Κυριακή, Απριλίου 03, 2011

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΟ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝΟΥΣ ΣΚΟΥΠΙΔΙΩΝ

Σε μακρύ δρόμο έχει εισέλθει η δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης για την αντιμετώπιση του ζητήματος της ομαλής αποκομιδής των απορριμμάτων και της εύρυθμης λειτουργίας του τομέα της καθαριότητας.
Τα βουνά με τα σκουπίδια στους δρόμους της πόλης, που δεν θα απομακρυνθούν πριν περάσει τουλάχιστον μία εβδομάδα, ενδέχεται να κάνουν πάλι την εμφάνισή τους το επόμενο διάστημα, αν δεν λυθεί το θέμα της έλλειψης προσωπικού, του χαλασμένου εξοπλισμού και της οργάνωσης της αρμόδιας υπηρεσίας.
Το... χρονικό των σκουπιδιών στους δρόμους ξεκινά από την προηγούμενη διοίκηση του δήμου, εδώ κι ένα χρόνο, όταν τα απορριμματοφόρα άρχισαν να εμφανίζουν βλάβες και να παροπλίζονται ελλείψει ανταλλακτικών, χρημάτων, επάρκειας των δημοτικών συνεργείων και πιθανόν ελλείψει πολιτικού ενδιαφέροντος. Τα λάθη και οι παραλείψεις εναλλάσσονταν καταστροφικά. Η εικόνα της καθαρής πόλης, που είχε πετύχει για οκτώ χρόνια ο πρώην αντιδήμαρχος καθαριότητας Ευάγγελος Δημητρίου, μέχρι το 2007, διατηρήθηκε για ένα χρονικό διάστημα από τον αντικαταστάτη του, Κώστα Καζαντζίδη, αλλά άρχισε να καταρρέει τον τελευταίο χρόνο της διοίκησης Παπαγεωργόπουλου.
Ενώ τα απορριμματοφόρα έβγαιναν εκτός λειτουργίας, οι ενέργειες για την αποκατάστασή τους γίνονταν... νωχελικά και ήταν ορατός ο κίνδυνος να μείνει ο δήμος ακόμη και χωρίς στόλο. Η προηγούμενη διοίκηση ζήτησε τον περασμένο Σεπτέμβριο από την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έγκριση για να επισκευάσει τα οχήματα σε εξωτερικά συνεργεία, όταν από τα 68 απορριμματοφόρα τα 35 ήταν σε ακινησία και τα υπόλοιπα χρειάζονταν οπωσδήποτε επισκευή. Η έγκριση δεν δόθηκε αλλά τελικά ο δήμος δικαιώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο με προσφυγή στο πλαίσιο του άρθρου 152 και πήρε το πράσινο φως στο αίτημά του. Εν τω μεταξύ, η πόλη είχε γεμίσει με όγκους σκουπιδιών και οι Θεσσαλονικείς έκαναν γιορτές μέσα στην μπόχα των απορριμμάτων.


Η νέα δημοτική αρχή κληρονόμησε το πρόβλημα σε μεγάλο βαθμό, καθώς από τα 68 απορριμματοφόρα κινούνταν μόνο τα 9 και από τους 12 τράκτορες μεταφοράς κοντέινερ μόνο ο ένας ήταν σε καλή κατάσταση. Τα χρέη προς την ΕΚΟ για το πετρέλαιο κίνησης έφθαναν τις 600.000 ευρώ. Η δημοτική αρχή εισηγήθηκε και ελήφθη απόφαση για δαπάνες 15.000 ευρώ για ανταλλακτικά, 98.000 για εξωτερικά συνεργεία και 190.000 για μίσθωση ιδιωτικών μέσων.

Λύσεις πανικού
Η πρώτη κρίση επιχειρήθηκε να αντιμετωπιστεί με τη βοήθεια του στρατού, σκέψη που χαρακτηρίζεται ως “επιπόλαια” από ανθρώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης που ασχολήθηκαν με τον τομέα της καθαριότητας. Ο στρατός δεν διαθέτει απορριμματοφόρα, τα φορτηγά του είναι ψηλά και δεν μπορούν εύκολα να φορτωθούν, ενώ δεν έχουν μηχανισμό συμπίεσης, με αποτέλεσμα πέντε οχήματα του στρατού να μεταφέρουν όγκο ίσο με ένα μικρό όχημα. Στους στρατιωτικούς τράκτορες, επίσης, δεν μπορούν να “κουμπώσουν” τα κοντέινερ του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Έτσι, η μόνη ουσιαστική βοήθεια τον περασμένο Ιανουάριο ήταν η προσφορά 5.000 ευρώ από το Σωματείο Ιδιοκτητών Ταξί Θεσσαλονίκης “Ο Ερμής”, με τα οποία επισκευάστηκαν κάποια οχήματα και επιτεύχθηκε η κυκλοφορία 25 απορριμματοφόρων και η λειτουργία δύο μεγάλων τρακτόρων και ενός μικρού. Η αποκομιδή μπήκε σε ομαλούς ρυθμούς.
Εκτός από τις παραπάνω κινήσεις, η δημοτική αρχή -κατά τους γνωρίζοντες- έπρεπε αμέσως να κινήσει τις διαδικασίες για την πρόσληψη συμβασιούχων οκτώ μηνών, που με την υπάρχουσα δομή είναι απαραίτητοι. Οι συμβάσεις των 800 εποχιακών που απασχολούσε ο δήμος έληγαν μεταξύ 28 Φεβρουαρίου και 15 Μαρτίου και έπρεπε από την επόμενη ημέρα να εργάζονται οι νέοι εποχιακοί. Ωστόσο, το αίτημα των συμβασιούχων να νομιμοποιηθούν και η στήριξη που ζήτησαν από τον δήμο “μπλόκαραν” για ένα διάστημα τη διοίκηση και την οδήγησαν σε μια κίνηση που, από πολιτικούς παράγοντες, χαρακτηρίζεται άστοχη.
Η δημοτική αρχή εισηγήθηκε και ελήφθη απόφαση στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης ότι οι συμβασιούχοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες και ότι για την υπηρεσία της καθαριότητας χρειάζεται μόνιμο προσωπικό. Η θέση αυτή θεωρείται σωστή, καθώς η καθαριότητα της Θεσσαλονίκης έχει τις ίδιες ανάγκες καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στη συνέχεια όμως η δημοτική αρχή Θεσσαλονίκης δρομολόγησε τις διαδικασίες για την πρόσληψη 912 συμβασιούχων μέσω ΑΣΕΠ, δηλώνοντας στην ουσία ότι έχει εποχικές ανάγκες.
Οι πρώην συμβασιούχοι του δήμου προσέφυγαν στα δικαστήρια ζητώντας τη μονιμοποίησή τους, έχοντας ως ισχυρό όπλο στα χέρια τους την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου με την οποία επιβεβαιώνεται ότι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, και είναι πιθανόν (χωρίς κανείς να μπορεί να προδικάσει) να δικαιωθούν, δηλαδή να αναγκαστεί ο δήμος να τους επαναπροσλάβει.
Η εκκρεμότητα του δικαστηρίου για τους πρώην συμβασιούχους, που θα γίνει την Τετάρτη 6 Απριλίου, δεσμεύει τη δημοτική αρχή, που επιφυλάσσεται να προσλάβει νέους εποχικούς. Έτσι, ενώ βγήκε ο πίνακας προτεραιότητας για 912 επιλαχόντες, ο δήμος προσκάλεσε σε πρώτη φάση μόνο τους 182 και τελικά παρουσιάστηκαν 135, εκ των οποίων οι 22 έχουν ικανότητα εργάτη. Αναμένοντας την απόφαση του δικαστηρίου, η υπηρεσία καθαριότητας μένει χωρίς επαρκές προσωπικό.
Η διοίκηση θα μπορούσε επίσης να ζητήσει πίστωση από τους προμηθευτές μέχρι την ψήφιση του προϋπολογισμού, που θα γίνει τη Δευτέρα 11 Απριλίου, για να ξεπεράσει τα προβλήματα ανεφοδιασμού καυσίμων και αντικατάστασης λαδιών.


Το πενθήμερο πάρτι των σκουπιδιών

Οι συμβάσεις των 800 εποχιακών της καθαριότητας έληξαν μέχρι τις 15 Μαρτίου, οι λιγοστοί νέοι εποχικοί εμφανίστηκαν στις 28 Μαρτίου, οι μόνιμοι δεν έκαναν υπερωρίες το τριήμερο 25 έως 27 Μαρτίου και η ΕΚΟ, λόγω χρεών, έκλεισε τη στρόφιγγα του πετρελαίου για ένα διήμερο μέχρι τις 29 Μαρτίου. Η πόλη έμεινε για ένα πενθήμερο χωρίς αποκομιδή και τα σκουπίδια σχημάτισαν βουνά. Η δημοτική διοίκηση αντιμετωπίζει πλέον το πρόβλημα με μίσθωση ιδιωτικών συνεργείων και αναμένεται σε επτά ημέρες η αποκομιδή να γίνεται με καλούς ρυθμούς.
Η τραγική κατάσταση στον τομέα της καθαριότητας οφείλεται και στην κακή οργάνωση της υπηρεσίας. Ο αριθμός των μόνιμων εργαζομένων στον τομέα της καθαριότητας ανέρχεται συνολικά στα 588 άτομα (500 μόνιμοι και 88 αορίστου), από τα οποία 150 υπάλληλοι είναι “σκόρπιοι” σε διάφορες υπηρεσίες και... αναζητούνται. Είκοσι ένας από αυτούς εντοπίστηκαν στη δημοτική τηλεόραση και επέστρεψαν. Από τους 306 εργάτες μόνοι οι 67 είναι στην αποκομιδή, όταν για τα 25 απορριμματοφόρα που κινούνται κατά μέσο όρο ημερησίως απαιτούνται τουλάχιστον 180 εργάτες. Ακόμη και αν προσληφθούν οι συμβασιούχοι, ενδεχομένως να υπάρχει έλλειψη προσωπικού, καθώς πολλοί από αυτούς ίσως να είναι μεγάλης ηλικίας και να μην είναι δυνατόν να απασχοληθούν ως εργάτες.
Πληγή για την υπηρεσία καθαριότητας χαρακτηρίζεται και η τάση εργαζομένων να συστήνουν ποικιλόμορφες παρατάξεις, οι οποίες δεν πρόσκεινται απαραίτητα σε συγκεκριμένο κόμμα αλλά επιδιώκουν να εξυπηρετήσουν ομαδικά συμφέροντα, ακόμη και με την απειλή της “λευκής απεργίας”. Παράλληλα, πολιτικά πρόσωπα επιχειρούν από την πλευρά τους να τοποθετήσουν “δικούς τους” ανθρώπους σε θέσεις-κλειδιά, με αποτέλεσμα να μαίνεται ένας ακήρυχτος “πόλεμος” για την καρέκλα.
Η υπηρεσία καθαριότητας, αναφέρουν στελέχη της τοπικής αυτοδιοίκησης, μπορεί να λειτουργήσει εύρυθμα και αποτελεσματικά με την επισκευή των απορριμματοφόρων και τον προγραμματισμό της εργασίας των υπαλλήλων. Η αναδιοργάνωση θεωρείται απαραίτητη. Από τα 68 απορριμματοφόρα χρειάζονται τα 40 για τον καθημερινό καθαρισμό της πόλης, ενώ επιπλέον επτά οχήματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανακύκλωση. Εάν λοιπόν γίνουν οι επισκευές και λήξει το θέμα των συμβασιούχων, η πόλη θα αποκτήσει καθαρό πρόσωπο.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr

ΠΡΕΖΑ TV
3-4-2011

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Αν θέλουμε καθαρές πόλεις, ας ανατεθεί η αποκομιδή στον ιδιωτικό τομέα και να γλυτώσουμε από όλον αυτό το συρφετό καλομαθημένων και αδίστακτων βυσματούχων.