Του ΑΡΓΥΡΗ ΔΕΜΕΡΤΖΗ
Σε φορολογικό κλοιό θέτει το υπουργείο Οικονομικών περισσότερους από μισό εκατομμύριο ιδιοκτήτες, μέλη 550 οικοδομικών συνεταιρισμών, που βρίσκονται επί δεκαετίες σε καραντίνα, αδυνατώντας να αξιοποιήσουν άνω των 300.000 στρεμμάτων ιδιωτικές εκτάσεις, λόγω δασικών, ιδιοκτησιακών και δικαστικών εμπλοκών και απαγορεύσεων.
Την ίδια ώρα που το υπουργείο Περιβάλλοντος βγάζει το πρόβλημα των συνεταιρισμών από το συρτάρι και προωθεί λύση με... πολλά αγκάθια μέσω «τράπεζας γης» και ανταλλαγής εκτάσεων, το υπουργείο Οικονομικών πέρασε σιωπηρά στο νόμο για τον ενιαίο φόρο ακινήτων ρύθμιση-τελεσίγραφο.
Με βάση τη νέα ρύθμιση (ν. 4223/13 ΦΕΚ 287Α, άρθρο 36 «θέματα οικοδομικών συνεταιρισμών») «τρέχει» προθεσμία δέκα μηνών, έως στις 25 Νοεμβρίου 2014, όλοι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί να αλλάξουν υποχρεωτικά το καθεστώς λειτουργία τους, ώστε να φορολογούνται ως κερδοσκοπικές εμπορικές επιχειρήσεις αλλιώς αυτοδικαίως παύουν οριστικά να υφίστανται και διαλύονται!
Μεταξύ των χιλιάδων ιδιοκτητών επικρατεί αναστάτωση και κλίμα αναταραχής. Στα γραφεία των οικοδομικών συνεταιρισμών φθάνουν ήδη πρώτη φορά στα χρονικά ειδοποιητήρια του υπουργείου Οικονομικών, με τα οποία καλούνται να πληρώσουν τόσο για το 2012 όσο και το 2013 τέλος επιτηδεύματος ύψους 500 ευρώ ετησίως, ενώ στο εξής γίνεται γνωστό ότι θα φορολογούνται ως έσοδα με υποχρέωση καταβολής του αναλογούντος ΦΠΑ ακόμη και οι εισφορές των μελών τους, όπως επίσης οι δαπάνες του συνεταιρισμού για τα αναγκαία έργα κοινόχρηστων υποδομών μέχρι απλές εργασίες συντήρησης.
Επαληθεύονται στην πράξη οι φόβοι των συνεταιριστών, πως η ρύθμιση του 2012 (ν. 4067/2012 για το νέο οικοδομικό κανονισμό), που περιορίζει τις αρμοδιότητες του υπουργείου Περιβάλλοντος στις διαδικασίες χωροθέτησης και πολεοδόμησης, αναφέροντας ότι «η εποπτεία λειτουργίας των οικοδομικών συνεταιρισμών ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το νόμο 1667/86» έκρυβε εισπρακτικές και φορολογικές σκοπιμότητες.
Οι συνεταιριστές φοβούνται τώρα ότι η νέα ρύθμιση-τελεσίγραφο του υπουργείου Οικονομικών θα οδηγήσει μεγάλο αριθμό, πολλές δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες συνεταιρισμών, που λόγω της πολυετούς ακινησίας των θεμάτων τους αντιμετωπίζουν λειτουργικά και άλλα προβλήματα, να τιναχθούν στον αέρα, με ενδεχόμενο ακόμη και να χάσουν τις εκτάσεις τους, δηλαδή να αναγκαστούν να τις ξεπουλήσουν φθηνά είτε να περιέλθουν στο Δημόσιο, χωρίς ανταλλάγματα.
Η ρύθμιση
Στη ρύθμιση, που πέρασε από τη Βουλή με την υπογραφή του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και είναι πλέον νόμος του κράτους, σημειώνεται ότι «σε περίπτωση μη συμμορφώσεως των οικοδομικών συνεταιριστών στην εναρμόνιση των καταστατικών τους εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας ο συνεταιρισμός διαλύεται αυτοδικαίως.
Η διάλυση αναγνωρίζεται με πράξη του ειρηνοδίκη, μετά από αίτηση των οργάνων διοίκησης του συνεταιρισμού και οποιοσδήποτε υφίσταται βλάβη ή τίθενται σε κίνδυνο ή της εποπτεύουσας αρχής τα έννομα συμφέροντά του και τα αποτελέσματά της ανατρέχουν στο χρόνο παρόδου της προθεσμίας εναρμόνισης του καταστατικού».
Είναι προφανές ότι θα εκδηλωθούν νέοι ατέρμονοι δικαστικοί αγώνες και διαμάχες μεταξύ κράτους και ιδιοκτητών αλλά και των συνεταιριστών μεταξύ τους.
Σε περίπτωση διάλυσης, λένε οι νομικοί, σύμφωνα με τον εμπορικό νόμο ο οικοδομικός συνεταιρισμός θα περιέρχεται σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Ωστόσο, τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν όσοι από τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς δεν καταφέρουν να αλλάξουν το καταστατικό τους εμπρόθεσμα σε αστικού χαρακτήρα ποικίλλουν ανάλογα με την περίπτωση. Χαρακτηριστικά:
* Συνεταιρισμοί που δεν έχουν αγοράσει εκτάσεις, σχετικά εύκολα θα κάνουν οικονομική εκκαθάριση επιστρέφοντας τα χρήματα που έχουν καταβάλει οι δικαιούχοι.
* Συνεταιρισμοί που έχουν αγοράσει εκτάσεις και μάλιστα από δεκαετίες αλλά δεν έχουν ενταχθεί ακόμη σε πολεοδομικό σχέδιο, όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, με βάση τη νομοθεσία δεν έχουν δικαίωμα να μοιράσουν συγκεκριμένες εκτάσεις στα μέλη τους, ενώ αν έχουν γίνει τέτοιες μεταβιβάσεις είναι αυτοδικαίως άκυρες. Αυτό σημαίνει ότι τα μέλη των συνεταιρισμών οδηγούνται σε αναγκαστική εκποίηση της συνολικής έκτασής τους υπό αδυναμία αξιοποίησής της, δηλαδή έναντι ευτελούς τιμήματος.
* Συνεταιρισμοί που έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης και είναι διαμοιρασμένα τα οικόπεδα στα μέλη τους στην πράξη θα αντιμετωπίσουν μεγάλες αδυναμίες να χτίσουν, αφού δεν δίνεται οικοδομική άδεια αν δεν έχουν γίνει προηγουμένως τα κοινόχρηστα έργα υποδομής (δρόμοι, δίκτυα, πλατείες κ.λπ.). Αν ο συνεταιρισμός διαλυθεί σε αυτή τη φάση, πρέπει τα έργα να κάνει το κράτος ή δήμος της περιοχής -πράγμα δύσκολο έως απίθανο.
**
Λύση δόμησης με αγκάθια
Σε αναβρασμό βρίσκονται οι διοικήσεις και τα μέλη των οικοδομικών συνεταιρισμών και για το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο έχει τεθεί σε σύντομη διαβούλευση, προκειμένου να κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή μέχρι το τέλος του μήνα. Προωθείται λύση δύο ταχυτήτων και μάλιστα με πολλά αγκάθια και εμπόδια. Συγκεκριμένα:
* Η πρώτη λύση ανταλλαγής γης προβλέπει οι συνεταιριστές να μπουν σε διαδικασία μετακόμισης, δηλαδή να παραδώσουν ολόκληρη τη δασική ή αναδασωτέα έκταση του συνεταιρισμού και να μετακομίσουν σε δημόσιες εκτάσεις, στις οποίες θα χτίσουν με διαδικασίες ιδιωτικής πολεοδόμησης μόνον κατοικίες, με συντελεστή δόμησης 0,4. Δηλαδή διώροφη κατοικία 200 τετραγωνικών μέτρων στο μισό στρέμμα.
Οι συνεταιρισμοί μπορούν να μετακομίσουν για να χτίσουν τόσο στον πυρήνα όσο και στην ευρύτερη περιοχή μικρών οικισμών στην ηπειρωτική Ελλάδα, εκτός των περιοχών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Πάτρας, Βόλου, Λάρισας, Ηρακλείου Κρήτης και μεγάλων νησιών, εκτός Κρήτης και Εύβοιας.
* Η δεύτερη λύση προβλέπει ότι στις ίδιες αυτές περιοχές «κατ' εξαίρεσιν», μάλιστα «με ειδικούς όρους και διαδικασίες», που αφήνουν πολλά περιθώρια επιλεκτικής αντιμετώπισης των ενδιαφερομένων, μπορεί να χωροθετούνται εκτάσεις δόμησης οικοδομικών συνεταιρισμών.
Οι προϋποθέσεις για να παραμείνουν οι συνεταιριστές στις «περιοχές-φιλέτα» είναι να παραδώσουν το 50% της ιδιωτικής έκτασης που κατέχουν στο ελληνικό Δημόσιο, μαζί με διαχειριστικό σχέδιο για την προστασία και συντήρηση της παραχωρούμενης έκτασης που θα χρηματοδοτήσουν (διανοίξεις δρόμων, καθαρισμοί, φύλαξη, πυρασφάλεια κ.λπ.) και άλλο 10% από τη συνολική έκταση του συνεταιρισμού να παραχωρείται στον τοπικό δήμο, για τη δημιουργία δημοτικών χώρων πρασίνου και αναψυχής.
«Οδηγούνται σε διάλυση»
Ανατρέπεται οριστικά το καθεστώς λειτουργίας, που καθιερώθηκε εδώ και έναν αιώνα, από τα Αμπελάκια της Θεσσαλίας, με το νόμο 1602/1915 της κυβέρνησης Παπαναστασίου, στα πρώτα βήματα του ελληνικού κράτους, για τους γεωργικούς και εν συνεχεία τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς. Αυτά επισημαίνει μιλώντας στην «Ε» ο Βασίλης Τσούμας, δικηγόρος και συγγραφέας ειδικών νομικών εκδόσεων, με μακρά δραστηριότητα και πείρα στα θέματα των οικοδομικών συνεταιρισμών.
Ο ίδιος επισημαίνει ακόμη ότι διαγράφεται με μονοκονδυλιά το ειδικό δίκαιο, που αναγνώριζε ως μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, με αιχμή το Προεδρικό Διάταγμα 93/1987, το οποίο, παρ' ότι σειρά άρθρων του είχαν προσβληθεί στο ΣτΕ ως αντισυνταγματικά, εξακολουθούσε να ισχύει και ρύθμιζε τη λειτουργία των οικοδομικών συνεταιρισμών τις τελευταίες δεκαετίες. Με τη νέα ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών το συγκεκριμένο Π.Δ. καταργείται.
Η υπαγωγή των οικοδομικών συνεταιρισμών στο νόμο 1667/86 τους μετατρέπει σε αστικούς συνεταιρισμούς με κλασική μορφή, όπως π.χ. οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί των ηλεκτρολόγων που πωλούν υλικά, δηλαδή με κυρίαρχη την εμπορική ιδιότητα. Η εισηγητική έκθεση της νέας ρύθμισης του υπουργείου Οικονομικών δίνει τη διάσταση ότι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί εισπράττουν μισθώματα από εκτάσεις που νοικιάζουν, πράγμα που δείχνει την άγνοια της πραγματικότητας από την πλευρά αυτών που νομοθετούν.
Ο κ. Τσούμας τονίζει ότι οι στόχοι της ρύθμισης είναι αποκλειστικά εισπρακτικοί, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που αναφέρει ότι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί δεν είναι κερδοσκοπικού χαρακτήρα αλλά σε μεμονωμένες περιπτώσεις κάνουν κάποιες πράξεις ενοικίασης των εκτάσεών τους και βεβαίως τότε αντιμετωπίζονται φορολογικά.
Ο κ. Τσούμας επισημαίνει ότι τα Ειρηνοδικεία δεν έχουν ενημερωθεί επαρκώς για να αντιμετωπίσουν πολλές από τις ιδιαιτερότητες της αλλαγής των καταστατικών των οικοδομικών συνεταιρισμών και τονίζει ότι υπάρχει ενδεχόμενο πολλοί συνεταιρισμοί να χάσουν την προθεσμία αλλαγής καταστατικού που έχει ορίσει η νέα ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών έως τον Νοέμβριο του 2014 και να αναγκαστούν να οδηγηθούν σε διάλυση όχι με δική τους υπαιτιότητα αλλά εξαιτίας καθυστερήσεων και εμπλοκών στην εκδίκαση ενστάσεων από τα Ειρηνοδικεία.
enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
11-2-2014
Σε φορολογικό κλοιό θέτει το υπουργείο Οικονομικών περισσότερους από μισό εκατομμύριο ιδιοκτήτες, μέλη 550 οικοδομικών συνεταιρισμών, που βρίσκονται επί δεκαετίες σε καραντίνα, αδυνατώντας να αξιοποιήσουν άνω των 300.000 στρεμμάτων ιδιωτικές εκτάσεις, λόγω δασικών, ιδιοκτησιακών και δικαστικών εμπλοκών και απαγορεύσεων.
Την ίδια ώρα που το υπουργείο Περιβάλλοντος βγάζει το πρόβλημα των συνεταιρισμών από το συρτάρι και προωθεί λύση με... πολλά αγκάθια μέσω «τράπεζας γης» και ανταλλαγής εκτάσεων, το υπουργείο Οικονομικών πέρασε σιωπηρά στο νόμο για τον ενιαίο φόρο ακινήτων ρύθμιση-τελεσίγραφο.
Με βάση τη νέα ρύθμιση (ν. 4223/13 ΦΕΚ 287Α, άρθρο 36 «θέματα οικοδομικών συνεταιρισμών») «τρέχει» προθεσμία δέκα μηνών, έως στις 25 Νοεμβρίου 2014, όλοι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί να αλλάξουν υποχρεωτικά το καθεστώς λειτουργία τους, ώστε να φορολογούνται ως κερδοσκοπικές εμπορικές επιχειρήσεις αλλιώς αυτοδικαίως παύουν οριστικά να υφίστανται και διαλύονται!
Μεταξύ των χιλιάδων ιδιοκτητών επικρατεί αναστάτωση και κλίμα αναταραχής. Στα γραφεία των οικοδομικών συνεταιρισμών φθάνουν ήδη πρώτη φορά στα χρονικά ειδοποιητήρια του υπουργείου Οικονομικών, με τα οποία καλούνται να πληρώσουν τόσο για το 2012 όσο και το 2013 τέλος επιτηδεύματος ύψους 500 ευρώ ετησίως, ενώ στο εξής γίνεται γνωστό ότι θα φορολογούνται ως έσοδα με υποχρέωση καταβολής του αναλογούντος ΦΠΑ ακόμη και οι εισφορές των μελών τους, όπως επίσης οι δαπάνες του συνεταιρισμού για τα αναγκαία έργα κοινόχρηστων υποδομών μέχρι απλές εργασίες συντήρησης.
Επαληθεύονται στην πράξη οι φόβοι των συνεταιριστών, πως η ρύθμιση του 2012 (ν. 4067/2012 για το νέο οικοδομικό κανονισμό), που περιορίζει τις αρμοδιότητες του υπουργείου Περιβάλλοντος στις διαδικασίες χωροθέτησης και πολεοδόμησης, αναφέροντας ότι «η εποπτεία λειτουργίας των οικοδομικών συνεταιρισμών ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το νόμο 1667/86» έκρυβε εισπρακτικές και φορολογικές σκοπιμότητες.
Οι συνεταιριστές φοβούνται τώρα ότι η νέα ρύθμιση-τελεσίγραφο του υπουργείου Οικονομικών θα οδηγήσει μεγάλο αριθμό, πολλές δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες συνεταιρισμών, που λόγω της πολυετούς ακινησίας των θεμάτων τους αντιμετωπίζουν λειτουργικά και άλλα προβλήματα, να τιναχθούν στον αέρα, με ενδεχόμενο ακόμη και να χάσουν τις εκτάσεις τους, δηλαδή να αναγκαστούν να τις ξεπουλήσουν φθηνά είτε να περιέλθουν στο Δημόσιο, χωρίς ανταλλάγματα.
Η ρύθμιση
Στη ρύθμιση, που πέρασε από τη Βουλή με την υπογραφή του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και είναι πλέον νόμος του κράτους, σημειώνεται ότι «σε περίπτωση μη συμμορφώσεως των οικοδομικών συνεταιριστών στην εναρμόνιση των καταστατικών τους εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας ο συνεταιρισμός διαλύεται αυτοδικαίως.
Η διάλυση αναγνωρίζεται με πράξη του ειρηνοδίκη, μετά από αίτηση των οργάνων διοίκησης του συνεταιρισμού και οποιοσδήποτε υφίσταται βλάβη ή τίθενται σε κίνδυνο ή της εποπτεύουσας αρχής τα έννομα συμφέροντά του και τα αποτελέσματά της ανατρέχουν στο χρόνο παρόδου της προθεσμίας εναρμόνισης του καταστατικού».
Είναι προφανές ότι θα εκδηλωθούν νέοι ατέρμονοι δικαστικοί αγώνες και διαμάχες μεταξύ κράτους και ιδιοκτητών αλλά και των συνεταιριστών μεταξύ τους.
Σε περίπτωση διάλυσης, λένε οι νομικοί, σύμφωνα με τον εμπορικό νόμο ο οικοδομικός συνεταιρισμός θα περιέρχεται σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Ωστόσο, τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν όσοι από τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς δεν καταφέρουν να αλλάξουν το καταστατικό τους εμπρόθεσμα σε αστικού χαρακτήρα ποικίλλουν ανάλογα με την περίπτωση. Χαρακτηριστικά:
* Συνεταιρισμοί που δεν έχουν αγοράσει εκτάσεις, σχετικά εύκολα θα κάνουν οικονομική εκκαθάριση επιστρέφοντας τα χρήματα που έχουν καταβάλει οι δικαιούχοι.
* Συνεταιρισμοί που έχουν αγοράσει εκτάσεις και μάλιστα από δεκαετίες αλλά δεν έχουν ενταχθεί ακόμη σε πολεοδομικό σχέδιο, όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις, με βάση τη νομοθεσία δεν έχουν δικαίωμα να μοιράσουν συγκεκριμένες εκτάσεις στα μέλη τους, ενώ αν έχουν γίνει τέτοιες μεταβιβάσεις είναι αυτοδικαίως άκυρες. Αυτό σημαίνει ότι τα μέλη των συνεταιρισμών οδηγούνται σε αναγκαστική εκποίηση της συνολικής έκτασής τους υπό αδυναμία αξιοποίησής της, δηλαδή έναντι ευτελούς τιμήματος.
* Συνεταιρισμοί που έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης και είναι διαμοιρασμένα τα οικόπεδα στα μέλη τους στην πράξη θα αντιμετωπίσουν μεγάλες αδυναμίες να χτίσουν, αφού δεν δίνεται οικοδομική άδεια αν δεν έχουν γίνει προηγουμένως τα κοινόχρηστα έργα υποδομής (δρόμοι, δίκτυα, πλατείες κ.λπ.). Αν ο συνεταιρισμός διαλυθεί σε αυτή τη φάση, πρέπει τα έργα να κάνει το κράτος ή δήμος της περιοχής -πράγμα δύσκολο έως απίθανο.
**
Λύση δόμησης με αγκάθια
Σε αναβρασμό βρίσκονται οι διοικήσεις και τα μέλη των οικοδομικών συνεταιρισμών και για το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο έχει τεθεί σε σύντομη διαβούλευση, προκειμένου να κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή μέχρι το τέλος του μήνα. Προωθείται λύση δύο ταχυτήτων και μάλιστα με πολλά αγκάθια και εμπόδια. Συγκεκριμένα:
* Η πρώτη λύση ανταλλαγής γης προβλέπει οι συνεταιριστές να μπουν σε διαδικασία μετακόμισης, δηλαδή να παραδώσουν ολόκληρη τη δασική ή αναδασωτέα έκταση του συνεταιρισμού και να μετακομίσουν σε δημόσιες εκτάσεις, στις οποίες θα χτίσουν με διαδικασίες ιδιωτικής πολεοδόμησης μόνον κατοικίες, με συντελεστή δόμησης 0,4. Δηλαδή διώροφη κατοικία 200 τετραγωνικών μέτρων στο μισό στρέμμα.
Οι συνεταιρισμοί μπορούν να μετακομίσουν για να χτίσουν τόσο στον πυρήνα όσο και στην ευρύτερη περιοχή μικρών οικισμών στην ηπειρωτική Ελλάδα, εκτός των περιοχών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Πάτρας, Βόλου, Λάρισας, Ηρακλείου Κρήτης και μεγάλων νησιών, εκτός Κρήτης και Εύβοιας.
* Η δεύτερη λύση προβλέπει ότι στις ίδιες αυτές περιοχές «κατ' εξαίρεσιν», μάλιστα «με ειδικούς όρους και διαδικασίες», που αφήνουν πολλά περιθώρια επιλεκτικής αντιμετώπισης των ενδιαφερομένων, μπορεί να χωροθετούνται εκτάσεις δόμησης οικοδομικών συνεταιρισμών.
Οι προϋποθέσεις για να παραμείνουν οι συνεταιριστές στις «περιοχές-φιλέτα» είναι να παραδώσουν το 50% της ιδιωτικής έκτασης που κατέχουν στο ελληνικό Δημόσιο, μαζί με διαχειριστικό σχέδιο για την προστασία και συντήρηση της παραχωρούμενης έκτασης που θα χρηματοδοτήσουν (διανοίξεις δρόμων, καθαρισμοί, φύλαξη, πυρασφάλεια κ.λπ.) και άλλο 10% από τη συνολική έκταση του συνεταιρισμού να παραχωρείται στον τοπικό δήμο, για τη δημιουργία δημοτικών χώρων πρασίνου και αναψυχής.
«Οδηγούνται σε διάλυση»
Ανατρέπεται οριστικά το καθεστώς λειτουργίας, που καθιερώθηκε εδώ και έναν αιώνα, από τα Αμπελάκια της Θεσσαλίας, με το νόμο 1602/1915 της κυβέρνησης Παπαναστασίου, στα πρώτα βήματα του ελληνικού κράτους, για τους γεωργικούς και εν συνεχεία τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς. Αυτά επισημαίνει μιλώντας στην «Ε» ο Βασίλης Τσούμας, δικηγόρος και συγγραφέας ειδικών νομικών εκδόσεων, με μακρά δραστηριότητα και πείρα στα θέματα των οικοδομικών συνεταιρισμών.
Ο ίδιος επισημαίνει ακόμη ότι διαγράφεται με μονοκονδυλιά το ειδικό δίκαιο, που αναγνώριζε ως μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, με αιχμή το Προεδρικό Διάταγμα 93/1987, το οποίο, παρ' ότι σειρά άρθρων του είχαν προσβληθεί στο ΣτΕ ως αντισυνταγματικά, εξακολουθούσε να ισχύει και ρύθμιζε τη λειτουργία των οικοδομικών συνεταιρισμών τις τελευταίες δεκαετίες. Με τη νέα ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών το συγκεκριμένο Π.Δ. καταργείται.
Η υπαγωγή των οικοδομικών συνεταιρισμών στο νόμο 1667/86 τους μετατρέπει σε αστικούς συνεταιρισμούς με κλασική μορφή, όπως π.χ. οι καταναλωτικοί συνεταιρισμοί των ηλεκτρολόγων που πωλούν υλικά, δηλαδή με κυρίαρχη την εμπορική ιδιότητα. Η εισηγητική έκθεση της νέας ρύθμισης του υπουργείου Οικονομικών δίνει τη διάσταση ότι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί εισπράττουν μισθώματα από εκτάσεις που νοικιάζουν, πράγμα που δείχνει την άγνοια της πραγματικότητας από την πλευρά αυτών που νομοθετούν.
Ο κ. Τσούμας τονίζει ότι οι στόχοι της ρύθμισης είναι αποκλειστικά εισπρακτικοί, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που αναφέρει ότι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί δεν είναι κερδοσκοπικού χαρακτήρα αλλά σε μεμονωμένες περιπτώσεις κάνουν κάποιες πράξεις ενοικίασης των εκτάσεών τους και βεβαίως τότε αντιμετωπίζονται φορολογικά.
Ο κ. Τσούμας επισημαίνει ότι τα Ειρηνοδικεία δεν έχουν ενημερωθεί επαρκώς για να αντιμετωπίσουν πολλές από τις ιδιαιτερότητες της αλλαγής των καταστατικών των οικοδομικών συνεταιρισμών και τονίζει ότι υπάρχει ενδεχόμενο πολλοί συνεταιρισμοί να χάσουν την προθεσμία αλλαγής καταστατικού που έχει ορίσει η νέα ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών έως τον Νοέμβριο του 2014 και να αναγκαστούν να οδηγηθούν σε διάλυση όχι με δική τους υπαιτιότητα αλλά εξαιτίας καθυστερήσεων και εμπλοκών στην εκδίκαση ενστάσεων από τα Ειρηνοδικεία.
enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
11-2-2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου