Τετάρτη, Αυγούστου 06, 2014

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΟΥΤ@ΝΑΚΙ ΤΩΝ ΚΑΝΑΛΑΡΧΩΝ-Ο ΒΑΣΙΚΟΣ ΜΕΤΟΧΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΑΤΕΧΕΙ ΟΣΑ ΚΑΝΑΛΙΑ ΘΕΛΕΙ!

Αδυναμία να εκτιμήσει τα οικονομικά αποτελέσματα των τροπολογιών για τα μέσα ενημέρωσης δηλώνει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους -«τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια εντός των οποίων ζητήθηκε η σύνταξη της έκθεσης δεν επέτρεψαν την ολοκληρωμένη επεξεργασία της τροπολογίας και την εκτίμηση των οικονομικών αποτελεσμάτων»- παραδεχόμενο τον «άρπα κόλλα» χαρακτήρα της τροπολογίας. Οι βαρόνοι, όμως, γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα κέρδη τους θα αυξηθούν. Όχι γιατί τους επετράπη «η μετάδοση διαφημιστικών μηνυμάτων, καθώς και μηνυμάτων τηλεπώλησης για υπηρεσίες αστρολογίας ή και μελλοντολογικών προβλέψεων μόνο μεταξύ των ωρών 21:00 και 07:00», αλλά γιατί η τροπολογία αλλάζει καθοριστικά υπέρ τους τον τρόπο λειτουργίας της διαφημιστικής αγοράς, ενώ, ταυτόχρονα, τους επιτρέπει την ιδιοκτησία σε περισσότερα του ενός μέσα ενημέρωσης.   
Με την τροπολογία «η συμμετοχή σε επιχειρήσεις ηλεκτρονικών μέσων (τηλεόραση, ραδιόφωνο) επιτρέπεται, ανεξαρτήτως ποσοστού, υπό τους περιορισμούς των παραγράφων 2 και 3» (άρθρο 5, παρ. 6).
Ποιοι οι περιορισμοί; Στην ουσία κανένας, μια και οι συγκεκριμένες παράγραφοι επιτρέπουν τη συμμετοχή σε τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό σταθμό «με ποσοστό έως εκατό τοις εκατό (100%)», ενώ και η «συμμετοχή σε άλλη επιχείρηση της αυτής μορφής επιτρέπεται εφόσον δεν υφίσταται έλεγχος αυτής»! Είναι το «κλειδί», το «παράθυρο», καθώς «έλεγχος υφίσταται όταν φυσικό ή νομικό πρόσωπο, που συμμετέχει και σε άλλο ηλεκτρονικό μέσα ενημέρωσης της αυτής μορφής, επηρεάζει με οποιονδήποτε τρόπο ουσιωδώς τη λήψη αποφάσεων της επιχείρησης σχετικά με τον τρόπο διοίκησης και την εν γένει λειτουργία της» [άρθρο 5, παρ. 3].
Τι σημαίνει, όμως, «επηρεάζει» και πώς αποδεικνύεται αυτό; Αν «έχει το δικαίωμα σε περισσότερα του ενός μέσα [...] να διορίζει ή να ανακαλεί τουλάχιστον ένα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου ή διαχειριστή» (παρ. 3, ii), ενώ αν πρόκειται για συζύγους και συγγενείς που μετέχουν σε περισσότερα του ενός μέσα, πρέπει να αποδειχθεί ότι «ασκείται αθέμιτη επιρροή», δηλαδή ότι υπάρχει «παραβίαση των κανόνων της πολυφωνίας, της αντικειμενικής και ίσης ενημέρωσης και του ανταγωνισμού». Ποιος το κρίνει αυτό; Μα το ΕΣΡ, όργανο πλήρως ελεγχόμενο από την εκάστοτε κυβέρνηση...
Επί της ουσίας, ο μοναδικός «περιορισμός» που τίθεται, και αυτός λόγω της ευρωπαϊκής νομοθεσίας κατά των καρτέλ, προέρχεται από τη «συγκέντρωση ελέγχου της αγοράς», δηλαδή από τη «διαφημιστική δαπάνη και τα έσοδα από την πώληση στην ημεδαπή προγράμματος» για τηλεοράσεις και ραδιόφωνα, ενώ για τις εφημερίδες και τα περιοδικά από «το άθροισμα της διαφημιστικής δαπάνης και των εσόδων από την πώλησή τους». Το «πρόβλημα» υφίσταται όχι ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, αλλά από το μερίδιο αγοράς του μέσου, που δεν πρέπει να ξεπερνά το 35%. Στην περίπτωση, όμως, που ο επιχειρηματίας δραστηριοποιείται σε δύο ή περισσότερα μέσα, τα ποσοστά διαφοροποιούνται. Έτσι στα δύο μέσα είναι 32%, στα τρία 28% και στα τέσσερα 25%, πάντα για μέσα ενημέρωσης της ίδιας εμβέλειας - άλλο «παραθυράκι» για κατοχή και τοπικών ή περιφερειακών καναλιών, εκτός των εθνικής εμβέλειας.
Όσον αφορά τις διαφημιστικές εταιρείες, καθιερώνεται η απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζομένων με την πλήρη κατάργηση της δυνατότητας τιμολόγησης σε διαφημιστική εταιρεία. Οι διαφημιστές θα πληρώνονται απευθείας από τον διαφημιζόμενο, ενώ απαγορεύεται η οποιαδήποτε παροχή σε τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό χρόνο, όπως και η επιστροφή (χρηματική ή μη) από τα μέσα ενημέρωσης προς τις διαφημιστικές εταιρείες. Θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν μπαράζ απολύσεων και λουκέτων στον χώρο των εταιρειών διαφήμισης, ενώ ανατρέπονται και οι συμφωνίες που έχουν ήδη υπάρξει με πελάτες.

http://www.avgi.gr/ 
ΠΡΕΖΑ TV
6-8-2014

Δεν υπάρχουν σχόλια: