάλειας αναδεικνύονται από πλήθος περιπτώσεων όπως ενδεικτικά είναι:
Η έλλειψη μέτρων προστασίας της υγείας των εργαζομένων στις διαλύσεις κυτταροστατικών φαρμάκων στον "Ευαγγελισμό".
Τα περιστατικά σε νοσοκομεία, όπου ενώ έχει υποδειχθεί από Γιατρό Εργασίας η αλλαγή θέσης εργασίας του εργαζόμενου για λόγους επαγγελματικής υγείας, οι διοικήσεις των νοσοκομείων και το Υπουργείο Υγείας δεν υλοποιούν τις υποδείξεις και συνεχίζουν να εκθέτουν τους εργαζόμενους σε παράγοντες κινδύνου ασύμβατους με την κατάσταση της υγείας τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα εργαζόμενης στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού, όπου ενώ έχει διαγνωστεί σοβαρή χρόνια νόσος ασύμβατη με τη σημερινή θέση εργασίας της, δεν υλοποιούνται σχετικές υποδείξεις των Γιατρών Εργασίας για αλλαγή της θέσης εργασίας της στο πλαίσιο της ειδικότητας της εργαζόμενης. Η συγκεκριμένη εργαζόμενη εξωθείται σε παραίτηση από τη στάση του Υπουργείου και της Διοίκησης, ενώ μέχρι σήμερα έχει λάβει ακόμα και άνευ αποδοχών άδειες προκειμένου να προστατεύσει την υγεία της από επαγγελματικούς παράγοντες κινδύνου ασύμβατους με την ασθένειά της. Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι δεν μπορεί κανένας να αποκλείσει ότι η ασθένεια της εργαζόμενης είναι επαγγελματικής αιτιολογίας, παρότι δεν έχει χαρακτηριστεί ακόμα ως τέτοια, συμπληρώνοντας με ένα ακόμα παράδειγμα τη συστηματική πρακτική μηδενικής αναγνώρισης και καταγραφής της επαγγελματικής νοσηρότητας στη χώρα μας.
Η υποβάθμιση της προστασίας από τον επαγγελματικό κίνδυνο, από το γεγονός ότι σε πολλά νοσοκομεία, ακόμη και σε ένα από τα μεγαλύτερα όπως ο "Ευαγγελισμός", δεν υπάρχει καν Τεχνικός Ασφάλειας (ΤΑ) και Γιατρός Εργασίας (ΓΕ). Ακόμη και όταν υπάρχει τυπική κάλυψη με ΤΑ και ΓΕ, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτό γίνεται με την προώθηση της επιχειρηματικής δράσης, με ανάθεση αυτών των υπηρεσιών σε ιδιωτικές ΕΞΥΠΠ. Ακόμα και το Θριάσιο Νοσοκομείο, που είναι το μοναδικό που έχει τμήμα Ιατρικής της Εργασίας, έχει ιδιωτική ΕΞΥΠΠ για τις υπηρεσίες ΤΑ. Επίσης, η αναζήτηση ΤΑ και ΓΕ γίνεται μέσω ετήσιων συμβάσεων και μειοδοτικών διαγωνισμών (μέσω του γραφείου προμηθειών, με διαδικασία ταυτόσημη με αυτή της προμήθειας αναλώσιμων υλικών), υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο το ρόλο και τη συμβολή των συγκεκριμένων θεσμών για την πρόληψη και αντιμετώπιση των επαγγελματικών κινδύνων. Επισημαίνουμε ότι το καθεστώς των ετήσιων συμβάσεων και η διαδικασία ανανέωσής τους ή όχι, αντικειμενικά μπορεί να αξιοποιηθεί για να ασκηθεί πίεση σε βάρος των ΤΑ και ΓΕ που προσπαθούν να ασκήσουν τα επιστημονικά τους καθήκοντα, ακόμα και όταν αυτό συνεπάγεται ρήξη με τη Διοίκηση του νοσοκομείου και το Υπουργείο Υγείας. Αυτό το ζήτημα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε στην πράξη να παραβιάζονται ακόμα και αυτές οι διατάξεις που αναφέρονται στην ηθική ανεξαρτησία του ΤΑ και του ΓΕ απέναντι στον εργοδότη.
Η υποβάθμιση της υγείας και ασφάλειας από το γεγονός ότι με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας, το τμήμα Ιατρικής της Εργασίας του Θριασίου Νοσοκομείου αντί να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για την καταγραφή και μελέτη της επαγγελματικής νοσηρότητας, με στόχο την πρόληψη, όχι μόνο για τη μεγαλύτερη βιομηχανική ζώνη της χώρας, αλλά και συνολικά για όλη την επικράτεια (μετά την κατάργηση και του "Ινστιτούτου Έρευνας Νοσημάτων Θώρακος και Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία" -ΙΕΝΘΥΑΕ - αποτελεί το μοναδικό τμήμα ΙΕ συνολικά στο ΕΣΥ), μετατρέπεται σε εργολάβο ιατρικών υπηρεσιών για άλλα νοσοκομεία της Δυτικής Αττικής. Υποχρεώνονται οι ΓΕ που στελεχώνουν το συγκεκριμένο τμήμα να δηλώνονται ΓΕ σε άλλα νοσοκομεία της περιοχής, προκειμένου να καλυφθούν οι νομικές υποχρεώσεις των διοικήσεων, της ΥΠΕ και του υπουργείου, σε βάρος τόσο της λειτουργίας και του ρόλου του τμήματος ΙΕ στο Θριάσιο Νοσοκομείο όσο και της πρόληψης του επαγγελματικού κινδύνου στα υπόλοιπα νοσοκομεία της Δυτικής Αττικής. Για παράδειγμα, στο Αττικό Νοσοκομείο, που έχει κενή οργανική θέση για Ιατρό Εργασίας, όταν μετά από σοβαρό εργατικό ατύχημα έγινε καταγγελία εργαζόμενων στην Επιθεώρηση Εργασίας, η διοίκηση προσπάθησε να συγκαλύψει τις ευθύνες της, προσφεύγοντας στην τυπική κάλυψη της υποχρέωσής της, με δήλωση ενός ΓΕ από το Θριάσιο Νοσοκομείο.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός:
1. Τι μέτρα θα λάβει για την άμεση αλλαγή θέσης εργασίας της εργαζόμενης στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού για την προστασία της υγείας της σύμφωνα με τις σχετικές υποδείξεις των Γιατρών Εργασίας; Τι μέτρα θα λάβει για την αναγνώριση της ασθένειάς της ως επαγγελματικής; Τι μέτρα θα λάβει για την αποζημίωση της εργαζόμενης για το προηγούμενο διάστημα που αναγκάστηκε να λαμβάνει άδειες άνευ αποδοχών;
2. Τι μέτρα θα λάβει για την υλοποίηση των εργοδοτικών υποχρεώσεων για αλλαγή θέσης εργασίας χωρίς αρνητική μεταβολή των εργασιακών δικαιωμάτων, σε περιπτώσεις εργαζομένων που συνιστάται αποφυγή έκθεσης σε συγκεκριμένους παράγοντες κινδύνου για λόγους υγείας;
3. Τι μέτρα θα πάρει για την αντιμετώπιση και πρόληψη του επαγγελματικού κινδύνου στα νοσοκομεία;
4. Τι ποσοτικά στοιχεία υπάρχουν για την εφαρμογή νομοθετικών προβλέψεων για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων στα νοσοκομεία της χώρας (απασχόληση ΤΑ, ΙΕ, σύσταση ΕΣΥΠΠ, καταγραφή επαγγελματικών ασθενειών - εργατικών ατυχημάτων, ύπαρξη γραπτής εκτίμησης του επαγγελματικού κινδύνου - μετρήσεων βλαπτικών παραγόντων στο εργασιακό περιβάλλον, ενημέρωση - εκπαίδευση εργαζομένων των νοσοκομείων σε θέματα ΥΑΕ κλπ.);
5. Τι μέτρα θα πάρει για να εφαρμοστεί η πρόβλεψη της νομοθεσίας για υποχρεωτική σύσταση ΕΣΥΠΠ όταν απαιτείται η απασχόληση δυο ΤΑ. Να σταματήσει η απαράδεκτη πρακτική των μειοδοτικών διαγωνισμών, των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και της προώθησης των ΕΞΥΠΠ για την παροχή υπηρεσιών ΤΑ και ΓΕ στα νοσοκομεία και η πρόσληψη του απαραίτητου επιστημονικού προσωπικού για τη στελέχωση αυτών των υπηρεσιών να γίνεται με σχέση εργασίας μόνιμης, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης;
6. Τι μέτρα θα πάρει για τη συγκρότηση τμημάτων Ιατρικής της Εργασίας και δημόσιων υπηρεσιών για τη μελέτη, πρόληψη και αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου στα δημόσια νοσοκομεία και την άμεση ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου και του προσανατολισμού του τμήματος Ιατρικής της Εργασίας του Θριασίου Νοσοκομείου και τη διακοπή της μετατροπής του σε τμήμα περιοδευόντων γιατρών για την τυπική νομική κάλυψη των υποχρεώσεων του υπουργείου;».
http://www.902.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
12-12-2013
Επιπλέον, η κυβέρνηση προωθεί, σύμφωνα με τις στρατηγικές κατευθύνσεις της ΕΕ, αναδιαρθρώσεις στο εργασιακό περιβάλλον, περιλαμβανομένου του κλάδου Υγείας, την ώρα που επιστημονικές μελέτες σε ελληνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο τεκμηριώνουν τη σύνδεση των αναδιαρθρώσεων (π.χ. ελαστικές εργασιακές σχέσεις, εργασιακή ανασφάλεια, εντατικοποίηση εργασίας, διευθέτηση χρόνου εργασίας) με την επιβάρυνση της υγείας των εργαζομένων, την αύξηση δεικτών του επαγγελματικού στρες και συνολικότερα με την αύξηση της συχνότητας και βαρύτητας επαγγελματικών ασθενειών και εργατικών ατυχημάτων. Οι εγκληματικές ευθύνες της σημερινής και των προηγούμενων κυβερνήσεων για την υποβάθμιση των συνθηκών υγείας και ασφάλειας αναδεικνύονται από πλήθος περιπτώσεων όπως ενδεικτικά είναι:
Η έλλειψη μέτρων προστασίας της υγείας των εργαζομένων στις διαλύσεις κυτταροστατικών φαρμάκων στον "Ευαγγελισμό".
Τα περιστατικά σε νοσοκομεία, όπου ενώ έχει υποδειχθεί από Γιατρό Εργασίας η αλλαγή θέσης εργασίας του εργαζόμενου για λόγους επαγγελματικής υγείας, οι διοικήσεις των νοσοκομείων και το Υπουργείο Υγείας δεν υλοποιούν τις υποδείξεις και συνεχίζουν να εκθέτουν τους εργαζόμενους σε παράγοντες κινδύνου ασύμβατους με την κατάσταση της υγείας τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα εργαζόμενης στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού, όπου ενώ έχει διαγνωστεί σοβαρή χρόνια νόσος ασύμβατη με τη σημερινή θέση εργασίας της, δεν υλοποιούνται σχετικές υποδείξεις των Γιατρών Εργασίας για αλλαγή της θέσης εργασίας της στο πλαίσιο της ειδικότητας της εργαζόμενης. Η συγκεκριμένη εργαζόμενη εξωθείται σε παραίτηση από τη στάση του Υπουργείου και της Διοίκησης, ενώ μέχρι σήμερα έχει λάβει ακόμα και άνευ αποδοχών άδειες προκειμένου να προστατεύσει την υγεία της από επαγγελματικούς παράγοντες κινδύνου ασύμβατους με την ασθένειά της. Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι δεν μπορεί κανένας να αποκλείσει ότι η ασθένεια της εργαζόμενης είναι επαγγελματικής αιτιολογίας, παρότι δεν έχει χαρακτηριστεί ακόμα ως τέτοια, συμπληρώνοντας με ένα ακόμα παράδειγμα τη συστηματική πρακτική μηδενικής αναγνώρισης και καταγραφής της επαγγελματικής νοσηρότητας στη χώρα μας.
Η υποβάθμιση της προστασίας από τον επαγγελματικό κίνδυνο, από το γεγονός ότι σε πολλά νοσοκομεία, ακόμη και σε ένα από τα μεγαλύτερα όπως ο "Ευαγγελισμός", δεν υπάρχει καν Τεχνικός Ασφάλειας (ΤΑ) και Γιατρός Εργασίας (ΓΕ). Ακόμη και όταν υπάρχει τυπική κάλυψη με ΤΑ και ΓΕ, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτό γίνεται με την προώθηση της επιχειρηματικής δράσης, με ανάθεση αυτών των υπηρεσιών σε ιδιωτικές ΕΞΥΠΠ. Ακόμα και το Θριάσιο Νοσοκομείο, που είναι το μοναδικό που έχει τμήμα Ιατρικής της Εργασίας, έχει ιδιωτική ΕΞΥΠΠ για τις υπηρεσίες ΤΑ. Επίσης, η αναζήτηση ΤΑ και ΓΕ γίνεται μέσω ετήσιων συμβάσεων και μειοδοτικών διαγωνισμών (μέσω του γραφείου προμηθειών, με διαδικασία ταυτόσημη με αυτή της προμήθειας αναλώσιμων υλικών), υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο το ρόλο και τη συμβολή των συγκεκριμένων θεσμών για την πρόληψη και αντιμετώπιση των επαγγελματικών κινδύνων. Επισημαίνουμε ότι το καθεστώς των ετήσιων συμβάσεων και η διαδικασία ανανέωσής τους ή όχι, αντικειμενικά μπορεί να αξιοποιηθεί για να ασκηθεί πίεση σε βάρος των ΤΑ και ΓΕ που προσπαθούν να ασκήσουν τα επιστημονικά τους καθήκοντα, ακόμα και όταν αυτό συνεπάγεται ρήξη με τη Διοίκηση του νοσοκομείου και το Υπουργείο Υγείας. Αυτό το ζήτημα δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε στην πράξη να παραβιάζονται ακόμα και αυτές οι διατάξεις που αναφέρονται στην ηθική ανεξαρτησία του ΤΑ και του ΓΕ απέναντι στον εργοδότη.
Η υποβάθμιση της υγείας και ασφάλειας από το γεγονός ότι με ευθύνη του Υπουργείου Υγείας, το τμήμα Ιατρικής της Εργασίας του Θριασίου Νοσοκομείου αντί να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για την καταγραφή και μελέτη της επαγγελματικής νοσηρότητας, με στόχο την πρόληψη, όχι μόνο για τη μεγαλύτερη βιομηχανική ζώνη της χώρας, αλλά και συνολικά για όλη την επικράτεια (μετά την κατάργηση και του "Ινστιτούτου Έρευνας Νοσημάτων Θώρακος και Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία" -ΙΕΝΘΥΑΕ - αποτελεί το μοναδικό τμήμα ΙΕ συνολικά στο ΕΣΥ), μετατρέπεται σε εργολάβο ιατρικών υπηρεσιών για άλλα νοσοκομεία της Δυτικής Αττικής. Υποχρεώνονται οι ΓΕ που στελεχώνουν το συγκεκριμένο τμήμα να δηλώνονται ΓΕ σε άλλα νοσοκομεία της περιοχής, προκειμένου να καλυφθούν οι νομικές υποχρεώσεις των διοικήσεων, της ΥΠΕ και του υπουργείου, σε βάρος τόσο της λειτουργίας και του ρόλου του τμήματος ΙΕ στο Θριάσιο Νοσοκομείο όσο και της πρόληψης του επαγγελματικού κινδύνου στα υπόλοιπα νοσοκομεία της Δυτικής Αττικής. Για παράδειγμα, στο Αττικό Νοσοκομείο, που έχει κενή οργανική θέση για Ιατρό Εργασίας, όταν μετά από σοβαρό εργατικό ατύχημα έγινε καταγγελία εργαζόμενων στην Επιθεώρηση Εργασίας, η διοίκηση προσπάθησε να συγκαλύψει τις ευθύνες της, προσφεύγοντας στην τυπική κάλυψη της υποχρέωσής της, με δήλωση ενός ΓΕ από το Θριάσιο Νοσοκομείο.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός:
1. Τι μέτρα θα λάβει για την άμεση αλλαγή θέσης εργασίας της εργαζόμενης στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού για την προστασία της υγείας της σύμφωνα με τις σχετικές υποδείξεις των Γιατρών Εργασίας; Τι μέτρα θα λάβει για την αναγνώριση της ασθένειάς της ως επαγγελματικής; Τι μέτρα θα λάβει για την αποζημίωση της εργαζόμενης για το προηγούμενο διάστημα που αναγκάστηκε να λαμβάνει άδειες άνευ αποδοχών;
2. Τι μέτρα θα λάβει για την υλοποίηση των εργοδοτικών υποχρεώσεων για αλλαγή θέσης εργασίας χωρίς αρνητική μεταβολή των εργασιακών δικαιωμάτων, σε περιπτώσεις εργαζομένων που συνιστάται αποφυγή έκθεσης σε συγκεκριμένους παράγοντες κινδύνου για λόγους υγείας;
3. Τι μέτρα θα πάρει για την αντιμετώπιση και πρόληψη του επαγγελματικού κινδύνου στα νοσοκομεία;
4. Τι ποσοτικά στοιχεία υπάρχουν για την εφαρμογή νομοθετικών προβλέψεων για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων στα νοσοκομεία της χώρας (απασχόληση ΤΑ, ΙΕ, σύσταση ΕΣΥΠΠ, καταγραφή επαγγελματικών ασθενειών - εργατικών ατυχημάτων, ύπαρξη γραπτής εκτίμησης του επαγγελματικού κινδύνου - μετρήσεων βλαπτικών παραγόντων στο εργασιακό περιβάλλον, ενημέρωση - εκπαίδευση εργαζομένων των νοσοκομείων σε θέματα ΥΑΕ κλπ.);
5. Τι μέτρα θα πάρει για να εφαρμοστεί η πρόβλεψη της νομοθεσίας για υποχρεωτική σύσταση ΕΣΥΠΠ όταν απαιτείται η απασχόληση δυο ΤΑ. Να σταματήσει η απαράδεκτη πρακτική των μειοδοτικών διαγωνισμών, των συμβάσεων ορισμένου χρόνου και της προώθησης των ΕΞΥΠΠ για την παροχή υπηρεσιών ΤΑ και ΓΕ στα νοσοκομεία και η πρόσληψη του απαραίτητου επιστημονικού προσωπικού για τη στελέχωση αυτών των υπηρεσιών να γίνεται με σχέση εργασίας μόνιμης, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης;
6. Τι μέτρα θα πάρει για τη συγκρότηση τμημάτων Ιατρικής της Εργασίας και δημόσιων υπηρεσιών για τη μελέτη, πρόληψη και αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου στα δημόσια νοσοκομεία και την άμεση ενίσχυση και αναβάθμιση του ρόλου και του προσανατολισμού του τμήματος Ιατρικής της Εργασίας του Θριασίου Νοσοκομείου και τη διακοπή της μετατροπής του σε τμήμα περιοδευόντων γιατρών για την τυπική νομική κάλυψη των υποχρεώσεων του υπουργείου;».
http://www.902.gr/
ΠΡΕΖΑ TV
12-12-2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου