Πέμπτη, Απριλίου 23, 2020

Πώς το CVC "ανακάλυψε" τη Skroutz, ποια η σημασία του deal

Του Νίκου Χρυσικόπουλου

Πρόκειται για μια επιχειρηματική συμφωνία που πραγματοποιείται παρά τις, εμφανείς και επικείμενες, σοβαρές επιπτώσεις από την πανδημική κρίση στην Ελλάδα και διεθνώς. Ένα deal με τη συμμετοχή μιας από τις μεγαλύτερες εταιρίες διαχείρισης ιδιωτικών κεφαλαίων διεθνώς, της CVC Capital Partners, που έρχεται να υλοποιήσει μια ακόμη επένδυση σε μια χώρα, η οικονομία της οποίας αναμένεται να επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό τα επόμενα τρίμηνα, λόγω της -μεταξύ άλλων- σημαντικής επίπτωσης του ΑΕΠ από τον τουρισμό. Και μιας ελληνικής εταιρείας, της "Skroutz Α.Ε.", που παρά την ισχυρή της θέση στο εγχώριο e-commerce, ακόμη και σήμερα σε ένα μεγάλο μέρος της αγοράς δεν έχει γίνει αντιληπτή η προσπάθεια που χρειάστηκε για να φθάσει ως εδώ και ποιες είναι οι προοπτικές της.


Έπειτα από συζητήσεις μηνών, τις οποίες διευκόλυνε το fund Southbridge Europe Mezzanine ως μέτοχος ήδη της ελληνικής εταιρείας, η CVC εισέρχεται στο μετοχικό κεφάλαιο της  Skroutz, πραγματοποιώντας έτσι το πρώτο πραγματικό mega-deal στο εγχώριο e-commerce. Η συμφωνία έχει αξιοπρόσεκτα χαρακτηριστικά: σε μια μικρή αγορά όπως η Ελλάδα, ένα private equity fund του μεγέθους του CVC, με υπό διαχείριση assets αξίας άνω των 82 δισ. δολαρίων, αποδέχεται να διατηρήσουν οι ιδρυτές τον έλεγχο του 51% και το ίδιο να αποκτήσει μειοψηφική συμμετοχή, της τάξης του 45%, όπως έχει αναφέρει το Capital.gr. Εξίσου αξιοσημείωτο, ο προηγούμενος investor partner της Skroutz, το ελληνικών συμφερόντων επενδυτικό κεφάλαιo Southbridge που κατείχε ποσοστό 14% του μετοχικού κεφαλαίου μέσω της εξάσκησης δικαιωμάτων μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου, όχι μόνο δεν αποχωρεί, όπως θα μπορούσε και μάλιστα σε λιγότερο από δύο χρόνια με σημαντικές υπεραξίες, αλλά επιλέγει να διατηρήσει μικρότερη συμμετοχή στο νέο σχήμα, κάτι που λέει πολλά για τις προοπτικές του εγχειρήματος.



Και όλα αυτά για μια εταιρεία που αποτιμήθηκε, με βάση το προηγούμενο transaction, στα 20 εκατ. ευρώ και η οποία δραστηριοποιείται σε μια υποσχόμενη, μεν, αγορά όπως είναι αυτή του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά με πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει αλλά και να μάθει, όπως απέδειξαν οι δυσκολίες επέκτασης σε αγορές όπως η Τουρκία και η Μ. Βρετανία.
Τεράστια η προοπτική του e-commerce
Σε αυτά, όμως, ακριβώς τα χαρακτηριστικά βρίσκονται οι βασικοί λόγοι που οδήγησαν τη CVC στη Skroutz. Πρώτον, το case της ίδιας της εταιρείας: η Skroutz δεν έχει σηκώσει ούτε ένα ευρώ σε funding από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα. Ότι κατάφερε, έγινε με οργανική ανάπτυξη και όποτε χρειάστηκε κεφάλαια το έπραξε παραχωρώντας μέρος του μετοχικού της κεφαλαίου. Ακόμη και η είσοδος του Southbridge το 2018 αποφασίστηκε για να εξευρεθούν κεφάλαια προκειμένου οι τρεις ιδρυτές της να μπορέσουν να εξαγοράσουν το 50% που κατείχε η Dionic και αναγκάστηκε να πουλήσει για να καλύψει το δανεισμό της. Από την πρώτη χρήση και επί 15 χρόνια η Skroutz είναι κερδοφόρος, δεν έχει εμφανίσει ποτέ αρνητικό cash flow ή καθαρή θέση και με το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της να επανεπενδύεται στην εταιρεία. "Τέτοιες περιπτώσεις είναι σπάνιες διεθνώς και αιτιολογούν το ενδιαφέρον επενδυτών όπως το CVC", σχολιάζει στο Capital.gr. γνώστης των λεπτομερειών της συμφωνίας.

Δεύτερον, η προοπτική ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα είναι τόσο μεγάλη, ώστε να προσελκύει financial investors όπως η CVC εν προκειμένω. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, μόλις το 39% των Ελλήνων πραγματοποίησε αγορές μέσω Διαδικτύου στη διάρκεια του 2019, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (60%). Συνολικά, η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα κυμαίνεται στο 7% της αγοράς, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος αγγίζει το 14%. Η υστέρηση αυτή της Ελλάδας με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους μεταφράζεται σε εκατομμύρια τζίρου, καθώς στα επόμενα χρόνια θα επιταχύνεται στη χώρα η, νομοτελειακή, μετάβαση του offline στο online. Όσο μεγαλώνει η πρόσβαση στο internet, θα μεγαλώνει αντίστοιχα και η online αγορά.



Με το e-commerce στην ελληνική που ήδη τρέχει με ρυθμό ανάπτυξης 15%, εάν όχι υψηλότερο, η Skroutz σκοπεύει να "καβαλήσει αυτό το κύμα". Η ανάγκη των μετόχων και ιδρυτών της να εξασφαλίσουν growth capital για να υλοποιήσουν τη στρατηγική ανάπτυξης της εταιρείες, έφερε το "γάμο" με το CVC που σταθερά αναζητά επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, έπειτα από την είσοδο στην αγορά της ιδιωτικής υγείας ("Υγεία", "Metropolitan") και τον τουρισμό. Δημιουργούνται έτσι οι προϋποθέσεις για να αποδείξει η Skroutz ότι με όρους υγιούς επιχειρηματικότητας μπορεί να περάσει στην επόμενη φάση ανάπτυξης, έχοντας ως partner ένα από τα μεγαλύτερα private equity funds διεθνώς.  Κάτι που, σίγουρα, δεν θα φαντάζονταν πίσω στο 2005 οι Γ.Αυγουστίδης, Β.Δήμου και Γ. Χατζηγεωργίου, ιδρυτές και επικεφαλής της εταιρείας όταν με μοναδικό κεφάλαιο τον προσωπικό τους χρόνο και τους υπολογιστές τους, ξεκινούσαν μια μοναδική πορεία στον κόσμο του e-commerce ανεβάζοντας ένα post στον ιστότοπο insomnia με τίτλο "skroutz.gr – αναζήτηση σε ελληνικά e-shops με ένα click"…


Η σημασία του deal
Που στοχεύει πλέον η Skroutz; Προτεραιότητα αποτελεί σαφώς η ανάπτυξη στην ελληνική αγορά, με στόχο να μεγαλώσει το μερίδιο που κατέχει αναπτύσσοντας νέες, ολοκληρωμένες υπηρεσίες και πλατφόρμες, βελτιστοποιώντας την αγοραστική εμπειρία των χρηστών και, παρέχοντας υψηλότερου επιπέδου υπηρεσίες προς τις συνεργαζόμενες με αυτή επιχειρήσεις. Ήδη στην πλατφόρμα αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών www.skroutz.gr προβάλλονται σήμερα περισσότερα από 10 εκατομμύρια προϊόντα σε πάνω από 4.500 ηλεκτρονικά καταστήματα, με στόχο να αυξηθούν. Με την ιστοσελίδα να καταγράφει σε μηνιαία βάση 8,5 εκατομμύρια μοναδικές επισκέψεις, προ μηνών το SimilarWeb τοποθέτησε το skroutz.gr ανάμεσα στα 1.000 websites με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως, αναφέροντας πως αποτελεί το 3ο Price Comparison Engine στο παγκόσμιο ranking του. Το upside στην Ελλάδα θεωρείται μεγάλο και εκεί θα δοθεί βάση για τα επόμενα χρόνια, ώστε να αξιολογηθεί ο ρεαλισμός επόμενος κινήσεων στη λογικής ενός σχεδίου για πανευρωπαϊκή Amazon.

Το πιο σημαντικό, ίσως, από όλα αυτά είναι, όπως αναφέρθηκε, πως πρόκειται για μια εξαγορά που "κλείδωσε", παρότι θα μπορούσε κάλλιστα ο αγοραστής να επικαλεστεί λόγους "force majeure" για να παρατείνει, στην καλύτερη των περιπτώσεων, τις συζητήσεις. Παρότι θεωρητικά το νέο περιβάλλον που δημιουργεί η πανδημία του κορονοϊού ευνοεί την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο (κάθε) υποψήφιος επενδυτής γνωρίζει καλά πως οι βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις στο εγχώριο ΑΕΠ θα είναι, συγκριτικά με άλλες αγορές, μεγαλύτερες λόγω της εξάρτησης της ελληνικής οικονομίας με τον Τουρισμό. Αυτό δεν εμπόδισε τη CVC να κλείσει το deal, κίνηση που λειτουργεί ως ψήφος εμπιστοσύνης σε έναν ολόκληρο κλάδο και στο επιχειρείν της χώρας που έχει πληγεί διεθνώς από φαινόμενα τύπου Globo, Velti, Folli και εσχάτως Akazoo.

Nikos.chrissikopoulos@capital.gr
https://www.capital.gr/epixeiriseis/3448019/pos-to-cvc-anakalupse-ti-skroutz-poia-i-simasia-tou-deal

Δεν υπάρχουν σχόλια: