Οι τρεις αλπινιστές φαίνονται να πατούν στο κενό. Καλά δεμένοι με σχοινιά ορειβασίας έχουν περικυκλώσει με σίγουρες κινήσεις ένα μεγάλο κομμάτι βράχου, που δείχνει έτοιμο να αποκολληθεί. Στο μεγάλο κάθετο ρήγμα που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στον βράχο και την πλαγιά τοποθετούν έναν ειδικό «γρύλο» και σιγά σιγά τον ανοίγουν. Το ρήγμα διευρύνεται και σε λίγο ο βράχος ξεκολλάει από το βουνό και διαλύεται καθώς κατολισθαίνει στις απότομες πλαγιές. Ο ήχος αντιλαλεί στην άδεια κοιλάδα των Τεμπών.
Η εργασία αυτή, γνωστή στους μηχανικούς και τους γεωλόγους ως «ξεσκάρωμα», επαναλαμβάνεται πολλές φορές την ημέρα και σε πολλά σημεία ταυτόχρονα στην κοιλάδα των Τεμπών. Είναι μια εργασία επικίνδυνη, κάτι με το οποίο έχουν πλέον εξοικειωθεί οι 32 έμπειροι αλπινιστές γεωλόγοι από όλο τον κόσμο, που εργάζονται σήμερα στα Τέμπη. Τους αλπινιστές συνοδεύει συνεργείο περίπου 20 εργατών από το έδαφος, που βοηθά με ειδικά μηχανήματα στην απομάκρυνση των βράχων. Επιτόπου βρίσκονται σήμερα και περίπου τα μισά από τα απαραίτητα «υλικά»: τα ειδικά καρφιά, με τα οποία γίνεται η ήλωση των βράχων, και τα ατσαλένια πλέγματα, που θα τοποθετηθούν στα πιο απότομα σημεία για τη συγκράτηση των βράχων.
Σύμφωνα με τα όσα αρχικά προέβλεπε η μελέτη, τα μέτρα προστασίας -δηλαδή το «ξεσκάρωμα», το «κάρφωμα» βράχων και η τοποθέτηση πλεγμάτων- επρόκειτο να εφαρμοστούν σε έξι περιοχές, σε μήκος 1.820 μέτρων. Με την έναρξη των εργασιών εντοπίστηκαν περισσότεροι βράχοι με πρόβλημα και τα σημεία παρεμβάσεων (δηλαδή οι πιο απότομες πλαγιές) αυξήθηκαν από έξι σε εννέα. Η ιστορία των αλπινιστών στα Τέμπη μπορεί να ακούγεται περιπετειώδης, ίσως και γοητευτική, οι εργασίες όμως έχουν μια τραγική αφορμή: την κατάπτωση βράχων στο 386ο χιλιόμετρο και τον θάνατο ενός Ιταλού μηχανικού. Οπως αποκάλυψε η «Κ» (17.1.2010) οι συγκεκριμένες εργασίες θα έπρεπε να είχαν πραγματοποιηθεί σχεδόν πριν από ένα χρόνο, αλλά η υπεύθυνη για τον δρόμο εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε». ζητούσε να τις μεταθέσει για το 2012, όταν θα είχε παραδώσει στην κυκλοφορία τις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών.
Στο σημείο που έχουν φθάσει τα πράγματα, δεν υπάρχουν επιλογές. Το υπουργείο Υποδομών πιέζει την εταιρεία προκειμένου να έχει ολοκληρώσει το ξεσκάρωμα και την ήλωση των βράχων πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα, ώστε να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία πριν από το Πάσχα. Οπως εκτιμούν στελέχη του υπουργείου, η τοποθέτηση των ατσαλένιων πλεγμάτων μπορεί να γίνει και στη συνέχεια, ενδεχομένως με μικρές διακοπές στην κυκλοφορία.
Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν περί την 15η Μαρτίου και θα εξαρτηθούν από δύο παράγοντες: από την πρόοδο των εργασιών, αλλά και την άποψη των δύο επιβλεπόντων αλπινιστών από τον Καναδά. Η «πεζή» πραγματικότητα, δηλαδή το θέμα της ανάληψης του κόστους, οδηγείται (κατά πάσα πιθανότητα) μεθαύριο στη διεθνή διαιτησία. Την κρίσιμη ψήφο θα έχει ειδικός από το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο Παρισιού. Η εμπειρία όμως από ανάλογες περιπτώσεις είναι ότι το κράτος δύσκολα «δικαιώνεται». Ας δικαιωθεί τουλάχιστον η μνήμη του άτυχου Ιταλού μηχανικού...
ΠΡΕΖΑ TV
26-2-2010
Η εργασία αυτή, γνωστή στους μηχανικούς και τους γεωλόγους ως «ξεσκάρωμα», επαναλαμβάνεται πολλές φορές την ημέρα και σε πολλά σημεία ταυτόχρονα στην κοιλάδα των Τεμπών. Είναι μια εργασία επικίνδυνη, κάτι με το οποίο έχουν πλέον εξοικειωθεί οι 32 έμπειροι αλπινιστές γεωλόγοι από όλο τον κόσμο, που εργάζονται σήμερα στα Τέμπη. Τους αλπινιστές συνοδεύει συνεργείο περίπου 20 εργατών από το έδαφος, που βοηθά με ειδικά μηχανήματα στην απομάκρυνση των βράχων. Επιτόπου βρίσκονται σήμερα και περίπου τα μισά από τα απαραίτητα «υλικά»: τα ειδικά καρφιά, με τα οποία γίνεται η ήλωση των βράχων, και τα ατσαλένια πλέγματα, που θα τοποθετηθούν στα πιο απότομα σημεία για τη συγκράτηση των βράχων.
Σύμφωνα με τα όσα αρχικά προέβλεπε η μελέτη, τα μέτρα προστασίας -δηλαδή το «ξεσκάρωμα», το «κάρφωμα» βράχων και η τοποθέτηση πλεγμάτων- επρόκειτο να εφαρμοστούν σε έξι περιοχές, σε μήκος 1.820 μέτρων. Με την έναρξη των εργασιών εντοπίστηκαν περισσότεροι βράχοι με πρόβλημα και τα σημεία παρεμβάσεων (δηλαδή οι πιο απότομες πλαγιές) αυξήθηκαν από έξι σε εννέα. Η ιστορία των αλπινιστών στα Τέμπη μπορεί να ακούγεται περιπετειώδης, ίσως και γοητευτική, οι εργασίες όμως έχουν μια τραγική αφορμή: την κατάπτωση βράχων στο 386ο χιλιόμετρο και τον θάνατο ενός Ιταλού μηχανικού. Οπως αποκάλυψε η «Κ» (17.1.2010) οι συγκεκριμένες εργασίες θα έπρεπε να είχαν πραγματοποιηθεί σχεδόν πριν από ένα χρόνο, αλλά η υπεύθυνη για τον δρόμο εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε». ζητούσε να τις μεταθέσει για το 2012, όταν θα είχε παραδώσει στην κυκλοφορία τις δίδυμες σήραγγες των Τεμπών.
Στο σημείο που έχουν φθάσει τα πράγματα, δεν υπάρχουν επιλογές. Το υπουργείο Υποδομών πιέζει την εταιρεία προκειμένου να έχει ολοκληρώσει το ξεσκάρωμα και την ήλωση των βράχων πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα, ώστε να δώσει τον δρόμο στην κυκλοφορία πριν από το Πάσχα. Οπως εκτιμούν στελέχη του υπουργείου, η τοποθέτηση των ατσαλένιων πλεγμάτων μπορεί να γίνει και στη συνέχεια, ενδεχομένως με μικρές διακοπές στην κυκλοφορία.
Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν περί την 15η Μαρτίου και θα εξαρτηθούν από δύο παράγοντες: από την πρόοδο των εργασιών, αλλά και την άποψη των δύο επιβλεπόντων αλπινιστών από τον Καναδά. Η «πεζή» πραγματικότητα, δηλαδή το θέμα της ανάληψης του κόστους, οδηγείται (κατά πάσα πιθανότητα) μεθαύριο στη διεθνή διαιτησία. Την κρίσιμη ψήφο θα έχει ειδικός από το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο Παρισιού. Η εμπειρία όμως από ανάλογες περιπτώσεις είναι ότι το κράτος δύσκολα «δικαιώνεται». Ας δικαιωθεί τουλάχιστον η μνήμη του άτυχου Ιταλού μηχανικού...
ΠΡΕΖΑ TV
26-2-2010
1 σχόλιο:
koroida...
edw mallonun gia to poios 8a protofaei fragka k siga min tus noiazei pote 8a anoiksei o dromos....
katse min olo auto me ton 8anato itan stimeno gia na kleisun ta tempi k na kanoun aneta tis ergasies tous.....
Δημοσίευση σχολίου