Παρασκευή, Ιουλίου 07, 2017

Τυλίγουν τον ΟΑΣΘ σε... 35 κόλλες χαρτί

Τέλος ο ΟΑΣΘ. Ο… νομοθετικός «γρίφος της Σφίγγας» απαντήθηκε έπειτα από 60 χρόνια από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Είναι τόσο αληθινό, αλλά ακόμη και σήμερα μοιάζει απίστευτο. Και πώς να γίνει πιστευτό όταν, ύστερα από δεκαετίες σκανδαλιστικού μονοπωλίου και λεόντειων συμβάσεων, μέχρι το τέλος Ιουλίου θα έχουμε την πρώτη κρατικοποίηση στη χώρα; Και, μάλιστα, με τη βούλα και την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Χθες το βράδυ ο κ. Σπίρτζης κατέθεσε στη Βουλή το νομοσχέδιο, παρότι οι δηλώσεις του τους τελευταίους μήνες από πολλούς -όχι άδικα, βέβαια, αφού η καχυποψία είχε μετατραπεί σε βεβαιότητα από τις πολλές ανέξοδες, λιγόψυχες ή απλώς υποκριτικές κινήσεις των προηγούμενων δεκαετιών- είχαν θεωρηθεί απλές «στρακαστρούκες» και «λεονταρισμοί χωρίς περιεχόμενο». Τώρα όμως ο υπουργός αλλάζει τα δεδομένα στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, προχωρώντας σε μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση.


Το 35 σελίδων νομοσχέδιο που παρουσιάζει η «Εφ.Συν.» δίνει τέλος σε αυτό που ονομάστηκε «το νομοθετημένο μεγάλο φαγοπότι». Οι «συνδαιτυμόνες» όχι μόνο εκδιώκονται από το δημόσιο τραπέζωμα, αλλά μένει ανοιχτό να διακριβωθεί μετά τους ελέγχους, που θα γίνουν πια από τα μέσα, αν θα ανοίξουν και σε τι έκταση λογαριασμό με τη Δικαιοσύνη.

Αυτό που μέλλεται να ζήσουμε τις επόμενες μέρες συμπυκνώνεται κατ' αρχάς στα άμεσα και ουσιαστικά, που είναι: με την ψήφιση του νομοσχεδίου και τη δημοσίευσή του ο ΟΑΣΘ δεν θα υπάρχει, παραμένει μόνο ως όνομα μέχρι τις 3/12/2019 -δημόσιος όμως πια-, ως οργανισμός παροχής συγκοινωνιακού έργου, για να μη μείνει η πόλη ούτε λεπτό χωρίς συγκοινωνία, μόνο που η διοίκησή του θα είναι άλλη, η σημερινή θα έχει καταργηθεί και αντικατασταθεί από διοίκηση διορισμένη από το Δημόσιο.

Ολη η περιουσία του ΟΑΣΘ μεταφέρεται στο Δημόσιο, οι όποιες αποζημιώσεις -και μετά τους συμψηφισμούς με τα χρέη (πάνω από 40 εκατομμύρια υπολογίζονται μόνο αυτά στα ασφαλιστικά ταμεία)- θα κριθούν στα… δικαστήρια, ενώ όλοι οι εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να εργάζονται κανονικά.

Ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης προέβη σε συνοπτικές ανακοινώσεις χθες το βράδυ στη Θεσσαλονίκη στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου με τον Βούλγαρο ομόλογό του, υπουργό Μεταφορών, Τεχνολογίας Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Ιβάιλο Μοσκόφσκι.

Νωρίτερα ο κ. Σπίρτζης αρκέστηκε σε μια λιτή δήλωση στην «Εφ.Συν.», στην οποία όμως δίνει το πολιτικό περίγραμμα όσο και τη στόχευση της κυβέρνησης:

«Εφτασε η ώρα, υπερβαίνοντας κάθε είδους δυσκολίες και παλαιοκομματικές αντιδράσεις, να γίνει πράξη στη χώρα, από αυτή την κυβέρνηση, η πρώτη κρατικοποίηση μετά από πολλές δεκαετίες. Με το νομοσχέδιο που καταθέτουμε δίνουμε οριστικό και αμετάκλητο τέλος σε ένα διαρκές σκάνδαλο 60 χρόνων. Με την ψήφισή του οι αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη θα είναι δημόσιες. Θέλω να τονίσω ακόμη ότι αυτοί που είναι εξασφαλισμένοι είναι οι εργαζόμενοι του προηγούμενου οργανισμού, του ΟΑΣΘ».

Η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Το σχέδιο νόμου για τον ΟΑΣΘ
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η απάντηση των θεσμών για το θέμα, καθώς το νομοσχέδιο και η αιτιολογική του έκθεση εστάλησαν στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικοποιήσεις και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό Συγκοινωνιών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όχι μόνο εγκρίνει το νομοσχέδιο, αλλά σημειώνει ότι νομίμως και ορθώς λύεται η σύμβαση με τον ΟΑΣΘ. Το σχετικό συμπέρασμα διατυπώνεται με ακρίβεια στο τελικό απόσπασμα της απάντησης: «We hereby confirm that we do not object to your going forward with the draft law, while reserving the institutions' final comments and position until the finalization of the text… We would kindly ask you to keep us apprised of further developments in this matter. Best regards».

«Επιβεβαιώνουμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι στο προωθούμενο σχέδιο νόμου και επιφυλασσόμαστε για την τελική θέση και τα σχόλια των θεσμών όταν οριστικοποιηθεί το κείμενο. Θα θέλαμε να μας κρατάτε ενήμερους για περαιτέρω εξελίξεις σε αυτό το θέμα» (Σημ.: οι «επιφυλάξεις» είναι φυσικά η μέθοδος που πάντα ακολουθείται σε αυτές τις περιπτώσεις, αφού έτσι κι αλλιώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν εκφράζει τους θεσμούς, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση δεν έχουν εκφράσει αντιρρήσεις).

Τα 6 κεφάλαια του νομοσχεδίου

Κεφάλαιο Α΄

►1. Σύσταση νέου ρυθμιστικού φορέα (ΟΣΕΘ Α.Ε.) με ταυτόχρονη κατάργηση του ΣΑΣΘ. Ο νέος ρυθμιστικός φορέας διέπεται στη δομή, αρμοδιότητες και λειτουργία από τις διατάξεις του συγκοινωνιακού φορέα των Αθηνών (ΟΑΣΑ). Διασφαλίζονται όλες οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων του ΣΑΣΘ διά της μεταφοράς του προσωπικού του στον νέο φορέα. Ο ΟΣΕΘ έχει έλεγχο, εποπτεία, συντονισμό όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, μετρό, τραμ, θαλάσσιες συγκοινωνίες) και παράλληλες αρμοδιότητες με την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας στον έλεγχο των αγοραίων ταξί

►1.1. Εγκρίνει τον προϋπολογισμό και το επιχειρησιακό σχέδιο της θυγατρικής ΑΣΥΘ Α.Ε. στα πρότυπα ΟΑΣΑ. Εχει τον έλεγχο και την εποπτεία της θυγατρικής και του ΟΑΣΘ.

►1.2. Ρυθμίζονται τα θέματα συμβάσεων ΟΣΕΘ-ΑΣΥΘ σχετικά με τις υποχρεώσεις της θυγατρικής στο εκτελούμενο έργο και το αντάλλαγμα που θα εισπράττει η τελευταία. Η ΟΣΕΘ είναι αρμόδια για την προώθηση των πωλήσεων, του προγραμματισμού, της είσπραξης και των ελέγχων του κομίστρου και της σύναψης συμβάσεων διαφήμισης προϊόντων στα μέσα μαζικής μεταφοράς της ΑΣΥΘ. Ολα τα παραπάνω ρυθμίζονται στα πρότυπα ΟΑΣΑ.

►1.3. Μετοχικό κεφάλαιο: Αποκλειστικός κύριος είναι το Δημόσιο και, το κυριότερο, οι μετοχές του ορίζεται ρητώς ότι θα είναι αμεταβίβαστες (στο παρασκήνιο για το θέμα του αμεταβίβαστου ασκήθηκαν κάποιες «τεχνικές» πιέσεις να «γλυκάνει», αλλά δεν πέρασαν).

►1.4. Ο ΟΣΕΘ υπάγεται στις διατάξεις των ΔΕΚΟ και εποπτεύεται από το ΥΠΟΜΕ. Το Δ.Σ. είναι εννεαμελές και συμμετέχουν σε αυτό ένα μέλος από ΠΕΔΚΜ, Περιφέρεια, Δήμο Θεσσαλονίκης και ένα Επιμελητήριο (4 σύνολο).

Κεφάλαιο Β΄ - ΑΣΥΘ Α.Ε.

►1. Η ΑΣΥΘ Α.Ε. είναι ο εκτελεστικός φορέας για το συγκοινωνιακό έργο με λεωφορεία, μετρό, τραμ. Διέπεται από τις διατάξεις περί ΔΕΚΟ και εποπτεύεται από το ΥΠΟΜΕ. Η ΑΣΥΘ αναλαμβάνει το έργο των λεωφορείων μόλις διαπιστώσουν τα μέλη των Δ.Σ. ΟΣΕΘ και ΟΑΣΘ ότι ετοιμάστηκε η κατάλληλη υποδομή και σε κάθε περίπτωση μέχρι τις 3/12/2019.

►1.1. Μέτοχος ο ΟΣΕΘ. Ο μέτοχος δύναται να μεταβιβάζει μέχρι το 49% των μετοχών στους ΟΤΑ. της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης (Υπάρχουν και ρυθμίσεις για τα θέματα μεταβίβασης μετοχών).

►1.2. Διοικητικό Συμβούλιο με εννέα μέλη, συμπεριλαμβανομένου και εκπροσώπου των εργαζομένων. Σε περίπτωση μεταβίβασης του 49% των μετοχών, το ανώτερο τρία μέλη ορίζονται από μετόχους μειοψηφίας και ο πρόεδρος ορίζεται από αυτούς.

Κεφάλαιο Γ΄ - Κύρωση καταστατικών

Τα Καταστατικά ΟΣΕΘ και ΑΣΥΘ εγκρίνονται και κυρώνονται με κοινή απόφαση ΥΠΟΙΚ - ΥΠΟΜΕ. Κάθε επόμενη τροποποίησή τους θα γίνεται από τις Γενικές Συνελεύσεις.

Κεφάλαιο Δ΄ - ΟΑΣΘ

►1. Διαπιστώνεται η λύση της σύμβασης Ελληνικού Δημοσίου - ΟΑΣΘ δυνάμει της περ. δ, παρ. 3 του άρθρου 8 του Κανονισμού 1370/2007.

►2. Μεταβιβάζεται αυτοδικαίως όλη η περιουσία του ΟΑΣΘ στο Ελληνικό Δημόσιο, δυνάμει του άρθρου δεύτερου της από 30.4.2001 οικονομικής συμφωνίας. Η περιουσία παραμένει στην κατοχή του ΟΑΣΘ για τους σκοπούς της προσωρινής ανάθεσης σε αυτόν του συγκοινωνιακού έργου.

►3. Εξαγοράζεται ο ΟΑΣΘ, δυνάμει του άρθρου 106 του Συντάγματος, και του ανατίθεται (ως δημόσιου οργανισμού) προσωρινά το συγκοινωνιακό έργο, μέχρι να δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή στην ΑΣΥΘ και όχι πέραν της 3/12/2019.

►4. Η Γενική Συνέλευση αποφασίζει τον διορισμό Δ.Σ. από εννέα μέλη, δύο εκ των οποίων ορίζονται από Περιφέρεια και Δήμο Θεσσαλονίκης, ένας εκπρόσωπος εργαζομένων και έξι από ΥΠΟΜΕ (ομοίως ο ΥΠΟΜΕ ορίζει τον Γενικό Διευθυντή και Ορκωτό Ελεγκτή). Η Γ.Σ. αποφασίζει για τη λύση και θέση σε εκκαθάριση εν λειτουργία του ΟΑΣΘ.

►5. Ρυθμίζεται η διαδικασία αποτίμησης της επιχείρησης ΟΑΣΘ και αποζημίωσης των μετόχων με δικαστική απόφαση.

►6. Ρυθμίζεται η διαδικασία εκκαθάρισης ΟΑΣΘ.

►7. Τίθενται ειδικές ποινικές διατάξεις για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και της περιουσίας του δημοσίου

Κεφάλαιο Ε΄ Διατάξεις ΥΠΟΜΕ

►1. Ρυθμίζονται θέματα εσωτερικής κινητικότητας υπαλλήλων ΟΣΕΘ και ΑΣΥΘ και εταιρειών ΔΕΚΟ.

►2. Ενδοϋπουργική κινητικότητα ΥΠΟΜΕ.

Κεφάλαιο ΣΤ΄

►1. Προβλέπεται και ρυθμίζεται η μεταφορά όλου του προσωπικού του ΟΑΣΘ στην ΑΣΥΘ.
 Απόστολος Λυκεσάς
http://www.efsyn.gr/

ΠΡΕΖΑ TV
7-7-2017

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τα λεμόνια του δημοσίου τα παίρνουν οι ιδιώτες. Τις στειμμένες λεμονόκουπες των ιδιωτών, τις παίρνει το δημόσιο.

Ανώνυμος είπε...

Το περιτύλιγμα μετράει. Την συσκευασία θα πληρώσουμε και πάλι.

Ανώνυμος είπε...

Το μόνο που έμεινε τώρα, μετά την Σφίγγα, είναι το χειρόγραφο του Βόινιτς.

Ανώνυμος είπε...

Πωλείται ή παραχωρείται από ιδιώτη, πτωχευμένη τρις επιχείρηση, στο κράτος. Ανταλλάσσεται με ακίνητα ή επιχειρήσεις ταιπεδ.

Ανώνυμος είπε...

ΓΙΑ ΝΑ ΕΓΚΡΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΟΙ "ΦΙΛΟΙ" ΜΑΣ ΟΙ ΔΙΕΥΘΑΡΜΕΝΟΙ ΕΥΡΩΦΑΣΙΣΤΟΜΑΣΟΝΟΙ ΤΗ ΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ, ΣΙΓΟΥΡΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΟΛΑΜΟΓΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΟΥΝ ΤΟΝ ΟΑΣΘ (ΕΠΙ ΠΙΝΑΚΙΟΥ ΦΑΚΗΣ) ΕΧΟΥΝ ΗΔΗ ΟΡΙΣΤΕΙ (ΒΕΒΑΙΑ ΜΕΤΑ ΑΦΟΥ "ΕΞΥΓΕΙΑΝΘΕΙ" ΜΕ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΣΤΕΡΗΜΑ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΟΝΟ).