Παρασκευή, Φεβρουαρίου 07, 2014

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΟΞΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΟΙ ΈΛΛΗΝΕΣ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΕΣ: Η ΛΙΣΤΑ ΤΗΣ SHIPBREAKING PLATFORM

Η ΜΚΟ Shipbreaking Platform, μια διεθνής συμμαχία οργανώσεων που επιδιώκουν την παρεμπόδιση των βρώμικων και επικίνδυνων πρακτικών διάλυσης πλοίων που ακολουθούνται διεθνώς, δημοσίευσε σήμερα τον πλήρη κατάλογο των πλοίων που διαλύθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο το 2013.


Εκ των 1213 μεγάλων ποντοπόρων πλοίων που διαλύθηκαν το 2013, τα 645 πωλήθηκαν σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις στην Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές. Περίπου το 40% αυτών των πλοίων ήταν ευρωπαϊκής ιδιοκτησίας. Ο νέος Κανονισμός της ΕΕ για την ανακύκλωση των πλοίων τέθηκε σε ισχύ στις 30 Δεκεμβρίου 2013. Ωστόσο, εάν δεν υπάρξει ένα οικονομικό κίνητρο για την ορθή ανακύκλωση των πλοίων, η νηολόγηση τμήματος του στόλου της Κοινότητας με σημαίες τρίτων κρατών (σημαίες ευκολίας) θα συνεχίσει να επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να παρακάμπτουν τον Κανονισμό και να απορρίπτουν τα τοξικά πλοία τους σε μονάδες κατώτερης ποιότητας.

Τα πλοία που βρίσκονται στο τέλος του κύκλου ζωής τους περιέχουν τοξικά υλικά, όπως αμίαντο, βαρέα μέταλλα, PCBs (πολυχλωριωμένα διφαινύλια) και οργανικά απόβλητα. Η Ν. Ασία προτιμάται ως «χωματερή» πλοίων, καθώς εκεί εφαρμόζονται πλημμελώς τα πρότυπα περιβαλλοντικής προστασίας, ασφάλειας και εργασίας. Οι πλοιοκτήτες μπορούν να πουλήσουν τα πλοία τους στις εταιρείες διάλυσης που χρησιμοποιούν τη μέθοδο της προσάραξης σε σημαντικά υψηλότερες τιμές από ό,τι αν τα πωλούσαν σε «καθαρές» και ασφαλείς εγκαταστάσεις ανακύκλωσης.

«Αν και ο αριθμός των πλοίων που διαλύθηκαν παραμένει σχεδόν τόσο υψηλός όσο το 2012, εντούτοις ο αριθμός των πλοίων που διαλύθηκαν με τη μέθοδο της προσάραξης μειώθηκε το 2013 από 850 σε 645, αντιπροσωπεύοντας μια μείωση της τάξης του 24% από το περασμένο έτος. Περισσότεροι πλοιοκτήτες έχουν επιλέξει καθαρότερες και ασφαλέστερες λύσεις το 2013 σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη – αυτή είναι μια καλή είδηση για το περιβάλλον και τους εργάτες, καθώς και για εκείνες τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης που διεθνώς έχουν επενδύσει σε καλύτερες πρακτικές», αναφέρει η Patrizia Heidegger, Διευθύντρια της ΜΚΟ Shipbreaking Platform. «Παρόλα αυτά, η πλειονότητα των πλοιοκτητών υποστηρίζει τις βρώμικες πρακτικές και οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είναι μεταξύ αυτών με τις χειρότερες επιδόσεις.”

Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες πούλησαν προς διάλυση πέρυσι συνολικά 372 μεγάλα εμπορικά πλοία, εκ των οποίων τα 238, σχεδόν τα δύο τρίτα, κατέληξαν σε κάποια παραλία της Ν. Ασίας. Η Ελλάδα παραμένει στην πρώτη θέση στην Ευρώπη σχετικά με την απόρριψη τοξικών πλοίων και ακολουθεί κατά πόδας η Γερμανία.

Οι πλοιοκτήτες από αυτές τις χώρες απέρριψαν το ποσοστό-ρεκόρ του 80% των πλοίων τους, που βρίσκονταν στο τέλος του κύκλου ζωής τους στην Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, συμπεριλαμβανομένων γνωστών εταιρειών όπως είναι η Danaos και η Euroseas (Ελλάδα), καθώς και οι Conti, Hapag-Lloyd και Leonhardt & Blumberg (Γερμανία).

Συγκριτικά, οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες έστειλαν το 43% των πλοίων τους στη Ν. Ασία, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των Κινέζων πλοιοκτητών επέλεξαν τις μονάδες ανακύκλωσης που είναι διαθέσιμες εντός της χώρας.

Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν κατ’ επανάληψη καταλάβει τις πρώτες θέσεις συμπεριλαμβάνεται η Mediterranean Shipping Company (MSC) με έδρα την Ελβετία, έχοντας απορρίψει εννέα πλοία στην Ινδία το 2013, και η Sammy Ofer Group με έδρα το Μονακό, έχοντας απορρίψει 13 πλοία στο Μπαγκλαντές, το Πακιστάν και την Ινδία.

Μόλις ξεκινήσει η εφαρμογή του νέου Κανονισμού της ΕΕ για την ανακύκλωση των πλοίων, η διάλυση των πλοίων που φέρουν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ με τη μέθοδο της προσάραξης θα απαγορευτεί και οι εγκαταστάσεις ανακύκλωσης θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του Κανονισμού.

—Τα “κόλπα” για την αποποίηση των ευθυνών

Ωστόσο, υπάρχει ο κίνδυνος ο Κανονισμός να μείνει στα χαρτιά: περισσότερα από τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών πλοίων που διαλύθηκαν το 2013 δεν έφεραν σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ καθώς όδευαν προς την εγκατάσταση διάλυσης και συνεπώς δε θα καλύπτονταν από το νέο Κανονισμό.

Εκτός από τα πλοία που ήδη δραστηριοποιούνται υπό σημαία τρίτης χώρας, άλλα 55 πλοία καταχωρήθηκαν σε νηολόγια εκτός ΕΕ πριν σταλούν προς διάλυση εκτός ΕΕ. Σημαίες ευκαιρίας, όπως των Νήσων Κομόρες, του Τουβαλού, του Αγ. Χριστόφορου και Νέβις, του Τόγκο και της Σιέρρα Λεόνε, που χρησιμοποιούνται λιγότερο κατά την συνήθη λειτουργία των πλοίων, ήταν εξαιρετικά δημοφιλείς ανάμεσα στα παροπλισμένα πλοία που στάλθηκαν το 2013 για διάλυση με τη μέθοδο της προσάραξης.

«Η αλλαγή σημαίας αποτελούσε πάντα έναν βολικό τρόπο για τους πλοιοκτήτες να παρακάμπτουν τους κανόνες που τίθενται σε ισχύ στο κράτος της σημαίας. Η Platform και τα μέλη της έχουν ζητήσει από την ΕΕ να εισάγει ένα οικονομικό κίνητρο για την προώθηση της καθαρής και ασφαλούς ανακύκλωσης των πλοίων, αφού ένας Κανονισμός που βασίζεται μόνο στην εθελοντική εγγραφή στα νηολόγια της ΕΕ δε θα έχει τις υποσχόμενες επιπτώσεις», λέει η Patrizia Heidegger.

Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες που επιδεικνύουν υπευθυνότητα έχουν εν τω μεταξύ χαράξει πολιτικές ανακύκλωσης πλοίων. Ο Δανέζικος Όμιλος Maersk, ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, ήταν ανάμεσα στους πρώτους που ανέπτυξε μια φιλόδοξη πολιτική για την ανακύκλωση των πλοίων και μέχρι στιγμής την ακολουθεί για τα πλοία που φέρουν την επωνυμία.

Ωστόσο, η Maersk πούλησε τρία πλοία στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Diana Shipping και στη συνέχεια ναύλωσε ξανά τα πλοία: και τα τρία οδηγήθηκαν για διάλυση με τη μέθοδο της προσάραξης το 2013. Η πώληση παλιών πλοίων σε νέο ιδιοκτήτη και η  διατήρηση της εκμετάλλευσής τους από την αρχική εταιρεία αποτελεί ένα συνηθισμένο τρόπο για την αποποίηση των ευθυνών για τη διαχείρισή τους στο τέλος του κύκλου ζωής τους και αποδυναμώνει τις προσπάθειες της Maersk να ηγηθεί παγκοσμίως της πράσινης ανακύκλωσης των πλοίων.

Παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών έρχονται από τους Νορβηγούς πλοιοκτήτες Grieg και Höegh Autoliners, οι οποίοι έχουν αποδείξει ότι αντιμετωπίζουν τις περιβαλλοντικές πολιτικές με σοβαρότητα και δεν διέλυσαν κανένα πλοίο με τη μέθοδο της προσάραξης το 2013.

Η Καναδική Steamship Lines (CSL) και η Royal Dutch Boskalis πήγαν ένα βήμα παραπέρα και ανακύκλωσαν τα πλοία τους μόνο σε χώρες που είναι μέλη του ΟΟΣΑ. Η Δανέζικη εταιρεία Van Oord, που δραστηριοποιείται στον τομέα των εκβαθύνσεων και της υπεράκτιας βιομηχανίας, δήλωσε πρόσφατα ότι δε θα διαλύσει κανένα πλοίο της με τη μέθοδο της προσάραξης στο εφεξής.

—Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις

Τα πλοία διαλύονται στο Μπαγκλαντές, το Πακιστάν και την Ινδία σε παλιρροϊκές περιοχές, η μαλακή άμμος των οποίων δεν επιτρέπει τη λήψη κρίσιμων μέτρων ασφαλείας, όπως εξοπλισμού έκτακτης ανάγκης και ανύψωσης βαρέων αντικειμένων. Επιπλέον, στις παραλίες αυτές η ρύπανση διαχέεται κατευθείαν στο παράκτιο περιβάλλον.

Καμία χώρα του ανεπτυγμένου κόσμου δεν επιτρέπει να σταλούν πλοία για διάλυση στις δικές της παραλίες. Ενώ η διάλυση των πλοίων μπορεί να γίνει με ασφαλή και καθαρό τρόπο χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες τεχνολογίες, δημιουργώντας υποδομές και ακολουθώντας τους ισχύοντες κανονισμούς, οι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιλέγουν να πωλούν τα πλοία τους σε υψηλότερες τιμές σε κατώτερης ποιότητας εγκαταστάσεις, που λειτουργούν σε χώρες που δε διαθέτουν επαρκείς πόρους για να παρέχουν τις κατάλληλες υποδομές για τη σωστή διαχείριση της επικίνδυνης αυτής εργασίας.

Στις παραλίες της Ν. Ασίας, κοινωνικά ευπαθείς ομάδες όπως μετανάστες εργαζόμενοι, πολλοί από τους οποίους είναι παιδιά, διαλύουν τα πλοία με τα χέρια τους, συχνά χωρίς παπούτσια, γάντια, κράνη ή μάσκες για να προστατεύσουν τους πνεύμονές τους από τον αμίαντο και τις δηλητηριώδεις αναθυμιάσεις. Η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO) κατατάσσει τη διάλυση πλοίων στις παραλίες στα πιο επικίνδυνα επαγγέλματα στον κόσμο.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα πλοία που πωλούνται σε σύγχρονες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης δε διαλύονται πάντα με ασφαλείς και περιβαλλοντικά ορθούς τρόπους. Εκτός από την τεχνολογία, μια βιομηχανία που χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνη απαιτεί εμπειρία και κατάρτιση, αυστηρούς ελέγχους από τις αρχές, διαφάνεια και εξασφάλιση της πλήρους ιχνηλασιμότητας των αποβλήτων, καθώς και ανεξάρτητες συνδικαλιστικές οργανώσεις.   



—Η λίστα με τις ελληνικές εταιρείες
CountryBeneficial owner of the shipName of shipIMO  numberDestination yardBeaching date
CyprusCaprifirst Shipping Company LimitedChopin8513728Alang, India20/11/2013
CyprusEssar Shipping & Logistics LimitedRam Prasad8023981Gadani, Pakistan22/11/2013
CyprusG.S. Shipping LimitedMesamar8122608Alang, India29/05/2013
CyprusInterorient Navigation Company LimitedAtlantic Dream8811352Alang, India6/10/2013
CyprusKotani Shipping Company LimitedNorth Sea8913435Alang, India8/06/2013
CyprusKotani Shipping Company LimitedPolonio8710962Alang, India14/03/2013
CyprusLemissoler Shipmanagement Company LimitedDove8314524Chittagong, Bangladesh25/10/2013
CyprusLouis plcCaly6715372Alang, India10/04/2013
CyprusSadent Shipping LimitedSadent8313960Alang, India18/02/2013
CyprusSadent Shipping LimitedSea Way8207783Gadani, Pakistan23/08/2013
CyprusSMT Shipmanagement & Transport LimitedBaltic Pearl7930137Chittagong, Bangladesh28/07/2013
CyprusSMT Shipmanagement & Transport LimitedMascot7516577Alang, India31/05/2013
CyprusSMT Shipmanagement & Transport LimitedPacific Pearl8011328Alang, India17/05/2013
GreeceAlexandria Shipping S.A.Maria V8315281Alang, India7/07/2013
GreeceAmalthia Marine IncorporatedSeneca8200486Gadani, Pakistan24/03/2013
GreeceAmalthia Marine IncorporatedTuscarora8120698Chittagong, Bangladesh26/05/2013
GreeceAncora Investment Trust IncNavigator A8900385Gadani, Pakistan10/05/2013
GreeceAntares Shipmanagement SAReload8321917Chittagong, Bangladesh17/02/2013
GreeceAtlas Maritime LimitedNaviga I9181613Gadani, Pakistan12/07/2013
GreeceBaru Delta Maritime IncorporatedDoxa D8120741Gadani, Pakistan15/04/2013
GreeceBright Navigation IncorporatedGeorgios S8412118Gadani, Pakistan27/06/2013
GreeceCentrofin Management IncorporatedCe-Shilla8806539Gadani, Pakistan23/07/2013
GreeceClio Navigation CorporationRoe8323666Gadani, Pakistan25/06/2013
GreeceCostamare IncorporatedMSC Antwerp9030723Alang, India10/09/2013
GreeceCostamare IncorporatedMSC Austria8300121Alang, India25/04/2013
GreeceCyprus Maritime Company LimitedCSL Marie9043782Alang, India1/03/2013
GreeceCyprus Maritime Company LimitedCSL Stefanie9043653Alang, India9/08/2013
GreeceCyprus Sea Lines Company LimitedAlexander9043770Alang, India12/02/2013
GreeceDalnave Navigation IncorporatedElver8504698Chittagong, Bangladesh27/01/2013
GreeceDanaos CorporationElbe9001045Alang, India13/06/2013
GreeceDanaos CorporationIndependence8608585Alang, India14/02/2013
GreeceDanaos CorporationKalamata8913679Alang, India23/10/2013
GreeceDanaos CorporationKomodo9001033Alang, India17/11/2013
GreeceDanaos CorporationLotus8705486Alang, India5/12/2013
GreeceDanaos CorporationHonour8718122Alang, India14/05/2013
GreeceDanaos CorporationHope8718110Alang, India6/10/2013
GreeceDanaos Shipping Company LimitedHenry8601410Alang, India1/03/2013
GreeceDanaos Shipping Company LimitedPride8707355Alang, India29/03/2013
GreeceDiana Containerships IncorporatedMadrid8808628Alang, India10/05/2013
GreeceDiana Shipping IncorporatedMalacca8904123Alang, India11/06/2013
GreeceDiana Shipping IncorporatedMerlion8904111Alang, India8/06/2013
GreeceDianik Bross Shipping Corporation S.A.Steel Anna8307038Chittagong, Bangladesh14/03/2013
GreeceDimitris CambisAtlantic9107655Alang, India5/08/2013
GreeceDimitris CambisBicas9077850Chittagong, Bangladesh24/09/2013
GreeceDimitris CambisCaribo9011246Alang, India23/07/2013
GreeceDragnis GroupMSC Scotland8913461Alang, India14/05/2013
GreeceDragnis GroupVasos8902802Chittagong, Bangladesh24/08/2013
GreeceDragnis GroupMSC Accra8408844Alang, India21/09/2013
GreeceEnterprises Shipping & Trading SABet Commander9006186Gadani, Pakistan23/03/2013
GreeceEnterprises Shipping & Trading SANtabeni8122828Alang, India28/03/2013
GreeceEuroseas LimitedAnking8918241Mumbai, India26/06/2013
GreeceEuroseas LimitedIrini8802210Chittagong, Bangladesh30/07/2013
GreeceEurotankers IncRemi8901626Chittagong, Bangladesh11/02/2013
GreeceFidelity Shipping & TradingBlue Princess8311077Alang, India16/03/2013
GreeceFranco Compania Naviera S.A.Barbro8307686Alang, India19/03/2013
GreeceHellenic Seaways Maritime S.A.Hellenic Trader7419456Alang, India31/12/2013
GreeceJ.P. Samartzis Maritime Enterprises Company S.A.Hanji8913667Chittagong, Bangladesh18/11/2013
GreeceJ.P. Samartzis Maritime Enterprises Company S.A.Vancouver8820822Chittagong, Bangladesh9/11/2013
GreeceJed Shipping & Trading Management S.A.Nina P.8112988Chittagong, Bangladesh13/03/2013
GreeceKatsikis & Sigalas LimitedVelos8902216Chittagong, Bangladesh29/05/2013
GreeceLamda Maritime S.A.Chief8405799Alang, India9/07/2013
GreeceLarus S.A.Ava8208945Chittagong, Bangladesh13/08/2013
GreeceMachrimar Management S.A.Renos8203397Gadani, Pakistan2/05/2013
GreeceMackem Management S.A.Palaemon8311091Alang, India7/08/2013
GreeceMarine Trust LimitedMerj9002130Chittagong, Bangladesh14/07/2013
GreeceMaritime Company of Lesvos S.A. (NEL Lines)Colossus8613073Mumbai, India30/10/2013
GreeceMednav S.A.Erisos8913980Gadani, Pakistan13/06/2013
GreeceMercator Marine Company LimitedLofty Wind Y.7908782Gadani, Pakistan6/06/2013
GreeceN.A.N.E. Shipping Management S.A.Koupi8209028Chittagong, Bangladesh15/06/2013
GreeceNarval Shipping CorpVitoria8101903Alang, India13/02/2013
GreeceNavios Maritime Holdings IncorporatedSenorita9081186Gadani, Pakistan22/11/2013
GreeceNavitas Compania Maritima S.A.Ilios8005288Gadani, Pakistan23/12/2013
GreeceOrmos Compania Naviera S.A.Alimar8407890Alang, India19/01/2013
GreecePhoenix Shipholding CorporationTimios Stavros8400311Chittagong, Bangladesh19/03/2013
GreecePolembros Shipping LimitedGreek Warrior8820262Chittagong, Bangladesh10/06/2013
GreecePolembros Shipping LimitedKeros Warrior8718146Alang, India1/02/2013
GreecePolembros Shipping LimitedLeonidas Warrior8612275Chittagong, Bangladesh4/02/2013
GreecePolyar Shipping Company LimitedAkaki9040869Gadani, Pakistan4/10/2013
GreeceRanger Marine S.A.Heron8316297Chittagong, Bangladesh27/01/2013
GreeceRosella Maritime CompanyGlobal Change7402453Alang, India22/06/2013
GreeceSeadar Shipmanagement S.A.Med Green8026684Alang, India10/03/2013
GreeceSeamar Management S.A.HW Peace8307064Chittagong, Bangladesh3/11/2013
GreeceSeamasters International S.A.Fairwind8411281Mumbai, India4/03/2013
GreeceSifnos Navigation SASifnos Sun8318958Alang, India10/04/2013
GreeceSilver Maritime IncorporatedSilver Star8201337Alang, India13/03/2013
GreeceSilver Maritime IncorporatedSilver Wave8313269Chittagong, Bangladesh5/06/2013
GreeceStar Bulk Carriers CorporationStar Sigma8918203Chittagong, Bangladesh15/04/2013
GreeceStiga Shipping CompanyAl Amal8005551Gadani, Pakistan22/11/2013
GreeceThe Angelicoussis GroupMaran Taurus9012915Gadani, Pakistan20/10/2013
GreeceThe Veniamis GroupFlag Seaman8412120Gadani, Pakistan8/03/2013
GreeceTramp Maritime Enterprises LimitedOcean Triumph8204834Alang, India28/02/2013
GreeceTrinto Maritime CompanyWind Force8201882Alang, India27/07/2013
GreeceTrinto Shipping CompanyCostis7801570Alang, India21/06/2013
GreeceTristar Management LimitedArktos8715821Chittagong, Bangladesh16/07/2013
GreeceTsakos Shipping and Trading S.A.Irenes Dream8913693Alang, India16/01/2013
GreeceUnibros Shipping CorporationGreat8617201Chittagong, Bangladesh10/08/2013
GreeceVictoria Oceanway LimitedTenora9060261Chittagong, Bangladesh14/02/2013
GreeceVictoria Oceanway LimitedFeliz L9070010Alang, India31/01/2013


http://www.econews.gr/2014/02/07/shipbreaking-platform-efoplistes-111527/


ΠΡΕΖΑ TV
7-2-2014

Δεν υπάρχουν σχόλια: