Σάββατο, Ιανουαρίου 24, 2015

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΟΛΙΟΣ: ΜΟΝΟ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΣΑΜΑΡΑΣ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ Η ΝΔ ΚΑΙ ΠΑΣΟΚ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΟΙ ΠΟΥ ΙΣΧΥΡΙΖΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΤΟ ΧΡΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΒΙΩΣΙΜΟ

Απαντήσεις σε όλα τα καυτά θέματα της επικαιρότητας έδωσε ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη Β΄ Αθήνας, Γιάννης Τόλιος. Μιλώντας στο προεκλογικό ραδιοφωνικό debate του Alpha 989, ο κ. Τόλιος υπογράμμισε ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο, τονίζοντας την ανάγκη διαγραφής του μεγαλύτερου μέρους του. Για το οξύ πρόβλημα της ανεργίας και τους τρόπους αντιμετώπισης του, ο κ. Τόλιος ανέφερε ότι «ο κύριος φορέας που μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των θέσεων εργασίας θα μπορούσε να είναι ο ευρύτερος δημόσιος τομέας με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, η αυτοδιοίκηση -περιφερειακή και τοπική- καθώς επίσης η ανάπτυξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας». Τέλος, σε ερώτηση για το μεταναστευτικό, ο κ. Τόλιος σημείωσε ότι «η ασφάλεια του πολίτη έχει να κάνει πρώτα από όλα με προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων και όχι με πολιτικές αυταρχισμού».


Δημοσιογράφος: Ένα από τα κυρίαρχα θέματα της προεκλογικής περιόδου είναι το χρέος. Πιστεύετε ότι είναι διαχειρίσιμο;  Και αν όχι, υπό ποιές προϋποθέσεις μπορεί να γίνει διαχειρίσιμο, και να πάψει να αποτελεί θηλιά για την ελληνική οικονομία;
Γιάννης Τόλιος: Το γεγονός ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο το ομολογούν όλοι οι σοβαροί αναλυτές εντός της  χώρας αλλά και διεθνώς. Μόνο ο κύριος Σαμαράς και γενικά η ΝΔ και ΠΑΣΟΚ είναι εκείνοι που ισχυρίζονται ότι το χρέος είναι βιώσιμο. Αρκεί μόνο να υπολογίσουμε ότι σήμερα έχουμε ένα χρέος πολύ μεγάλο – 321 δις και ένα ΑΕΠ 180 δις €- το οποίο δεν μπορεί να εξοφληθεί. Εμείς λέμε διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους του χρέους και αποπληρωμή του υπόλοιπου με ρήτρα ανάπτυξης. Το παράδειγμα της Γερμανίας είναι χαρακτηριστικό: Το 1953 διεγράφη το μεγαλύτερο μέρος του χρέους της και το υπόλοιπο αποπληρώθηκε με ρήτρα εξαγωγών. Αυτός είναι ο στόχος μας, ο οποίος θα επιτευχθεί με αποφασιστική διαπραγμάτευση, επικαλούμενοι το διεθνές δίκαιο, την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας μετά από όλες αυτές τις μνημονιακές πολιτικές, τα βάσανα του ελληνικού λαού, και τέλος είναι και η πολιτική πτυχή του ζητήματος. Και εδώ ακριβώς θα επιμείνουμε σε μια πολιτική διαπραγμάτευση με στόχο να διαγραφεί το μεγαλύτερο μέρος του.
Δ: Οι εκλογές προκηρύχθηκαν ενώ βρισκόταν σε εκκρεμότητα η πέμπτη αξιολόγηση του Μεσοπρόθεσμου, από την οποία περίπου επτάμισι δις ευρώ εκκρεμούσαν ως  τελική δόση για να καταβληθούν στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια θα ήθελα να σας ρωτήσω, εάν θεωρείτε πως μετά τις εκλογές, ανεξαρτήτως κυβέρνησης, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση που είχε ξεκινήσει με την τρόικα, και επίσης εάν η απάντησή σας είναι αρνητική θα ήθελα να μας πείτε από πού θα βρεθούν αυτά τα επτάμισι δις ευρώ, τα οποία αν δεν γίνει η αξιολόγηση και δεν καταβληθούν ως τελευταία δόση, θα μεγαλώσουν το χρηματοδοτικό κενό της ελληνικής οικονομίας για το 2015.
Γ.Τ.: Η αντιμετώπιση του χρηματοδοτικού κενού είναι ένα θέμα το οποίο θα προκύψει μέσα από την πολιτική διαπραγμάτευση την οποία θα κάνουμε με τους Ευρωπαίους εταίρους. Και η πολιτική διαπραγμάτευση έχει ως πρώτο στόχο την αντιμετώπιση του μεγαλύτερου μέρους του χρέους σε χρηματοδοτικές ανάγκες. Στο μεσοπρόθεσμο διάστημα  μπορούν να αντιμετωπιστούν με διάφορους τρόπους. Με πρακτικές οι οποίες εφαρμόζονται ως τώρα, δηλαδή με έκδοση εντόκων γραμματίων του Δημοσίου –τα οποία δεν συνδέονται με καταθέσεις.  Αυτά  τα παίρνουν μόνο οι τράπεζες και οι θεσμικοί επενδυτές. Επίσης με την πάταξη της φοροδιαφυγής και φοροκλοπής, ιδίως του λαθρεμπορίου καυσίμων, και από την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων. Άρα δεν θεωρώ ότι θα υπάρξει πρόβλημα, δεδομένου μάλιστα ότι στα πλαίσια του ευρωζωνικού συστήματος υπάρχουν περιθώρια και μέσα από το τραπεζικό σύστημα, καθώς επίσης από τον λεγόμενο ELA, να αντιμετωπιστούν τα κενά τα οποία μπορεί να προκύψουν. Με αυτή την έννοια είμαστε κατά της συνέχισης εφαρμογής αυτού του προγράμματος συνέχισης της πολιτικής των μνημονίων και θα τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας προς τον ελληνικό λαό για κατάργησή τους.
Δ: Αυτές τις μέρες συζητείται στην ΕΚΤ το θέμα της ποσοτικής χαλάρωσης και της επαναγοράς ομολόγων. Θέλω να σας ρωτήσω  αν εκτιμάτε ότι η Ελλάδα θα συμπεριληφθεί στην απόφαση, ποιος θα φταίει αν η Ελλάδα αποκλειστεί από το πρόγραμμα επαναγοράς ομολόγων και, σε περίπτωση που αυτό συμβεί, δεν θα είναι μια μονομερής ενέργεια εκ μέρους των δανειστών;
Γ.Τ: Αυτό που συζητάει να κάνει τώρα η ΕΚΤ έπρεπε να το είχε ήδη κάνει. Ο ΣΥΡΙΖΑ από το 2011 είχε φέρει στο προσκήνιο την αναγκαιότητα του Ευρωομολόγου γιατί θα μπορούσε να ελαφρυνθεί το βάρος δανεισμού για τις χώρες που έχουν πρόβλημα. Τώρα αυτή η δυνατότητα δανεισμού ασφαλώς θα είναι μια διευκόλυνση γενικά, αλλά δεν κατανοώ ένα πράγμα: δεν θα είναι η Ελλάδα, και οι υπόλοιπες χώρες που έχουν  πρόβλημα, στις χώρες εκείνες που θα μπορούν να δανείζονται με ένα χαμηλό επιτόκιο; Ωστόσο το κρίσιμο θέμα δεν είναι να δανειζόμαστε συνεχώς, αλλά να καταφέρουμε τη διαγραφή του χρέους και την αύξηση της απασχόλησης, της παραγωγής και του εισοδήματος της ελληνικής οικονομίας.
Δ: Τα ασφαλιστικά ταμεία βρίσκονται  στο κόκκινο, καθώς  αντιμετωπίζουν ένα διπλό πρόβλημα: Αφενός τη μείωση των εισφορών από την ανεργία, και τη μαύρη εργασία, αφετέρου το οξύ δημογραφικό πρόβλημα που μαστίζει την Ελλάδα. Θα ήθελα να μας πείτε εάν μπορεί το ασφαλιστικό και οι συνταξιοδοτικές παροχές να μείνουν ως  έχουν, τι πρέπει να γίνει κατά τη γνώμη σας, και αν είναι μονόδρομος ή όχι, το θέμα της μείωσης των συντάξεων ή της αύξησης των εισφορών και των ορίων ηλικίας.
Γ.Τ: Υπάρχουν τεράστιες ευθύνες από τις ως τώρα κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ σε βάθος χρόνου, για τη διαχείριση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων.  Εμείς προτείνουμε κατάργηση του μνημονίου και επανεκκίνηση της οικονομίας  με στόχο την ανάπτυξη και την αύξηση της απασχόλησης, ενίσχυση της ζήτησης μέσα από πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αλλά και μέσα από την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης με αύξηση των μισθών που τονώνουν μεταξύ των άλλων  την αγορά, την παραγωγή και τις θέσεις εργασίας, καθώς επίσης και στήριξη των χαμηλοσυνταξιούχων για τους οποίους το πρόγραμμά μας προβλέπει επαναφορά  της 13ης σύνταξης για όσους παίρνουν κάτω από 700 ευρώ καταρχήν, και στην πορεία βελτίωση όλης της γκάμας των συντάξεων. Όσον αφορά το δημογραφικό, οι νέοι μπορούν να κάνουν οικογένεια μόνο αν έχουν απασχόληση, σταθερή εργασία και όχι εξαναγκασμό σε μετανάστευση. Όσον αφορά την αρπαγή και λεηλασία της δημόσιας περιουσίας, να είναι βέβαιος ο ελληνικός λαός πως για όσα έχουν γίνει με την καταπάτηση του συντάγματος  -με αφορμή τα μνημόνια και τις δανειακές συμβάσεις- θα ζητηθούν ευθύνες.
Δ: Ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας ζει στο όριο της φτώχειας ή και κάτω από αυτό, το κοινωνικό κράτος έχει δεχθεί πολλά χτυπήματα το τελευταίο διάστημα. Κατά συνέπεια θα ήθελα να σας ρωτήσω: ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι κοινωνικές παροχές  οι οποίες κατά προτεραιότητα και ενδεχομένως ανεξαρτήτως της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές, θα πρέπει να αποκατασταθούν πρώτες και σε οποιαδήποτε περίπτωση.
Γ.Τ: Το μνημόνιο είναι μία από τις βασικές αιτίες της ανθρωπιστικής κρίσης με ευθύνες καταρχήν της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και των άλλων δυνάμεων του μνημονιακού τόξου. Ευθύνονται για τη φτωχοποίηση του ελληνικού λαού και όσα υποκριτικά ακούγονται προεκλογικά, είναι αναξιόπιστα αφού στην πράξη εφαρμόζονται άλλες πολιτικές. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει θέσει σαν πρώτη προτεραιότητα την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης με παροχή ρεύματος, στέγασης, τροφής, φαρμάκων και άλλων μέτρων, σε εκείνους οι οποίοι δεν μπορούν να εξασφαλίσουν αυτές τις θεμελιώδεις ανάγκες. Επίσης κρίνει αναγκαία την ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων, την επαναφορά του αφορολόγητου στα 12000 ευρώ, την  αύξηση των θέσεων εργασίας, την απαγόρευση των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας, και πάνω απ’ όλα να αντιμετωπιστεί με όρους «σεισάχθειας», δηλαδή διαγραφή των κόκκινων δανείων για όσους είναι κάτω από το όριο διαβίωσης.
Δ:Ποιες είναι οι προτάσεις και τα άμεσα μέτρα προκειμένου να καταπολεμηθεί η ανεργία, και κυρίως η ανεργία των νέων;
Γ.Τ: Τα προγράμματα ανακύκλωσης της ανεργίας που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα είναι αναποτελεσματικά, γιατί μεταξύ των άλλων οι πόροι τουλάχιστον κατά 40% πάνε σε δαπάνες των προγραμμάτων διαχείρισης. Και αν εμφανίζονται κάποια νούμερα δήθεν μείωσης της ανεργίας ιδιαίτερα στους νέους , να μην ξεχνάμε τους 150.000 νέους  της μετανάστευσης. Άρα είναι παραπλανητικές αυτές οι αναφορές. Ο κύριος φορέας που μπορεί να βοηθήσει στην αύξηση των θέσεων εργασίας θα μπορούσε να είναι ο ευρύτερος δημόσιος τομέας με το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, η αυτοδιοίκηση -περιφερειακή και τοπική- καθώς επίσης η ανάπτυξη της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας πχ συνεταιριστικές και αυτοδιαχειριζόμενες επιχειρήσεις, όπως επίσης και η στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων για να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας. Τέλος, στον κοινωνικό τομέα  –παιδεία, υγεία, πρόνοια- και να σταματήσουν οι αθλιότητες που ακούσαμε πρόσφατα, να δουλεύουν οι νέοι στο εκπαιδευτικό σύστημα και να παίρνουν μπόνους για μελλοντική πρόσληψη αλλά να μην αμοίβονται. Σημασία δεν έχουν οι εκθέσεις ιδεών που ακούω αυτή τη στιγμή από εκπροσώπους κομμάτων, αλλά η πράξη. Και η πράξη έχει διαψεύσει τις μέχρι τώρα διαβεβαιώσεις και υποσχέσεις για αντιμετώπιση της ανεργίας.
Δ: Την επομένη των εκλογών, σε περίπτωση που δεν δημιουργηθεί μια αυτοδύναμη κυβέρνηση με ποιους θα συνεργαστείτε για να σχηματίσετε κυβέρνηση, αν είστε πρώτο κόμμα;
Γ.Τ: Η πολιτική των συνεργασιών μας είναι σταθερή όχι μόνο στην περίπτωση αυτοδυναμίας αλλά και στην περίπτωση που δεν θα υπάρξει η αυτοδυναμία. Λέμε ναι σε συνεργασία με δυνάμεις οι οποίες είναι στον αντιμνημονιακό χώρο και όχι σε δυνάμεις του μνημονιακού τόξου. Δεν λέμε συνεργασία για τη συνεργασία, αλλά προωθητική συμφωνία που δεν θα αναιρεί τα βασικά στοιχεία του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ. Σε κάθε περίπτωση μετά τα αποτελέσματα των εκλογών, οι ενέργειες και οι κινήσεις του ΣΥΡΙΖΑ θα είναι πάντα με βάση τα συμφέροντα του ελληνικού λαού και της χώρας.
Δ: Είδαμε άλλη μία προεκλογική περίοδο να κυριαρχείται από την πόλωση, τους διαξιφισμούς και την οξύτητα και είδαμε την ίδια στιγμή να μην γίνεται ουσιαστική συζήτηση όχι μόνο για τα μεγάλα διακυβεύματα της χώρας, αλλά ούτε για τα προγράμματα των κομμάτων. Γιατί οι ελληνικές πολιτικές δυνάμεις δεν μπορούν να συζητήσουν προγραμματικά, να αντιπαρατεθούν στη βάση των οικονομικών και κοινωνικών προγραμμάτων τους, και βλέπουμε περισσότερο κραυγές, εικόνες, τρομοκρατίες, ύβρεις κτλ;
Γ.Τ: Η ΝΔ καλλιεργεί και προωθεί με κάθε τρόπο μια τεχνητή πόλωση, ακριβώς επειδή δεν έχει πρόγραμμα. Το πρόγραμμα της ΝΔ είναι το mail Χαρδούβελη που στην ουσία είναι το τρίτο μνημόνιο και για αυτό ακριβώς το κρύβει. Δεν έχει τίποτα να πει στον ελληνικό λαό πέρα από μια απόπειρα εκφοβισμού, εκβιασμού, παραχάραξης, και «φυσικά για τα πάντα φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ». Θεωρώ ότι μόνο ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα με άμεση και μακροπρόθεσμη διάσταση. Η άμεση διάσταση είναι της πρώτης περιόδου, αυτό που λέμε των πρώτων 100 ημερών, είναι το πρόγραμμα που εξαγγείλαμε στη Θεσαλλονίκη, μελετημένο, ποσοτικοποιημένο, συγκεκριμένο. Αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, επανεκκίνηση της οικονομίας, επαναφορά θεμελιωδών εργασιακών δικαιωμάτων, θεσμική ανασυγκρότηση του κράτους , και στη συνέχεια έχουμε πρόγραμμα με ορίζοντα τετραετίας, οχταετίας και εικοσαετίας. Είμαστε ανοιχτοί σε οποιονδήποτε θέλει να συζητήσουμε ήρεμα και ομαλά, αλλά δεν θα αφήσουμε να περάσει η τρομοκρατία και για αυτό αντιστεκόμαστε ακόμη κι αν χρειαστεί υψώνουμε τους τόνους της φωνής. Επί της ουσίας όμως έχουμε ολοκληρωμένο πρόγραμμα που ξεπερνάει τις 300 σελίδες.
Δ: Είδαμε τον κύριο Σαμαρά στις τελευταίες συζητήσεις,  να αναδεικνύει  πολύ το θέμα της ασφάλειας  με αιχμή το μεταναστευτικό. Ποια είναι η δική σας πρόταση για μια ασφαλή Ελλάδα σε ένα διεθνοποιημένο πλαίσιο;
Γ.Τ: Η ασφάλεια του πολίτη έχει να κάνει πρώτα από όλα με προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων και όχι με πολιτικές αυταρχισμού, καταστολής και μνημονιακών επιλογών που μοιραία δημιουργούν εντάσεις και ένας κόσμος βρίσκεται σε απελπισία. Όσον αφορά το μεταναστευτικό, δεν υιοθετούμε τον όρο «λαθρομετανάστες». Δεν υπάρχουν λαθραίοι άνθρωποι, όμως οι παράνομοι μετανάστες υπάρχουν. Πρώτα από όλα για τους καθαρά πολιτικούς μετανάστες, για αυτούς που ζητούν πολιτικό άσυλο πρέπει να παρέχουμε προστασία, να δείξουμε τη στοιχειώδη ευαισθησία αλλά και το σεβασμό των διεθνών συμβάσεων. Είναι στην κουλτούρα μας ο ξένιος Δίας, αλλά όσον αφορά τους παράνομους μετανάστες  θα πρέπει να γίνει καταγραφή, να τους προσφερθεί προσωρινά κατάλυμα, τροφή και περίθαλψη, και τότε να διασαφηνιστεί η επιθυμία τους για το αν θέλουν να πάνε σε άλλη χώρα ή αν θέλουν να επιστρέψουν στη χώρα τους, εφόσον η χώρα μας δεν διαθέτει τις απαραίτητες θέσεις εργασίας και εφόσον δεν έχουν πάρει τη νόμιμη κάρτα παραμονής. Άρα αμφισβητούμε το «Δουβλίνο 1 και 2» και επιμένουμε στην ανατροπή αυτής της πολιτικής σε διαπραγμάτευση και με τους κοινοτικούς εταίρους.
Δ: Γιατί ο κόσμος να ψηφίσει Γιάννη Τόλιο;
Γ.Τ: Είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση. Πραγματικά δυσκολεύομαι να περιαυτολογήσω. Γι’αυτό προτιμώ να σας διαβάσω κάποια βιογραφικά στοιχεία που υπάρχουν σε μια προεκλογική καρτούλα. Είμαι απόφοιτος πανεπιστημίου Πειραιά με μεταπτυχιακές σπουδές στα πανεπιστήμια Λονδίνου και Μόσχας,και  διδακτορικό στο Πάντειο πανεπιστήμιο. Εργάστηκα στην ΑΤΕ, την Ελληνική Βουλή και αλλού. Ως μέλος της νεολαίας Λαμπράκη από μαθητής συμμετείχα στο αντιδικτατορικό κίνημα, έχω συλληφθεί , βασανιστεί και φυλακιστεί. Μετά τη μεταπολίτευση υπήρξα στέλεχος του ΚΚΕ, του Συνασπισμού, του ΣΥΡΙΖΑ, σήμερα  μέλος της Κεντρικής Επιτροπής. Επίσης είμαι συντονιστής του χώρου ΜΑΧΩΜΕ (Μαρξιστικός Χώρος Μελέτης και Έρευνας) και συγγραφέας άρθρων και βιβλίων σε επίκαιρα οικονομικά και κοινωνικά θέματα.  


ΠΡΕΖΑ TV
24-1-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: