Ογδόντα δύο τεχνικά προβλήματα έχουν καταγραφεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Επιτελείου Στρατού στα ελικόπτερα Apache, σύμφωνα με έγγραφο του περασμένου μήνα, βλάβες για τις οποίες έχει ενημερωθεί η κατασκευάστρια εταιρεία «Boeing». Παρά το μεγάλο αριθμό προβλημάτων στα 10 πλέον νέα ελικόπτερα του Στρατού Ξηράς, καθώς τα δύο έπεσαν μέσα σε εννέα μήνες με αποτέλεσμα να σκοτωθούν δύο αξιωματικοί, το μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Αμυνας, είναι η συνεργασία που υπάρχει μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας και των υπηρεσιών του επιτελείου.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία δυόμισι χρόνια δεν είχε γίνει το λεγόμενο PMR που είναι η ανασκόπηση προόδου της σύμβασης. Δηλαδή η συνάντηση αρμοδίων της κατασκευάστριας εταιρείας με επιτροπή αξιωματικών του Στρατού για να συζητήσουν τα προβλήματα που παρουσιάζονται τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και στις σχέσεις των δύο πλευρών. Αυτό σημαίνει ότι για δυόμισι ολόκληρα χρόνια η εταιρεία δεν γνώριζε επισήμως τουλάχιστον τα προβλήματα που υπάρχουν, παρά το γεγονός ότι είχαμε ένα μείζον ατύχημα με δύο νεκρούς.
Αντ' αυτού, οι επισκέψεις των αρμοδίων της εταιρείας στα επιτελικά γραφεία είχαν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, καθώς δεν μπορούσε να βρεθεί ένα modus vivendi. Μία από τις τελευταίες συναντήσεις ήταν στις 5 Απριλίου, του επικεφαλής της Boeing Ευρώπης Ρομπέρτο Βάλα με τον β' υπαρχηγό, όπου ανέλυσαν την κατάσταση των προβλημάτων για όλα τα ελικόπτερα της εταιρείας που διαθέτουν οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Αυτό όμως που χαρακτηρίστηκε αδόκιμο από πηγές του υπουργείου, είναι το γεγονός ότι μετά τις επαφές που είχε ο κ. Βάλα βρέθηκε να έχει στα χέρια του ένα άτυπο έγγραφο με 13 κύρια σημεία προβλημάτων στις σχέσεις της εταιρείας με το Γενικό Επιτελείο.
Σε αυτό το χαρτί αναφέρονται οι καθυστερήσεις της εταιρείας για την παράδοση ανταλλακτικών που έχει συνέπεια τα ελικόπτερα να μένουν στο έδαφος, ο μεγάλος χρόνος επισκευής των κινητήρων από την εταιρεία αλλά και η ανάγκη για αναβάθμιση των ελικοπτέρων από μπλοκ 2 σε μπλοκ 3. Η πρακτική της άτυπης ενημέρωσης όχι μόνο δεν συνηθίζεται αλλά έχει καταδικαστεί και στο παρελθόν, καθώς τα επιτελεία δεν επιτρέπεται να επικοινωνούν άτυπα αλλά μόνο επισήμως. Τελικά η συνάντηση των δύο πλευρών, εταιρείας και αξιωματικών του ΓΕΣ, ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά προβλήματα, στις 7 Απριλίου του 2011 η αρμόδια διεύθυνση του Γενικού Επιτελείου Στρατού ενημέρωσε την εταιρεία ότι βλάβες παρουσιάζονται συχνότερα από τα προβλεπόμενα και ζητάει να βρεθεί λύση. Στο ίδιο έγγραφο αναλυτικά αναγράφονται 82 βλάβες που έχουν καταγραφεί, οι πιο σοβαρές από τις οποίες είναι διαρροές υγρών, προβλήματα στο σύστημα ταχυτήτων, πολλά ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά προβλήματα, προβλήματα στη ροή καύσιμων και πολλά προβλήματα σε ειδικές βαλβίδες.
Επίσης, αναγράφονται προβλήματα στην απεικόνιση των ενδείξεων στο κράνος του χειριστή, ένα από τα πλέον σύγχρονα συστήματα και παρά πολύ ακριβό, προβλήματα στο σύστημα πλοήγησης, προβλήματα στις γεννήτριες, στον επεξεργαστή όπλων, στους ανιχνευτές διεύθυνσης ανέμου και αλλά πολλά.
Μηχανικοί ελικοπτέρων που ρωτήθηκαν για τη σοβαρότητα των βλαβών που έχουν καταγραφεί, είπαν στην «Ε» ότι κάθε μία βλάβη από αυτές μεμονωμένη δεν είναι ικανή να ρίξει το ελικόπτερο. Οχι γιατί δεν είναι σοβαρή, αλλά διότι μια βλάβη δεν ρίχνει κανένα πτητικό μέσο. Αυτό που μπορεί να καταστήσει ένα εναέριο μέσο μη ικανό για πτήση, είναι ένας συνδυασμός βλαβών που θα οδηγήσει ή σε απώλεια στήριξης του ελικοπτέρου λόγω μειωμένης ισχύος του κινητήρα ή σε φωτιά ή σε άλλο μεγάλο πρόβλημα.
Τέλος, για τη χθεσινή πυρκαγιά που προκλήθηκε στο ελικόπτερο δεν υπάρχουν ακόμα ενδείξεις για τα αίτια που την προκάλεσαν, αν και οι πρώτες πληροφορίες λένε για διαρροή καυσίμου. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσα στις βλάβες που έχουν καταγραφεί είναι και προβλήματα στις αντλίες καυσίμων, δεν αναφέρονται όμως διαρροές.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΙΡΗ
ΠΡΕΖΑ TV
4-5-2011
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα τελευταία δυόμισι χρόνια δεν είχε γίνει το λεγόμενο PMR που είναι η ανασκόπηση προόδου της σύμβασης. Δηλαδή η συνάντηση αρμοδίων της κατασκευάστριας εταιρείας με επιτροπή αξιωματικών του Στρατού για να συζητήσουν τα προβλήματα που παρουσιάζονται τόσο σε τεχνικό επίπεδο όσο και στις σχέσεις των δύο πλευρών. Αυτό σημαίνει ότι για δυόμισι ολόκληρα χρόνια η εταιρεία δεν γνώριζε επισήμως τουλάχιστον τα προβλήματα που υπάρχουν, παρά το γεγονός ότι είχαμε ένα μείζον ατύχημα με δύο νεκρούς.
Αντ' αυτού, οι επισκέψεις των αρμοδίων της εταιρείας στα επιτελικά γραφεία είχαν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα, καθώς δεν μπορούσε να βρεθεί ένα modus vivendi. Μία από τις τελευταίες συναντήσεις ήταν στις 5 Απριλίου, του επικεφαλής της Boeing Ευρώπης Ρομπέρτο Βάλα με τον β' υπαρχηγό, όπου ανέλυσαν την κατάσταση των προβλημάτων για όλα τα ελικόπτερα της εταιρείας που διαθέτουν οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις. Αυτό όμως που χαρακτηρίστηκε αδόκιμο από πηγές του υπουργείου, είναι το γεγονός ότι μετά τις επαφές που είχε ο κ. Βάλα βρέθηκε να έχει στα χέρια του ένα άτυπο έγγραφο με 13 κύρια σημεία προβλημάτων στις σχέσεις της εταιρείας με το Γενικό Επιτελείο.
Σε αυτό το χαρτί αναφέρονται οι καθυστερήσεις της εταιρείας για την παράδοση ανταλλακτικών που έχει συνέπεια τα ελικόπτερα να μένουν στο έδαφος, ο μεγάλος χρόνος επισκευής των κινητήρων από την εταιρεία αλλά και η ανάγκη για αναβάθμιση των ελικοπτέρων από μπλοκ 2 σε μπλοκ 3. Η πρακτική της άτυπης ενημέρωσης όχι μόνο δεν συνηθίζεται αλλά έχει καταδικαστεί και στο παρελθόν, καθώς τα επιτελεία δεν επιτρέπεται να επικοινωνούν άτυπα αλλά μόνο επισήμως. Τελικά η συνάντηση των δύο πλευρών, εταιρείας και αξιωματικών του ΓΕΣ, ξεκίνησε πριν από λίγες ημέρες στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά προβλήματα, στις 7 Απριλίου του 2011 η αρμόδια διεύθυνση του Γενικού Επιτελείου Στρατού ενημέρωσε την εταιρεία ότι βλάβες παρουσιάζονται συχνότερα από τα προβλεπόμενα και ζητάει να βρεθεί λύση. Στο ίδιο έγγραφο αναλυτικά αναγράφονται 82 βλάβες που έχουν καταγραφεί, οι πιο σοβαρές από τις οποίες είναι διαρροές υγρών, προβλήματα στο σύστημα ταχυτήτων, πολλά ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά προβλήματα, προβλήματα στη ροή καύσιμων και πολλά προβλήματα σε ειδικές βαλβίδες.
Επίσης, αναγράφονται προβλήματα στην απεικόνιση των ενδείξεων στο κράνος του χειριστή, ένα από τα πλέον σύγχρονα συστήματα και παρά πολύ ακριβό, προβλήματα στο σύστημα πλοήγησης, προβλήματα στις γεννήτριες, στον επεξεργαστή όπλων, στους ανιχνευτές διεύθυνσης ανέμου και αλλά πολλά.
Μηχανικοί ελικοπτέρων που ρωτήθηκαν για τη σοβαρότητα των βλαβών που έχουν καταγραφεί, είπαν στην «Ε» ότι κάθε μία βλάβη από αυτές μεμονωμένη δεν είναι ικανή να ρίξει το ελικόπτερο. Οχι γιατί δεν είναι σοβαρή, αλλά διότι μια βλάβη δεν ρίχνει κανένα πτητικό μέσο. Αυτό που μπορεί να καταστήσει ένα εναέριο μέσο μη ικανό για πτήση, είναι ένας συνδυασμός βλαβών που θα οδηγήσει ή σε απώλεια στήριξης του ελικοπτέρου λόγω μειωμένης ισχύος του κινητήρα ή σε φωτιά ή σε άλλο μεγάλο πρόβλημα.
Τέλος, για τη χθεσινή πυρκαγιά που προκλήθηκε στο ελικόπτερο δεν υπάρχουν ακόμα ενδείξεις για τα αίτια που την προκάλεσαν, αν και οι πρώτες πληροφορίες λένε για διαρροή καυσίμου. Πρέπει να σημειωθεί ότι μέσα στις βλάβες που έχουν καταγραφεί είναι και προβλήματα στις αντλίες καυσίμων, δεν αναφέρονται όμως διαρροές.
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΣΑΚΙΡΗ
ΠΡΕΖΑ TV
4-5-2011
1 σχόλιο:
πληρωνε μαλακα νεοελληνα 50εκ. το κομμάτι για να πέφτουν..
Δημοσίευση σχολίου