Πέμπτη, Αυγούστου 13, 2015

ΜΝΗΜΟΝΙΟ 3: ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΠΑΓΩΣΕΙ - ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΑ

«Ξεπαγώνουν», με ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ, εννέα μεγάλα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων που είχαν δρομολογηθεί από τον περασμένο χρόνο. Αφορούν το Ελληνικό, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη ROSCO, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, τα ακίνητα στο Αφάντου Ρόδου και στο Ποσείδι Χαλκιδικής και το 30% των μετοχών του Δημοσίου στο «Ελ. Βενιζέλος».

Η αρχή, σύμφωνα με πληροφορίες, θα γίνει με το λιμάνι του Πειραιά, αλλά οι τελικές προσφορές δεν θα υποβληθούν τον Οκτώβριο, καθώς θα προηγηθεί η δημιουργία της ανεξάρτητης αρχής λιμένων. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 74% των μετοχών του ΟΛΠ, αλλά η νέα διοίκηση έχει ενημερώσει γραπτώς ότι θα υπάρξουν διαφοροποιήσεις στο πρόγραμμα της προηγούμενης κυβέρνησης για διάθεση του 64%.


Η αρχή θα γίνει με το 51% των μετοχών, με προοπτική να ακολουθήσει το υπόλοιπο 16% σε μια πενταετία. Προβλέπεται κατ’ αποκοπή τίμημα, ετήσιο μίσθωμα και συγκεκριμένο πρόγραμμα επενδύσεων, με κοστολόγηση και χρονοδιάγραμμα. Ανάλογος είναι ο προγραμματισμός για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οι διαδικασίες όμως προβλέπεται να ενεργοποιηθούν στο τέλος του χρόνου.

Το δεύτερο βήμα θα αφορά τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, όπου, παρά τη θέληση του αρμόδιου υπουργού Γ. Σταθάκη, δεν φαίνεται πού υπάρχουν περιθώρια για την αλλαγή των όρων του διαγωνισμού, ο οποίος ουσιαστικά έχει ολοκληρωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Το κατ’ αποκοπή τίμημα των 1,2 δισ. ευρώ, που προσέφεραν η γερμανική Fraport και η Sledel του Ομίλου Κοπελούζου, θεωρείται ικανοποιητικό, ενώ η προσφορά περιλαμβάνει ετήσιο μίσθωμα 22,5 εκατ. ευρώ σε βάθος 40ετίας και επενδύσεις ύψους 330 εκατ. ευρώ. Οι στόχοι της κυβέρνησης έχουν περιοριστεί στη διαμόρφωση των τελών σε λογικά επίπεδα και στη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων.

«Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες» είναι η υπόθεση για την πώληση του 30% των μετοχών του «Ελ. Βενιζέλος», από το πακέτο του 55% που διαθέτει το Δημόσιο.

Με βάση την αρχική σύμβαση του αεροδρομίου, το managment ασκείται από τον ιδιώτη με το μεγαλύτερο μερίδιο, που είναι σήμερα το καναδικό επενδυτικό ταμείο PSP, που αγόρασε το 40% της γερμανικής Hochtief. Η «λεπτομέρεια» αυτή αποκλείει την είσοδο νέου μεγάλου επενδυτή και εκ των πραγμάτων δίνει προβάδισμα στους Καναδούς.

Μέσα στον Δεκέμβριο αναμένεται να υποβληθούν οι τελικές προσφορές για τις δύο εταιρείες του ΟΣΕ, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ελλειμματική ROSCO, που διαχειρίζεται τις επισκευαστικές βάσεις του σιδηροδρομικού δικτύου.

Η πρώτη φάση των διαγωνισμών είχε γίνει τον περασμένο Σεπτέμβριο και για την πρώτη εταιρεία είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, η γαλλική κρατική εταιρεία SNCF και οι ιδιώτες που διαχειρίζονται το δίκτυο της Ρουμανίας. Για τη δεύτερη έπαιζαν πάλι οι Ρώσοι, η γαλλική Alstom και η Siemens, που ξαναμπήκε στο «παιχνίδι» μετά την περίφημη συμφωνία με το Δημόσιο.

Ευκολότερα είναι τα πράγματα με το ακίνητο στην Αφάντου. Ο διαγωνισμός είχε ολοκληρωθεί πριν από ένα χρόνο και στο τμήμα του Γκολφ την καλύτερη προσφορά είχε δώσει η εταιρεία Μ.A.Angeliadis (26,9 εκατ. ευρώ), ενώ για τη «Φωνή της Αμερικής» είχε πλειοδοτήσει ο όμιλος «Aegean Sun», με προσφορά 15,02 εκατ. ευρώ. Απομένει να διευθετηθούν κάποιες εκκρεμότητες για να ακολουθήσει η υπογραφή των συμβάσεων.

Από τη Βουλή, αλλά και από το ΣτΕ, θα κριθεί η υπόθεση του Ελληνικού. Η συμφωνία ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τον όμιλο με επικεφαλής τη Lamda Development του ομίλου Λάτση έχει υπογραφεί πριν από ένα χρόνο.

Ωστόσο οι μελέτες πολεοδόμησης ξεκίνησαν το τελευταίο διάστημα και η ολοκλήρωσή τους θα απαιτήσει μια διετία, οπότε, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, θα καταβληθεί η πρώτη δόση των 300 εκατ. από το συνολικό τίμημα των 900 εκατ. που θα αποπληρωθεί σε βάθος 15ετίας.   

 Χαρά Τζαναβάρα

http://www.efsyn.gr/ 

ΠΡΕΖΑ TV
13-8-2015

Δεν υπάρχουν σχόλια: