Δευτέρα, Οκτωβρίου 18, 2010

25 ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΗΝ... ΙΔΙΑ ΤΑΞΗ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑ

Το 1985 οι Ρομά ήταν κατά 95% έως 98% αναλφάβητοι. Το 1996 το ποσοστό αυτό μειώθηκε… εντυπωσιακά στο 95%. Σήμερα και μετά την εφαρμογή δύο πανάκριβων και ελπιδοφόρων προγραμμάτων των Πανεπιστημίων Ιωαννίνων και Θεσσαλίας ο αριθμός δεν έχει διαφοροποιηθεί καθόλου. Τι φταίει για την αποτυχία;«Η αποσπασματική προσέγγιση του θέματος», απαντά ο Άγγελος Χατζηνικολάου, σχολικός σύμβουλος πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο οποίος ασχολείται εδώ και 20 χρόνια με την εκπαίδευση των Ρομά (σ.σ. είναι κατηγορηματικός για τη χρήση της ονομασίας Ρομά και όχι τσιγγάνοι). «Αν η πολιτεία δεν κάνει ουσιαστικές παρεμβάσεις για όλο το ζήτημα που αφορά τους Ρομά, η εκπαίδευση από μόνη της δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα. Κάποιοι παρουσιάζουν τη σχολική διαρροή ως κουλτούρα των Ρομά. Όμως ουσιαστικά με αυτόν τον τρόπο το κράτος αποποιείται τις ευθύνες του», εξηγεί ο κ. Χατζηνικολάου, διευκρινίζοντας ότι οι αναγκαίες παρεμβάσεις αφορούν την πρόσβαση στα κοινωνικά αγαθά της υγείας, της ασφάλισης, της πρόνοιας και της εργασίας, συνθήκες αξιοπρεπούς στέγασης, πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες και εξάλειψη των διακρίσεων σε βάρος των Ρομά (γκέτο και παραβατικότητα). Μα πώς να αλλάξει η ζωή τους, όταν τα ευρωκονδύλια που διατέθηκαν τα τελευταία χρόνια για την ένταξη των Ρομά δεν έφτασαν ποτέ στα χέρια τους; Όπως αποκάλυψε πρόσφατα κατόπιν ερώτησης του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Χουντή η αρμόδια επίτροπος Βίβιαν Ρέντιγκ, στο πλαίσιο του Γ’ ΚΠΣ διατέθηκαν 12,5 εκατομμύρια ευρώ για παρεμβάσεις που αφορούν ειδικά την οικονομικοκοινωνική ένταξη των Ρομά. Απορίας άξιο είναι πού πήγαν αυτά τα χρήματα, μιας και οι συνθήκες διαβίωσής τους σίγουρα δεν άλλαξαν προς το καλύτερο.

Για τον κ. Χατζηνικολάου το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών Ρομά δεν χρειάζεται άλλες έρευνες αλλά συγκεκριμένες πολιτικές δράσεις παρέμβασης. Η εκπαιδευτική πρότασή του συνοψίζεται στα εξής σημεία:
- Αλλαγή του τίτλου του προγράμματος από εκπαίδευση τσιγγανόπαιδων σε εκπαίδευση παιδιών Ρομά, για να γίνεται δεκτό σε όλες τις περιοχές από τους ίδιους τους Ρομά.
- Καταγραφή, εγγραφή και φοίτηση όλων των παιδιών στο σχολείο.
- Κατανομή των πόρων (ανθρώπινων και υλικών) στα σχολεία, όπου φοιτούν παιδιά Ρομά.
- Παρεμβάσεις στις τοπικές κοινωνίες και στους καταυλισμούς πάντα με εμπλοκή του τοπικού σχολείου.
- Άμεση συνεργασία του σχολείου με άλλους φορείς-θεσμούς για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι οικογένειες των παιδιών Ρομά.
Την ίδια ώρα το υπουργείο Παιδείας μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος "Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση" και με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ) προχωρά σε νέο πρόγραμμα, ώστε, όπως αναφέρει, πολύ σύντομα όλα τα παιδιά Ρομά να έχουν ίσες ευκαιρίες για επιτυχή εκπαίδευση, κοινωνική άνοδο και οικονομική προκοπή. Το πρόγραμμα θα αναλάβουν διάφορα πανεπιστήμια ανά περιφέρεια. Το στοίχημα βέβαια είναι να μην έχει την ίδια τύχη με τα υπόλοιπα προγράμματα που εφαρμόστηκαν την προηγούμενη δεκαπενταετία.

Πριν από λίγο καιρό την κοινωνία της Θεσσαλονίκης απασχόλησε η περίπτωση των παιδιών Ρομά που μένουν στον καταυλισμό της Περαίας του δήμου Θερμαϊκού (σ.σ. υφίσταται περισσότερα από δέκα χρόνια) και θα ενταχθούν σε δημοτικά σχολεία της περιοχής. Σε κάποιους γονείς μάλλον δεν άρεσε αυτή η προοπτική και έτσι προχώρησαν σε διαμαρτυρίες. «Δεν ήταν ρατσιστική η αντίδραση. Απλώς οι γονείς ζήτησαν να τηρηθούν κάποιες προδιαγραφές που προβλέπει η νομοθεσία σχετικά με ζητήματα ιατρικής φύσης, π.χ. εμβόλια και βιβλιάρια υγείας, και τη δημιουργία τάξεων υποδοχής. Επίσης απαίτησαν να μοιραστούν σε πέντε σχολεία και όχι σε τρία, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί, ώστε να μην υπάρχει γκετοποίησή τους. Φυσικά και πιστεύουμε ότι η παιδεία είναι για όλους», σχολίασε η γενική γραμματέας της Ένωσης Γονέων Θερμαϊκού Άννυ Βουλγαράκη. Πρόκειται για 31 μαθητές, έως 14 ετών, οι οποίοι θα κατανεμηθούν ισομερώς στα πέντε δημοτικά σχολεία και έξι από αυτούς ίσως μεταφερθούν στο γυμνάσιο. Βέβαια σήμερα, 35 ημέρες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα μαθήματα δεν έχουν αρχίσει για τους Ρομά, καθώς δεν έχει λυθεί το θέμα της μεταφοράς τους. Εξάλλου η καθυστέρηση αυτή είναι μηδαμινή, αν σκεφτούμε ότι το υπουργείο Παιδείας και οι φορείς της εκπαίδευσης χρειάστηκαν δεκαπέντε χρόνια, για να ενεργοποιηθούν για το ζήτημα. Ένα ζήτημα που άγνωστο είναι εάν θα τους απασχολούσε, σε περίπτωση που δεν υπήρχε η καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) για το σχολικό αποκλεισμό των παιδιών Ρομά στον Ασπρόπυργο και δεν εκκρεμούσαν τουλάχιστον άλλες δύο προσφυγές για την Περαία και τη Βέροια.

Της Φιλομήλας Δημολαΐδου

ΠΡΕΖΑ TV
18-10-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: