Η διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους, σε συνδυασμό με το λεγόμενο «αναπτυξιακό σχέδιο» που παρουσιάζει η κυβέρνηση, το εποπτικό δηλαδή πλαίσιο της αντιλαϊκής πολιτικής για την «επόμενη μέρα», και βέβαια η «πορεία προόδου» της 4ης «αξιολόγησης», βρίσκονται στην επίσημη ατζέντα του Γιούρογκρουπ που συνεδριάζει σήμερα στη Σόφια της Βουλγαρίας, χωρίς ωστόσο να αναμένονται οι αποφάσεις αναφορικά με το κλείσιμο του «πακέτου». Σύμφωνα με πληροφορίες, τα υψηλόβαθμα κλιμάκια της Ευρωζώνης και του ΔΝΤ επανέρχονται στην Αθήνα μετά την πρώτη βδομάδα του Μάη, με επόμενο αντιλαϊκό ορόσημο τη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ που θα ακολουθήσει στις 24 Μάη.
Την ίδια ώρα, αρχίζει να φωτίζεται το υπό διαμόρφωση εποπτικό πλαίσιο της αντιλαϊκής πολιτικής για την περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018, στο πλαίσιο των «μνημονίων διαρκείας». Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος, μιλώντας στους «Financial Times», εκτίμησε ότι οι αποστολές των κλιμακίων της ΕΕ στο πλαίσιο της «μεταμνημονιακής παρακολούθησης» θα είναι περισσότερο «συχνές» από τις εξαμηνιαίες «αξιολογήσεις» που συνηθίζονται για κράτη και οικονομίες που έχουν βγει από προγράμματα στήριξης. «Πιθανόν να είναι τρεις ή τέσσερις "επισκέψεις" αντί για δύο», επισήμανε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον Ευ. Τσακαλώτο, η κυβέρνηση ετοιμάζει τη «στρατηγική μακροπρόθεσμης ανάπτυξης», όπου θα περιλαμβάνονται βασικά ζητούμενα του κεφαλαίου, όπως αποτυπώνονται διαρκώς και από τον ΣΕΒ, π.χ.: Ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Ταυτόχρονα, το ζήτημα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους θα αποτελέσει έναν ακόμα βραχνά στο λαιμό των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, καθώς επιβεβαιώνεται ότι θα είναι βασικό εργαλείο στην κατεύθυνση της κλιμάκωσης των αναδιαρθρώσεων, καθώς και της διατήρησης του «πυρήνα» των αντεργατικών μέτρων ολόκληρης της μνημονιακής περιόδου.
Εγγραφο του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα «Handelsblatt», αναφέρεται σε «ρήτρα αυτόματης διακοπής της διαδικασίας ελάφρυνσης του χρέους, σε περίπτωση μη προώθησης των μεταρρυθμίσεων, σύμφωνα με την άποψη των δανειστών». Επιπλέον, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, «ο μηχανισμός (σ.σ. "ελάφρυνσης") θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί και να διατηρηθεί μόνο εάν η Ελλάδα, επί τη βάσει μίας τακτικής αξιολόγησης, εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της μετά τη λήξη του προγράμματος, όπως αυτές προκύπτουν από την τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων δημοσιονομικής σταθερότητας».
Στις «μυλόπετρες» των μνημονίων διαρκείας
«Συνολικά, η έξοδος της ελληνικής οικονομίας στις διεθνείς αγορές φαίνεται ότι θα γίνει με όρους που διαφέρουν από αυτούς για τις άλλες οικονομίες που προηγουμένως βγήκαν από τα δικά τους προγράμματα».
Αυτό αναφέρει στην τριμηνιαία έκθεση το ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών), που υποστηρίζει την ανάγκη «προληπτικής γραμμής» για τη χρηματοπιστωτική στήριξη προς το ελληνικό κράτος.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, «η ελληνική πλευρά θα είχε κάθε λόγο να αιτηθεί και οι εταίροι θα είχαν υποχρέωση να προσφέρουν, χωρίς καμία επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση, πρόσβαση σε κατάλληλη πιστοληπτική γραμμή στήριξης που θα εξομάλυνε το διάστημα ανάμεσα στο τρίτο πρόγραμμα και την αυτόνομη χρηματοδότηση της χώρας». Και όπως εκτιμούν, «φαίνεται πως έγινε η επιλογή να μην ενεργοποιηθεί μια τυπική πιστοληπτική γραμμή, ενώ αυτή θα ήταν διαθέσιμη, κυρίως για πολιτικούς λόγους, τόσο εγχωρίως όσο και στην Ευρώπη».
Η «ασπίδα προστασίας» που προτείνουν έχει να κάνει με τη θωράκιση της καπιταλιστικής οικονομίας στο περιβάλλον της οικονομικής αβεβαιότητας και της αστάθειας. Οπως χαρακτηριστικά τονίζουν, ο «διεθνής οικονομικός κύκλος ήταν προηγουμένως σε ευνοϊκότερο στάδιο, δηλαδή η χώρα μας κινδυνεύει να βρεθεί στο εγγύς μέλλον υπό την πίεση αύξησης του κόστους χρηματοδότησης διεθνώς». Ως ένας ακόμη παράγοντας αναφέρεται το τραπεζικό σύστημα, που είναι «περισσότερο ευάλωτο από ό,τι στις άλλες οικονομίες, όπως αυτό αντανακλάται και στη συνεχιζόμενη τήρηση ελέγχων κεφαλαίου, όσο και στο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων».
Παράλληλα, το ΙΟΒΕ, εστιάζοντας στην ανάγκη για προσήλωση στις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, τονίζει: «Αν η ελληνική οικονομία δεν προσχωρήσει προς το δρόμο των δομικών μεταρρυθμίσεων, με έμφαση στο άνοιγμα των αγορών και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς της δημόσιας διοίκησης, ο ρυθμός πραγματικής μεγέθυνσης της οικονομίας κατά την επόμενη δεκαετία δύσκολα θα υπερβεί το 1% ετησίως».
Για το 2018, με όρο και προϋπόθεση την εφαρμογή του πακέτου των αντιλαϊκών μέτρων, «βλέπουν» ρυθμό ανάκαμψης 2%, αρκετά χαμηλότερα από το 2,5% στις «Εαρινές Προβλέψεις» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τέλος, αναφορικά με τις εξελίξεις στην τουρκική οικονομία, επισημαίνεται ότι «μία ενδεχόμενη απότομη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στην Τουρκία θα επηρεάσει και την Ελλάδα, καθότι αποτελεί σημαντική αγορά για τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών της».
Σημάδια «κόπωσης» στην Ευρωζώνη
«Είναι ανάγκη να διαπιστώσουμε κατά πόσο η επιβράδυνση της ανάκαμψης είναι προσωρινή ή έχει μόνιμο χαρακτήρα», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΚΤ Μ. Ντράγκι, μετά τη χτεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ, για τα ζητήματα της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη.
Μάλιστα, όπως είπε, τα δεδομένα αυτά είναι τόσο σημαντικά που είχαν ως αποτέλεσμα το Διοικητικό Συμβούλιο να αναλωθεί στη λεπτομερή εξέταση και ανάλυσή τους. Παράλληλα, η ΕΚΤ άφησε αμετάβλητες τις παραμέτρους της εφαρμοζόμενης νομισματικής πολιτικής, τόσο ως προς το ύψος της ρευστότητας που διοχετεύει ανά μήνα στο τραπεζικό σύστημα, όσο βέβαια και το ύψος των βασικών επιτοκίων του ευρώ. https://www.rizospastis.gr
Την ίδια ώρα, αρχίζει να φωτίζεται το υπό διαμόρφωση εποπτικό πλαίσιο της αντιλαϊκής πολιτικής για την περίοδο μετά τον Αύγουστο του 2018, στο πλαίσιο των «μνημονίων διαρκείας». Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος, μιλώντας στους «Financial Times», εκτίμησε ότι οι αποστολές των κλιμακίων της ΕΕ στο πλαίσιο της «μεταμνημονιακής παρακολούθησης» θα είναι περισσότερο «συχνές» από τις εξαμηνιαίες «αξιολογήσεις» που συνηθίζονται για κράτη και οικονομίες που έχουν βγει από προγράμματα στήριξης. «Πιθανόν να είναι τρεις ή τέσσερις "επισκέψεις" αντί για δύο», επισήμανε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον Ευ. Τσακαλώτο, η κυβέρνηση ετοιμάζει τη «στρατηγική μακροπρόθεσμης ανάπτυξης», όπου θα περιλαμβάνονται βασικά ζητούμενα του κεφαλαίου, όπως αποτυπώνονται διαρκώς και από τον ΣΕΒ, π.χ.: Ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Ταυτόχρονα, το ζήτημα της διαχείρισης - «ελάφρυνσης» του κρατικού χρέους θα αποτελέσει έναν ακόμα βραχνά στο λαιμό των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων, καθώς επιβεβαιώνεται ότι θα είναι βασικό εργαλείο στην κατεύθυνση της κλιμάκωσης των αναδιαρθρώσεων, καθώς και της διατήρησης του «πυρήνα» των αντεργατικών μέτρων ολόκληρης της μνημονιακής περιόδου.
Εγγραφο του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα «Handelsblatt», αναφέρεται σε «ρήτρα αυτόματης διακοπής της διαδικασίας ελάφρυνσης του χρέους, σε περίπτωση μη προώθησης των μεταρρυθμίσεων, σύμφωνα με την άποψη των δανειστών». Επιπλέον, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών, «ο μηχανισμός (σ.σ. "ελάφρυνσης") θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί και να διατηρηθεί μόνο εάν η Ελλάδα, επί τη βάσει μίας τακτικής αξιολόγησης, εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της μετά τη λήξη του προγράμματος, όπως αυτές προκύπτουν από την τήρηση των ευρωπαϊκών κανόνων δημοσιονομικής σταθερότητας».
Στις «μυλόπετρες» των μνημονίων διαρκείας
«Συνολικά, η έξοδος της ελληνικής οικονομίας στις διεθνείς αγορές φαίνεται ότι θα γίνει με όρους που διαφέρουν από αυτούς για τις άλλες οικονομίες που προηγουμένως βγήκαν από τα δικά τους προγράμματα».
Αυτό αναφέρει στην τριμηνιαία έκθεση το ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών), που υποστηρίζει την ανάγκη «προληπτικής γραμμής» για τη χρηματοπιστωτική στήριξη προς το ελληνικό κράτος.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, «η ελληνική πλευρά θα είχε κάθε λόγο να αιτηθεί και οι εταίροι θα είχαν υποχρέωση να προσφέρουν, χωρίς καμία επιπλέον δημοσιονομική επιβάρυνση, πρόσβαση σε κατάλληλη πιστοληπτική γραμμή στήριξης που θα εξομάλυνε το διάστημα ανάμεσα στο τρίτο πρόγραμμα και την αυτόνομη χρηματοδότηση της χώρας». Και όπως εκτιμούν, «φαίνεται πως έγινε η επιλογή να μην ενεργοποιηθεί μια τυπική πιστοληπτική γραμμή, ενώ αυτή θα ήταν διαθέσιμη, κυρίως για πολιτικούς λόγους, τόσο εγχωρίως όσο και στην Ευρώπη».
Η «ασπίδα προστασίας» που προτείνουν έχει να κάνει με τη θωράκιση της καπιταλιστικής οικονομίας στο περιβάλλον της οικονομικής αβεβαιότητας και της αστάθειας. Οπως χαρακτηριστικά τονίζουν, ο «διεθνής οικονομικός κύκλος ήταν προηγουμένως σε ευνοϊκότερο στάδιο, δηλαδή η χώρα μας κινδυνεύει να βρεθεί στο εγγύς μέλλον υπό την πίεση αύξησης του κόστους χρηματοδότησης διεθνώς». Ως ένας ακόμη παράγοντας αναφέρεται το τραπεζικό σύστημα, που είναι «περισσότερο ευάλωτο από ό,τι στις άλλες οικονομίες, όπως αυτό αντανακλάται και στη συνεχιζόμενη τήρηση ελέγχων κεφαλαίου, όσο και στο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων».
Παράλληλα, το ΙΟΒΕ, εστιάζοντας στην ανάγκη για προσήλωση στις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, τονίζει: «Αν η ελληνική οικονομία δεν προσχωρήσει προς το δρόμο των δομικών μεταρρυθμίσεων, με έμφαση στο άνοιγμα των αγορών και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς της δημόσιας διοίκησης, ο ρυθμός πραγματικής μεγέθυνσης της οικονομίας κατά την επόμενη δεκαετία δύσκολα θα υπερβεί το 1% ετησίως».
Για το 2018, με όρο και προϋπόθεση την εφαρμογή του πακέτου των αντιλαϊκών μέτρων, «βλέπουν» ρυθμό ανάκαμψης 2%, αρκετά χαμηλότερα από το 2,5% στις «Εαρινές Προβλέψεις» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τέλος, αναφορικά με τις εξελίξεις στην τουρκική οικονομία, επισημαίνεται ότι «μία ενδεχόμενη απότομη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στην Τουρκία θα επηρεάσει και την Ελλάδα, καθότι αποτελεί σημαντική αγορά για τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών της».
Σημάδια «κόπωσης» στην Ευρωζώνη
«Είναι ανάγκη να διαπιστώσουμε κατά πόσο η επιβράδυνση της ανάκαμψης είναι προσωρινή ή έχει μόνιμο χαρακτήρα», δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΚΤ Μ. Ντράγκι, μετά τη χτεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ, για τα ζητήματα της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη.
Μάλιστα, όπως είπε, τα δεδομένα αυτά είναι τόσο σημαντικά που είχαν ως αποτέλεσμα το Διοικητικό Συμβούλιο να αναλωθεί στη λεπτομερή εξέταση και ανάλυσή τους. Παράλληλα, η ΕΚΤ άφησε αμετάβλητες τις παραμέτρους της εφαρμοζόμενης νομισματικής πολιτικής, τόσο ως προς το ύψος της ρευστότητας που διοχετεύει ανά μήνα στο τραπεζικό σύστημα, όσο βέβαια και το ύψος των βασικών επιτοκίων του ευρώ. https://www.rizospastis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου