Δευτέρα, Απριλίου 02, 2012

ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΚΙΩΔΕΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ


Η ΚΡΙΣΗ του 2008 ήταν παγκόσμια και είχε ως επίκεντρο τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, αποκαλύπτοντας αδυναμίες, συμπεριλαμβανομένων ρυθμιστικών κενών, ανεπαρκούς εποπτείας, αδιαφανών αγορών και υπερβολικά πολύπλοκων προϊόντων. Η απόκριση στην κρίση ήταν διεθνής και συντονισμένη μέσω του G20 και του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (Financial Stability Board - FSB).

Η Ευρωπαϊκή Ένωση είχε ηγετικό ρόλο παγκοσμίως στην υλοποίηση των δεσμεύσεών της που ανέλαβε στο πλαίσιο του G20. Σε συμφωνία με τον χάρτη πορείας της ΕΕ για τη μεταρρύθμιση του χρηματοπιστωτικού τομέα, η Ένωση έχει σημειώσει μεγάλη πρόοδο στην υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που συνδέονται με τις δεσμεύσεις στο πλαίσιο του G20.


Οι περισσότερες από τις μεταρρυθμίσεις αποτελούν πλέον αντικείμενο της νομοθετικής διαδικασίας. Ειδικότερα, ένα σημαντικό επίτευγμα ήταν η πρόσφατη έκδοση από το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εμβληματικής νομοθεσίας για τα εξωχρηματιστηριακά παράγωγα μέσα. Σε καλή πορεία βρίσκονται επίσης οι
διαπραγματεύσεις σχετικά με τα μέτρα για τη βελτίωση των κεφαλαιακών απαιτήσεων στον τραπεζικό τομέα. 
Γενικά, οι μεταρρυθμίσεις θα εξοπλίσουν την ΕΕ με τα κατάλληλα εργαλεία προκειμένου να διασφαλιστεί η ενδεδειγμένη εποπτεία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, των θεσμών του και των αγορών. Οι σταθερότερες και περισσότερο υπεύθυνες χρηματοπιστωτικές αγορές αποτελούν προϋπόθεση για την μεγέθυνση και τη δημιουργία ενός επιχειρηματικού περιβάλλοντος που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να αναπτύσσονται, να καινοτομούν και να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους. Αυτό με τη σειρά του ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την εμπιστοσύνη των πολιτών.

Πιστωτικές ή σκιώδεις 
τραπεζικές εργασίες


Ωστόσο, υπάρχει ένα αυξανόμενο πεδίο για μη τραπεζικές πιστωτικές δραστηριότητες, ή σκιώδεις τραπεζικές εργασίες, το οποίο, η Επιτροπή επισημαίνει ότι δεν είχε αποτελέσει πρωταρχικό μέλημα προληπτικής ρύθμισης και εποπτείας. 
Η σκιώδης τραπεζική διεκπεραιώνει σημαντικές λειτουργίες στο χρηματοπιστωτικό σύστημα. Για παράδειγμα, δημιουργεί πρόσθετους πόρους χρηματοδότησης και προσφέρει στους επενδυτές εναλλακτικές επιλογές έναντι των τραπεζικών καταθέσεων. 
Οι σκιώδεις τραπεζικές οντότητες ενεργούν ως διαμεσολαβητές μεταξύ των επενδυτών και των δανειστών. Παρέχουν πιστώσεις και ρευστότητα αλλά δεν δέχονται καταθέσεις όπως μια παραδοσιακή τράπεζα. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπόκεινται στις ίδιες ρυθμίσεις με τον υπόλοιπο τραπεζικό τομέα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι δραστηριότητες του σκιώδους τραπεζικού συστήματος εκτιμήθηκαν για το 2010 σε 46 τρισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει το 25%-30% του συνολικού χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Είναι όμως δυνατόν να προκαλέσει δυνητικές απειλές στη μακροπρόθεσμη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Ανταποκρινόμενο στις προσκλήσεις του G20 στη Σεούλ το 2010 και στις Κάννες το 2011, το FSB εκπονεί συνεπώς συστάσεις αναφορικά με την εποπτεία και ρύθμιση αυτής της δραστηριότητας.
Οι εργασίες του FSB έχουν επισημάνει ότι η άτακτη χρεοκοπία οντοτήτων που εκτελούν σκιώδεις τραπεζικές δραστηριότητες μπορεί να προκαλέσει συστημικό κίνδυνο, τόσο άμεσα όσο και μέσω των διασυνδέσεών τους με το κανονικό τραπεζικό σύστημα. Το FSB έχει επίσης προτείνει ότι ενόσω αυτού του είδους οι δραστηριότητες και οι οντότητες εξακολουθούν να υπόκεινται σε χαμηλότερο επίπεδο ρύθμισης και εποπτείας σε σύγκριση με τον υπόλοιπο χρηματοπιστωτικό τομέα, η ενισχυμένη τραπεζική νομοθεσία θα μπορούσε να οδηγήσει σημαντικό μέρος των τραπεζικών δραστηριοτήτων πέρα από τα όρια της παραδοσιακής τραπεζικής και προς την κατεύθυνση της σκιώδους τραπεζικής. 


Με τα δεδομένα αυτά, η Επιτροπή άνοιξε τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης, θέτοντας συγκεκριμένες ερωτήσεις.
ιε) Τι άλλα μέτρα, όπως αυξημένη εποπτεία ή μη δεσμευτικά μέτρα πρέπει να συνεκτιμηθούν;
Οι απαντήσεις, που θα λάβει η Επιτροπή θα αναρτηθούν στον δικτυακό τόπο της Επιτροπής, εκτός εάν ζητηθεί ρητώς η τήρηση του απορρήτου και η Επιτροπή θα δημοσιεύσει σύνοψη των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να αποστείλουν τις παρατηρήσεις τους πριν από την 1η Ιουνίου 2012 στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση: markt-consultation-shadowbanking@ ec.europa.eu http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/barnier/headlines/news/2012/01/20120116_en.htm
20 http://ec.europa.eu/internal_market/bank/shadow_banking/index_en.htm_

Έκθεση για τους δύο 
αλληλένδετους πυλώνες


Η έκθεση του FSB του Οκτωβρίου 2011 αντιπροσωπεύει την πρώτη διεξοδική διεθνή προσπάθεια αντιμετώπισης του ζητήματος της σκιώδους τραπεζικής. Η έκθεση αυτή εστιάζει i) στον ορισμό των αρχών για την παρακολούθηση και ρύθμιση του σκιώδους τραπεζικού συστήματος• ii) στην έναρξη μιας διαδικασίας χαρτογράφησης για τον εντοπισμό και την εκτίμηση των συστημικών κινδύνων που ενέχονται στη σκιώδη τραπεζική• και iii) στον καθορισμό του πεδίου για τη λήψη πιθανών ρυθμιστικών μέτρων.
Στην έκθεση αυτή το FSB όρισε ως σκιώδες τραπεζικό σύστημα «το σύστημα πιστωτικής διαμεσολάβησης που περιλαμβάνει οντότητες και δραστηριότητες εκτός του κανονικού τραπεζικού συστήματος». 
Ο ορισμός αυτός συνεπάγεται ότι το σκιώδες τραπεζικό σύστημα βασίζεται σε δύο αλληλένδετους πυλώνες. 
ΕΞΠΡΕΣ
ΠΡΕΖΑ TV
2-4-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: