Οδός Φυλής, σωτήριον έτος 2011... Εχουν αλλάξει πολλά από τότε που επιφανείς πολιτικοί κατοικούσαν σε κάποια από τα νεοκλασικά της ή τα γεωμετρικά κτίρια του Μεσοπολέμου, αλλά και από τότε που ο Λευτέρης Παπαδόπουλος έβλεπε να κυλά το τσέρκι.
Σήμερα, σε ένα δρόμο μήκους μόλις 2 χλμ. κυριαρχούν 102 «κόκκινα φανάρια», μερικά από τα οποία, παρά τη ρητή απαγόρευση του νόμου, λειτουργούν σχεδόν μεσοτοιχία με σχολεία.
Οι κάτοικοι μάλιστα διαβεβαιώνουν ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα, που λειτουργούν παράνομα σε ξενοδοχεία, μπαρ και κυρίως σε παλιά διαμερίσματα. Περιοχή με σημαντική ανάπτυξη ώς τα τέλη της δεκαετίας του '30, έμεινε έξω από το «πάρτι της αντιπαροχής» της μεταπολεμικής περιόδου και διατήρησε ώς τα τέλη της δεκαετίας του '80 το στοιχείο της κατοικίας, που συνυπήρχε αρμονικά με κάποιες βιοτεχνίες επίπλων και ενδυμάτων, αλλά και με μικρά καταστήματα που εξυπηρετούν καθημερινές ανάγκες. Η σταδιακή εγκατάλειψή της από τις νεότερες γενιές έφερε το 1991 το πρώτο κύμα οικονομικών μεταναστών από την Αλβανία, με αποτέλεσμα σήμερα οι αλλοδαποί να φθάνουν έως και το 80% του πληθυσμού, ιδιαίτερα στο τμήμα προς την πλευρά της Ομόνοιας.
Με βάση τους σχεδιασμούς του Οργανισμού Αθήνας, από την οδό Φυλής θα ξεκινήσει το πιλοτικό πρόγραμμα ανάπλασης σε μια μεγάλη περιοχή δίπλα στο ιστορικό κέντρο που καλύπτει έκταση 2.500 στρεμμάτων και με εκτιμώμενο πληθυσμό 80-100.000 άτομα. Οριοθετείται από σημαντικούς οδικούς άξονες (Πατησίων και Μάρνη στα ανατολικά, Καρόλου στα νότια, Δηλιγιάννη, Λιοσίων, Ιωνίας και Αχαρνών στα δυτικά, Βικέλα-Καυταντζόγλου στα βόρεια), ενώ βρίσκεται κοντά σε σημαντικούς πόλους, όπως ο σταθμός Λαρίσης, το ιστορικό συγκρότημα του Πολυτεχνείου, το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Πεδίον του Αρεως και το Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Η Φυλής, μαζί με την Αντιοχείας και την Καλύμνου θα αποτελέσουν τους βασικούς εσωτερικούς δρόμους της περιοχής.
Η μελέτη, που εκπονήθηκε από τη συγκοινωνιολόγο Μαρία Καλατζοπούλου, τους πολεοδόμους Μ. Σαμαρίνη και Ευαγγελία Χατζηκωνσταντίνου, ολοκληρώθηκε πρόσφατα και εντάσσεται στο νέο Ρυθμιστικό της πρωτεύουσας, προβλέπει:
* Διαπλατύνσεις των πεζοδρομίων και φυτεύσεις, που θα μειώσουν το πλάτος του δρόμου το οποίο κυμαίνεται από 8 έως και 12 μέτρα.
* Δημιουργία ειδικής λωρίδας για τα ποδήλατα σε όλο το μήκος της οδού Φυλής.
* Μικρές πεζοδρομήσεις στα δύο άκρα του δρόμου και συγκεκριμένα στα τμήματα μεταξύ Μακεδονίας-Ηπείρου και Ολυμπίας-Κύπρου.
* Αντιδρόμηση στο τμήμα μεταξύ Ηπείρου και Αγίου Μελετίου, ώστε να ενταχθεί στις παρεμβάσεις ανάπτυξης της κυκλοφορίας που προβλέπονται για την οδό Αριστοτέλους. Θα συνδυαστεί με την αντιδρόμηση της Μιχ. Βόδα στο τμήμα μεταξύ Αγίου Μελετίου και Παρρασίου ή Ηπείρου.
Αλλες παρεμβάσεις
Με τις κυκλοφοριακές αυτές παρεμβάσεις θα ενταθεί το πρόβλημα στάθμευσης που είναι ιδιαίτερα έντονο στην περιοχή, αφού προβλέπεται να χαθούν περίπου 900 θέσεις στο σύνολο των 3.000 που εξασφαλίζονται σήμερα. Για τον σκοπό αυτό προτείνεται να εφαρμοστεί σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, με ειδικές ζώνες για τους κατοίκους, καθώς και υπόγεια πάρκινγκ κάτω από οδικές αρτηρίες, που θα συμπληρώσουν τα υπάρχοντα γκαράζ τα οποία και σήμερα δεν επαρκούν.
Στο σύνολο της υποβαθμισμένης περιοχής προβλέπονται και άλλες παρεμβάσεις, οι σπουδαιότερες από τις οποίες είναι οι εξής:
* Η επέκταση του τραμ από το Σύνταγμα ώς τα Ανω Πατήσια, με γραμμή μήκους 5,7 χλμ. και με 12 στάσεις, που θα κινηθεί στον άξονα Πανεπιστημίου-Πατησίων. Η τελευταία θα μονοδρομηθεί σε όλο της το μήκος και θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας για Ι.Χ. με κατεύθυνση προς το κέντρο. Θα λειτουργεί ως ζεύγος με την Αχαρνών που θα μονοδρομηθεί με κατεύθυνση προς τα Πατήσια. Υπάρχει σκέψη να δημιουργηθεί στο μέλλον και νέος κλάδος του τραμ στην Αχαρνών.
* Η ανάδειξη της πλατείας Αγίου Παντελεήμονα, για την οποία ετοιμάζεται η δημοπράτηση των έργων, σε συνδυασμό με την πεζοδρόμηση της οδού Αγορακρίτου. Θα ακολουθήσουν οι πλατείες Αγίου Νικολάου και Αττικής.
* Η ανάπλαση των δημοσίων κτιρίων που υπάρχουν γύρω από τον σταθμό Λαρίσης. Στον παρακείμενο σταθμό Πελοποννήσου και σε έκταση 110 στρεμμάτων προβλέπεται η δημιουργία του νέου επιβατικού σταθμού Αθηνών, μια υπόθεση που σέρνεται χρόνια έπειτα από αποφάσεις του ΣτΕ για την υπογειοποίηση των γραμμών του προαστιακού. Το νέο συγκρότημα θα έχει επιφάνεια 20.000 τετραγωνικά από τα οποία 4.500 θα διατεθούν για εμπορικές δραστηριότητες, γραφεία και χώρους εστίασης. Θα διατηρηθούν τα παλιά κτίρια, που είναι κατασκευές του 1880 και του 1910.
* Η πεζοδρόμηση των οδών Ξούθου, Γερανίου, Αναξαγόρα, Φαβιέρου, Μαιζώνος, Αβέρωφ, Πολυτεχνείου, Καποδιστρίου, Καματερού, Στουρνάρη, Κουμουνδούρου, Νικηφόρου και Σατωβριάνδου.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ-ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
ΠΡΕΖΑ TV
22-8-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου