Εαρινό εξάμηνο ξεκινά για τα ΤΕΙ της χώρας, αλλά άνοιξη στη λειτουργία τους δεν πρόκειται να βιώσουν φοιτητές και διδάσκοντες. Το έλλειμμα έκτακτου διδακτικού προσωπικού, ή αλλιώς συμβασιούχων διδασκόντων, βυθίζει σε χειμώνα διαρκείας την παιδεία. Κενές υποσχέσεις άκουσαν οι πρόεδροι των ΤΕΙ σε συνάντησή τους με τον υπουργό Παιδείας, αφού έχουν περάσει ήδη τρεις εβδομάδες και προκηρύξεις θέσεων δεν υλοποιήθηκαν. Εν τω μεταξύ, το πρόβλημα αποδεικνύεται χρονίζον και επιχειρείται με τεχνάσματα από την πλευρά του υπουργείου να φορτωθεί στις πλάτες των φοιτητών, που από το καλοκαίρι θα χαρακτηρίζονται «αιώνιοι» και θα διαγράφονται από τις σχολές τους, σε μια προσπάθεια να συγκαλυφθεί το έλλειμμα διδασκόντων και αποφοίτων.
Οπως εξηγεί στην «Εποχή» ο διδάσκων στο ΤΕΙ Πειραιά και στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Δημήτρης Καλλέργης, «τα προγράμματα σπουδών των ΤΕΙ, από την εποχή της δημιουργίας τους το 1984, απαιτούν πολλούς συμβασιούχους διδάσκοντες, οι οποίοι καλύπτουν περίπου το 70% του εκπαιδευτικού έργου. Αυτοί, λοιπόν, οι συμβασιούχοι, με αυτή τη συμμετοχή στη λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, αντιμετωπίστηκαν από την κυβέρνηση και την τρόικα όπως όλοι οι συμβασιούχοι, με απόλυση. Με την έλλειψη αυτών, όμως, έχει καταρρεύσει το διδακτικό έργο στα ΤΕΙ. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της απώλειας συμβασιούχων, ας δούμε το παράδειγμα του ΤΕΙ Πειραιά: το 2010 στο ίδρυμα δίδασκαν 800 συμβασιούχοι, σήμερα δεν ξεπερνούν τους 150».
Όσον αφορά τους -έτσι κι αλλιώς λίγους- εκλεγμένους καθηγητές στα ΤΕΙ, δημιουργείται πρόσθετη επιβάρυνση διότι πλέον γίνονται ακόμα λιγότεροι, αφού παρότι υπάρχει ρεύμα συνταξιοδοτήσεων δεν προκυρήσσονται νέες θέσεις. Επιπλέον, υπάρχουν και περίπου 300 καθηγητές για όλη την Ελλάδα που, ενώ είναι εκλεγμένοι, δεν τοποθετούνται. Βέβαια, πρόκειται για «αιώνιο» πρόβλημα, το οποίο ακόμα κι αν λυνόταν επιτέλους, δεν θα βοηθούσε σημαντικά στο συνολικό τεράστιο έλλειμμα διδακτικού προσωπικού που βιώνουν τα ΤΕΙ, «διότι δεν είναι όλοι οι καθηγητές εκλεγμένοι στην κατώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα, ώστε να έχουν πολλές ώρες διδακτικού έργου» τονίζει ο Δ. Καλλέργης. «Παράλληλα, υπάρχει αύξηση του φοιτητικού πληθυσμού των ΤΕΙ, λόγω της αλλαγής πολιτικής του υπουργείου, το οποίο με δική του απόφαση καθορίζει το πλήθος των εισακτέων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ». Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά στο γεγονός να υπάρχουν όλο και λιγότεροι καθηγητές, οι συμβασιούχοι να απολύονται σε συντριπτικό βαθμό και οι φοιτητές να αυξάνονται. Ο καθένας θα αντιλαμβανόταν τις συνέπειες για τους φοιτητές και το εκπαιδευτικό έργο. Όμως, φαίνεται ότι ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος όχι μόνο δεν θέλει να το αντιληφθεί, αλλά σχεδιάζει να ρίξει κι άλλα βάρη στις πλάτες των φοιτητών.
«Αιώνια» λίστα αναμονής
Ο υπουργός Παιδείας απειλεί ότι το καλοκαίρι θα θέσει σε λειτουργία τη διαγραφή «αιώνιων» φοιτητών, για την ακρίβεια θα αναγκάσει τα ιδρύματα να το κάνουν, αφού ο ίδιος δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα. Ας δούμε από πιο κοντά αυτήν την απειλή – εξαγγελία με τη βοήθεια του Δ. Καλλέργη: Τα μαθήματα των ΤΕΙ είναι μοιρασμένα σε δύο ισότιμα και εξίσου απαραίτητα μέρη, το θεωρητικό και το εργαστηριακό. Ο φοιτητής απαιτείται να ολοκληρώσει με επιτυχία και τα δύο μέρη για να έχει περάσει το μάθημα. Τα εργαστήρια έχουν συγκεκριμένη δυνατότητα φιλοξενίας φοιτητών, αφού υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός θέσεων και εργαστηριακών μηχανημάτων. Έστω, λοιπόν, ότι ένα μάθημα κάποιου ΤΕΙ το έχουν δηλώσει 100 φοιτητές. Με βάσει τη δυναμική των εργαστηρίων απαιτείται να μοιραστούν σε τουλάχιστον 5 τμήματα των 20 μαθητών, άρα απαιτούνται και 5 διδάσκοντες. Όταν οι διδάσκοντες είναι 2, ποια νομίζετε ότι είναι η συνέπεια; Οι υπολειπόμενοι φοιτητές δεν φοιτούν. Ναι, καλά διαβάσατε, περιμένουν να ανοίξει θέση για το μάθημα. Αυτοί οι φοιτητές χαρακτηρίζονται «αιώνιοι» και απειλούνται με διαγραφή.
Επιπλέον, από την περίοδο που ήταν ειδικός γραμματέας ανώτατης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας ο Β. Παπάζογλου, επί υπουργείας Α. Διαμαντοπούλου, αφαιρέθηκε η δυνατότητα από τους φοιτητές των ΤΕΙ να δηλώνουν το ίδιο μάθημα και στο χειμερινό και στο εαρινό εξάμηνο. Γεγονός που σημαίνει ότι για ένα εργαστήριο, το οποίο ο φοιτητής δήλωσε το χειμερινό εξάμηνο αλλά δεν βρήκε θέση, απαιτείται να περιμένει ένα ακαδημαϊκό έτος για να το ξαναδηλώσει αντί ενός εξαμήνου. Η «αιωνιότητα» επιτείνεται και από ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο: όπως επισημαίνει ο Δ. Καλλέργης, «σημαντικός αριθμός των φοιτητών στα ΤΕΙ αναγκάζονται να εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους, γεγονός που επιβραδύνει την απόκτηση πτυχίου».
Συγκάλυψη για τα μάτια της... Μπολόνια
Μη θέλοντας, λοιπόν, να αντιμετωπίσει το σημαντικότατο πρόβλημα ελλείμματος διδασκόντων στα ΤΕΙ, ο υπουργός Παιδείας καταφεύγει σε επικίνδυνα για την παιδεία και την κοινωνία τεχνάσματα. Αποφάσισε να εξαλείψει ότι του θυμίζει το πρόβλημα μειώνοντας τη βαρύτητα των εργαστηρίων για την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων. Από φέτος, όποιο ίδρυμα θέλει, μεταβάλει την ισορροπία θεωρίας – εργαστηρίου από 50 – 50 σε 80 – 20. Δηλαδή, ένας φοιτητής μπορεί να βαθμολογηθεί με 10 στη θεωρία και 1 στο εργαστήριο και να περάσει το μάθημα με βαθμό 8. Γεγονός που σημαίνει κατάλυση της φυσιογνωμίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και υπονόμευση της ποιότητας του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου. Σε αυτό το σημείο, υπεισέρχεται και η αξιολόγηση. «Ένα κριτήριο αξιολόγησης τμημάτων και σχολών, σύμφωνα με τη συνθήκη της Μπολόνια, είναι η παραγωγή αποφοίτων», επισημαίνει ο Δ. Καλλέργης. «Όταν δεν έχεις διδάσκοντες για να παράξεις αποφοίτους και παράλληλα οι φοιτητές αυξάνονται, η παραγωγή φοιτητών παρουσιάζεται ιδιαίτερα χαμηλή». Καθώς, λοιπόν, ο στόχος δεν φαίνεται να είναι η λύση του προβλήματος, αλλά η συγκάλυψή του, «επιλέγεται η μείωση των φοιτητών, διαγράφοντάς τους ως «αιώνιους», ώστε να παρουσιάζεται μεγαλύτερος ο αριθμός των αποφοίτων».
Κάπως έτσι, τα ΤΕΙ υπολειτουργούν, οι επιστήμονες βρίσκονται σε ανεργία, η κυβέρνηση διαφημίζει το «success story» της εξάλειψης των «αιώνιων», τα προβλήματα στην παιδεία διαιωνίζονται και ο δημόσιος χαρακτήρας της υπονομεύεται.
Ζωή Γεωργούλα
Η Εποχή
ΠΡΕΖΑ TV
10-3-2014
Οπως εξηγεί στην «Εποχή» ο διδάσκων στο ΤΕΙ Πειραιά και στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Δημήτρης Καλλέργης, «τα προγράμματα σπουδών των ΤΕΙ, από την εποχή της δημιουργίας τους το 1984, απαιτούν πολλούς συμβασιούχους διδάσκοντες, οι οποίοι καλύπτουν περίπου το 70% του εκπαιδευτικού έργου. Αυτοί, λοιπόν, οι συμβασιούχοι, με αυτή τη συμμετοχή στη λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, αντιμετωπίστηκαν από την κυβέρνηση και την τρόικα όπως όλοι οι συμβασιούχοι, με απόλυση. Με την έλλειψη αυτών, όμως, έχει καταρρεύσει το διδακτικό έργο στα ΤΕΙ. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της απώλειας συμβασιούχων, ας δούμε το παράδειγμα του ΤΕΙ Πειραιά: το 2010 στο ίδρυμα δίδασκαν 800 συμβασιούχοι, σήμερα δεν ξεπερνούν τους 150».
Όσον αφορά τους -έτσι κι αλλιώς λίγους- εκλεγμένους καθηγητές στα ΤΕΙ, δημιουργείται πρόσθετη επιβάρυνση διότι πλέον γίνονται ακόμα λιγότεροι, αφού παρότι υπάρχει ρεύμα συνταξιοδοτήσεων δεν προκυρήσσονται νέες θέσεις. Επιπλέον, υπάρχουν και περίπου 300 καθηγητές για όλη την Ελλάδα που, ενώ είναι εκλεγμένοι, δεν τοποθετούνται. Βέβαια, πρόκειται για «αιώνιο» πρόβλημα, το οποίο ακόμα κι αν λυνόταν επιτέλους, δεν θα βοηθούσε σημαντικά στο συνολικό τεράστιο έλλειμμα διδακτικού προσωπικού που βιώνουν τα ΤΕΙ, «διότι δεν είναι όλοι οι καθηγητές εκλεγμένοι στην κατώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα, ώστε να έχουν πολλές ώρες διδακτικού έργου» τονίζει ο Δ. Καλλέργης. «Παράλληλα, υπάρχει αύξηση του φοιτητικού πληθυσμού των ΤΕΙ, λόγω της αλλαγής πολιτικής του υπουργείου, το οποίο με δική του απόφαση καθορίζει το πλήθος των εισακτέων σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ». Βρισκόμαστε, λοιπόν, μπροστά στο γεγονός να υπάρχουν όλο και λιγότεροι καθηγητές, οι συμβασιούχοι να απολύονται σε συντριπτικό βαθμό και οι φοιτητές να αυξάνονται. Ο καθένας θα αντιλαμβανόταν τις συνέπειες για τους φοιτητές και το εκπαιδευτικό έργο. Όμως, φαίνεται ότι ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος όχι μόνο δεν θέλει να το αντιληφθεί, αλλά σχεδιάζει να ρίξει κι άλλα βάρη στις πλάτες των φοιτητών.
«Αιώνια» λίστα αναμονής
Ο υπουργός Παιδείας απειλεί ότι το καλοκαίρι θα θέσει σε λειτουργία τη διαγραφή «αιώνιων» φοιτητών, για την ακρίβεια θα αναγκάσει τα ιδρύματα να το κάνουν, αφού ο ίδιος δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα. Ας δούμε από πιο κοντά αυτήν την απειλή – εξαγγελία με τη βοήθεια του Δ. Καλλέργη: Τα μαθήματα των ΤΕΙ είναι μοιρασμένα σε δύο ισότιμα και εξίσου απαραίτητα μέρη, το θεωρητικό και το εργαστηριακό. Ο φοιτητής απαιτείται να ολοκληρώσει με επιτυχία και τα δύο μέρη για να έχει περάσει το μάθημα. Τα εργαστήρια έχουν συγκεκριμένη δυνατότητα φιλοξενίας φοιτητών, αφού υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός θέσεων και εργαστηριακών μηχανημάτων. Έστω, λοιπόν, ότι ένα μάθημα κάποιου ΤΕΙ το έχουν δηλώσει 100 φοιτητές. Με βάσει τη δυναμική των εργαστηρίων απαιτείται να μοιραστούν σε τουλάχιστον 5 τμήματα των 20 μαθητών, άρα απαιτούνται και 5 διδάσκοντες. Όταν οι διδάσκοντες είναι 2, ποια νομίζετε ότι είναι η συνέπεια; Οι υπολειπόμενοι φοιτητές δεν φοιτούν. Ναι, καλά διαβάσατε, περιμένουν να ανοίξει θέση για το μάθημα. Αυτοί οι φοιτητές χαρακτηρίζονται «αιώνιοι» και απειλούνται με διαγραφή.
Επιπλέον, από την περίοδο που ήταν ειδικός γραμματέας ανώτατης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας ο Β. Παπάζογλου, επί υπουργείας Α. Διαμαντοπούλου, αφαιρέθηκε η δυνατότητα από τους φοιτητές των ΤΕΙ να δηλώνουν το ίδιο μάθημα και στο χειμερινό και στο εαρινό εξάμηνο. Γεγονός που σημαίνει ότι για ένα εργαστήριο, το οποίο ο φοιτητής δήλωσε το χειμερινό εξάμηνο αλλά δεν βρήκε θέση, απαιτείται να περιμένει ένα ακαδημαϊκό έτος για να το ξαναδηλώσει αντί ενός εξαμήνου. Η «αιωνιότητα» επιτείνεται και από ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο: όπως επισημαίνει ο Δ. Καλλέργης, «σημαντικός αριθμός των φοιτητών στα ΤΕΙ αναγκάζονται να εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους, γεγονός που επιβραδύνει την απόκτηση πτυχίου».
Συγκάλυψη για τα μάτια της... Μπολόνια
Μη θέλοντας, λοιπόν, να αντιμετωπίσει το σημαντικότατο πρόβλημα ελλείμματος διδασκόντων στα ΤΕΙ, ο υπουργός Παιδείας καταφεύγει σε επικίνδυνα για την παιδεία και την κοινωνία τεχνάσματα. Αποφάσισε να εξαλείψει ότι του θυμίζει το πρόβλημα μειώνοντας τη βαρύτητα των εργαστηρίων για την επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων. Από φέτος, όποιο ίδρυμα θέλει, μεταβάλει την ισορροπία θεωρίας – εργαστηρίου από 50 – 50 σε 80 – 20. Δηλαδή, ένας φοιτητής μπορεί να βαθμολογηθεί με 10 στη θεωρία και 1 στο εργαστήριο και να περάσει το μάθημα με βαθμό 8. Γεγονός που σημαίνει κατάλυση της φυσιογνωμίας των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και υπονόμευση της ποιότητας του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου. Σε αυτό το σημείο, υπεισέρχεται και η αξιολόγηση. «Ένα κριτήριο αξιολόγησης τμημάτων και σχολών, σύμφωνα με τη συνθήκη της Μπολόνια, είναι η παραγωγή αποφοίτων», επισημαίνει ο Δ. Καλλέργης. «Όταν δεν έχεις διδάσκοντες για να παράξεις αποφοίτους και παράλληλα οι φοιτητές αυξάνονται, η παραγωγή φοιτητών παρουσιάζεται ιδιαίτερα χαμηλή». Καθώς, λοιπόν, ο στόχος δεν φαίνεται να είναι η λύση του προβλήματος, αλλά η συγκάλυψή του, «επιλέγεται η μείωση των φοιτητών, διαγράφοντάς τους ως «αιώνιους», ώστε να παρουσιάζεται μεγαλύτερος ο αριθμός των αποφοίτων».
Κάπως έτσι, τα ΤΕΙ υπολειτουργούν, οι επιστήμονες βρίσκονται σε ανεργία, η κυβέρνηση διαφημίζει το «success story» της εξάλειψης των «αιώνιων», τα προβλήματα στην παιδεία διαιωνίζονται και ο δημόσιος χαρακτήρας της υπονομεύεται.
Ζωή Γεωργούλα
Η Εποχή
ΠΡΕΖΑ TV
10-3-2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου