Πέμπτη, Απριλίου 07, 2011

ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΗ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΧΕΙΡΑ…ΑΚΟΜΗ ΕΝΑ ΑΡΘΡΟ ΚΑΤΑΠΕΛΤΗΣ ΑΠΟ ΤΗ ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ

Ηταν ομάδα οι μονομάχοι; Εκείνοι οι καλογυμνασμένοι δούλοι, ταϊσμένοι γερά, που απ' τα έγκατα του κάθε Κολοσσαίου - το εξαγώγιμο θέαμα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας - έβγαιναν να αντιμετωπίσουν τα θηρία κι ύστερα ο ένας τον άλλον ώσπου να τα τινάξουν προς τέρψιν του εξαθλιωμένου όχλου κοινού;

Στις οργανωμένες εργολαβίες παραγωγής μονομάχων - μελλοθανάτων, πεδίο δραστηριοποίησης ξεπεσμένων λεγεωνάριων και αποκτηνωμένων απελεύθερων εμπόρων σαρκός, η ...εκπαίδευση δεν ήταν αυτή που ηρωικά και εξανθρωπισμένα βλέπουμε στις χολιγουντιανές σαπουνόπερες. Βαριά βιομηχανία της εποχής, τα Κολοσσαία μάντρωναν πλήθη, εκβίαζαν τη δημοφιλία των αυτοκρατόρων, χειραγωγούσαν μάζες με καλλιέργεια των ταπεινότερων ενστίκτων που κρέμονταν εν τέλει στον αντίχειρα του ηγέτη. Στις υπερπαραγωγές του θεάματος μύθων, με τίμημα την πραγματική και πνευματική «ανθρωποφαγία», σ' αυτό το θυσιαστήριο των ανθρώπινων δυνατοτήτων, οι θεατές δεν πλήρωναν εισιτήριο. Αντίθετα, σε καιρούς χαλεπούς, πένητες αλλά νομιμοποιητικοί της δύναμης του ηγέτη, μαγιά των λεγεώνων του imperium, αμείβονταν κιόλας με καρβέλια ψωμί. Η μεσαία και ανώτερη τάξη της εποχής στοιχημάτιζε! Ενίοτε επένδυε κιόλας επιχορηγώντας «σχολές» μονομάχων και αξιοποιώντας το κεφάλαιο δούλων κι αιχμαλώτων που κατείχε.

Στα έγκατα των θεάτρων, στο ριάλιτι της εποχής, οι μονομάχοι εκπαιδεύονταν στην αγριότερη της επιβίωσης, εμπλουτίζοντας την ...τέχνη τους με όση θεατρικότητα τυχόν θα εξασφάλιζε τη στήριξη του κοινού και, ο μη γένοιτο, την επιείκιά του σε περίπτωση μοιραία επερχόμενης ήττας. Ομάδα δεν έγιναν ποτέ. Είτε ανήκαν στην ίδια θρησκεία, την ίδια γλώσσα, την ίδια σχολή ιδιοκτησίας του δείνα αφεντικού. Η φύση και ο σκοπός του θεάματος επιβίωσης που παρήγαν, η απομείωση του αριθμού τους, η συναίσθηση του αναλώσιμου δεν αντέχει συλλογικότητες. Οταν εμφανίστηκαν τα πρώτα «συνδικάτα», οι συντεχνίες των μονομάχων, με επανιεράρχηση του σκοπού και συνειδητοποίηση της δύναμής τους, το θέαμα έφθινε ώσπου εξέλιπε και οι καλά εκπαιδευμένοι άνδρες έγιναν ουκ ολίγες φορές μαγιά ένοπλων εξεγέρσεων και ομάδες στήριξης απελευθερωτικών κινημάτων.

Μ' ένα απλό και καθόλου απλοϊκό νοητικό άλμα, το Κολοσσαίο στις μέρες μας είναι η επιλεγμένη μέθοδος παρέλκυσης κι εν τέλει χειραγώγησης των μαζών στο επίπεδο της εργασίας. Το ευρωενωσίτικο imperium, αυτή η δήθεν ενωτική ανταγωνιστική σφηκοφωλιά των πολυεθνικών ομίλων κεφαλαιοκρατών, προσάρμοσε στην εποχή και τις ταξικές της ανάγκες την εργασία. Εγινε μερική, προσωρινή, απασχολησιμότητα, ρουλέτα ρώσικη, στοίχημα. Εξατομικεύτηκε και εντάχθηκε σε παιδαγωγικό σύστημα παραγωγής εργαζομένων - μονομάχων, με το ιδεολόγημα της επιβίωσης παντί τιμήματι, έναντι ομοίων.

Οι επιχειρηματικές συμβάσεις κατεβάζουν στην αρένα της αγοράς τους ενοικιαζόμενους μονομάχους τους μπροστά στα μάτια των αέργων της τηλεοπτικής και μη κερκίδας. Διέβαλαν, εξαγόρασαν, εξευτέλισαν συντεχνίες και συνδικάτα, άθροισαν δούλους εξηρτημένης απασχόλησης και στα κράτη - Κολοσσαία, σε καιρό κρίσης, μοιράζουν λιγότερα καρβέλια στο κοινό, το οποίο συνηθίζει ακόμη να πληρώνει και εισιτήριο, εμμέσως επιχορηγώντας την παραγωγή του θεάματος συσσώρευσης πλούτου και ισχύος!...

Η εργασία στον 21ο αιώνα μετατράπηκε συστηματικά, μεθοδευμένα και με συνενοχή της διανόησης του δυτικού πολιτισμού σε μονομαχική δραστηριότητα. Το χτύπημα αυτό είναι κάτω από την πολιτική ζώνη αντιπαράθεσης. Είναι η παραγωγή βιωμάτων, η συγκρότηση μιας βιοθεωρίας που στόχο τελικό έχει να εξαλείψει απ' τον πολιτισμικό χάρτη του μεταμαρξικού κόσμου, ακόμα και σε ατομικό επίπεδο, την εργασία ως δικαίωμα του ελεύθερου ανθρώπου. Η επικίνδυνη συλλογικότητα εξαλείφεται και το κοινό στην αρένα της ελεύθερης αγοράς συναινεί μόνο στον αντίχειρα.

Της Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ

ΠΡΕΖΑ TV
7-4-2011

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πρέζα,εσυ μπορεί να θαυμαζεις την κυρια αυτή,αλλα οι αρλούμπες της δεν συνιστούν παρα μιά μπαρούφα ολκής...
Και μονο το τελευταιο που γραφει νά πάρω,,[Είναι η παραγωγή βιωμάτων, η συγκρότηση μιας βιοθεωρίας που στόχο τελικό έχει να εξαλείψει απ' τον πολιτισμικό χάρτη του μεταμαρξικού κόσμου, ακόμα και σε ατομικό επίπεδο, την εργασία ως δικαίωμα του ελεύθερου ανθρώπου],δείχνει την πλήρη άγνοιά της για το τι είναι ο μαρξισμός,τον οποίο δήθεν επικαλείται.Με δυό λόγια :
Ποτέ και πουθενά ο Μαρξ δεν υποστήριξε την έννοια του "δικαιώματος στην εργασία" οπως το υπολαμβάνει και το εννοεί η κυρία αυτή,ισα - ισα,κατάγγειλε [Βλ. το εργο του για τη φιλοσοφία του δικαιου του Χεγκελ]οτι η εργασία στον καπιταλισμό είναι ενας ακόμα κρίκος της αλυσίδας της συγκαλλυμένης δουλείας της εργατικής τάξης,και γι αυτό πολύ πιο επικίνδυνη ως μορφή αλλοτρίωσης απο την φανερά δουλική εργασία.Εξ ού και η σφοδρότατη αντιπαράθεσή του πρός το σύνθημα των συγχρόνων του σοσιαλδημοκρατών "Ιση αμοιβή γιά ιση εργασία",ως δηθεν επαναστατικη διεκδικηση των εργατων {Βλ. "Κριτικη του προγραμματος της Γκότα" },ενω η εργατικη τάξη επρεπε να επιδιώκει την ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ της μισθωτής εργασίας,πηγης αφ εαυτής της δυστυχίας της και των δεινών της ανθρωπότητας.
Ο πραγματικά ελεύθερος ανθρωπος δεν θα βιώνει τον διαχωρισμό των χρόνων εργασίας ,μάθησης ,διασκέδασης,απόλαυσης,αλληλεγγύης και κοινωνικότητας εν γένει ,που θα αποτελούν ενα αδιαίρετο όλο ΖΩΗΣ και όχι επιβίωσης...Αυτό είναι το ιδανικό του Μαρξ,ο homo universalis.
Αυτά λοιπόν που γραφει η κυρία,και αλλοι πολλοί,στον χωρο που προσχώρησε εις τας δυσμάς του (κατα τα αλλα) εθνικόφρονος βίου της,δεν υπάρχουν παρά μόνον εις το πεδίο της παχυλής άγνοιάς της...
Αυτά τα ολίγα...

Ανώνυμος είπε...

ΛΙΑΝΑ,ΠΡΙΝ 60 ΧΡΟΝΙΑ Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ ΕΚΑΝΕ ΠΟΛΕΜΟ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΤΑ ΓΝΩΣΤΑ ΤΡΑΓΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ.ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΧΕΙ ΠΟΛΕΜΟΣ ΜΕ ΟΠΛΑ,ΑΛΛΑ ΜΕ ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΑ,ΟΜΟΛΟΓΑ,ΤΙΣ ΛΕΓΟΜΕΝΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΑΕΡΑ ΠΑΤΕΡΑ ΔΟΥΛΕΙΕΣ .Κ.Λ.Π.ΑΥΤΟΣ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΒΟΥΒΟΣ ΔΕΝ ΚΑΝΕΙ ΘΟΡΥΒΟ, ΔΕΝ ΓΚΡΕΜΙΖΕΙ ΚΤΗΡΙΑ,ΑΠΛΑ ΓΚΡΕΜΙΖΕΙ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΛΗΞΕΩΣ.ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΜΑΣ ΜΕΝΕΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΕΥΣΕΙ ΟΛΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΑΠΑΞΑΠΑΝΤΕΣ ΦΤΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ,ΔΙΟΤΙ Η ΑΙΧΜΑΣΛΩΣΙΑ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΔΕΙΝΟ.ΓΕΩ.ΜΑΚ