Όταν πριν ακριβώς πέντε χρόνια η Ryanair ανακοίνωνε την δημιουργία βάσης στα Χανία από τον Ιούνιο του 2013 παρουσίαζε την κίνηση της αυτή ως «μάννα εξ ουρανού» για τον τουρισμό και την οικονομία της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Έταξε 70 εκατ. δολάρια επενδύσεις, 11 νέα δρομολόγια επιπλέον στα 15 που υπήρχαν, 106 πτήσεις την εβδομάδα, 500.000 θέσεις επιβατών και δημιουργία έως 500 θέσεων εργασίας.
Στην χθεσινή ανακοίνωση για το κλείσιμο της βάσης των Χανίων, δεν μπήκε στο κόπο να κάνει κάποιον απολογισμό, αρκέστηκε στην προσφιλή της τακτική να ρίξει το φταίξιμο σε κάποιον άλλο και να αποχωρήσει αφήνοντας παγωμένη την τουριστική και όχι μόνο κοινωνία των Χανίων. Οι αριθμοί των πτήσεων και των αφίξεων στα Χανιά π.R. (προ Ryanair) και κατά την βασιλεία της στο δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κρήτης είναι χαρακτηριστικοί.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας το 2012 (πριν δηλαδή δημιουργηθεί η βάση στα Χανιά από την Ryanair) το σύνολο των πτήσεων ανέρχονταν σε 14.120 ενώ το γενικό σύνολο επιβατών (εσωτερικού και εξωτερικού) σε 1.833.000. Την επόμενη χρονία με την δημιουργία της βάσης το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» έσπασε για πρώτη φορά το ρεκόρ των 2 εκατ. επιβατών. Που «εκτοξεύθηκαν» πέντε χρόνια μετά, το 2016; Οι πτήσεις τις έφθασαν σε 19.288 και οι επιβάτες άγγιξαν τα 3 εκατ. (συγκεκριμένα 2.954.000). Έστω και οριακά τα 3 εκατ. επιβάτες ξεπεράστηκαν το 2017, χρονιά που τους τελευταίους μήνες με τα γνωστά προβλήματα που αντιμετώπισε η Ryanair είχε αρχίσει να βγάζει τα Χανιά από τον χάρτη της. Πολλαπλιασιάστε τα 3 εκατ. επιβατών με έναν ικανοποιητικό αριθμό διανυκτερεύσεων, μερίδων φαγητών, εκδρομών, ενοικιάσεων αυτοκινήτων για να καταλάβετε πόσο σημαντική είναι η αποχώρηση της βάσης της Ryanair.
Μια πρώτη γεύση μπορεί να πάρει κανείς από την πτώση στην κίνηση τους πρώτους μήνες τους 2018. O μηδενισμός στις πτήσεις εξωτερικού τον Ιανουάριο οφείλεται ουσιαστικά στην διακοπή της σύνδεσης με την Πάφο που διατηρούσε έως τότε η Ryanair. Με την κίνηση της ουσιαστικά δικαιώνει τον τοπικό ανταγωνιστή της, την Aegean, η οποία κάνει λόγο για ευκαιριακούς παίκτες όταν η τελευταία έχει σταθερή παρουσία όλο τον χρόνο.
Τα Χανιά γίνονται το τρίτο αεροδρόμιο φέτος όπου η ιρλανδέζικη πολυεθνική ανακοινώνει το κλείσιμο βάσης. Είχε προηγηθεί η ενημέρωση για αποχώρηση από την Γλασκώβη όπου μειώνει τους προορισμούς από και προς την πρωτεύουσα της Σκωτίας από 23 σε τρεις, και από την Τιμισοάρα στην Ρουμανία.
Το παράδειγμα της Ισπανίας
Ένα πολύ καλό μάθημα για την στάση που τηρεί η Ryanair απέναντι στους τουριστικούς προορισμούς μπορεί να πάρουν τα Χανιά και οι άλλες πόλεις στις οποίες τάζει «λαγούς με πετραχήλια» από την Ισπανία, την πρώτη μεγάλη τουριστική αγορά που χρησιμοποίησε για την επέκταση της.
Πίσω στις αρχές της δεκαετίας και σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο της El Pais με τίτλο «Εξαρτάται το επιχειρηματικό μοντέλο της Ryanair από τον εκβιασμό;» παρουσιάζεται με στοιχεία η πολιτική της low cost αεροπορικής που επαναλαμβάνεται σαν τραγική φάρσα με πρωταγωνιστή κάθε φορά κάποια άλλη χώρα και κάποιο άλλο αεροδρόμιο.
Πρωταγωνιστές εδώ είναι τα αεροδρόμια της Girona (Χιρόνα) και της Reus. Στην Girona το αεροδρόμιο στην δεκαετία του '90 βασίζονταν κυρίως σε πτήσεις τσάρτερ. Πριν την έλευση της Ryanair οι επιβάτες που το χρησιμοποιούσαν ήταν μισό εκατομμύριο. Την επόμενη χρονιά υπήρξε μία αύξηση της τάξης του 173% ενώ το 2008 που εδραιώθηκε η Ryanair στο αεροδρόμιο της Girona είχε δημιουργήσει βάση με 11 αεροπλάνα που μετέφεραν 5,5 εκατ. επιβάτες, κοινώς υπερδεκαπλασίασε την κίνηση. Τα νούμερα αυτά επιτεύχθηκαν από χρηματοδότηση των τοπικών κυβερνήσεων για «τουριστική προβολή» η οποία ουσιαστικά ήταν χρηματοδότηση εισιτηρίων. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ τα ποσά αυτά ανέρχονταν σε 7 εκατ. ευρώ ανά έτος.
Το ίδιο μοντέλο ανάπτυξης επέλεξε και το αεροδρόμιο της Reus που βρίσκεται κοντά στην κοσμική Κόστα Μπράβα. Όταν η Ryanair ανδρώθηκε στην Ισπανία άρχισε να πιέζει τις τοπικές κυβερνήσεις για μεγαλύτερες επιδοτήσεις. Το 2010 και ενώ είχαν ανακοινώσει ότι θα αυξήσουν τις πτήσεις σε Girona και Reus ξαφνικά και χωρίς προειδοποιήση τον επόμενο Ιούλιο ανακοίνωσαν την διακοπή των πτήσεων σε Reus και το κόψιμο στο μισό των πτήσεων σε Girona. O λόγος; «Δεν καταφέραμε να έρθουμε σε συμφωνία με την τοπική κυβέρνηση» ανέφερε ο αναπληρωτής CEO της Ryanair για να περάσει στο παρασύνθημα «υπάρχουν πολλά αεροδρόμια στην Ευρώπη, αλλά υπάρχει μόνο μία αεροπορική εταιρεία η οποία είναι σε θέση να λειτουργήσει εκτός Girona: Εμείς».
Πάντα φταίνε οι άλλοι
Όπως είχε γράψει πριν από δύο χρόνια το new247 η Ryanair εκβίαζε την ιταλική κυβέρνηση με το κλείσιμο δύο βάσεων τις οποίες σκόπευε να φέρει στην Ελλάδα. Φυσικά στην Ελλάδα ο εκβιασμός ήταν αντίστροφος. Η υπουργός Τουρισμού «Μαρία Αντουαννέτα», Έλενα Κουντουρά και η άρνηση της να δεχτεί να συνομιλήσει μαζί τους ήταν ο κύριος λόγος σύμφωνα με την Ryanair που το 2016 μείωσε το φθινοπωρινό της πρόγραμμα, το αεροδρόμιο της Αθήνας - που σήμερα δοξάζει και ετοιμάζεται να γιορτάσει 4 χρόνια συνεργασίας- ήταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια απογορευτικό και επιζήμιο για τον τουρισμό της Αθήνας και πάει λέγοντας.
Η Ryanair μπορεί στα δελτία Τύπου που στέλνει να ισχυρίζεται ότι είναι η μεγαλύτερη αεροπορική της Ευρώπης - για το 2017 ήταν η Lufthansa - το μόνο σίγουρο είναι ότι με τις πολιτικές που ακολουθεί απέχει χιλιάδες μίλια από το να γίνει και η σοβαρότερη.
Κωστής Χριστοδούλου
news247.gr
Στην χθεσινή ανακοίνωση για το κλείσιμο της βάσης των Χανίων, δεν μπήκε στο κόπο να κάνει κάποιον απολογισμό, αρκέστηκε στην προσφιλή της τακτική να ρίξει το φταίξιμο σε κάποιον άλλο και να αποχωρήσει αφήνοντας παγωμένη την τουριστική και όχι μόνο κοινωνία των Χανίων. Οι αριθμοί των πτήσεων και των αφίξεων στα Χανιά π.R. (προ Ryanair) και κατά την βασιλεία της στο δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κρήτης είναι χαρακτηριστικοί.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας το 2012 (πριν δηλαδή δημιουργηθεί η βάση στα Χανιά από την Ryanair) το σύνολο των πτήσεων ανέρχονταν σε 14.120 ενώ το γενικό σύνολο επιβατών (εσωτερικού και εξωτερικού) σε 1.833.000. Την επόμενη χρονία με την δημιουργία της βάσης το αεροδρόμιο «Ιωάννης Δασκαλογιάννης» έσπασε για πρώτη φορά το ρεκόρ των 2 εκατ. επιβατών. Που «εκτοξεύθηκαν» πέντε χρόνια μετά, το 2016; Οι πτήσεις τις έφθασαν σε 19.288 και οι επιβάτες άγγιξαν τα 3 εκατ. (συγκεκριμένα 2.954.000). Έστω και οριακά τα 3 εκατ. επιβάτες ξεπεράστηκαν το 2017, χρονιά που τους τελευταίους μήνες με τα γνωστά προβλήματα που αντιμετώπισε η Ryanair είχε αρχίσει να βγάζει τα Χανιά από τον χάρτη της. Πολλαπλιασιάστε τα 3 εκατ. επιβατών με έναν ικανοποιητικό αριθμό διανυκτερεύσεων, μερίδων φαγητών, εκδρομών, ενοικιάσεων αυτοκινήτων για να καταλάβετε πόσο σημαντική είναι η αποχώρηση της βάσης της Ryanair.
Μια πρώτη γεύση μπορεί να πάρει κανείς από την πτώση στην κίνηση τους πρώτους μήνες τους 2018. O μηδενισμός στις πτήσεις εξωτερικού τον Ιανουάριο οφείλεται ουσιαστικά στην διακοπή της σύνδεσης με την Πάφο που διατηρούσε έως τότε η Ryanair. Με την κίνηση της ουσιαστικά δικαιώνει τον τοπικό ανταγωνιστή της, την Aegean, η οποία κάνει λόγο για ευκαιριακούς παίκτες όταν η τελευταία έχει σταθερή παρουσία όλο τον χρόνο.
Τα Χανιά γίνονται το τρίτο αεροδρόμιο φέτος όπου η ιρλανδέζικη πολυεθνική ανακοινώνει το κλείσιμο βάσης. Είχε προηγηθεί η ενημέρωση για αποχώρηση από την Γλασκώβη όπου μειώνει τους προορισμούς από και προς την πρωτεύουσα της Σκωτίας από 23 σε τρεις, και από την Τιμισοάρα στην Ρουμανία.
Το παράδειγμα της Ισπανίας
Ένα πολύ καλό μάθημα για την στάση που τηρεί η Ryanair απέναντι στους τουριστικούς προορισμούς μπορεί να πάρουν τα Χανιά και οι άλλες πόλεις στις οποίες τάζει «λαγούς με πετραχήλια» από την Ισπανία, την πρώτη μεγάλη τουριστική αγορά που χρησιμοποίησε για την επέκταση της.
Πίσω στις αρχές της δεκαετίας και σε ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο της El Pais με τίτλο «Εξαρτάται το επιχειρηματικό μοντέλο της Ryanair από τον εκβιασμό;» παρουσιάζεται με στοιχεία η πολιτική της low cost αεροπορικής που επαναλαμβάνεται σαν τραγική φάρσα με πρωταγωνιστή κάθε φορά κάποια άλλη χώρα και κάποιο άλλο αεροδρόμιο.
Πρωταγωνιστές εδώ είναι τα αεροδρόμια της Girona (Χιρόνα) και της Reus. Στην Girona το αεροδρόμιο στην δεκαετία του '90 βασίζονταν κυρίως σε πτήσεις τσάρτερ. Πριν την έλευση της Ryanair οι επιβάτες που το χρησιμοποιούσαν ήταν μισό εκατομμύριο. Την επόμενη χρονιά υπήρξε μία αύξηση της τάξης του 173% ενώ το 2008 που εδραιώθηκε η Ryanair στο αεροδρόμιο της Girona είχε δημιουργήσει βάση με 11 αεροπλάνα που μετέφεραν 5,5 εκατ. επιβάτες, κοινώς υπερδεκαπλασίασε την κίνηση. Τα νούμερα αυτά επιτεύχθηκαν από χρηματοδότηση των τοπικών κυβερνήσεων για «τουριστική προβολή» η οποία ουσιαστικά ήταν χρηματοδότηση εισιτηρίων. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ τα ποσά αυτά ανέρχονταν σε 7 εκατ. ευρώ ανά έτος.
Το ίδιο μοντέλο ανάπτυξης επέλεξε και το αεροδρόμιο της Reus που βρίσκεται κοντά στην κοσμική Κόστα Μπράβα. Όταν η Ryanair ανδρώθηκε στην Ισπανία άρχισε να πιέζει τις τοπικές κυβερνήσεις για μεγαλύτερες επιδοτήσεις. Το 2010 και ενώ είχαν ανακοινώσει ότι θα αυξήσουν τις πτήσεις σε Girona και Reus ξαφνικά και χωρίς προειδοποιήση τον επόμενο Ιούλιο ανακοίνωσαν την διακοπή των πτήσεων σε Reus και το κόψιμο στο μισό των πτήσεων σε Girona. O λόγος; «Δεν καταφέραμε να έρθουμε σε συμφωνία με την τοπική κυβέρνηση» ανέφερε ο αναπληρωτής CEO της Ryanair για να περάσει στο παρασύνθημα «υπάρχουν πολλά αεροδρόμια στην Ευρώπη, αλλά υπάρχει μόνο μία αεροπορική εταιρεία η οποία είναι σε θέση να λειτουργήσει εκτός Girona: Εμείς».
Πάντα φταίνε οι άλλοι
Όπως είχε γράψει πριν από δύο χρόνια το new247 η Ryanair εκβίαζε την ιταλική κυβέρνηση με το κλείσιμο δύο βάσεων τις οποίες σκόπευε να φέρει στην Ελλάδα. Φυσικά στην Ελλάδα ο εκβιασμός ήταν αντίστροφος. Η υπουργός Τουρισμού «Μαρία Αντουαννέτα», Έλενα Κουντουρά και η άρνηση της να δεχτεί να συνομιλήσει μαζί τους ήταν ο κύριος λόγος σύμφωνα με την Ryanair που το 2016 μείωσε το φθινοπωρινό της πρόγραμμα, το αεροδρόμιο της Αθήνας - που σήμερα δοξάζει και ετοιμάζεται να γιορτάσει 4 χρόνια συνεργασίας- ήταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια απογορευτικό και επιζήμιο για τον τουρισμό της Αθήνας και πάει λέγοντας.
Η Ryanair μπορεί στα δελτία Τύπου που στέλνει να ισχυρίζεται ότι είναι η μεγαλύτερη αεροπορική της Ευρώπης - για το 2017 ήταν η Lufthansa - το μόνο σίγουρο είναι ότι με τις πολιτικές που ακολουθεί απέχει χιλιάδες μίλια από το να γίνει και η σοβαρότερη.
Κωστής Χριστοδούλου
news247.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου