Δευτέρα, Δεκεμβρίου 03, 2012

ΑΔΥΣΩΠΗΤΟΣ «ΠΟΛΕΜΟΣ» ΜΕΤΑΞΥ APPLE ΚΑΙ SAMSUNG ΣΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΓΟΡΑ ΕΞΥΠΝΩΝ ΚΙΝΗΤΩΝ ΤΗΛΕΦΩΝΩΝ


ΠΟΙΑ ΜΑΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ;
ΓΙΑ αρκετούς ανθρώπους είναι ανάλογης βαρύτητας για το εάν πρέπει να επιλέξεις Δημοκρατικούς ή Ρεπουμπλικανούς, τους Giants ή τους Patriots, τον Federer ή τον Nadal. Το ίδιο ισχύει και για το δίλημμα του τι είναι καλύτερο να αγοράσεις: ένα iPhone της Apple ή ένα Galaxy S-III της Samsung Electronics. 

Αν και υπάρχουν εκατοντάδες μοντέλα έξυπνων κινητών τηλεφώνων που μπορεί κανείς να αγοράσει, η ουσιαστική διαμάχη σε αυτό τον «πόλεμο» είναι μεταξύ δύο «κορυφαίων αλόγων»: των Apple και Samsung Electronics. Οι δύο εταιρίες ελέγχουν το 49% της αγοράς έξυπνων κινητών τηλεφώνων σε παγκόσμιο επίπεδο, βάσει στοιχείων για φέτος. Οι επενδυτές όμως αντιμετωπίζουν ένα πιο δύσκολο πρόβλημα: Ποια είναι η καλύτερη μετοχή για να επιλέξουν μεταξύ των δύο εταιριών;

Και οι δύο είναι «νικήτριες», η καθεμία για τον δικό της λόγο. Και οι δύο μετοχές έχουν τριπλασιαστεί σε αξία από το 2009 έως και σήμερα, αλλά εξακολουθούν να θεωρούνται φθηνές. Η Apple διαθέτει μετρητά ύψους 29 δισ. δολαρίων, προσφέρει ετήσια μερισματική απόδοση 2%, αλλά διαπραγματεύεται μόλις 10,5 φορές τα προβλεπόμενα κέρδη της για το 2013. Η μετοχή της Samsung, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Σεούλ, διαπραγματεύεται 6,7 φορές τα προβλεπόμενα κέρδη της για φέτος. Επίσης και οι δύο εταιρίες λαμβάνουν τα απόλυτα εύσημα των αναλυτών. Οι 56 από τους 64 αναλυτές που «παρακολουθούν» την Apple συστήνουν τη μετοχή της ως «αγορά» (buy), ενώ το ίδιο ισχύει για τους 47 από του 48 που «παρακολουθούν» τη Samsung. 

Η Apple είναι η εταιρία με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ η Samsung είναι η παγκόσμια πρωταθλήτρια σε ό,τι αφορά τον κύκλο εργασιών της από προϊόντα τεχνολογίας. Κατέχει ακόμη μερικούς τίτλους: ο μεγαλύτερος κατασκευαστής τηλεοράσεων παγκοσμίως, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής οθονών LCD παγκοσμίως και ο δεύτερος μεγαλύτερος –μετά την Intel– κατασκευαστής chips. 
Ποια τελικά θα είναι η εταιρία που θα κατακτήσει την απόλυτη κορυφή; Ο «ανάποδος» μέσα μου θα ήθελε να απαντήσει: «η Samsung». Όμως το να επιλέξεις την Apple «έρχεται τόσο φυσικά» όσο είναι σε έναν Νεοϋορκέζο να υποστηρίζει τους New York Yankees. 

Όμως η Νο 1 εταιρία του κόσμου, η Apple, μοιάζει να είναι μία παρεξηγημένη εταιρία. Η μετοχή της έχει υποχωρήσει κατά 25% από τα μέσα Σεπτεμβρίου (όταν έφθασε στα 702 δολάρια) έως και σήμερα. Οι πρώτες ανησυχίες για την εταιρία ξεκίνησαν μετά το θάνατο, το 2011, του ιδρυτή της Steve Jobs. Όλοι φοβήθηκαν ότι η Apple θα χάσει τη «φρεσκάδα» αλλά και την ικανότητά της να δημιουργεί προϊόντα που σε μικρό χρονικό διάστημα πολλοί καταναλωτές θεωρούν απόλυτα απαραίτητο να τα αποκτήσουν. 
Ακολούθησαν ορισμένα ακόμη στραβοπατήματα. Η απόφαση της Apple να μη χρησιμοποιήσει την εφαρμογή Google Maps στα κινητά της τηλέφωνα θεωρήθηκε απόδειξη ότι «φοβάται τον ανταγωνισμό». Η αποκάλυψη για άθλιες συνθήκες εργασίας στις εταιρίες με τις οποίες συνεργάζεται στην Ασία, πέραν του ότι αμαύρωσε την υπόληψή της, θεωρήθηκε ως δείγμα ότι ο όμιλος δεν μπορεί να ελέγξει απόλυτα τη γραμμή παραγωγής του και πιθανώς αυτό να οδηγούσε σε ανικανότητα να κατασκευάσει «ικανές ποσότητες» iPhones προκειμένου να καλύψει τη ζήτηση. 
Τα πράγματα «σκούρυναν» περισσότερο όταν η εταιρία ανακοίνωσε τα οικονομικά στοιχεία για το δ'Α τρίμηνο του έτους χρήσης 2011-12, στα τέλη Οκτωβρίου. Αν και ο κύκλος εργασιών ενισχύθηκε κατά 27%, τα κέρδη σημείωσαν άνοδο 24%, δηλαδή ήταν οριακά υψηλότερα από ό,τι προέβλεπαν οι αναλυτές. Παράλληλα, η διοίκηση πληροφόρησε τους αναλυτές ότι αναμένει κέρδη 11,75 δολαρίων ανά μετοχή στο τρέχον α'Α τρίμηνο, δηλαδή αρκούντως χαμηλότερα από τα 13,87 δολάρια ανά μετοχή που πέτυχε στο αντίστοιχο περσινό διάστημα. Επίσης μείωσε το στόχο της για μικτό περιθώριο κέρδους στο 36% από 40% που ήταν πριν. Όλα τα παραπάνω ελήφθησαν ως σημάδια ότι η Apple αρχίζει να χάνει την ανταγωνιστικότητά της. 
Όμως οι επενδυτές φαίνεται ότι «χάνουν το δάσος κοιτάζοντας το δέντρο». Φαίνεται ότι ξεχνούν πως τα δύο από τα τρία δολάρια που κερδίζει η Apple προέρχονται από την πώληση iPhones. Ξεχνούν ότι όταν η Apple ξεκίνησε να πουλά το εν λόγω προϊόν είχε να ανταγωνιστεί τα τότε μεγαθήρια των Nokia και Research In Motion (RIM). «Η στρατηγική της Apple ήταν να δημιουργήσει ένα premium προϊόν και να το προσφέρει σε premium τιμή. Να φτιάξει την καλύτερη συσκευή που μπορούσε και να “μπει” στην εν λόγω αγορά. Κατόπιν ξεκίνησε να ανεβαίνει», τονίζει ο Tony Ursillo, αναλυτής υψηλής τεχνολογίας για τη Loomis Sayle. Ήταν μία στρατηγική που η Apple είχε δημιουργήσει και στο παρελθόν με τα iMacs και τα iBooks, όταν ξεκίνησε τη «δραστηριότητά» της στην αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών. Τότε κυρίαρχοι σε αυτή την αγορά ήταν εταιρίες όπως οι Dell, Hewlett-Packard και IBM. 
Η μόνη φορά που η Apple δεν ακολούθησε τη στρατηγική «εισέρχομαι στην αγορά και περιμένω με υπομονή τα αποτελέσματα» ήταν όταν ξεκίνησε να πουλά υπολογιστές tablets το 2010. 'Αλλωστε αυτή ήταν μία εντελώς νέα αγορά, την οποία η εταιρία δημιούργησε μόνη της και δεν είχε κάποιον φοβερό ανταγωνιστή. Σε αυτή την περίπτωση, στόχος της Apple ήταν να κατακτήσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο της εν λόγω αγοράς και να «εμποδίσει» τους σοβαρούς ανταγωνιστές να εισέλθουν σε αυτήν. 
Αυτό που η Apple έχει κατακτήσει είναι το γεγονός ότι είναι μία από τις ελάχιστες εταιρίες που διαθέτουν «πιστούς οπαδούς». Πληθώρα μελετών υποστηρίζει ότι εάν κάποιος αγοράσει, π.χ. ένα iPhone, υπάρχουν πολύ μεγάλες πιθανότητες να «επιστρέψει» σε ένα κατάστημα της Apple για να «προσθέσει στη συλλογή του» ένα iPad ή ένα MacBook ή να «κατεβάσει» μουσική ή ταινίες από το ηλεκτρονικό κατάστημα iTunes. «Ουσιαστικά, η Apple προσφέρει ένα εντυπωσιακό lifestyle», τονίζει ο Ursillo. 
Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού «ζει» η Samsung και σαφώς δεν πρόκειται για κάποιον παρία. Κάποτε η Samsung Electronics ήταν γνωστή ως κατασκευαστής chips, οθονών και οικιακών συσκευών. Αυτό άλλαξε το 2010, όταν «έριξε» στην αγορά τη σειρά έξυπνων κινητών τηλεφώνων Galaxy. Μόλις 45 ημέρες μετά την κυκλοφορία του στην αμερικανική αγορά, το Galaxy είχε πουλήσει περισσότερα από ένα εκατ. «κομμάτια». Σήμερα το μερίδιο της Samsung στην αγορά συσκευών κινητής τηλεφωνίας έχει «ανέβει» στο 31% από μόλις 3,9% που ήταν το 2009, με κύριους ηττημένους αυτής της πορείας τις Nokia και RIM. 
Επίσης και η Samsung έχει πολλούς φανατικούς θαυμαστές. Ο Walter Price, διαχειριστής του τεχνολογικού επενδυτικού κεφαλαίου Allianz RCM Technology Fund, είναι υποστηρικτής της Samsung. Όπως επισημαίνει, η αγορά έξυπνων κινητών είναι κορεσμένη στις αναπτυγμένες χώρες αλλά απόλυτα «ανοιχτή» και με δυνατότητα μεγάλης ανάπτυξης στις αναπτυσσόμενες. Θεωρεί ότι η Samsung έχει αρκετά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με την Apple στις αναπτυσσόμενες αγορές. «Το γεγονός ότι η Samsung διαθέτει φθηνότερες συσκευές θα τη βοηθήσει να κατακτήσει μεγαλύτερο μερίδιο από την Apple στις αναδυόμενες αγορές», υποστηρίζει ο Price. 
Ας μην ξεχνάμε ότι η Samsung κατασκευάζει η ίδια τα chips που χρησιμοποιούνται στα κινητά της τηλέφωνα, ενώ σε αυτά «τρέχει» το λειτουργικό σύστημα Android, το οποίο δημιούργησε η Google και το προσφέρει δωρεάν. Είναι ένα λειτουργικό που χρησιμοποιείται πολύ περισσότερο από το iOS της Apple. Το γεγονός ότι η Samsung δεν πληρώνει για το λειτουργικό σύστημα που χρησιμοποιεί, επίσης τη βοηθά να έχει χαμηλότερες τιμές σε σύγκριση με την Apple. 
Όμως το «δράμα» Apple vs Samsung έχει και άλλες πλευρές, με κάποιες εξ αυτών να «παίζονται» στα δικαστήρια. Φέτος δικαστήριο του San Jose απαίτησε από τη Samsung να καταβάλει το ποσό του ενός δισ. δολαρίων, καθώς θεώρησε ότι έχει «κλέψει» κάποιες πατέντες της Apple. Δικαστήρια για το ίδιο θέμα σε Βρετανία και Κορέα απέρριψαν την προσφυγή της Apple και δεν καταδίκασαν τη Samsung. 
Ταυτόχρονα οι δύο εταιρίες συνεργάζονται, καθώς η Apple αγοράζει chips και οθόνες από τη Samsung. Βέβαια, η Apple αναζητά και άλλους φθηνότερους προμηθευτές, αλλά η Samsung κατορθώνει μέχρι στιγμής να «μπλοκάρει» αυτό το ενδεχόμενο. 

Αυτό που πραγματικά θα καθορίσει ποιος θα είναι ο νικητής στον συγκεκριμένο «πόλεμο» είναι ο «χαρακτήρας» των δύο εταιριών. «Η Samsung μπορεί να έχει πιο φθηνή γραμμή παραγωγής αλλά η Apple είναι αυτή που υπερτερεί σε τεχνολογία και design», υποστηρίζει ο Ursillo. Με άλλα λόγια, η Samsung φτιάχνει τα κινητά που χρησιμοποιούμε, αλλά η Apple τα κινητά που «λαχταράμε να χρησιμοποιήσουμε και δεν το ξέραμε» και μάλλον αυτό το χαρακτηριστικό «γέρνει» τη ζυγαριά υπέρ της. 
ΕΞΠΡΕΣ
ΠΡΕΖΑ TV
3-11-2012

Δεν υπάρχουν σχόλια: