Ξεπερνά τα 110 εκατ. ευρώ η τοκιζόμενη αποζημίωση που επιδίκασαν τα δικαστήρια υπέρ του παραχωρησιούχου της μηδέποτε κατασκευασθείσης υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης «Θερμαϊκή Οδός», σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη.
Όπως τόνισε την Πέμπτη στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Τάσου Κουράκη κατά τη διάρκεια ακρόασης της νέας διοίκησης της Εγνατίας Οδού, τα χρήματα που πρέπει να δοθούν στην κοινοπραξία, χωρίς αυτή να έχει κατασκευάσει το παραμικρό, ξεπερνούν τα 110 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση του υπουργείου Υποδομών με τον παραχωρησιούχο (η κοινοπραξία Boskalis, Ελλάκτωρ, Archirodon), η οποία, σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις του, έχει στόχο να «κουρευτούν» τουλάχιστον οι τόκοι της οφειλής, η οποία το 2010 ήταν 67 εκατ. ευρώ, όμως έκτοτε «φουσκώνει» λόγω της επιβάρυνσης των προσαυξήσεων.
Μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε στον κ. Κουράκη ότι «δεν υπάρχει ούτε σκέψη» για αναβίωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, το σχέδιο της οποίας μάλιστα εκ παραδρομής είχε επαναφέρει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη.
Μια «πονεμένη ιστορία»
Η παραχώρηση της υποθαλάσσιας αρτηρίας είναι μία πονεμένη ιστορία, που ξεκίνησε το 2007, με ορίζοντα κατασκευής τεσσάρων ετών και διάρκεια εκμετάλλευσης ως το 2037. Το φυσικό αντικείμενο του έργου προέβλεπε τη δημιουργία ενός ενιαίου διαμπερούς κυκλοφοριακού διαδρόμου μετά διοδίων για τη σύνδεση της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά της πόλης, συνολικού μήκους 6,2 χλμ., εκ των οποίων 1,24 χλμ. θα αποτελούσαν το υποθαλάσσιο τμήμα.
Το κόστος κατασκευής ανερχόταν σε 472 εκατ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή του Δημοσίου, το οποίο θα αναλάμβανε παράλληλα το κόστος των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών εργασιών, θα έφτανε τα 100 εκατ. ευρώ.
Κατά του έργου προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη ομάδες πολιτών, ενώ τον Μάρτιο του 2008 το υπουργείο Πολιτισμού υιοθέτησε γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για κατασκευή του έργου με μετροπόντικα στα 25 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας και όχι 15 μ. όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.
Έτσι, έπρεπε να εκπονηθεί νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να αναθεωρηθούν πολλές μελέτες του έργο, ενώ το κόστος αυξήθηκε κατά 150 εκατ. ευρώ. Αυτό οδήγησε στον τερματισμό του έργου.
Στις 30 Ιουλίου 2009 η κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός», έπειτα από εντολή του διατραπεζικού εκπροσώπου των δανειστριών τραπεζών, προέβη σε καταγγελία της σύµβασης παραχώρησης για γεγονός αθέτησης ∆ηµοσίου. Στις 28 Σεπτεµβρίου 2009 το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ αµφισβήτησε την ισχύ της καταγγελίας και προσέφυγε στη διαιτησία λίγες ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές.
Η απόφαση της διαιτησίας
Τελικά, στις 26 Ιουλίου 2010 δηµοσιεύτηκε η απόφαση του ∆ιαιτητικού ∆ικαστηρίου, το οποίο επιδίκασε 43,7 εκατ. ευρώ υπέρ του παραχωρησιούχου. Το σύνολο των απαιτήσεων που έχουν επιδικασθεί υπέρ της κοινοπραξίας από τη διαιτησία έφτασαν τα 67,8 εκατ. ευρώ, όμως το Ελληνικό Δημόσιο προχώρησε σε παύση πληρωμών με αποτέλεσμα η αποζημίωση έκτοτε να τοκίζεται.
Σύμφωνα με δηλώσεις του τότε υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, οι απαιτήσεις του παραχωρησιούχου και των τραπεζών ξεπερνούσαν τα 400 εκατ. ευρώ, για ένα έργο που θα κόστιζε συνολικά 450 εκατ. ευρώ. «Μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις στη διαιτησία το Δημόσιο πέτυχε να κατεβάσει το ποσό αυτό στα 67 εκατ. ευρώ» είχε πει.
Στις αρχές του 2014, επί υπουργίας του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, το ποσό είχε ξεπεράσει τα 90 εκατ. ευρώ, λόγω των τόκων. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 2015, λίγο πριν από τις εκλογές, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στη δέσμευση προϋπολογισμού 3,7 εκατ. ευρώ για πληρωμή απόφασης διαιτητικού δικαστηρίου της 4ης Οκτωβρίου 2012, ενώ το ποσόν εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Πρόκειται για την πρώτη καταβολή αποζημίωσης προς τον παραχωρησιούχο του έργου στην οποία έχει προχωρήσει το Ελληνικό Δημόσιο.
Αχιλλέας Χεκίμογλου IN.GR
ΠΡΕΖΑ TV
7-1-2016
Όπως τόνισε την Πέμπτη στη Βουλή, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Τάσου Κουράκη κατά τη διάρκεια ακρόασης της νέας διοίκησης της Εγνατίας Οδού, τα χρήματα που πρέπει να δοθούν στην κοινοπραξία, χωρίς αυτή να έχει κατασκευάσει το παραμικρό, ξεπερνούν τα 110 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαπραγμάτευση του υπουργείου Υποδομών με τον παραχωρησιούχο (η κοινοπραξία Boskalis, Ελλάκτωρ, Archirodon), η οποία, σύμφωνα με προηγούμενες δηλώσεις του, έχει στόχο να «κουρευτούν» τουλάχιστον οι τόκοι της οφειλής, η οποία το 2010 ήταν 67 εκατ. ευρώ, όμως έκτοτε «φουσκώνει» λόγω της επιβάρυνσης των προσαυξήσεων.
Μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών ξεκαθάρισε στον κ. Κουράκη ότι «δεν υπάρχει ούτε σκέψη» για αναβίωση της υποθαλάσσιας αρτηρίας, το σχέδιο της οποίας μάλιστα εκ παραδρομής είχε επαναφέρει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σε ομιλία του στη Θεσσαλονίκη.
Μια «πονεμένη ιστορία»
Η παραχώρηση της υποθαλάσσιας αρτηρίας είναι μία πονεμένη ιστορία, που ξεκίνησε το 2007, με ορίζοντα κατασκευής τεσσάρων ετών και διάρκεια εκμετάλλευσης ως το 2037. Το φυσικό αντικείμενο του έργου προέβλεπε τη δημιουργία ενός ενιαίου διαμπερούς κυκλοφοριακού διαδρόμου μετά διοδίων για τη σύνδεση της Δυτικής Εισόδου της Θεσσαλονίκης με την ανατολική πλευρά της πόλης, συνολικού μήκους 6,2 χλμ., εκ των οποίων 1,24 χλμ. θα αποτελούσαν το υποθαλάσσιο τμήμα.
Το κόστος κατασκευής ανερχόταν σε 472 εκατ. ευρώ, ενώ η συμμετοχή του Δημοσίου, το οποίο θα αναλάμβανε παράλληλα το κόστος των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών εργασιών, θα έφτανε τα 100 εκατ. ευρώ.
Κατά του έργου προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη ομάδες πολιτών, ενώ τον Μάρτιο του 2008 το υπουργείο Πολιτισμού υιοθέτησε γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για κατασκευή του έργου με μετροπόντικα στα 25 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας και όχι 15 μ. όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.
Έτσι, έπρεπε να εκπονηθεί νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και να αναθεωρηθούν πολλές μελέτες του έργο, ενώ το κόστος αυξήθηκε κατά 150 εκατ. ευρώ. Αυτό οδήγησε στον τερματισμό του έργου.
Στις 30 Ιουλίου 2009 η κοινοπραξία «Θερμαϊκή Οδός», έπειτα από εντολή του διατραπεζικού εκπροσώπου των δανειστριών τραπεζών, προέβη σε καταγγελία της σύµβασης παραχώρησης για γεγονός αθέτησης ∆ηµοσίου. Στις 28 Σεπτεµβρίου 2009 το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ αµφισβήτησε την ισχύ της καταγγελίας και προσέφυγε στη διαιτησία λίγες ημέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές.
Η απόφαση της διαιτησίας
Τελικά, στις 26 Ιουλίου 2010 δηµοσιεύτηκε η απόφαση του ∆ιαιτητικού ∆ικαστηρίου, το οποίο επιδίκασε 43,7 εκατ. ευρώ υπέρ του παραχωρησιούχου. Το σύνολο των απαιτήσεων που έχουν επιδικασθεί υπέρ της κοινοπραξίας από τη διαιτησία έφτασαν τα 67,8 εκατ. ευρώ, όμως το Ελληνικό Δημόσιο προχώρησε σε παύση πληρωμών με αποτέλεσμα η αποζημίωση έκτοτε να τοκίζεται.
Σύμφωνα με δηλώσεις του τότε υπουργού Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, οι απαιτήσεις του παραχωρησιούχου και των τραπεζών ξεπερνούσαν τα 400 εκατ. ευρώ, για ένα έργο που θα κόστιζε συνολικά 450 εκατ. ευρώ. «Μέσα από σκληρές διαπραγματεύσεις στη διαιτησία το Δημόσιο πέτυχε να κατεβάσει το ποσό αυτό στα 67 εκατ. ευρώ» είχε πει.
Στις αρχές του 2014, επί υπουργίας του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, το ποσό είχε ξεπεράσει τα 90 εκατ. ευρώ, λόγω των τόκων. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 2015, λίγο πριν από τις εκλογές, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στη δέσμευση προϋπολογισμού 3,7 εκατ. ευρώ για πληρωμή απόφασης διαιτητικού δικαστηρίου της 4ης Οκτωβρίου 2012, ενώ το ποσόν εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Πρόκειται για την πρώτη καταβολή αποζημίωσης προς τον παραχωρησιούχο του έργου στην οποία έχει προχωρήσει το Ελληνικό Δημόσιο.
Αχιλλέας Χεκίμογλου IN.GR
ΠΡΕΖΑ TV
7-1-2016
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου