Τρίτη, Απριλίου 03, 2012

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΜΕΓΑΛΩΝ ΟΜΙΛΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΘΗΣΑΥΡΟ» ΤΗΣ ΔΕΠΑ

Παγκόσμιο ενδιαφέρον προκαλεί η πώληση του ομίλου της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου (ΔΕΠΑ) καθώς ανάμεσα στους 17 ομίλους που δήλωσαν «παρών» στην πρώτη φάση του διαγωνισμού που έληξε την Παρασκευή συγκαταλέγονται μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του χώρου διεθνώς. Πρόκειται για τις ιταλικές Edison και ENI, τη ρωσική Gazprom, τη Socar από το Αζερμπαϊτζάν (κύρια χώρα τροφοδοσίας του σχεδιαζόμενου Νότιου Διαδρόμου με μη ρωσικό αέριο), την αλγερινή Sonatrach (βασικός τροφοδότης της Ελλάδας σε υγροποιημένο αέριο), αλλά και εταιρείες που δραστηριοποιούνται μεταξύ των άλλων και στην ενέργεια όπως η Israel Corporation (η μεγαλύτερη holding company του Ισραήλ με συμμετοχές σε πολλές ενεργειακές εταιρείες της χώρας) και η ιαπωνική Mitsui με παρουσία και στην εμπορία φυσικού αερίου. Από ελληνικής πλευράς, το «παρών» έδωσαν η κοινοπραξία των ομίλων Μυτιληναίου - Motor Oil μαζί με την κοινών συμφερόντων εταιρεία M+M, καθώς και ο όμιλος της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ. Ενδιαφέρον επίσης φέρονται να εκδήλωσαν ισπανικοί όμιλοι καθώς επίσης funds από την Αυστραλία και την Τσεχία.

Συνολικά, συμμετοχή στον διαγωνισμό δήλωσαν εταιρείες από 12 χώρες, εκ των οποίων οι 7 εκτός ευρωζώνης. Το μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον για τη ΔΕΠΑ (διαχειρίζεται την εμπορία του φυσικού αερίου στη χώρα μας) και για τη θυγατρικής της ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, με έλεγχο στα εγχώρια δίκτυα και τις εγκαταστάσεις), αποδίδεται τόσο στην εμπλοκή της στους σχεδιαζόμενους διασυνοριακούς αγωγούς, (ελληνοϊταλικό καθώς και αυτόν που προωθείται για τη μεταφορά του ισραηλινοκυπριακού αερίου προς την Ευρώπη), όσο και στην δυνατότητα πώλησης αερίου μέσω Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Ο ρόλος των αγωγών. Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με την ανακοίνωση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημοσίας Περιουσίας, από τους 17 υποψήφιους μνηστήρες οι 14 εκδήλωσαν ενδιαφέρον για όλο τον όμιλο ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ, δηλαδή τόσο για τη δραστηριότητα της εμπορίας όσο και για τα δίκτυα, άρα και τους αγωγούς στους οποίους συμμετέχει ο όμιλος, τωρινούς και μελλοντικούς. Σημειώνεται ότι μόνο για την εξαγορά της ΔΕΠΑ ενδιαφέρθηκαν δύο μνηστήρες και ένας μόνο για τον ΔΕΣΦΑ.
Στην ομάδα των εταιρειών που φλερτάρουν τον όμιλο ΔΕΠΑ για τον ρόλο που μπορεί να παίξει στον γεωπολιτικό χάρτη των αγωγών, συγκαταλέγεται η ρωσική Gazprom (κατέθεσε προσφορά μέσω της θυγατρικής της Προμηθέας Γκας), η οποία αποκτώντας την ελληνική εταιρεία θα μπορεί να προωθήσει το δικό της σχέδιο, δηλαδή τον αγωγό South Stream, με στόχο τη διάθεση διά του Νότου περισσότερου ρωσικού αερίου προς την ΕΕ, ένα τμήμα του οποίου προβλέπει διαδρομή μέσω Ελλάδας.
Το ίδιο σκεπτικό βρίσκεται πιθανότατα πίσω από το ενδιαφέρον της αζέρικης Socar, ίσως και της ιταλικής ENI, συνεταίρου της Gazprom στον South Stream. Μία άλλη ομάδα εταιρειών επιδιώκει να ελέγξει την ελληνική εταιρεία αερίου, τόσο για την κάλυψη από καλύτερη θέση των δικών τους αναγκών όσο και για την εμπορία στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Τέτοιες είναι η κοινοπραξία Μυτιληναίου - Motor Oil, η ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ, αλλά και οι Socar και Sonatrach που ενδιαφέρονται και για το σκέλος της πώλησης του αερίου τους, μέσω ΔΕΠΑ, προς την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Ρεπορτάζ Γιώργος Φιντικάκης
ΤΑ ΝΕΑ
ΠΡΕΖΑ TV
3-4-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: