Τρίτη, Ιουνίου 08, 2010

Αυτοκίνητο: Όταν θα «μιλήσει» σαν φίλος

Η βελτίωση των συστημάτων ομιλίας προς τους οδηγούς έγκειται στην εξομοίωσή τους με την ομιλία των φίλων.

Επιστήμονες στο πανεπιστήμιο του Stanford στις ΗΠΑ έχουν επικεντρωθεί στη βελτίωση των συστημάτων ομιλίας προς τον οδηγό, έτσι ώστε η οδήγηση να γίνεται δίχως ανεπιθύμητες αντιδράσεις.

Στα εργαστήρια ενός από τα κορυφαία πανεπιστήμια υψηλής τεχνολογίας, τα αυτοκίνητα σχεδιάζονται για να γίνουν οι καλύτεροι «φίλοι» των οδηγών. Σύμφωνα με τον καθηγητή, Clifford Nass, το ρητό «η δυστυχία 'αγαπά' την παρέα» είναι μάλλον ανακριβές. Αυτό που ισχύει είναι η «δυστυχία αγαπά την 'δυστυχισμένη' παρέα. Μέσα από τα πειράματα προέκυψε ότι οι οδηγοί που αισθάνονται κατήφεια, αντιδρούν καλύτερα σε μια «βαριεστημένη και υποτονική» φωνή παρά σε μια «εύθυμη και δυνατή».

Ο Nass υποστηρίζει ότι τα συστήματα ομιλίας που σχεδιάζονται αυτήν την στιγμή προσομοιώνονται ανάλογα με τον χαρακτήρα που ταιριάζει στον κάθε οδηγό. «Οι άνθρωποι χαίρονται πολύ όταν ένας πολύ καλός φίλος αναλαμβάνει τα ηνία σε δύσκολες στιγμές», σχολιάζει χαρακτηριστικά. Για να ανταποκριθεί όμως το αυτοκίνητο στα καθήκοντα του φίλου, χρειάζεται να περάσει αρκετά τεστ.

Έρευνες έδειξαν ότι φράσεις όπως «Δεν οδηγείτε καλά, παρακαλώ να είστε πιο προσεκτικοί» και «παρακαλώ να είστε συγκεντρωμένοι στην οδήγηση σας», εκνεύριζαν τους οδηγούς και τους ωθούσαν ακόμη και σε τρακάρισμα. Όταν όμως η ομιλία -π.χ έπειτα από έναν επικίνδυνο ελιγμό- είναι του στυλ «πραγματικά ήταν πολύ άσχημη αυτή η οδήγηση, νομίζω ότι το χειριστήκατε αρκετά καλά», ο οδηγός αισθάνεται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Το μυστικό, όπως λέει ο Νass, έγκειται στο να αποκτήσει τον έλεγχο το αυτοκίνητο αλλά να εξηγήσει προηγουμένως γιατί το κάνει.

Το μεγαλύτερο στοίχημα των αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η ανάπτυξη συστημάτων που είναι πολύ κοντά στον τόνο της ανθρώπινης φωνής και τη σύνταξη της ανθρώπινης ομιλίας. Έχει αποδειχτεί μάλιστα πως μας αρέσει όταν οι άλλοι μας αντιγράφουν, αρκεί η αντιγραφή να μην είναι πολύ κοντά στον μιμητισμό. Όταν συμβεί αυτό, οι εταιρείες θα δημιουργούν τον προσωπικό «φίλο» του κάθε οδηγού και θα τον «μεταφέρουν» μ' ένα απλό τσιπάκι στο επόμενο μοντέλο που θα αγοράζει…

PREZATV
8-6-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: