Μετά το σάλο που ξέσπασε από την απόφαση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου να ψηφίσει για καλύτερη ταινία του 2010 το «Μαχαιροβγάλτη» του Γιάννη Οικονομίδη και να προτείνει για Οσκαρ μιαν άλλη, το «Attenberg» της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη, το Δ.Σ. της ΕΑΚ αισθάνθηκε την ανάγκη να ξεκαθαρίσει με ανακοίνωσή του το θέμα που δημιουργήθηκε.
Επικαλείται τον κανονισμό της, προϊόν της ιδρυτικής συνέλευσης των μελών της το 2010.
Σύμφωνα με αυτόν, προβλέπεται, όπως γράφει η ανακοίνωση, πως «όλες οι ταινίες διαγωνίζονται προαιρετικά για όλες τις κατηγορίες και ότι υπάρχει διάκριση κατηγορίας Καλύτερης ταινίας και προτεινόμενης για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Το σκεπτικό στην ιδρυτική συνέλευση της ΕΑΚ ήταν να δώσουμε το δικαίωμα σε όποιον επιθυμεί να διαγωνιστεί όπου και όποτε ο ίδιος επιθυμεί και να εξασφαλίσουμε στο χώρο την ευχέρεια να επιλέγει άλλη ταινία για καλύτερη και άλλη κατάλληλη να μας εκπροσωπήσει στο συγκεκριμένο θεσμό των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας.
Το εφαρμόζουν με συστηματικό τρόπο εδώ και δεκαετίες: όταν αποφασίζουμε πού θα "στείλουμε" τις ταινίες μας στο εξωτερικό, επιλέγουμε έχοντας στο μυαλό μας ότι άλλο Κάνες, άλλο Βερολίνο, άλλο Μόσχα ή Λοκάρνο και άλλο Μαρόκο ή Κάρλοβι Βάρι. Η περσινή επιλογή των μελών της ΕΑΚ (σ.σ. για καλύτερη ταινία και Οσκαρ) συνέπεσε και μάλιστα αποδείχτηκε εξαιρετικά εύστοχη, επιτυχής και "ώριμη": ο Κυνόδοντάς "μας" διεκδίκησε μέχρι τέλους το Οσκαρ μετά από τριάντα ολόκληρα χρόνια. Η φετινή θα δοκιμαστεί στην πράξη και είναι η πρώτη φορά που θα υπάρχει αυτή η διάκριση.
Η ευχέρεια λοιπόν -και όχι η αναγκαιότητα- της διαφορετικής επιλογής πρόκειται για μια ιδρυτική επιλογή της ΕΑΚ που κανένα Δ.Σ. δεν θα μπορούσε να αλλάξει, αλλά εάν το επιθυμούν και μετά από διεξοδική συζήτηση των υπέρ και των κατά μόνο τα ίδια τα μέλη της μπορούν να διαφοροποιήσουν ή αλλάξουν στην προσεχή καταστατική γενική συνέλευσή μας το Νοέμβριο».
Τέλος, το Δ.Σ. της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου δηλώνει «υπερήφανο» που είναι «ο μοναδικός φορέας σε αυτόν τον τόπο που απονέμει διακρίσεις ή βραβεία με τη διαδικασία της άμεσης, καθολικής και μυστικής ψηφοφορίας των μελών του. Δεν υπάρχουν επιτροπές, προκαταρκτικές ή μη, ομάδες σοφών ή μη σοφών ή άλλων φανερών ή κρυπτών κύκλων. Είναι φυσικό στη χώρα της δημοκρατίας των επιτροπών, στο χώρο του κινηματογράφου με το γνωστό βαρύ, αδιαφανές παρελθόν, να υπάρχει και σύγχυση και καχυποψία και ίσως συμφέροντα. Η ΕΑΚ όμως έχει την ιδρυτική εντολή να εφαρμόσει τη δημοκρατία στην καθολικότερη και αμεσότερη εκδοχή της. Αυτό κάνει και θα εξακολουθήσει να κάνει μέχρι τα ίδια τα μέλη της να αποφασίσουν διαφορετικά».
ΠΡΕΖΑ TV
16-5-2011
Επικαλείται τον κανονισμό της, προϊόν της ιδρυτικής συνέλευσης των μελών της το 2010.
Σύμφωνα με αυτόν, προβλέπεται, όπως γράφει η ανακοίνωση, πως «όλες οι ταινίες διαγωνίζονται προαιρετικά για όλες τις κατηγορίες και ότι υπάρχει διάκριση κατηγορίας Καλύτερης ταινίας και προτεινόμενης για το Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Το σκεπτικό στην ιδρυτική συνέλευση της ΕΑΚ ήταν να δώσουμε το δικαίωμα σε όποιον επιθυμεί να διαγωνιστεί όπου και όποτε ο ίδιος επιθυμεί και να εξασφαλίσουμε στο χώρο την ευχέρεια να επιλέγει άλλη ταινία για καλύτερη και άλλη κατάλληλη να μας εκπροσωπήσει στο συγκεκριμένο θεσμό των βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας.
Το εφαρμόζουν με συστηματικό τρόπο εδώ και δεκαετίες: όταν αποφασίζουμε πού θα "στείλουμε" τις ταινίες μας στο εξωτερικό, επιλέγουμε έχοντας στο μυαλό μας ότι άλλο Κάνες, άλλο Βερολίνο, άλλο Μόσχα ή Λοκάρνο και άλλο Μαρόκο ή Κάρλοβι Βάρι. Η περσινή επιλογή των μελών της ΕΑΚ (σ.σ. για καλύτερη ταινία και Οσκαρ) συνέπεσε και μάλιστα αποδείχτηκε εξαιρετικά εύστοχη, επιτυχής και "ώριμη": ο Κυνόδοντάς "μας" διεκδίκησε μέχρι τέλους το Οσκαρ μετά από τριάντα ολόκληρα χρόνια. Η φετινή θα δοκιμαστεί στην πράξη και είναι η πρώτη φορά που θα υπάρχει αυτή η διάκριση.
Η ευχέρεια λοιπόν -και όχι η αναγκαιότητα- της διαφορετικής επιλογής πρόκειται για μια ιδρυτική επιλογή της ΕΑΚ που κανένα Δ.Σ. δεν θα μπορούσε να αλλάξει, αλλά εάν το επιθυμούν και μετά από διεξοδική συζήτηση των υπέρ και των κατά μόνο τα ίδια τα μέλη της μπορούν να διαφοροποιήσουν ή αλλάξουν στην προσεχή καταστατική γενική συνέλευσή μας το Νοέμβριο».
Τέλος, το Δ.Σ. της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου δηλώνει «υπερήφανο» που είναι «ο μοναδικός φορέας σε αυτόν τον τόπο που απονέμει διακρίσεις ή βραβεία με τη διαδικασία της άμεσης, καθολικής και μυστικής ψηφοφορίας των μελών του. Δεν υπάρχουν επιτροπές, προκαταρκτικές ή μη, ομάδες σοφών ή μη σοφών ή άλλων φανερών ή κρυπτών κύκλων. Είναι φυσικό στη χώρα της δημοκρατίας των επιτροπών, στο χώρο του κινηματογράφου με το γνωστό βαρύ, αδιαφανές παρελθόν, να υπάρχει και σύγχυση και καχυποψία και ίσως συμφέροντα. Η ΕΑΚ όμως έχει την ιδρυτική εντολή να εφαρμόσει τη δημοκρατία στην καθολικότερη και αμεσότερη εκδοχή της. Αυτό κάνει και θα εξακολουθήσει να κάνει μέχρι τα ίδια τα μέλη της να αποφασίσουν διαφορετικά».
ΠΡΕΖΑ TV
16-5-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου