«Λόγω έλλειψης διαθέσιμου εισοδήματος, αλλά κυρίως λόγω του κλίματος αβεβαιότητας από τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις, οι προσδοκίες, τουλάχιστον μέχρι σήμερα, διαψεύστηκαν» δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης.
Το βασικό συμπέρασμα είναι η περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. Οι τοπικές αγορές στη συντριπτική τους πλειονότητα θεωρούν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους, συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Οι περισσότεροι μικρομεσαίοι έμποροι κάνουν λόγο για μέση μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξης του 6-8% στις αγορές των μεγάλων αστικών κέντρων και περίπου 10% στις περιφερειακές αγορές.
Υπενθυμίζεται ότι η πτώση ρεκόρ στη χριστουγεννιάτικη ζήτηση σημειώθηκε το 2012, με το ιστορικό χαμηλό του -30%, ενώ το 2013 η μείωση στο λιανικό εμπόριο είχε υπερβεί το -10%.
Για άλλη μια χρονιά το χριστουγεννιάτικο δώρο του ιδιωτικού τομέα αφιερώθηκε σε γιορτινές αγορές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα. Το 70% της συνολικής εμπορικής κίνησης των εορταστικών αγορών γίνεται τη περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, και το υπόλοιπο 30% μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, αφού ο μισθός του Δεκεμβρίου και το δώρο των Χριστουγέννων δύσκολα φτάνουν πλέον μέχρι τη Πρωτοχρονιά.
Οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, ήταν η προπαραμονή των Χριστουγέννων, η οποία σύμφωνα με 5 στους 10 εμπόρους ήταν η καλύτερη μέρα από άποψη αγοραστικής κίνησης και τζίρου. Για 3 στους 10, η καλύτερη μέρα ήταν η παραμονή των Χριστουγέννων. Κατά γενική ομολογία τα εμπορικά καταστήματα δεν είχαν ιδιαίτερη κίνηση τη Κυριακή 14/12, ενώ σύμφωνα με 2 στους 10 δούλεψαν πολύ ικανοποιητικά τη Κυριακή 21/12 πριν τα Χριστούγεννα.
Οι εκπρόσωποι του εμπορίου τονίζουν ότι το καταναλωτικό κοινό αναζητά κυρίως τα πιο οικονομικά προϊόντα. Ακόμα και όσοι ψώνισαν στις γιορτές διέθεσαν κατά 20% μικρότερα ποσά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Χαρακτηριστικά, ενώ ο μέσος όρος της συνολικής αξίας αγορών για χριστουγεννιάτικα δώρα στην Ευρώπη των «28», ήταν 488 ευρώ, στην Ελλάδα ήταν αντίστοιχα 406 ευρώ.
Από τα πρώτα συγκριτικά στοιχεία της αγοράς, φαίνεται ότι ο κλάδος όπου διαπιστώθηκε η μεγαλύτερη μείωση της ζήτησης των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική επιλογή των ηλεκτρονικών «μικροδώρων». Θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι, αυτή η στροφή προτίμησης απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση των βιβλίων. Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών.
«Εάν τελικά τα αποτελέσματα της εμπορικής κίνησης της περιόδου των Χριστουγέννων, επιβεβαιωθούν από τη κίνηση της Πρωτοχρονιάς και συνεχιστούν κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, τότε η κατάσταση θα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική για το μέλλον των εμπορικών επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, με ιδιαίτερη έμφαση η ΕΣΕΕ ζήτησε πολλάκις και εγκαίρως, σύνεση, συναίνεση και συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, προς αποφυγή καταστάσεων αβεβαιότητας, που τελικά ταλαιπώρησαν και φέτος την ελληνική αγορά, ακόμα και τη περίοδο των Χριστουγέννων» δήλωσε ο κ. Κορκίδης.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΡΕΖΑ TV
28-12-2014
Το βασικό συμπέρασμα είναι η περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης. Οι τοπικές αγορές στη συντριπτική τους πλειονότητα θεωρούν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους, συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Οι περισσότεροι μικρομεσαίοι έμποροι κάνουν λόγο για μέση μείωση της εμπορικής κίνησης της τάξης του 6-8% στις αγορές των μεγάλων αστικών κέντρων και περίπου 10% στις περιφερειακές αγορές.
Υπενθυμίζεται ότι η πτώση ρεκόρ στη χριστουγεννιάτικη ζήτηση σημειώθηκε το 2012, με το ιστορικό χαμηλό του -30%, ενώ το 2013 η μείωση στο λιανικό εμπόριο είχε υπερβεί το -10%.
Για άλλη μια χρονιά το χριστουγεννιάτικο δώρο του ιδιωτικού τομέα αφιερώθηκε σε γιορτινές αγορές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα. Το 70% της συνολικής εμπορικής κίνησης των εορταστικών αγορών γίνεται τη περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, και το υπόλοιπο 30% μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, αφού ο μισθός του Δεκεμβρίου και το δώρο των Χριστουγέννων δύσκολα φτάνουν πλέον μέχρι τη Πρωτοχρονιά.
Οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία, ήταν η προπαραμονή των Χριστουγέννων, η οποία σύμφωνα με 5 στους 10 εμπόρους ήταν η καλύτερη μέρα από άποψη αγοραστικής κίνησης και τζίρου. Για 3 στους 10, η καλύτερη μέρα ήταν η παραμονή των Χριστουγέννων. Κατά γενική ομολογία τα εμπορικά καταστήματα δεν είχαν ιδιαίτερη κίνηση τη Κυριακή 14/12, ενώ σύμφωνα με 2 στους 10 δούλεψαν πολύ ικανοποιητικά τη Κυριακή 21/12 πριν τα Χριστούγεννα.
Οι εκπρόσωποι του εμπορίου τονίζουν ότι το καταναλωτικό κοινό αναζητά κυρίως τα πιο οικονομικά προϊόντα. Ακόμα και όσοι ψώνισαν στις γιορτές διέθεσαν κατά 20% μικρότερα ποσά σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές. Χαρακτηριστικά, ενώ ο μέσος όρος της συνολικής αξίας αγορών για χριστουγεννιάτικα δώρα στην Ευρώπη των «28», ήταν 488 ευρώ, στην Ελλάδα ήταν αντίστοιχα 406 ευρώ.
Από τα πρώτα συγκριτικά στοιχεία της αγοράς, φαίνεται ότι ο κλάδος όπου διαπιστώθηκε η μεγαλύτερη μείωση της ζήτησης των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης. Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική επιλογή των ηλεκτρονικών «μικροδώρων». Θετικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι, αυτή η στροφή προτίμησης απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση των βιβλίων. Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών.
«Εάν τελικά τα αποτελέσματα της εμπορικής κίνησης της περιόδου των Χριστουγέννων, επιβεβαιωθούν από τη κίνηση της Πρωτοχρονιάς και συνεχιστούν κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων, τότε η κατάσταση θα είναι ιδιαίτερα ανησυχητική για το μέλλον των εμπορικών επιχειρήσεων. Για το λόγο αυτό, με ιδιαίτερη έμφαση η ΕΣΕΕ ζήτησε πολλάκις και εγκαίρως, σύνεση, συναίνεση και συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων του τόπου, προς αποφυγή καταστάσεων αβεβαιότητας, που τελικά ταλαιπώρησαν και φέτος την ελληνική αγορά, ακόμα και τη περίοδο των Χριστουγέννων» δήλωσε ο κ. Κορκίδης.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΠΡΕΖΑ TV
28-12-2014
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου