Ανάμεσα στις προτάσεις του λεγόμενου «συμφώνου ανταγωνιστικότητας» που εμφάνισαν η Γερμανία και η Γαλλία στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της 4/2 ήταν και η ανάληψη νομικής δέσμευσης από τις χώρες της Ευρωζώνης για την οριοθέτηση του δημόσιου χρέους τους.
Εμπνευστής της πρότασης αυτής είναι η Γερμανία, η οποία έχει ήδη εφαρμόσει από τον Ιούνιο 2009 την πρόταση κατοχυρώνοντάς την συνταγματικά με διάταξη αποκαλούμενη "φρένο χρέους" (Schuldenbremse).
Ωστόσο, στο πρόσφατο Συμβούλιο η Γερμανία δεν απαίτησε τη συνταγματική κατοχύρωση της πρότασης για το χρέος. Με αυτήν ορίζεται ότι ο νέος καθαρός δανεισμός του ομοσπονδιακού κράτους από το 2016 και έπειτα δεν θα μπορεί κατ' αρχή να υπερβαίνει το 0,35% του γερμανικού ΑΕΠ.
Στην πραγματικότητα, όμως, η εφαρμογή του "φρένου χρέους" δεν θα είναι άκαμπτη, καθώς προσφέρει σημαντικά περιθώρια για την άσκηση αντικυκλικής δημοσιονομικής πολιτικής και κυρίως παρέχει τη δυνατότητα υιοθέτησης επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής σε περιόδους κρίσεων.
"Οδηγός" στη διαμόρφωση της πρότασης ήταν το ευρωπαϊκό Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο σαφώς υποχρεώνει στην μεσοπρόθεσμη ισοσκέλιση των κρατικών προϋπολογισμών των χωρών της ΕΕ, προβλέποντας συγχρόνως ασφαλιστικές δικλείδες και διαδικασίες για την αντιμετώπιση καταστάσεων οικονομικών ανισορροπιών. Τις ίδιες προβλέψεις έχει υιοθετήσει και το γερμανικό "φρένο χρέους".
Έτσι, αν η γερμανική οικονομία έχει κάποια χρόνια ύφεση ή ρυθμό ανάπτυξης χαμηλότερο από τη διαχρονική τάση του, τότε επιτρέπεται να υπάρχει έλλειμμα στον προϋπολογισμό της χώρας, το οποίο η Κυβέρνησή της θα το καλύπτει με νέο δανεισμό. Το έλλειμμα αυτό θα καθορίζεται από το ύψος της αναμενόμενης επιβάρυνσης του προϋπολογισμού λόγω των χαμηλότερων κρατικών εσόδων και λόγω της αύξησης των δαπανών για επιδόματα ανεργίας.
Η αύξηση του χρέους στις περιόδους αυτές θα πρέπει να αντισταθμίζεται σε περιόδους υψηλής ανάπτυξης με τη δημιουργία πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό, τα οποία θα προσδιορίζονται αντίστοιχα από τη μεγαλύτερη του κανονικού αύξηση των κρατικών εσόδων και τη μείωση των επιδομάτων ανεργίας.
Στις περιπτώσεις οικονομικών κρίσεων ή καταστροφών επιτρέπεται η λήψη δημοσιονομικών μέτρων για την τόνωση της οικονομίας και συνεπώς νέος δανεισμός, αλλά ταυτόχρονα θα καθορίζεται και ένα χρονοδιάγραμμα για τη μελλοντική μείωση του νέου χρέους.
Το "φρένο χρέους" στη Γερμανία επικρίθηκε από τα συνδικάτα και ορισμένους οικονομολόγους της χώρας, με το επιχείρημα ότι θα περιορισθεί η δυνατότητα της δημοσιονομικής πολιτικής να ενισχύσει την ανάπτυξη της οικονομίας. Ωστόσο, η μεγάλη πλειονότητα των Γερμανών οικονομολόγων ενέκρινε το μέτρο, εκτιμώντας πως δημιουργεί στις αγορές προσδοκίες σταθερότητας, που είναι αναγκαίες για την υλοποίηση επενδύσεων και τη στήριξη της ανάπτυξης.
ΠΡΕΖΑ TV
15-2-2011
Εμπνευστής της πρότασης αυτής είναι η Γερμανία, η οποία έχει ήδη εφαρμόσει από τον Ιούνιο 2009 την πρόταση κατοχυρώνοντάς την συνταγματικά με διάταξη αποκαλούμενη "φρένο χρέους" (Schuldenbremse).
Ωστόσο, στο πρόσφατο Συμβούλιο η Γερμανία δεν απαίτησε τη συνταγματική κατοχύρωση της πρότασης για το χρέος. Με αυτήν ορίζεται ότι ο νέος καθαρός δανεισμός του ομοσπονδιακού κράτους από το 2016 και έπειτα δεν θα μπορεί κατ' αρχή να υπερβαίνει το 0,35% του γερμανικού ΑΕΠ.
Στην πραγματικότητα, όμως, η εφαρμογή του "φρένου χρέους" δεν θα είναι άκαμπτη, καθώς προσφέρει σημαντικά περιθώρια για την άσκηση αντικυκλικής δημοσιονομικής πολιτικής και κυρίως παρέχει τη δυνατότητα υιοθέτησης επεκτατικής δημοσιονομικής πολιτικής σε περιόδους κρίσεων.
"Οδηγός" στη διαμόρφωση της πρότασης ήταν το ευρωπαϊκό Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, το οποίο σαφώς υποχρεώνει στην μεσοπρόθεσμη ισοσκέλιση των κρατικών προϋπολογισμών των χωρών της ΕΕ, προβλέποντας συγχρόνως ασφαλιστικές δικλείδες και διαδικασίες για την αντιμετώπιση καταστάσεων οικονομικών ανισορροπιών. Τις ίδιες προβλέψεις έχει υιοθετήσει και το γερμανικό "φρένο χρέους".
Έτσι, αν η γερμανική οικονομία έχει κάποια χρόνια ύφεση ή ρυθμό ανάπτυξης χαμηλότερο από τη διαχρονική τάση του, τότε επιτρέπεται να υπάρχει έλλειμμα στον προϋπολογισμό της χώρας, το οποίο η Κυβέρνησή της θα το καλύπτει με νέο δανεισμό. Το έλλειμμα αυτό θα καθορίζεται από το ύψος της αναμενόμενης επιβάρυνσης του προϋπολογισμού λόγω των χαμηλότερων κρατικών εσόδων και λόγω της αύξησης των δαπανών για επιδόματα ανεργίας.
Η αύξηση του χρέους στις περιόδους αυτές θα πρέπει να αντισταθμίζεται σε περιόδους υψηλής ανάπτυξης με τη δημιουργία πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό, τα οποία θα προσδιορίζονται αντίστοιχα από τη μεγαλύτερη του κανονικού αύξηση των κρατικών εσόδων και τη μείωση των επιδομάτων ανεργίας.
Στις περιπτώσεις οικονομικών κρίσεων ή καταστροφών επιτρέπεται η λήψη δημοσιονομικών μέτρων για την τόνωση της οικονομίας και συνεπώς νέος δανεισμός, αλλά ταυτόχρονα θα καθορίζεται και ένα χρονοδιάγραμμα για τη μελλοντική μείωση του νέου χρέους.
Το "φρένο χρέους" στη Γερμανία επικρίθηκε από τα συνδικάτα και ορισμένους οικονομολόγους της χώρας, με το επιχείρημα ότι θα περιορισθεί η δυνατότητα της δημοσιονομικής πολιτικής να ενισχύσει την ανάπτυξη της οικονομίας. Ωστόσο, η μεγάλη πλειονότητα των Γερμανών οικονομολόγων ενέκρινε το μέτρο, εκτιμώντας πως δημιουργεί στις αγορές προσδοκίες σταθερότητας, που είναι αναγκαίες για την υλοποίηση επενδύσεων και τη στήριξη της ανάπτυξης.
ΠΡΕΖΑ TV
15-2-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου