Κυριακή, Μαρτίου 15, 2015

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ: ΑΝΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ ΖΗΜΙΕΣ ΓΙΑ ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΟΦΕΛΗ

Ακόμη και την ημέρα που ψηφιζόταν στη Βουλή ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2015, την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου, το μόνο σίγουρο ήταν πώς είχε δρομολογηθεί η ριζική αναθεώρησή του. Οι απαιτήσεις της Τρόικας, όπως διατυπώνονταν είτε μέσω των αλλεπάλληλων mail που ανταλλάσσονταν με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης είτε στις κατ’ ιδίαν επαφές τους στην πάλαι ποτέ Πόλη του Φωτός, κι ειδικότερα η επιμονή των πιστωτών για ύπαρξη δημοσιονομικού κενού ύψους 2,5 δισ. ευρώ, καθιστούσαν βέβαιο πως τα έσοδα θα αυξηθούν και οι δαπάνες θα μειωθούν. Για μια ακόμη χρονιά. Έτσι, οι προβλέψεις που περιλαμβάνονται στον ψηφισμένο πλέον προϋπολογισμό για φορολογικά έσοδα ύψους 47,03 δις. ευρώ (από 45,62 δις. το 2014 και 44,61 δις. το 2013) και δημόσιες δαπάνες ύψους 41,89 δις. ευρώ (από 42,41 δις. το 2014 και 44,23 το 2015) θα αναθεωρηθούν επί τα χείρω, με στόχο να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό, πολύ σύντομα μάλιστα.
Συγκεκριμένα, όταν στο τέλος Φεβρουαρίου θα λήξει η δίμηνης διάρκειας τεχνική παράταση του Μνημονίου, που επισήμως έληγε στις 31 Δεκεμβρίου, όπως αποφασίσθηκε στο συμβούλιο υπουργών Οικονομικών της 8ης Δεκεμβρίου όπου δόθηκε και το πράσινο φως για την επίσπευση των εκλογών για ανάδειξη προέδρου της Δημοκρατίας. Τότε, το νέο καθεστώς επιτήρησης και υποτέλειας που θα εγκαινιαστεί θα έχει ως απαραίτητο συνοδευτικό ένα νέο πρόγραμμα λιτότητας.

Λεωνίδας Βατικιώτης

Μένοντας στα όσα ήδη έχουν ψηφισθεί και περιλαμβάνονται στον κρατικό προϋπολογισμό, ένα από τα κονδύλια που εμφανίζει την μεγαλύτερη άνοδο είναι τα αναμενόμενα έσοδα από το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας. Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να αυξηθούν κατά 21,7% το 2015 (577 εκ. ευρώ από 474 εκ. ευρώ το 2014), όταν έναν χρόνο πριν είχαν αυξηθεί κατακόρυφα κατά 451,2% (από 86 εκ. ευρώ το 2013 σε 474 εκ. ευρώ το 2015)!!! Τα συνολικά έσοδα ωστόσο από τις αποκρατικοποιήσεις, καθώς κατευθύνονται στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους κι όχι την στήριξη των δημοσίων εσόδων, όπως περιγράφονται στον προϋπολογισμό του 2015, σε ξεχωριστό λογαριασμό, είναι πολύ μεγαλύτερα. Συγκεκριμένα προβλέπεται η επίτευξη εσόδων ύψους 2,47 δις. ευρώ, όταν από την ίδρυση του αμαρτωλού Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), την 1η Ιουλίου 2011, υλοποιήθηκαν έργα συνολικής αξίας 5,37 δις. ευρώ. Απ’ αυτό το ποσό έχουν μέχρι στιγμής καταβληθεί 2,96 δις.

Η καταβολή των υπολοίπων επαφίεται στην καλή θέληση των «επενδυτών», όπως φάνηκε από το πρόσφατο παράδειγμα της Cosco. Ειδικότερα, η ανεξήγητη προθυμία του ελληνικού δημοσίου, μέσω του υπουργού Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτσιώτη και του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΛΠ Γ. Ανωμερίτη, να παραιτηθούν απ’ όσα με σαφήνεια προέβλεπε η αρχική σύμβαση με τους Κινέζους σχετικά με το εγγυημένο τίμημα και να προβούν σε φιλικό διακανονισμό με την Cosco, δημιουργεί ένα πολύ αρνητικό προηγούμενο για πολλές ακόμη συμβάσεις παραχώρησης που έχει υπογράψει το ελληνικό δημόσιο. Ο κίνδυνος, εν προκειμένω, αναφέρεται στην αναίρεση των μελλοντικών υποχρεώσεων τω επενδυτών, που θα εξανεμίσει όσα έσοδα αναμένονται για το μέλλον.

Μιλώντας συγκεκριμένα, γιατί επί παραδείγματι, να μην ακολουθήσουν τα ήθη των Κινέζων και οι Γερμανοί που πλειοδότησαν στην ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων; Με βάση την σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 40 χρόνων, το εφ’ άπαξ τίμημα που προβλέπεται ανέρχεται σε 1,23 δις. ευρώ κι από κει και πέρα με βάση προβλέψεις για συμμετοχή στα κέρδη ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ έφτασε να ανεβάσει τα έσοδα του δημοσίου στα 7,7 δις. ευρώ. Πρόκειται για ευσεβείς πόθους! Στον αντίποδα της δημιουργικής λογιστικής που αβασάνιστα αναπαράγει η κυβέρνηση υπάρχει μια άλλη πολύ πιο «μαύρη» λογιστική, που γκρεμίζει το μύθο των ωφελειών που υποτίθεται ότι δρέπει η Ελλάδα από τις ιδιωτικοποιήσεις. Όπως είναι για παράδειγμα ο υπερδιπλασιασμός των τελών που θα καταβάλλει κάθε χρήστης του αεροδρομίου από τα 14,5 ευρώ σήμερα στα 32 ευρώ. Η άνοδος της τιμής του εισιτηρίου που θα ακολουθήσει θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών που χρησιμοποιούν το αεροπλάνο για τις μετακινήσεις τους∙ θα μετατραπεί ξανά σε είδος πολυτελείας. Αρνητικές θα είναι οι επιπτώσεις και στις οικονομικές δραστηριότητες που συνδέονται με τις αεροπορικές μετακινήσεις, όπως για παράδειγμα ο τουρισμός. Έτσι, όλο και λιγότερες πτήσεις θα γίνονται από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Προοπτική που μπορεί να αποβεί δραματική για χιλιάδες εργαζόμενους και επαγγελματίες που εξυπηρετούνται από τον τουρισμό στους συγκεκριμένους προορισμούς (Κρήτη, Ζάκυνθο, Κέρκυρα, Κω, Μυτιλήνη, Ρόδο, Σάμος, Σαντορίνη και Σκιάθο) ενδέχεται όμως να αποβεί θείο δώρο για την γερμανική κοινοπραξία. Κι αυτό λόγω της συμμετοχής στην κοινοπραξία της αεροπορικής γερμανικής εταιρείας Λουφτχάνσα που θα δώσει στους γερμανούς τουρ οπερέιτορ ένα τεράστιο πλεονέκτημα: την καθετοποίηση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, σε βάρος των ανταγωνιστών τους!

Η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων δεν είναι και το μοναδικό παράδειγμα που υπογραμμίζει τον επιζήμιο χαρακτήρα των ιδιωτικοποιήσεων. Το ίδιο συμπέρασμα προκύπτει κι από άλλες πρόσφατες περιπτώσεις: Για παράδειγμα από τη συζήτηση που είναι σε εξέλιξη για μια νέα αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Αυτή η αύξηση, προς πλήρη διάψευση όσων ταυτίζουν τις ιδιωτικοποιήσεις με την μείωση των τιμών, θα προκύψει από την ιδιωτικοποίηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Να αναφερθεί μάλιστα ότι η εκτόξευση των τιμολογίων της ΔΕΗ ενώ έχει γονατίσει τα νοικοκυριά, μετατρέποντας και το ηλεκτρικό ρεύμα σε είδος πολυτελείας, στην εταιρεία έχει αποφέρει μόνο κέρδη. Χαρακτηριστικά, το πρώτο εννιάμηνο του 2013, κι ενώ ο κύκλος εργασιών της μειώθηκε, τα κέρδη αυξήθηκαν 17 φορές! Από 6,7 εκ. ευρώ το 2013 ανήλθαν σε 121,8 το 2014! Ένα ακόμη παράδειγμα, του επιζήμιου χαρακτήρα των ιδιωτικοποιήσεων, είναι η προαναγγελία από την ισραηλινή εταιρεία ύδρευσης Μεκορότ (κρατική κι αυτή) που επιχείρησε να εξαγοράσει την ΕΥΑΘ (σε συνεργασία με τις ελληνικές εταιρείες ΓΕΚ Τέρνα και Όμιλος Αποστολόπουλου) ότι θα προσφύγει κατά του ελληνικού δημοσίου για να διεκδικήσει τα έξοδα στα οποία υπεβλήθη, μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας να ακυρώσει το ξεπούλημα, κατόπιν των μαχητικών αντιδράσεων των κατοίκων της Θεσσαλονίκης.

Οι Θεσσαλονικείς δεν ήταν οι μόνοι που ανέλαβαν να υπερασπιστούν το δημόσιο πλούτο, αποτρέποντας το ξεπούλημα. Στις καλύτερες στιγμές του κινήματος κατά των ιδιωτικοποιήσεων συμπεριλαμβάνεται κι η δυναμική διαδήλωση που έγινε στην Κέρκυρα, την ημέρα που το κερδοσκοπικό κεφάλαιο NCH Capital το οποίο αγόρασε την περιοχή Ερημίτη στην Κασσιόπη παρουσίαζε σε συνεργασία με το αρχιτεκτονικό γραφείο Τομπάζη, το σχέδιο τσιμεντοποίησης της περιοχής, που έχει χαρακτηριστεί σπάνιας φυσικής ομορφιάς.

Αξιοθαύμαστο δείγμα, αν και ανεπαρκές των δυνατοτήτων που υπάρχουν για να υποστεί τουλάχιστον ρήγματα αν όχι να ανατραπεί το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που φέρνει νέα φτώχεια, μεγαλύτερη εκμετάλλευση, υποτέλεια και υποβάθμιση της ζωής μας. 

http://info-war.gr/

ΠΡΕΖΑ TV
14-3-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: