Στο επεισόδιο της “Εθνικής Ελλάδας” που μεταδόθηκε στην Κύπρο την Παρασκευή 6/3 υπήρχε μία σκηνή όπου ο χαρακτήρας του Γιώργου Καπουτζίδη επιστρέφοντας στο σπίτι, βλέπει σοκαρισμένος στην πόρτα του διαμερίσματός του ζωγραφισμένο ένα τεράστιο πέος και γραμμένη τη λέξη “ΠΟΥΣΤΑΡΑ” με κεφαλαία. Ο χαρακτήρας είναι ανοιχτά gay και αυτό που είδαμε ήταν μία textbook περίπτωση ομοφοβικού bullying που δυστυχώς συμβαίνει παντού γύρω μας. Ή πιο σωστά ΔΕΝ είδαμε αφού η σκηνή, αν και παίχτηκε κανονικά στην Ελλάδα, απουσίαζε από την κυπριακή μετάδοση! Εμείς είδαμε μόνο τον Καπουτζίδη να γουρλώνει και να μένει... γουρλωμένος χωρίς να βλέπουμε τι ήταν αυτό που τον σόκαρε. Καλώς ήλθατε στην κυπριακή τηλεόραση του 2015 μ.Χ!
Το κραυγαλέο -αλλά σε καμία περίπτωση πρωτοφανές για τα κυπριακά δεδομένα- αυτό κρούσμα “προληπτικής” λογοκρισίας έφτασε στα αφτιά του δημιουργού της σειράς Γιώργου Καπουτζίδη ο οποίος, να το θέσω κομψά, ακούει “Mega Κύπρου” και στο μυαλό του σχηματίζεται η εικόνα μασκοφόρων να αποκεφαλίζουν παραταγμένους αιχμαλώτους με πορτοκαλί φόρμες. Το θέμα πήρε γρήγορα διαστάσεις προκαλώντας ένα μικρό χαμό στα social media αλλά και την αντίδραση οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η επίσημη ή σχεδόν επίσημη, εκδοχή; Το Mega Κύπρου αφαίρεσε το επίμαχο σημείο υπό τον φόβο της επιβολής ενός προστίμου στο μέγεθος χρηματοδότησης τράπεζας από τον ELA, courtesy της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης ο ρόλος της οποίας ως γνωστόν είναι να κρύβεται τη νύχτα στις ντουλάπες ή κάτω από το κρεβάτι των καναλιών με σκοπό να τα τρομάξει μέχρι να κατουρήσουν τα βρακιά τους.
Στην Κύπρο έχουμε μάθει να δείχνουμε υπερβάλλοντα ζήλο για όλα τα λάθος πράγματα. Ως “γνήσιοι πατριώτες”, “σωστοί οικογενειάρχες” και “ενάρετοι χριστιανοί” (εννοείται σε εισαγωγικά, γίνομαι πιο σαρκαστικός κι από τον Jeremy Clarkson) δεν θεωρούμε μεμπτό το να κηρύττεται μέσω των τηλεοπτικών δεκτών το μίσος, ο ρατσισμός, η ομοφοβία και η μισαλλοδοξία από πολιτικούς, δημοσιογράφους, παπάδες ή άλλους ψεκασμένους. Δεν μας θορυβεί το ότι τα παιδιά μας παρακολουθούν στη λεγόμενη “οικογενειακή ζώνη” σαχλές κωμωδίες που κατακρεουργούν την ελληνική γλώσσα ή κακοφτιαγμένες σαπουνόπερες που αναλώνονται στα γνωστά ερωτικά τρίγωνα, κέρατα και εγκλήματα. Όχι βέβαια. Αυτά θεωρούνται “ψυχαγωγία” μη σας πω και “επιμορφωτικά”, ειδικά εάν δείχνει κανέναν βαρβάτο “άντρακλα’ να πλακώνει στις γρήγορες κάποιο αυθάδικο θηλυκό. Αν όμως δούμε εμείς ή το βλαστάρι μας δύο αγόρια ή δύο κορίτσια να φιλιούνται, κανένα βυζί ή κώλο ή έναν gay να δέχεται bullying με πρόστυχα γκράφιτι στην πόρτα του, θίγονται τα “χρηστά μας ήθη” (sic) και τηλεφωνούμε αμέσως στην Αρχή για να καταγγείλουμε τις “βρωμιές” και τις “ανωμαλίες”. Αν το Mega Κύπρου μετέδιδε τη σκηνή αυτούσια είμαι σίγουρος ότι τα τηλεφωνικά κέντρα, τόσο του καναλιού όσο και της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης, θα γνώριζαν δόξες Μενεγάκη όταν μοιράζει δωρεάν αντιγηραντικές, επειδή το βλαστάρι τους είδε ένα υπερμεγέθες πέος και μία χυδαία βρισιά και θα έκανε ερωτήσεις που η πλειοψηφία αυτών δεν θα ήθελε να απαντήσει.
Γιατί πώς να εξηγήσεις στο παιδί σου ότι αυτό που βλέπει είναι μια χυδαία, προσβλητική και ρατσιστική συμπεριφορά απέναντι σε έναν ομοφυλόφιλο, ότι ο δημιουργός της σειράς με αυτόν τον ωμό τρόπο προσπαθεί να αφυπνίσει το κοινό για το πρόβλημα κι ότι όλοι πρέπει να καταδικάζουμε παρόμοιες συμπεριφορές, όταν κατά πάσα πιθανότατα κι εσύ ο ίδιος βλέποντας την επίμαχη σκηνή σκέφτηκες “καλά της έκαναν της πουστάρας”;
Δεν λέει κανείς ότι δεν πρέπει να υπάρχει έλεγχος και αυτορύθμιση στην τηλεόραση, όμως το αναχρονιστικό σύστημα της Αρχής που εφαρμόζει το γράμμα απαρχαιωμένων νόμων αντί για το πνεύμα, επιτρέπει το άδικο τσουβάλιασμα διαφορετικών εκδοχών των απαγορευμένων θεματικών όπως το γυμνό και η βία. Άλλο πράγμα μία τολμηρή ερωτική σκηνή στα “Κλεμμένα Όνειρα” (για την οποία έφαγε πρόστιμο το κανάλι) κι άλλο ένα χυδαίο γκράφιτι που προσβάλλει ένα συνάνθρωπό μας και το καταδείχνεις ακριβώς για να ψέξεις μια τέτοιου είδους απαράδεκτη συμπεριφορά. Η πρώτη αποσκοπεί στην αύξηση της ψυχαγωγικής αλλά και εμπορικής αξίας του προγράμματος και όλοι συμφωνούμε ότι δεν έχει θέση στο πρόγραμμα πριν τις 9 το βράδυ, η δεύτερη όμως παρά την ωμότητα, περνά μηνύματα, αφυπνίζει, προβληματίζει, προκαλεί συζήτηση και κατ’ επέκταση συμβάλλει στο γενικότερο όφελος. Όταν και οι δύο σκηνές τιμωρούνται με ένα υψηλό πρόστιμο, ποιο είναι στ’ αλήθεια το μήνυμα που στέλνεις; Μήπως το ότι έχεις καταπιεί μπαστούνι, φοράς τις παρωπίδες σου, κρύβεσαι πίσω από ξεπερασμένους νόμους και δεν μπορείς να ξεχωρίσεις το καθαρά εκμεταλλευτικό σεξ από ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα;
Η “Εθνική Ελλάδος” δεν είναι μια τυπική “κωμική” σειρά και στα σίγουρα απέχει πολύ από αυτά που μας συνήθισε ο σεναριογράφος των “Σαββατογεννημένων” και του “Παρά Πέντε”, ο οποίος -προς τιμήν του- έκανε mainstream όλες εκείνες τις πληγές της ελληνικής κοινωνίας που μέχρι τώρα αποτελούσαν υλικό μόνο για τη “10η Εντολή” του Κοκκινόπουλου. Η σειρά περιέχει κι άλλες σκληρές σκηνές, όπως τον βάναυσο σύζυγο που πλακώνει στο ξύλο τη γυναίκα του ή τον άτυχο μετανάστη που δέχεται επίθεση από ομάδα χρυσαυγιτών. Όμως αντί να τα περνά στα ψιλά, η σειρά προτιμά να τα δείχνει. Να ζουμάρει στο μελανιασμένο και ματωμένο πρόσωπο του μετανάστη και να λέει κατάμουτρα στον μέσο νοικοκυραίο “εσύ ευθύνεσαι γι’ αυτό” με την απάθεια, την ανοχή και -ενίοτε- με την ψήφο σου.
Και η ειρωνεία είναι πως αυτές οι σκηνές δεν ενόχλησαν την Αγία Κυπριακή Οικογένεια όσο ένα ζωγραφισμένο πέος. Εκεί καταντήσαμε...
Η ομοφοβική μικρή οθόνη
Οι gay ανέκαθεν αποτελούσαν κόκκινο πανί για τα κανάλια, την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης και μερίδα του τηλεοπτικού κοινού (όχι απαραίτητα τη μεγαλύτερη αλλά σίγουρα την πιο θορυβώδη). Τι να πρωτοθυμηθούμε; Το άκυρο που είχαν φάει οι “Απαράδεκτοι” λόγω του χαρακτήρα του Γιάννη; Την εξαφάνιση του gay ζευγαριού από τους “7 Ουρανούς” επειδή ο δημιουργός Δημήτρης Τοκκαρής βαρέθηκε να σβήνει βρισιές από τον τοίχο του στο Facebook; Το προληπτικό κόψιμο ενός λεσβιακού φιλιού από τον “Όρκο Σιωπής” υπό τον φόβο αντιδράσεων και προστίμων; Την επίθεση που δέχθηκε η Γωγώ Αλεξανδρινού από τις κυράτσες επειδή φιλοξένησε στην “Ανοιχτή Γραμμή” τον Κύπριο που παντρεύτηκε τον σύντροφό του ή την αυστηρή σύσταση που δέχθηκε η ίδια η εκπομπή από την Αρχή επειδή προέβαλλε σε “οικογενειακή ζώνη” άντρες που χόρευαν φορώντας τακούνια; Ή την άρνηση του -τότε- γενικού του ΡΙΚ Θέμη Θεμιστοκλέους να μεταδώσει φιλμάκια της ΕΕ κατά του ρατσισμού επειδή έδειχναν gay ζευγάρια να πιάνονται χεράκι (δεν σας διέφυγε η διάχυτη ειρωνεία έτσι;). Η μόνη gay εικόνα που φαίνεται να είναι κοινώς αποδεκτή είναι το απαρχαιωμένο στερεότυπο της “κραγμένης” με φτερά και πούπουλα που χοροπηδά χαρωπά, λέει διαρκώς “άντε καλέ” και κουνάει το χεράκι (όπως ο Ηράκλης Γεωργαλλής στην “Πρώτη Σταγόνα”). Οποιαδήποτε απεικόνιση των gay ως κανονικοί άνθρωποι χωρίς κέρατα, διχαλωτή γλώσσα και ουρά, προκαλεί για κάποιο λόγο νευρικότητα.
Του Μαρίνου Νομικού
http://like.philenews.com/el-gr/marinos-nomikos/1605/40183/i-ethniki-ntropi-tis-kyprou
ΠΡΕΖΑ TV
17-3-2015
Το κραυγαλέο -αλλά σε καμία περίπτωση πρωτοφανές για τα κυπριακά δεδομένα- αυτό κρούσμα “προληπτικής” λογοκρισίας έφτασε στα αφτιά του δημιουργού της σειράς Γιώργου Καπουτζίδη ο οποίος, να το θέσω κομψά, ακούει “Mega Κύπρου” και στο μυαλό του σχηματίζεται η εικόνα μασκοφόρων να αποκεφαλίζουν παραταγμένους αιχμαλώτους με πορτοκαλί φόρμες. Το θέμα πήρε γρήγορα διαστάσεις προκαλώντας ένα μικρό χαμό στα social media αλλά και την αντίδραση οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η επίσημη ή σχεδόν επίσημη, εκδοχή; Το Mega Κύπρου αφαίρεσε το επίμαχο σημείο υπό τον φόβο της επιβολής ενός προστίμου στο μέγεθος χρηματοδότησης τράπεζας από τον ELA, courtesy της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης ο ρόλος της οποίας ως γνωστόν είναι να κρύβεται τη νύχτα στις ντουλάπες ή κάτω από το κρεβάτι των καναλιών με σκοπό να τα τρομάξει μέχρι να κατουρήσουν τα βρακιά τους.
Στην Κύπρο έχουμε μάθει να δείχνουμε υπερβάλλοντα ζήλο για όλα τα λάθος πράγματα. Ως “γνήσιοι πατριώτες”, “σωστοί οικογενειάρχες” και “ενάρετοι χριστιανοί” (εννοείται σε εισαγωγικά, γίνομαι πιο σαρκαστικός κι από τον Jeremy Clarkson) δεν θεωρούμε μεμπτό το να κηρύττεται μέσω των τηλεοπτικών δεκτών το μίσος, ο ρατσισμός, η ομοφοβία και η μισαλλοδοξία από πολιτικούς, δημοσιογράφους, παπάδες ή άλλους ψεκασμένους. Δεν μας θορυβεί το ότι τα παιδιά μας παρακολουθούν στη λεγόμενη “οικογενειακή ζώνη” σαχλές κωμωδίες που κατακρεουργούν την ελληνική γλώσσα ή κακοφτιαγμένες σαπουνόπερες που αναλώνονται στα γνωστά ερωτικά τρίγωνα, κέρατα και εγκλήματα. Όχι βέβαια. Αυτά θεωρούνται “ψυχαγωγία” μη σας πω και “επιμορφωτικά”, ειδικά εάν δείχνει κανέναν βαρβάτο “άντρακλα’ να πλακώνει στις γρήγορες κάποιο αυθάδικο θηλυκό. Αν όμως δούμε εμείς ή το βλαστάρι μας δύο αγόρια ή δύο κορίτσια να φιλιούνται, κανένα βυζί ή κώλο ή έναν gay να δέχεται bullying με πρόστυχα γκράφιτι στην πόρτα του, θίγονται τα “χρηστά μας ήθη” (sic) και τηλεφωνούμε αμέσως στην Αρχή για να καταγγείλουμε τις “βρωμιές” και τις “ανωμαλίες”. Αν το Mega Κύπρου μετέδιδε τη σκηνή αυτούσια είμαι σίγουρος ότι τα τηλεφωνικά κέντρα, τόσο του καναλιού όσο και της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης, θα γνώριζαν δόξες Μενεγάκη όταν μοιράζει δωρεάν αντιγηραντικές, επειδή το βλαστάρι τους είδε ένα υπερμεγέθες πέος και μία χυδαία βρισιά και θα έκανε ερωτήσεις που η πλειοψηφία αυτών δεν θα ήθελε να απαντήσει.
Γιατί πώς να εξηγήσεις στο παιδί σου ότι αυτό που βλέπει είναι μια χυδαία, προσβλητική και ρατσιστική συμπεριφορά απέναντι σε έναν ομοφυλόφιλο, ότι ο δημιουργός της σειράς με αυτόν τον ωμό τρόπο προσπαθεί να αφυπνίσει το κοινό για το πρόβλημα κι ότι όλοι πρέπει να καταδικάζουμε παρόμοιες συμπεριφορές, όταν κατά πάσα πιθανότατα κι εσύ ο ίδιος βλέποντας την επίμαχη σκηνή σκέφτηκες “καλά της έκαναν της πουστάρας”;
Δεν λέει κανείς ότι δεν πρέπει να υπάρχει έλεγχος και αυτορύθμιση στην τηλεόραση, όμως το αναχρονιστικό σύστημα της Αρχής που εφαρμόζει το γράμμα απαρχαιωμένων νόμων αντί για το πνεύμα, επιτρέπει το άδικο τσουβάλιασμα διαφορετικών εκδοχών των απαγορευμένων θεματικών όπως το γυμνό και η βία. Άλλο πράγμα μία τολμηρή ερωτική σκηνή στα “Κλεμμένα Όνειρα” (για την οποία έφαγε πρόστιμο το κανάλι) κι άλλο ένα χυδαίο γκράφιτι που προσβάλλει ένα συνάνθρωπό μας και το καταδείχνεις ακριβώς για να ψέξεις μια τέτοιου είδους απαράδεκτη συμπεριφορά. Η πρώτη αποσκοπεί στην αύξηση της ψυχαγωγικής αλλά και εμπορικής αξίας του προγράμματος και όλοι συμφωνούμε ότι δεν έχει θέση στο πρόγραμμα πριν τις 9 το βράδυ, η δεύτερη όμως παρά την ωμότητα, περνά μηνύματα, αφυπνίζει, προβληματίζει, προκαλεί συζήτηση και κατ’ επέκταση συμβάλλει στο γενικότερο όφελος. Όταν και οι δύο σκηνές τιμωρούνται με ένα υψηλό πρόστιμο, ποιο είναι στ’ αλήθεια το μήνυμα που στέλνεις; Μήπως το ότι έχεις καταπιεί μπαστούνι, φοράς τις παρωπίδες σου, κρύβεσαι πίσω από ξεπερασμένους νόμους και δεν μπορείς να ξεχωρίσεις το καθαρά εκμεταλλευτικό σεξ από ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα;
Η “Εθνική Ελλάδος” δεν είναι μια τυπική “κωμική” σειρά και στα σίγουρα απέχει πολύ από αυτά που μας συνήθισε ο σεναριογράφος των “Σαββατογεννημένων” και του “Παρά Πέντε”, ο οποίος -προς τιμήν του- έκανε mainstream όλες εκείνες τις πληγές της ελληνικής κοινωνίας που μέχρι τώρα αποτελούσαν υλικό μόνο για τη “10η Εντολή” του Κοκκινόπουλου. Η σειρά περιέχει κι άλλες σκληρές σκηνές, όπως τον βάναυσο σύζυγο που πλακώνει στο ξύλο τη γυναίκα του ή τον άτυχο μετανάστη που δέχεται επίθεση από ομάδα χρυσαυγιτών. Όμως αντί να τα περνά στα ψιλά, η σειρά προτιμά να τα δείχνει. Να ζουμάρει στο μελανιασμένο και ματωμένο πρόσωπο του μετανάστη και να λέει κατάμουτρα στον μέσο νοικοκυραίο “εσύ ευθύνεσαι γι’ αυτό” με την απάθεια, την ανοχή και -ενίοτε- με την ψήφο σου.
Και η ειρωνεία είναι πως αυτές οι σκηνές δεν ενόχλησαν την Αγία Κυπριακή Οικογένεια όσο ένα ζωγραφισμένο πέος. Εκεί καταντήσαμε...
Η ομοφοβική μικρή οθόνη
Οι gay ανέκαθεν αποτελούσαν κόκκινο πανί για τα κανάλια, την Αρχή Ραδιοτηλεόρασης και μερίδα του τηλεοπτικού κοινού (όχι απαραίτητα τη μεγαλύτερη αλλά σίγουρα την πιο θορυβώδη). Τι να πρωτοθυμηθούμε; Το άκυρο που είχαν φάει οι “Απαράδεκτοι” λόγω του χαρακτήρα του Γιάννη; Την εξαφάνιση του gay ζευγαριού από τους “7 Ουρανούς” επειδή ο δημιουργός Δημήτρης Τοκκαρής βαρέθηκε να σβήνει βρισιές από τον τοίχο του στο Facebook; Το προληπτικό κόψιμο ενός λεσβιακού φιλιού από τον “Όρκο Σιωπής” υπό τον φόβο αντιδράσεων και προστίμων; Την επίθεση που δέχθηκε η Γωγώ Αλεξανδρινού από τις κυράτσες επειδή φιλοξένησε στην “Ανοιχτή Γραμμή” τον Κύπριο που παντρεύτηκε τον σύντροφό του ή την αυστηρή σύσταση που δέχθηκε η ίδια η εκπομπή από την Αρχή επειδή προέβαλλε σε “οικογενειακή ζώνη” άντρες που χόρευαν φορώντας τακούνια; Ή την άρνηση του -τότε- γενικού του ΡΙΚ Θέμη Θεμιστοκλέους να μεταδώσει φιλμάκια της ΕΕ κατά του ρατσισμού επειδή έδειχναν gay ζευγάρια να πιάνονται χεράκι (δεν σας διέφυγε η διάχυτη ειρωνεία έτσι;). Η μόνη gay εικόνα που φαίνεται να είναι κοινώς αποδεκτή είναι το απαρχαιωμένο στερεότυπο της “κραγμένης” με φτερά και πούπουλα που χοροπηδά χαρωπά, λέει διαρκώς “άντε καλέ” και κουνάει το χεράκι (όπως ο Ηράκλης Γεωργαλλής στην “Πρώτη Σταγόνα”). Οποιαδήποτε απεικόνιση των gay ως κανονικοί άνθρωποι χωρίς κέρατα, διχαλωτή γλώσσα και ουρά, προκαλεί για κάποιο λόγο νευρικότητα.
Του Μαρίνου Νομικού
http://like.philenews.com/el-gr/marinos-nomikos/1605/40183/i-ethniki-ntropi-tis-kyprou
ΠΡΕΖΑ TV
17-3-2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου