Ενας νόμος που μπορεί να αλλάξει ριζικά την εικόνα του θαλάσσιου τουρισμού ψηφίστηκε από τη Βουλή πρόσφατα. Εχει τον τίτλο «τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» και άρει τους περιορισμούς στην κίνηση και στον ελλιμενισμό των ιδιωτικών και επαγγελματικών σκαφών τρίτων χωρών. Πρόκειται για ένα νόμο ο οποίος μειώνει τη γραφειοκρατία και τα διοικητικά εμπόδια, ενώ αντιμετωπίζει και διακομματικά την ανάγκη προσέλκυσης τουριστικών εσόδων, όπως φάνηκε στη συμφωνία για το άρθρο που ορίζει τη δημιουργία μητρώου σκαφών, μέσω του οποίου θα ελέγχονται φορολογικά όλα τα σκάφη αναψυχής, επαγγελματικά και ιδιωτικά. Ομως την ίδια στιγμή, άλλες πτυχές του νόμου ίσως ανοίγουν υπερβολικά την αγορά, με συνέπεια τη δημιουργία συνθηκών φοροδιαφυγής ή ακόμα και «ξεπλύματος» χρήματος σε κάποιες περιπτώσεις.
Σύμφωνα με τον νόμο, σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας ή κατηγορίας (επαγγελματικά, ή ιδιωτικά) μπορούν πλέον να κάνουν ναύλους στην Ελλάδα χωρίς να απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου ή η δήλωση κατάπλου σε κάποιο λιμάνι της χώρας και χωρίς να έχει προβλεφθεί μηχανισμός είσπραξης του τέλους παραμονής, το οποίο ισχύει για όλα τα άλλα σκάφη. Ο φόβος που εκφράζουν παράγοντες του χώρου είναι ότι έτσι μπορεί να δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα οδηγηθούν σε κλείσιμο και απώλεια θέσεων εργασίας, άρα και απώλεια εσόδων για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο νόμος για τα τουριστικά σκάφη καταργεί επιπλέον δύο φόρους: τον ειδικό φόρο των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής και τον φόρο πολυτελείας. Αυτό που είναι πιο περίεργο, όμως, είναι ότι ο νόμος επιτρέπει τη σύναψη συμβάσεων ναύλωσης σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής κάθε είδους, χωρίς υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης! Επιτρέπει, δηλαδή, να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά ιδιώτες με προνομιακό καθεστώς έναντι των επαγγελματιών. Εικονικές ναυλώσεις γίνονταν κατά κόρον στο παρελθόν, όπως άλλωστε παραδέχτηκε και ο ίδιος ο υπουργός κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, προκειμένου να αποφύγουν οι ιδιοκτήτες να πληρώσουν ΦΠΑ ή τεκμήριο, καθώς και για να αγοράζουν προμήθειες με καθεστώς duty free. Ενας επιπλέον φόβος είναι πως μπορούν πλέον να δημιουργηθούν ιδιότυποι «επαγγελματίες», που αγοράζουν σκάφη για να τα ναυλώσουν χωρίς να είναι στ’ αλήθεια... επαγγελματίες. Τέλος, δύο ακόμη προβληματικές διατάξεις αφορούν τη θεσμοθέτηση της ναύλωσης σκαφών μέχρι 24 μέτρα χωρίς καπετάνιο, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, και την κατάργηση της ερασιτεχνικής άδειας αλιείας.
ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΙΜΙΤΑΚΗΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΠΡΕΖΑ TV
27-4-2014
Σύμφωνα με τον νόμο, σκάφη αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας ή κατηγορίας (επαγγελματικά, ή ιδιωτικά) μπορούν πλέον να κάνουν ναύλους στην Ελλάδα χωρίς να απαιτείται η λήψη άδειας απόπλου ή η δήλωση κατάπλου σε κάποιο λιμάνι της χώρας και χωρίς να έχει προβλεφθεί μηχανισμός είσπραξης του τέλους παραμονής, το οποίο ισχύει για όλα τα άλλα σκάφη. Ο φόβος που εκφράζουν παράγοντες του χώρου είναι ότι έτσι μπορεί να δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα οδηγηθούν σε κλείσιμο και απώλεια θέσεων εργασίας, άρα και απώλεια εσόδων για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο νόμος για τα τουριστικά σκάφη καταργεί επιπλέον δύο φόρους: τον ειδικό φόρο των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής και τον φόρο πολυτελείας. Αυτό που είναι πιο περίεργο, όμως, είναι ότι ο νόμος επιτρέπει τη σύναψη συμβάσεων ναύλωσης σε ιδιωτικά πλοία αναψυχής κάθε είδους, χωρίς υποχρέωση εκτέλεσης ελάχιστου αριθμού ημερών ναύλωσης! Επιτρέπει, δηλαδή, να δραστηριοποιούνται επαγγελματικά ιδιώτες με προνομιακό καθεστώς έναντι των επαγγελματιών. Εικονικές ναυλώσεις γίνονταν κατά κόρον στο παρελθόν, όπως άλλωστε παραδέχτηκε και ο ίδιος ο υπουργός κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή, προκειμένου να αποφύγουν οι ιδιοκτήτες να πληρώσουν ΦΠΑ ή τεκμήριο, καθώς και για να αγοράζουν προμήθειες με καθεστώς duty free. Ενας επιπλέον φόβος είναι πως μπορούν πλέον να δημιουργηθούν ιδιότυποι «επαγγελματίες», που αγοράζουν σκάφη για να τα ναυλώσουν χωρίς να είναι στ’ αλήθεια... επαγγελματίες. Τέλος, δύο ακόμη προβληματικές διατάξεις αφορούν τη θεσμοθέτηση της ναύλωσης σκαφών μέχρι 24 μέτρα χωρίς καπετάνιο, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, και την κατάργηση της ερασιτεχνικής άδειας αλιείας.
ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΙΜΙΤΑΚΗΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΠΡΕΖΑ TV
27-4-2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου