Πέμπτη, Απριλίου 22, 2010

ΟΡΓΑΣΜΟΣ ΑΝΟΜΙΑΣ ΜΕ ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΚΑΝΟΥΝ ΟΤΙ ΤΟΥΣ ΚΑΒΛΩΣΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΛΟΓΙΕΣ ΤΩΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΛΕΦΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΛΑΟΥ

Καθυστερήσεις, που φθάνουν και τα δύο χρόνια, υπερβάσεις προϋπολογισμών και εκπτώσεις της τάξης του 40% συνθέτουν τη μάλλον γκρίζα εικόνα των έργων, όπως αποτυπώνεται από τα πρώτα στοιχεία της ηλεκτρονικής «ταυτότητας» που επιχειρεί το υπουργείο Υποδομών.
Ακόμη και στους εθνικούς δρόμους, που αποτελούσαν προτεραιότητα του τέως υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, οι «ουρές» είναι πολλές και έχουν επιπτώσεις στην εξέλιξη των έργων. Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις παρουσιάζονται στις απαλλοτριώσεις για τις οποίες πρέπει να εξασφαλιστούν κονδύλια της τάξης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ. Το τελευταίο τρίμηνο διατέθηκαν περίπου 250 εκατ. ευρώ και θα διατεθούν άλλα 800 εκατ. ευρώ. Οι εργολάβοι πάντως έχουν ήδη αξιοποιήσει την καθυστέρηση για να καταστρατηγούν τα χρονοδιαγράμματα των δικών τους υποχρεώσεων και να προχωρούν σε αυξήσεις των τιμών στα διόδια.

Το τμήμα των 4,1 χλμ. από την κοίτη του Σπερχειού ώς τη Ροδίτσα, στο «πέταλο» του Μαλιακού, είχε δημοπρατηθεί τον Σεπτέμβριο του 2007 και είχε ανατεθεί στον μειοδότη με έκπτωση 41,5%! Το έργο, με προϋπολογισμό 56,19 εκατ. ευρώ, έπρεπε να έχει παραδοθεί τον Αύγουστο του 2009 αλλά προηγουμένως είχε πάρει παράταση για άλλον ένα χρόνο. Η μετάθεση όμως έχει επίπτωση στα έργα του Ε-65, του νέου αυτοκινητόδρομου στη δυτική Θεσσαλία, αφού οι εργολάβοι με βάση τη σύμβαση του 2008 έχουν δικαίωμα να θέσουν σε λειτουργία τρεις σταθμούς διοδίων που θα καλύπτουν 75 χλμ. του «πετάλου». Στον ίδιο άξονα, στο έτοιμο από χρόνια κομμάτι Αγιος Κωνσταντίνος-Καμένα Βούρλα, τον Ιούλιο του 2008 δημοπρατήθηκαν και κατασκευάζονται, με τη... συνήθη καθυστέρηση του ενός έτους, αντιπλημμυρικά έργα ύψους 13,23 εκατ. ευρώ. Η υπόθεση μυρίζει συμπληρωματική σύμβαση...
Στην περιοχή της Πάτρας φαίνεται ότι έχει χαθεί η «μπάλα». Η κάλυψη του Διακονιάρη, που είχε ανατεθεί τον Ιούλιο του 2005 με προοπτική να παραδοθεί τον Ιανουάριο του 2008, έχει πάρει παράταση για τον Μάιο αλλά μάλλον θα χρειαστεί άλλη μία διετία για να τελειώσει. Ιδια εικόνα και στη σύνδεση της περιφερειακής με το λιμάνι, που ανατέθηκε τον Μάρτιο του 2006 με έκπτωση 38,38%, με την προοπτική να τελειώσει σε δυόμιση χρόνια (Οκτώβριος 2008), αλλά και με την παράταση αναμένεται να ολοκληρωθεί δύο χρόνια αργότερα, τον ερχόμενο Οκτώβριο.

Η παράκαμψη του Αγρινίου (τμήμα Αγγελόκαστρο-Κουβαράς), είχε ανατεθεί τον Μάρτιο του 2005 με προϋπολογισμό 89,02 εκατ. ευρώ. Ηδη έχουν πληρωθεί 161,04 εκατ. ευρώ, κονδύλια σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τη σύμβαση. Και εδώ έχει δοθεί παράταση ενός χρόνου, που λήγει τον επόμενο μήνα.
Στο φράγμα Σμοκόβου έχει πάρει δίχρονη παράταση, που λήγει τον Ιούνιο. Το έργο είχε ανατεθεί με έκπτωση 31,11% τον Απρίλιο του 2005 με προοπτική να ολοκληρωθεί σε δυόμισι χρόνια.
Από την κακοδαιμονία των καθυστερήσεων δεν ξέφυγαν ούτε τα έργα μετρό, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η επέκταση προς Ελληνικό έπρεπε να λειτουργεί από τον Ιανουάριο, αλλά μήνες πριν είχε δοθεί παράταση ώς τον Οκτώβριο. Θεωρείται αισιόδοξο σενάριο, αφού τα έργα προβλέπεται να συνεχιστούν και το 2011, ενώ δημιουργεί ερωτήματα το γεγονός ότι η σύμβαση του τεχνικού συμβούλου του έργου λήγει τον Απρίλιο του 2012. Είναι χρονιά κατά την οποία αναμένονται οι νέοι συρμοί που θα καλύψουν τα δρομολόγια στις επεκτάσεις.

Στην περίπτωση της σήραγγας των 300 μέτρων, με δύο νέους σταθμούς, που θα φέρει το μετρό ώς την Ανθούπολη Περιστερίου, η καθυστέρηση μετρά ήδη έναν χρόνο και πάλι δεν φαίνεται... φως στην άκρη του τούνελ. Οσο για τους τρεις σταθμούς που λείπουν από το τμήμα Εθνική Αμυνα-Δ. Πλακεντίας, η νέα προθεσμία έχει παραταθεί για τον Αύγουστο, αλλά μάλλον είναι αισιόδοξη. Ως τώρα έχει λειτουργήσει μόνον το Νομισματοκοπείο, ενώ οικονομικές διαφορές με τον ανάδοχο καθυστερούν τον σταθμό στον Χολαργό. Η Αγία Παρασκευή είναι βέβαιο ότι πάει για τα μέσα του 2011. Ανάλογη εικόνα στο τμήμα Αιγάλεω-Χαϊδάρι, που ξεκίνησε το 2006. Η ολοκλήρωση της σήραγγας των 1.500 μέτρων με έναν νέο σταθμό έχει μετατεθεί για τον Φεβρουάριο του 2011.
Ακόμη πιο σκούρα είναι τα πράγματα στα έργα της Θεσσαλονίκης. Η βασική γραμμή των 9 χλμ. με προϋπολογισμό 1,2 δισ. ευρώ, είχε ανατεθεί τον Απρίλιο του 2006 με προοπτική να λειτουργήσει τον Οκτώβριο του 2012. Ως τώρα έχει περάσει το 50% του χρόνου και έχει υλοποιηθεί λιγότερο από το 25% του έργου, ενώ έχουν απορροφηθεί 206 εκατ. ευρώ.

ΠΡΕΖΑ TV
22-4-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: