Τις παρενέργειες της κρίσης βιώνει ήδη η αγορά των ταξί καθώς το κόστος για μία άδεια συνεχώς πέφτει, ενώ η δουλειά στον κλάδο το τελευταίο διάστημα έχει συρρικνωθεί έως και 50%.Με την προσφορά και τη ζήτηση καθηλωμένες σε μηδενικά επίπεδα στην εκπνοή του 2010, οι πρόεδροι των σωματείων των οδηγών ταξί τόσο στην Αθήνα όσο και στην επαρχία, αλλά και οι ιδιοκτήτες γραφείων εμπορίας ταξί, περιγράφουν στο «Εθνος» με τα μελανότερα των χρωμάτων τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα στον επαγγελματικό τους χώρο.
Κούρσα απελπισίας για τα ταξί
Με τις τιμές των αδειών να αγγίζουν μέχρι και τις 80.000 ευρώ στην Αθήνα και γύρω στις 130.000 στην Περιφέρεια, ενώ πριν από έναν χρόνο βρίσκονταν σε διπλάσια επίπεδα, οι οδηγοί ταξί δεν μπορούν να δουν «φως στο τούνελ» καθώς δεν διαφαίνεται προοπτική οικονομικής αναζωογόνησης σε κανένα τομέα.
«Μία άδεια ταξί πριν από 20 μέρες κοστολογήθηκε 90.000 ευρώ, όταν πέρυσι η τιμή της άγγιζε τουλάχιστον τις 180.000 και πριν από μία τριετία ακόμα και τις 300.000 ευρώ.
Αυτή τη στιγμή η αγορά είναι παγωμένη. Υπάρχει ένα πολύ μικρό ενδιαφέρον από κάποιους που είναι πλέον άνεργοι και αναζητούν σωτηρία τοποθετώντας τα χρήματά τους στην αγορά μισού ταξί, αλλά πάλι πολύ σπάνια πια μπορεί κάποιος να είναι εξ ολοκλήρου ιδιοκτήτης μίας άδειας.
Επιπλέον, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που κάποιος έβαλε υποθήκη το σπίτι του για την απόκτηση μίας άδειας και τώρα κινδυνεύει να το χάσει εφόσον η δουλειά δεν αποδίδει όπως παλιά», λέει ο Χ.Ν., ιδιοκτήτης γραφείου εμπορίας ταξί.
Με τους αυτοκινητιστές να οδηγούνται στην ανεργία -και αρκετοί εξ αυτών στη χρεοκοπία- εξαιτίας της υφιστάμενης κατάστασης, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ (Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής) Θύμιος Λυμπερόπουλος δηλώνει: «Σήμερα στον κλάδο μας οδηγούνται κατά χιλιάδες στην ανεργία γιατί δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
«Δεν υπάρχει δουλειά»
Οι τιμές των αδειών έχουν πάρει την κατιούσα και πολύ φοβάμαι ότι θα πέσουν κι άλλο όσο περνάει ο καιρός. Δεν υπάρχει δουλειά. Δεν υπάρχουν αγοραστές.
Αν, όμως, κάποιος ενδιαφέρεται μπορεί να βρει μία άδεια με 80.000-100.000 ευρώ, όταν πριν από έναν χρόνο θα την αγόραζε με 200.000-205.000 ευρώ.
Το μόνο σίγουρο και πολύ απογοητευτικό είναι ότι η δουλειά μας μέσα στο τελευταίο διάστημα έπεσε κατά 50%. Κόβονται οι μισθοί και οι συντάξεις, πώς να πάρει ο κόσμος ταξί; Εξαιτίας αυτής της κατάστασης το ταξί δουλεύει μια μονοκόμματη βάρδια, αλλιώς δεν βγαίνει.
Ο ίδιος συμπληρώνει ότι έχει «πεθάνει» και η βραδινή βάρδια? «Πώς να ανταποκριθεί κανείς», διερωτάται, «στα έξοδα για το ασφαλιστικό ταμείο, το πετρέλαιο, τη συντήρηση του αυτοκινήτου του; Εχουμε το φθηνότερο τιμολόγιο με το ακριβότερο κόστος λειτουργίας του ταξί».
Με απαισιοδοξία αντιμετωπίζει την κατάσταση και ο ιδιοκτήτης γραφείου εμπορίας ταξί Δημήτρης Μήτσιου: «Δυστυχώς φθάσαμε στο σημείο κάποιος για να αγοράσει μία άδεια ταξί ή ένας μέρος της να βάζει υποθήκη το σπίτι του ενώ είναι άνεργος».
Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο
Κραυγή απόγνωσης από τους οδηγούς
Στα ίδια επίπεδα με την Αθήνα κινείται η αγορά ταξί στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα και στο Ηράκλειο της Κρήτης.
«Στα τάρταρα οδηγούνται οι τιμές των αδειών μας. Από πέρυσι που ήταν 350.000-360.000 ευρώ τώρα έχουν μειωθεί πάνω από 50%. Μπορεί κάποιος να αγοράσει άδεια και με 140.000 ευρώ. Εχει πέσει και ο τζίρος μας κατά 40%? Και για δώρο Χριστουγέννων ούτε λόγος. Με δυσκολία μας παίρνει ο κόσμος, να τον επιβαρύνουμε και με δώρο;», τονίζει ο πρόεδρος του Σωματείου Ταξί Θεσσαλονίκης «Ερμής», κ. Γιαννακάκης.
Στην Πάτρα οι άδειες έχουν πέσει πάνω από 60%, λέει ο πρόεδρος του ραδιοταξί Express, Χρήστος Χαλκιόπουλος, και συμπληρώνει: «Το ταξί πλέον δεν αποδίδει. Κάποτε μας έμεναν στο χέρι καθαρά 50-60 ευρώ τη μέρα, ενώ σήμερα μόλις 20».
«Προχθές πουλήθηκε μία άδεια 130.000 ευρώ.
Την βρήκαν σε ανάγκη τη γυναίκα. Πριν από ενάμιση-δύο χρόνια θα την έδινε με 300.000 ευρώ. Μπορεί οι άδειες να έχουν υποτιμηθεί, αλλά ο κόσμος φοβάται να αγοράσει.
Εδώ κάποιοι, πριν από κάνα χρόνο, που ήταν καλύτερες οι συνθήκες, είχαν βάλει και γραμμάτια και σήμερα
δεν μπορούν να ανταποκριθούν.
Εχει πέσει και η δουλειά γύρω στο 40%, δεν ξέρω πού θα φτάσουμε?», αναρωτιέται ο πρόεδρος του Αστικού Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Ταξί του Νομού Ηρακλείου, Φραγκίσκος Μαράκης.
Στέλλα Κεμανετζή
kemanetzi@pegasus.gr
ΠΡΕΖΑ TV
28-12-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου